måndag 28 februari 2011 - Skrivet av Christel
Haralds Barcelonaresa
Ulla och Harald och ett okänt antal glassar
Nu har även Harald börjat smälta sin resa och jag har lagt in lite bilder. Att segla till Barcelona kunde kanske vara ett alternativ, fin stad och centralt belägen marina. Dom cyklade en hel del, åkte turistrundtur med buss, åt en massa gott och fixade lite med det elektroniska ombord. Harald var ganska trött och tog sig bara ner till Aurora och Chantalle på lördagen, men igår åkte vi till Väla och Ikea. Jag har fått en hel del inspiration och röjer både i garderober och köket. Det är behövligt och roligt. Imorse var det för första gången ljust när jag steg av tåget i Landskrona strax innan kl 7 och vad underbart härligt det känns. Våren och ljuset är på väg!
Länk till fotoalbum: Barcelona
lördag 26 februari 2011 - Skrivet av Christel
Inget bra val
Herregud, ljusgult
Inspirerad av New York satte jag igång med att färga håret igårkväll en aning trött och vad blev det? Misslyckat och ljusgult, inget att göra, får väl stå mitt kast som man säger. Jag känner mig en aning "billig" men jag kunde inte se att någon skrattade när jag handlade i ICA affären idag. Harald skrattade inte heller, han kom ikväll vid niotiden och glad över att vara hemma igen. Det känns bra att vara tillsammans, vi saknar varandra som alltid. Han tyckte det var jättefint i Barcelona och är nöjd med resan. Jag har lagt in ett album från New York om någon har lust att titta.
Länk till fotoalbum: New York
torsdag 24 februari 2011 - Skrivet av Christel
Sista dagen i New York
Slutshoppat!
Sista kvällen valde vi fel restaurang, inget gott bara för att vi inte orkade gå längre än runt hörnet. Men, vi blev mätta! Sista dagen blev helt sanslös, först stod vi i en jättekö för att komma in i den där berömda butiken och när vi kom in, jättehög musik (disco) och helt mörkt så man fick leta sig fram. Inget för seniorer även om det var jättefina kläder. Jag gick till slut och satte mig i en fåtölj och väntade på Mia i en timme! Lomhörda stapplade vi vidare, nu var det tidsnöd. Empire State Building skulle ses tyckte jag, också ett varuhus, det blev Macys eftersom det var närmast vårt hotell. Jag hade kunnat botanisera länge i köksvåningen med alla Marta Stuartsaker. Vi hittade också Magnolia Bakery som vi läst om, helt underbart. När vi sedan gett upp att hitta ett lunchställe som såg trevligt ut och bestämt oss för Starbucks så gick vi rakt på en fantastisk italiensk restaurang med New Yorkkänsla och där åt vi vår sista måltid innan vi rusade till hotellet där vi förbokat taxi till flygplatsen. Herregud, vi var helstressade men stod ändå i nästan rätt tid efter att dom ropat på oss i högtalarna. Denna gången blev jag stoppad i säkerhetskontrollen eftersom jag hade ett knivset i ryggsäcken och den åkte jag in i USA med! Ett dygn utan mycket sömn, men hemresan gick väldigt bra när vi väl kom iväg. Jag återkommer med ett album från vår resa. Som ni sett verkar Harald ha det bra, han kommer hem imorgon och det ska bli roligt.
onsdag 23 februari 2011 - Skrivet av Christel
En härlig shoppingdag
Trött blir man, fast dumt att sitta för det är värre att få kroppen att gå igen
Jösses, vilken dag! Mia kan snart anordna resor till New York och guida runt. Idag har vi haft en shoppingdag, började med att promenera upp till 5th avenyn för att besöka Abercrombie & Fitch som var stängt pga brand. Vi gör nytt försök imorgon då det är öppet. Innan dess besökte vi Victora Secret och handlade underkläder, vi blev mätta båda här och där för att få rätt storlek. Man får sitt namn på provrummet och känner sig väldigt betydelsefull. Vilken underbar shopping, "hello ladies, how are you today?" i alla butiker. Vi fortsatte till Sohoområdet där vi fikade på ett underbart bokcafé, åh, vad vi vill ha ett fik tillsammans! Vi gick sedan till Chelseaområdet, vilket fint ställe att bo på, så charmigt och långt ifrån höghus och supermoderniteter. Vi gick ner till Hudsonfloden och hittade Chelsea Market, ombyggda fabriksbyggnader till ett livsmedelscentra, så fint, helt fantastiskt att gå omkring i. I NY finns verkligen allt och fullt av upplevelser, så glad jag är att få komma hit en gång i livet. Nu ska vi snart ut och äta sista kvällen i stan.
tisdag 22 februari 2011 - Skrivet av Christel
Vinter
New York idag
Igårkväll åt vi en fantastisk hamburgare, mest för att göra Harald avundsjuk, men den var enorm och väldigt god. Vi orkade inte längre än till hotellets restaurang och så blev det ikväll också. Fast ikväll gick vi först till Time Square, men fick inte plats på restaurangen vi gick in på. Dagen började annars med att titta på "ladyn on the rock" fast det blev på håll. Det snöade och var fortsatt kallt, men det hindrar inte oss. Vi tittade på Grand Zero som är en stor byggarbetsplats idag, vi tittade på en utställning över hur det kommer att bli där och gick också in på minnesmuséet där bl a en man berättade om hur det varit där och om själva attentatet. Allt var väldigt intressant och vi kände oss enormt berörda av allt. Vi promenerade på Wall Street och följde Brodway där vi shoppade allt möjligt, skor, kläder, scrapsaker och cup cakes saker. Vi fortsatte genom China Town och Little Italy och i Soho tog vi en taxi tillbaka till hotellet. Kroppen börjar säga ifrån, jag har ont överallt, men det blir att stoppa i sig panodil. Just nu planerar Mia morgondagens program!
måndag 21 februari 2011 - Skrivet av Christel
Vilken stad!
Manhattan från Rockefeller
Idag startade vi med en liten frukost på Starbucks precis nedanför hotellet. Varma bagels och kaffe latte. Vi var uppe tidigt för att åka på en gospelgudtjänst i Harlem som vi sett ut i en guidebok. Vi kom ditt före 9  och fick besked om att vi inte kunde komma in förrän 11. Vi skulle ställa oss på the line runt hörnet och där stod vi och höll på att frysa ihjäl. Emellanåt kom så de fina herrarna och kommenderade oss att stå två och två och dom räknade och sa att eftersom det var så kallt idag så skulle vi bli insläppta 10.45. Vi fick inte fotografera, stänga allt som fanns att stänga och en massa andra ordningsregler. Stod vi inte två och två en stund senare när de kollade så fick vi bannor. Klockan blev 11.15, jag var gråtfärdig och kände inte längre mina tår, då kom gubbjäveln och sa att vi tyvärr inte kom in för det var fullt. Hela kön fick gå därifrån, jag blev skitförbannad och började skälla medan Mia stod och drog i mig.... När vi promenerade därifrån hittade vi en annan kyrka och fick vara med om en varm, underbar gospelgudtjänt och vi kände oss jätteglada. Sedan blev det shopping och Rockefeller där vi åkte upp och kunde se hela Manhattan, fantastiskt. Vi åt soppa där och tittade på när folk åkte skridskor. Time Square hann vi också med, vilken plats, ingenting går att jämföra med denna stad. Jag är verkligen glad över att få uppleva detta.
söndag 20 februari 2011 - Skrivet av Christel
Barcelona och New York
Kort kvällspromenad

Nu är jag och Mia här, resan gick jättebra. Det var väldigt roligt att mellanlanda på Island, vädret var fint och vi kunde se en hel del av Islands landskap. Det skulle vara roligt att kunna segla dit. När vi landat i New York blev det en ganska tröttsam väntan i en jättekö för att komma igenom passkontrollen. Nu är jag ute med en resvan tjej och då knusslas det inte med taxiresorna. Jag som är van vid att leta billigaste buss fick hänga med på det och det var ju himla skönt. Inte billigt dock! Jag fick för första gången se det upplysta Manhattan, taxin körde över en av broarna så att vi kunde se. Fantastiskt. Efter att vi installerat oss på hotellet tog vi en kort promenad, det är svinkallt här och enormt blåsigt. Jag skulle haft mer varma kläder. Efter att ha blivit av med 6 timmar så blev det läggdags ganska snart. Nu väntar stan idag! Jag har pratat med Harald och hans resa gick bra till slut med diverse små missöden. Han satt på fel ställe och väntade och höll på att missa flyget odyl. Han har det bra, han tycker att Barcelona är jättefint och det känns som att vara tillbaka på Kanarieöarna. Ronny pratar i bakgrunden om yoghurt, cykling och snart blir det väl fisk och skaldjur också! Vädret är bättre i Barcelona, varmt och skönt.

torsdag 17 februari 2011 - Skrivet av Christel
Resa på gång
Olika slags
Nu har vi packat åt Harald fast han tycker ju att allt är så onödigt. Den mesta tyngden är grejor till Ulla och Ronny. Allt är minutiöst planerat och genomgånget så jag hoppas att allt går bra. Harald vill ju ha god tid på sig så han går iväg kvart över fem imorgonbitti. Min lånade resväska är ju helt enorm, jag har aldrig rest med sådan väska förut. Vad ska jag ha i den? Det kommer att skramla! Fast på hemresan har vi nog shoppat och Mia kan ju fylla den också. Det ska bli härligt att komma iväg på denna efterlängtade resa och få lite paus från jobbet. Igårkväll traffade jag vännen Margareta på en liten fika efter jobbet som blev på Meze och mycket intensivt prat i två timmar. Så roligt det är att kunna träffas och snacka. Annars har vi fyllt i vars en stor lunta med frågor som ska gå iväg till Neuropsykiatriska kliniken i Ängelholm så när vi kommer hem kommer nog utredningen komma igång, skönt.
tisdag 15 februari 2011 - Skrivet av Christel
En morgon jag inte vill ha
Ny klockradio är inköpt
Idag skulle jag till mitt nya jobb på morgonen för första gången och skulle ändra min uppstigningstid eftersom jag inte ville komma för tidigt utan larmkod. Harald ändrade tiden åt mig eftersom jag är så j-a irriterad på den klockan, jag begriper mig inte på den! Harald satte sedan inte på den och jag vaknade en halvtimme försent. Panik och iväg till tåget i en jäkla fart. När jag satt på tåget hade jag glömt min kasse med alla arbetspapper, inneskor odyl som jag nu ska forsla emellan jobben. Snabbt beslut av tåget och på cykeln igen, uppför backen och alla trappor, missade precis ett tåg och sjönk ihop på en bänk. Jag orkar inte med detta livet!!!! Jag har svårt att samla tankarna men dagen gick iallafall och på hemvägen cyklade jag till Claes Ohlson och köpte en ny klockradio som jag kan sköta själv. Det var på tiden faktiskt.
söndag 13 februari 2011 - Skrivet av Christel
Söndagkväll
Fantastisk födelsedagstårta, god också
Just hemkommen från syster Ingers födelsedagskalas med en underbart god middag och tårta. Roligt att träffa syskonfamiljerna, känns som att det betyder extra mycket just nu. Jag skulle gjort så mycket i helgen, men nu är det söndagkväll och jag skulle behövt en helg till, jag är trött. Idag har vi förberett Haralds Barcelonaresa och jag har också letat resväska till min resa. Den finns inte någonstans, allt är så förvirrat, men jag får låna Andreas väska. Jag fick betala Esta två ggr eftersom jag skaffade nytt pass, jag tror att Mia börjar ångra att vi ska resa tillsammans, haha! Jag har fått en kasserad cykel av Mia som är jättefin, äntligen en bra cykel! Jag kunde ta den hem på bussen från Höganäs idag, kanonbra. Igårkväll hade vi en väldigt trevlig kväll här med Ingmar och Elisabeth på Chantalle. Mycket skratt och snack, men herregud vilken disk det kan bli efter fyra personer. Vi försöker komma fram till vart dom ska segla, jag tror det blir jorden runt nonstop haha! En veckas jobb nu och vad skönt det ska bli sen med lite semester och spännande med New York. Hoppas ni får mycket blommor och presenter imorgon på Alla hjärtans Dag!