2007 - januari 2007
onsdag 31 januari 2007 - Skrivet av Christel
Ny månad!
Februari
Ja, så har vi redan en ny månad imorgon! Idag har vi pratat länge på Skype med Micke och Ann-Marie. De ligger nu i Cartagena och vi längtar verkligen till vår resa.
söndag 28 januari 2007 - Skrivet av Christel
Plusgrader igen idag!
Från balkongen
Idag är det gråväder och plusgrader igen efter en jättefin dag igår med sol och lite snö. Harald har förhoppningsvis fått ordning på vår värme i båten, det krävdes en ny cirkulationspump och blindplugg på elpatronen och att spänna lite slangklämmor. Vi hoppas att det räcker nu så att vi får go värme igen. Nu har vi ju vant oss vid en annan värme, lite torr visserligen, men ganska skön.
måndag 22 januari 2007 - Skrivet av Christel
Vintern har nått Skåne
Aurora under snön
Imorse kom snön, den tycker jag vi kan vara utan. Det blir besvärligt att kasa på kajen, att cykla till jobb och dessutom har det blivit kallt. Nåja, det är ju lite vackert och vi får väl leva med detta ett tag.
söndag 21 januari 2007 - Skrivet av Christel
Veckan som gått
Maria blir uppvaktad
Under veckan som gått har stormarna avlöst varandra och vi känner oss ganska nöjda med att bo på landbacken. Harald har fått privatlektioner i att göra bildspel och filmer av Patrik  (www.seglarfilm.se) så i framtiden kanske vi även kan lägga in filmsnuttar på hemsidan. I helgen har det varit födelsedagskalas för barnbarn och vi har festat med dotter Maria som tagit civilekonomexamen, henne hurrar vi för!
söndag 14 januari 2007 - Skrivet av Christel
Storm
Storm i hamnen
Det ena ovädret avlöser det andra denna januari, men Aurora klarar sig bra än så länge. Många oroliga båtägare sökte sig ner till hamnen idag och även Harald. I helgen har det blivit mycket seglarhistorier. I fredags var vi på bildvisning i klubblokalen, det var Janne och Karl-Erik på Albatross som hade sin tredje kväll där de berättar om sin jorden runt segling. Igår, lördag uppvaktade vi först seglarvännen Monika efter hennes slit med en socialhögskoleexamen och sedan hade vi en trevlig kväll ombord på Farr-50 båten hos Ingemar och Elisabeth tillsammans med även Eric och Birgitta. Segling på olika sätt är lika roligt året om!
fredag 12 januari 2007 - Skrivet av Christel
Hundväder
Gatutång
Inte många människor sökte sig ner till norra hamnen idag. Vågorna slog över vågbrytaren, det var blött och gatan fylldes med tång.  Harald började med att leta efter läckaget vi har i vårt värmesystem i Aurora och lyckades hitta ett.
onsdag 10 januari 2007 - Skrivet av Christel
Regn och rusk
Ödsligt i hamnen
Just nu är det inte mycket som händer i hamnen. Harald cyklar dit och kollar våra förtöjningar, igår hade en akterförtöjning brustit. Som  tur är har vi vänner som har bättre uppsikt och fixar till det. Nu är det gott att ha segling på varmare breddgrad att längta till.
torsdag 4 januari 2007 - Skrivet av Christel
Blogg
Det är verkligen roligt med bloggen, enkelt att lägga in små texter och bilder. Dessutom har Harald idag lyckats med att skicka från kortvågsradion. Det blir jättebra att kunna lägga in här istället för att uppdatera hemsidan när vi är ute och seglar och inte har internetuppkoppling. Tack Raymond för detta! Ni som är inne och läser, hör av er till oss om ni är intresserad av en blogg.
onsdag 3 januari 2007 - Skrivet av Christel
Januari
Nu har vardagen startat igen på det nya året, väckarklockan ringer och jag cyklar till jobbet medan Harald snarkar vidare. Dagen har ökat med 1 minut på morgonen och 11 minuter på kvällen, sådant kan vi "gotta" oss åt.
måndag 1 januari 2007 - Skrivet av Christel
Nyår
Strax före midnatt gick vi upp vid utkiksplatsen med "skumpan" för att se alla fyrverkerier och skåla in det nya året. Under natten tilltog vinden och det blev en gungig natt. Skumpan och det övriga snarare försämrade läget, men herregud, det är bara nyår en gång om året.