2007 - november 2007
söndag 25 november 2007 - Skrivet av Christel
Julstämning
Sofiero
Julstämning och seglingsprat, vad bättre kan man önska sig? Vi har haft besök av seglarvännerna Tommy och Birgitta från Göteborg och efter besök på Sofiero och insupande av julstämningen där så blev det en lång kväll med mycket prat, bilder och god mat. En lång promenad i lite ruggigt väder med snålblåst längs Sundet och sedan var det soffan som hägrade. Herregud, det är inte mycket vi tål nu för tiden. Aurora ligger tryggt nu vid kajen i Norra hamnen, Tommy har tagit spridarna med sig och nu ska vi börja fixa med lite allt möjligt i henne.
torsdag 22 november 2007 - Skrivet av Christel
Aurora hemma igen
Aurora nymålad
Harald har kommit hem idag med Aurora. Allt har gått bra och ljudet från det trasiga lagret är borta. Harald gick för motor hem i SW vind, kallt och disigt. Nu hoppas vi också att det är tätt och att vi slipper få in vatten i motorrummet.
tisdag 20 november 2007 - Skrivet av Christel
Gillelejerapport
Aurora nästan klar

Harald har haft bråttom att bottenmåla och göra klart för att kunna segla hem idag. Dagen började dock med att killen som har jobbat med propellern var sjuk men firman lovade fixa färdigt ändå. När allt då var klart så hade kranen på varvet gått sönder och de lyckades inte laga den under dagen. Harald fick resa hem för ett läkarbesök imorgon och måste sedan åka tillbaka för hemsegling. Fy, vad skönt när detta är klart!

söndag 18 november 2007 - Skrivet av Christel
Söndag
Mias födelsedag
Harald kom hem i fredagskväll och det har varit kanonskönt. Vi åt en god middag med gott vin som i gamla fredagskvällstider! Igår var barnbarnet Amanda hos oss och vi åkte sedan till Höganäs för att fira dottern Mia som fyllde år. En trevlig kväll och ett sms talade sedan om för mig på bussen att jag glömt kameran (Jonatan skickade bilderna). Jag har iallafall lagt in lite under Aktuellt med bilder från Gilleleje. I morse åkte Harald tillbaka, kändes inte så kul, men det är bara att bita ihop!
torsdag 15 november 2007 - Skrivet av Christel
Rapport från Gilleleje

Arbetet går framåt säger Harald i telefon, nu är propellern tillbaka med nya packningar och lite annat. Det får bli en bättre rapport när Harald är hemma igen, det var iallafall helt nödvändigt säger han. Han fryser, fläckmålar, putsar och dagarna är korta. Imorgon åker han hem och lämnar Aurora på land i Gilleleje till söndag. En god middag med gott vin imorgonkväll, ibland är det härligt att längta. Och... jag har 30 arbetsdagar kvar......

tisdag 13 november 2007 - Skrivet av Christel
Gilleleje
Att fixa propelleraxeln på Aurora var inte så enkelt och jag vet egentligen inte varför vi trodde det.... båtar.... Igår lyftes hon upp på land och Harald har spolat av henne och förebereder för bottenmålning. Firman som arbetar med propellern har försökt få ut den både igår och idag utan resultat. Imorgon skall rodret av och sedan skall de göra en skåra i skäddan. Det känns som att det blir ett dyrt arbete, inte precis vad vi behöver just nu. I vilket fall som helst så måste vi göra det innan vi seglar till våren så det är väl bara att bryta ihop och gå vidare.
söndag 11 november 2007 - Skrivet av Christel
Christel hemma
Här bor syster min
Jag är hemma igen efter en låång bussresa. Jag vet inte vad jag tänkte på när jag bokade den, den brukar ju gå direkt via Jönköping och idag har jag varit inne i massor av orter på vägen så det tog tid. Sista dagarna i Stockholm fylldes också av roliga saker, jag träffade min brevvän som jag började brevväxla med när jag var 12 år. Vi har inte haft kontakt de senaste 10-15 åren så det var verkligen jätteroligt. Det blev en lång fika på Åhléns. Sista kvällen hade vi en liten släktträff med mina systersöner och familjer, så roligt att se och prata med dom alla. Harald har fått dagarna i Gilleleje att gå och idag har han förberett för upptaget imorgon. Jag får rapportera eftersom han inte lyckas få iväg mejl. Nu längtar vi efter varandra!!
fredag 9 november 2007 - Skrivet av Christel
Ännu en dag på skilda ställen...
Vilket sammanträffand.e!!
I Stockholm har vi vandrat runt i ytterligare en dag. Vi har gått i Gamla stan, ätit lunch på Stadsmissionen och varit på Moderna Muséet. Vi såg bla en intressant fotoutställning och botaniserade i deras butik. Vi träffade Jonatan och fikade med honom, cappucino i olika blandningar, vems var bäst? ja inte min..  Harald rapporterade om stormvindar i Gilleleje, han har haft fullt upp med förtöjningar och fendrar i högvattnet. Han är iallafall vid gott mod.
torsdag 8 november 2007 - Skrivet av Christel
Stockholm och Gilleleje
Grafiska Sällskapet
Jag har nog blivit för gammal för att åka Swebuss till Stockholm! Jäkla chaufför och jäkla medpassagerare, men jag kom dit iallafall. Idag har min syster Anita och jag haft en rolig dag på Söder, gallerier, fika, butiker, sidenmuséet och avslutade med en öl på Gondolen med utsikt över stan. Harald seglade till Gilleleje idag så att han är på plats innan det ska börja blåsa. Det gick bra och han ligger nu vid varvet och väntar på upptagning på måndag. Det är ensamt, kallt och tråkigt rapporterade han. Kanske han lägger in något på bloggen?
söndag 4 november 2007 - Skrivet av Christel
Lite om lite
Norra hamnen
Just nu händer det inte så mycket, men snart ska Harald segla till Gilleleje och lyfta Aurora på varvet. Det verkar som att det ska bli mycket vind framöver, hoppas det går att ta sig dit iallafall. Jag åker samtidigt till Stockholm och till min syster. I helgen har vi umgåtts med Haralds syskon, bror Arne och Lilian har varit på besök från Stockholm och det har varit jättetrevligt. Jag räknar ner och längtar efter att få sluta jobba för ett tag och drömmarna om segling frodas.