onsdag 26 mars 2008 - Skrivet av Christel och Harald
Gedser
Vi hade motorgång hit igår, vinden i näsan och snöfall. Solen sken dock när vi lagt till och vi fick en skön timme i sittbrunnen. Vi förberedde oss för segling idag, men vaknade av att vinden ven och stora issjok som ramlade ner med brak på däck. Kulingvarning som de inte sa alls något om igårkväll. Nu testas mitt tålamod, jag visste det!!!!! Ni som varit i Gedser förstår att här vill vi inte fastna. Det är dock inte så att vi deppar, vi har fortfarande att göra med allt möjligt nere i båten.
söndag 24 februari 2008 - Skrivet av Christel
Social helg
Utebad i jacuzzi, Ame och jag
Vi har fortsatt fixandet i Aurora och kollat förtöjningar i stormen. I fredagskväll när det blåste som mest var vi hos Ewa och Peter på deras båt i Råå. Det gungade och rasslade, men vi hade en jättetrevlig kväll, härligt att sitta i båt igen. God mat med bl a passande Sjömansbiff! Igår lördag var jag med vårt tjejgäng (jaja, trots mogen ålder) på Trivas på Råå som var en födelsedagspresent till Ame. Vi hade en underbar eftermiddag, några inledde med Relax-mys och sedan badade vi allihop 5 st i jacuzzibadet utomhus, så underbart härligt! Vi avslutade med ost och vin i lusthuset innan vi åkte till Viken. Där hade våra män lagat stor middag och bordet stod dukat hemma i Laszlos fina hus. En rolig kväll med mycket diskussioner, gänget sedan ungdomstiden, vad det känns viktigt att ha kvar! Idag blir det nog mest soffan.
torsdag 31 januari 2008 - Skrivet av Christel
Fler besök
Syster Anita vid Öresund
Jag och min syster har haft 4 sköna dagar tillsammans och det var lite sorgligt när hon åkte idag, osäkert när och var vi träffas nästa gång. Dagarna har också gått till träffar med kusiner, besök i Höganäs och även ytterligare en snabbträff med Micke & Ann-Marie tillsammans med Raymond, vår snälle webansvarige. Harald har fått spisen på plats och även en massa packning i Aurora. Nu ska vi komma igång ordentligt igen, men några vilodagar behövs nog först tror jag.
måndag 28 januari 2008 - Skrivet av Christel
Barnbarn på besök
Sanna och Charlie med godisskålen
Tanden är räddad, inga kronor (tandkronor alltså) här inte! Om någon är intresserad så använder vi Golgate tandkräm. I helgen har vi varit barnvakter till barnbarnen Sanna och Charlie, det har varit kul och krävande! Stormen slog ju till i lördags och Harald har varit nere och hållit koll. Lite nya förtöjningar annars har det gått bra. Idag ägnar Harald sig åt att åka bil med Ingemar för att hämta spisen och tyg till soltakt på Hjertmans samt köra lite kassar. Vi har också bestämt oss för att inte ha med våra cyklar som upptag ett stort stuvutrymme, rätt eller fel, vem vet? Jag har besök av min syster Anita så vi gör saker tillsammans.
onsdag 23 januari 2008 - Skrivet av Christel
Långväga gäster
Micke&Ann-Marie
Vi har haft några dagars trevligt besök av Micke&Ann-Marie som är tillfälligt hemma från Australien. Det har pratats mycket segling, båttillbehör, livsfrågor etc etc och det har varit så roligt att träffas igen. Nu dröjer det nog till nästa gång, men vi ska ta igen det när vi blir riktigt gamla på en kanalbåt någonstans. Jag fattar fortfarande inte att jag kan göra precis vad jag vill närsomhelst i veckan! Imorgon blir det mindre roligt när jag ska till tandläkaren med en avbiten tand, särskilt för plånboken, samtidigt som det är lönedags utan lön.
lördag 19 januari 2008 - Skrivet av Christel
Städning
Torka, torka
Två dagars städning i Aurora och det går långsamt framåt. Varje utrymme töms och torkas för att sedan fundera ut hur vi ska stuva våra saker på bästa sätt. Igår när jag kom ner hade vi ingen el igen, någon tycker det är kul att dra ut elsladden för oss. Det tog sedan lite tid att fixa det och jag fick jobba mig varm istället. Igårkväll hade vi sedan en rolig kväll hos Ingemar&Elisabeth i deras båt i Norra hamnen med god mat och dricka. Dom har en oerhört vacker båt, en Farr 50 som dom byggt själva och det är en njutning att vistas i den. Nu ska vi strax åka till Nyhamnsläge och gratulera barnbarnet Tilda på hennes 7-års dag.
onsdag 16 januari 2008 - Skrivet av Christel
Halmstad
Brasserie Torntorget
Hemma igen efter en kort men intensiv bussresa till Halmstad. Tänk att vi kan göra sådant, sådär mitt i veckan! Vi besökte barnbarnet Jonatan och fick se hur han bor och dessutom träffa hans flickvän Hanna, jättetrevligt var det och det blev semlapremiär. Vi träffade vännerna Ulf och MarieLouise och bodde över i deras båt. Lite nattgung efter en underbar kväll på restaurang. Vi blev bjudna på helt makalös mat på ovanstående restaurang som vi varmt kan rekommendera alla som är på besök i staden. Vi har nog aldrig ätit så gott! Det var längesedan vi träffades så det blev mycket prat innan vi kojade. Idag har vi sedan besökt vännerna Ulla och Ronny som har övergivit sitt båtboende i Norra hamnen till huset i Halmstad igen och det var också roligt att träffas igen. Vi var trötta, särskilt Harald, när vi satte oss på bussen tillbaka hem igen.
söndag 13 januari 2008 - Skrivet av Christel
Vilodag idag!
Peter 60 år
Det har varit intensiva dagar med lånad bil och mycket shopping. Vi var runt till Kattarp, Bauhaus, Scania och sist men inte minst Hjertmans. Mycket stort och smått som tog ett stort hål i kassan, kan väl säga att det enda ej nödvändiga var vinglas som inte går sönder! Jag var hos Anna på sjukhuset innan vi besökte dotter Maria och grattade på födelsedagen i fredags kväll. Igår fixade Harald elen i Aurora medan jag jobbade några timmar. Anna opererades och fick bort böld och båda mandlarna i halsen. Hon har verkligen varit tålig och fixade detta med bravur. Idag har jag besökt henne igen och sedan fick hon åka hem så hon var glad. Igårkväll var det 60-års fest igen, nu svåger Peter som sällade sig till skaran som närmar sig pensionen, vilket var ett stort samtalsämne denna kväll. Känslorna är delade hur vi ska hantera detta, men jag kan bara se det positivt. Efter att ha arbetat sedan 17 år är det väl dags att få njuta av ledighet fast vi ser nog väldigt olika på hur viktigt det är med arbetsidentiteten.
torsdag 10 januari 2008 - Skrivet av Christel
Fullt upp!
Salongen i Aurora
Vi cyklade i ösregn ner till Aurora för att packa klart allt som ska bort. Någon har snott vår elkontakt och det var svinkallt. Händerna värkte av kyla innan vi var klara, men nu väntar allt i "gula" salongen på bilen imorgon. Igår jobbade jag, har ett uppdrag som ledsagare och vi var i Helsingör, handlade och fikade. Det är roligt att ha en kontakt kvar. Anna, barnbarn ligger på sjukhuset med halsböld och jag kunde gå upp och hälsa på henne en stund. Sådant gör mig lycklig att kunna göra utan problem. Medan Harald åkte till Höganäs för att hämta bil träffade jag en tidigare arbetskollega på café och hade en trevlig stund. Livet känns bra just nu!
tisdag 8 januari 2008 - Skrivet av Christel
Nya tider
Sjökortssortering
Första arbetslösa dagens kväll däckade jag i en ordentligt förkylning, inte så kul, men så typiskt. Innan dess kände jag ett stort lugn i kroppen och börjar förstå hur enormt jobbigt det varit sista tiden. Jag hann med att börja röja på vinden och den stora sorteringen har börjat. Vi cyklade tillsammans ner i Aurora för att börja packa ner allt som vi inte ska ha där och även allt som ska tvättas och göras iordning. En god väns 60-års fest i helgen slutade med att födelsedagsfirarens make åkte in på sjukhus med en mindre hjärtinfarkt. Det visar återigen hur snabbt livet kan förändras mitt i allt roligt. Det slutade lyckligt för dom och festen var jättekul innan detta hände.