fredag 29 maj 2009 - Skrivet av Christel
Yes, fredag kväll
Ellinor
Igår träffade vi sista barnbarnet sedan vi kom hem. Precis hemkommen från Tyskland dök Ellinor upp i Helsingborg som en riktig överraskning när jag kom hem från jobbet. Jätteroligt. Nu är det härligt med fredagkväll och Harald har bjudit på god middag, tyvärr inget vin, vi har ju inget lager längre! Jag har haft trevliga arbetsdagar när väl första chocken har lagt sig. Harald har promenerat och tjatat om den härliga friska luften. Han har även handlat en del, basmat odyl eftersom vår lägenhet är helt tom. Joel tror tydligen att vi ska vara barnvakter hela sommaren och vi startar imorgon. Kanske poolen står fylld?
onsdag 27 maj 2009 - Skrivet av Christel
Bo i kappsäck
Mias fina innergård

Nu får vi snart tillbaka vår lägenhet och det ser vi fram emot. Hur bra vi än har det hos Mia och Joel så ska det kännas skönt att kunna packa upp allt och ha sina prylar omkring sig. Efter några dagar med läkarbesök för Harald, arbetsbesök för mig och sköna promenader så har jag jobbat idag. Jag har inte fått det lättaste jobbet precis, jag har aldrig jobbat på det sättet och får tänka och skärpa mig till max. Harald väntar på besked om en transportsegling tillsammans med Ola som seglade med oss över Atlanten. Två dagars jobb till för mig innan det är helg igen. Brasilien känns väldigt avlägset just nu.

söndag 24 maj 2009 - Skrivet av Christel
Puh, vilken helg
Ebba och jag bakar tårtor

En skön kaffestund i solen i Olas och Maries trädgård med seglingsminnen, så började vår långhelg. Vi fortsatte till Höganäs och installerade oss i Joels hus innan vi var bjudna på middag hos svärsonen Jonas mamma. En trevlig kväll som slutade väldigt, väldigt sent. Nästa dag var jag med barnbarnen Amanda och Ebba hela dagen och förberedde för Amandas födelsedagsfest. Det är underbart härligt att få umgås med dom igen. På kvällen var det så dags för en efterlängtad träff med mina gamla tjejvänner. På väg dit på cykel och då lyckades jag förirra mig totalt när jag skulle ta en genväg. Jag hamnade på en stor gård och när jag frågade två personer om vägen kunde de inte svenska. Det kändes som att vara tillbaka i Brasilien och samma känsla av att aldrig hitta rätt. Det blev ytterligare en sen kväll med prat och god mat. Så blev det födelsedagsfesten för Amanda ute i deras trädgård, en lyckad kväll på alla sätt. Vi hade fotbollsmatch och jag skadade mitt knä, hur dum kan man vara i min ålder? Dessutom förlorade mitt lag. Nu linkar jag omkring men har några dagar på mig innan jobb. Idag avslutade vi med besök hos dotter Maria med familj i Hjälmshult. Nu behöver vi vila!!!!

onsdag 20 maj 2009 - Skrivet av Christel
Som i gamla tider
Hjärtan till er alla som fortfarande orkar läsa på vår hemsida
Som i gamla tider sitter vi trötta i TV-soffan och njuter av att det är helg imorgon. Jag har klarat av Procapitaprovet och gjort min första arbetsdag på Sommarsol. Det var riktigt roligt och anläggningen är fantastisk. Jag har hälsat på min gamla arbetsplats Zenit och allt sammantaget gör att jag är glad över att inte jobba heltid och behöva lägga ner hela min själ i ett arbete. Nu ska jag bara göra sådant som är roligt och förhoppningsvis också snart kunna njuta av min pension. Harald har varit med och mastat på Gun och Görans båt i Skälderviken som nu är såld och skall hämtas. Mejl har anlänt från Itaparica varav ett berättar om att Aurora flyter lite högt sedan winchar, segel och jolle är borta!
måndag 18 maj 2009 - Skrivet av Christel
Kalashelg
Underbara tårtor
Helg i Höganäs då vi först hjälpte till med sonen Joels poolbygge. Jag körde för första gången i mitt liv en sittande motorgräsklippare på den stora tomten. Jag måste säga att jag saknade ljudet av en handgräsklippare och den nära doften av nyklippt gräs. Barnbarnet Rasmus hade 18-årsfest och så roligt att få vara med om våra släktkalas igen. Kvällen förgylldes också med det fantastiska musikprogrammet Spotyfi där man kan välja vilken musik som helst i datorn och visa på den stora TV-skärmen. Vilken nostalgi och inbjudan till sång och dans. Vi åt god mat och dricka och hade så kul, tack för det! Dom hade beställt tårtor (2 olika) av en tjej i bekanskapskretsen som gör på beställning, de godaste jag ätit. Är någon intresserad så får ni höra av er. Söndag och jag gick en promenad med Ebba och Wille till stranden i Margreteberg. Jag njuter fortfarande så över vår natur och alla prydliga hus och trädgårdar, vi är lyckligt lottade. Senare ett besök hos sonen Fredrik och hans familj i Nyhamnsläge och fick se våra yngsta barnbarn som vuxit så på ett drygt år.
fredag 15 maj 2009 - Skrivet av Christel
Båtarbete
Fin blir hon
Vi har hjälpt kusin Gun och Göran med deras båt i Skälderviken under några dagar. Riktig nostalgi med sjösättningsarbete, sol, regn, fika med kaffe och kanelbullar. Det känns riktigt behändigt med en Maxi 95, det blir nog något sådant så småningom. Vi blev bjudna på härliga luncher på deras Hamnkrog i hamnen, kan verkligen rekommenderas. Inte nog med det utan god mat och dricka på kvällarna också samt mycket prat, det är så roligt att få träffa alla igen. Gun tog med mig till Ängelholms scrapbutik och där fick jag handla "gratis", vilken lycka. Igår fick jag ett jobb till och var där på ett besök idag. Jag ska jobba 2-3 dagar i veckan på Sommarsol i Vejbystrand som arbetsterapeut fram till midsommar. Jag är jätteglad, det ska bli så kul. Tänk att jag lyckas tränga in mig på arbetsmarknaden igen, det trodde jag inte och vi behöver verkligen inkomsten.
onsdag 13 maj 2009 - Skrivet av Christel
Jobb
Här bor vi snart

Vårt avspända liv är snart ett minne blott. Upp kl 6 och iväg på cykel genom stan. En hel dag vid datorn med att lära mig ett svårt dokumentationsprogram och alla termer. Mitt huvud är fullt och jag är helt slut på kvällen. Nåja, det är roligt också. Harald har backat en del och är trött, troligen lite för mycket omkring honom. Men, vi glädjer oss över att vara hemma och tack alla ni som ringer och hör av er. Vi har det bra hos Mia, men nu ska vi snart flytta över till sonen Joel med familj i deras fina hus på tomten i Höganäs. Innan dess ska vi jobba med båt några dagar i Skälderviken, ska bli kul.

måndag 11 maj 2009 - Skrivet av Christel
Tillbaka i verkligheten
Nytt liv, ny frissa
En härlig helg hos Mia i hennes fina lägenhet och besök hos barn och barnbarn i Höganäs. Härligt att få krama om dom små igen och få höra dom. Vi fortsätter att njuta av försommaren i Sverige och av maten, mmmm. Än så länge längtar vi inte tillbaka och tur är väl det. Jag har lagt in lite nytt under Nya berättelser om våra sista dagar i Itaparica och hemresan. Nu ska jag snart cykla iväg till jobb för första gången på 1,5 år, konstigt.
onsdag 6 maj 2009 - Skrivet av Christel
Flygplatsen i Salvador
Nu sitter vi och väntar på att gå på planet hem. Vi hade ett stort avskeds- och födelsedagsfirande igårkväll så vi är minst sagt matta idag. En födelsedag som blir svår att glömma! Tack alla snälla för mejl, kommentarer och sms på min födelsedag. Nu äter vi en födelsedagsmiddag här, pizza! Gud vad vi längtat efter det, kunde inte bli en bättre dag och dessutom åka hem till er alla. Ses snart!
måndag 4 maj 2009 - Skrivet av Christel
Nästan packat klart
Glassaffären med god glass som vi köper efter vikt. Gissa vilken som är dyrast?
Det blev ett intensivt 1 maj firande och väldigt roligt och trevligt. På 1 majs morgon kl 7 kom Zee, han började ju jobba på Aurora då och skulle kolla förtöjningar och annat. Sedan har han kommit varje dag och även natten när det var mycket vind. Igår hade han med sig bananer till oss. Det känns verkligen som att han tar jobbet på stort allvar. När vi rodde hem på lördagsnatten hade ett oväder dragit upp och söndagen blev en innedag. Det passade bra för vi var trötta och jag fortfarande väldigt ont i örat. Jag lyckades inte bota det med alkohol under helgen. Nu har jag kommit på det med örondroppar och det verkar bli bättre. Idag fortsätter regnet ösa ner och det ser ut som att vi får låta skittvätten ligga fast det bär mig emot. Vi har packat och fått ryggsäckarna att räcka och nu är det bara handbagaget som ska fördelas. Sedan bara väntar vi på att få ge oss iväg på vår 1,5 dygns resa hem