söndag 1 november 2009 - Skrivet av Christel
Trevlig lördagskväll
Kycklinggryta

Igår var vi hembjudna tillsammans med Kent till Zee i hans nya hus. Han är väldigt stolt över att ha färdigbyggt sitt hus efter 6 år till sin familj och det var väldigt fint. Han har valt vackert material och fina färger och byggt det efterhand som han har haft pengar. Han bjöd på kycklinggryta och pasta och det var väldigt trevligt. Tyvärr var inte hans familj hemma men vi har träffat dom tidigare, de flesta utom hans fru. Han är så gullig och vi är glada över att ha fått lära känna honom. FK:s beslut om avslag har nu kommit och eftersom Harald inte klarar att gå tillbaka till sin arbetsplats där han blev sjuk så har han valt att bli uppsagd. Nu ska vi försöka att lägga allt detta bakom oss, njuta av vår segling, hoppas på att våra sparpengar räcker hem också får vi lösa vår situation då. Vi har nu själsligen accepterat att segla hem och ser fram emot det också. I våras var Harald mycket bättre efter vår tid på havet och han hämtar sig nog igen så långt det är möjligt. Dessutom behöver ju inte hans självkänsla och självförtroende ligga i botten över att vara tärande istället för närande som så många människor har synpunkter på! Ingen ska tro att det är en rolig och självvald situation efter att ha arbetat och betalat skatt i hela sitt arbetsliv tidigare. Punkt, slut om detta.

lördag 31 oktober 2009 - Skrivet av Christel
Lyxsemester
Hej och hå!

Harald äter inte sina kompisar i havet, så är det ju. Idag pillade han ut en liten liten krabba ur örat, jag har den på foto! Jag vet inte vad det betyder. Igår åkte vi till Salvador igen och då gick det bättre och nu har vi våra båtpapper iordning och kan lämna bojstenen. Vi shoppade lite och jag tränade på att pruta, det blev både ris och ros. Idag har alla segel kommit på plats igen, ny dirk och lite av varje. Det går inte fort, Harald sover 12-13 av dygnets timmar. Vi planerar för bottenmålningen och får mycket hjälp av Zee med det. Vi ska invänta spring som blir om några dagar för att ha största möjliga tidvatten. Vi önskar er en skrämmande halloweenhelg, vi tror inte att det firas här, har inte sett något av det än i alla fall.

torsdag 29 oktober 2009 - Skrivet av Christel
Vi jobbar på det
Det blir mycket roende

Ilandsproblem, förr fanns det väl ingen kyl heller? Vi handlar för dagen och korv finns det gott om här som inte är kylvara. Harald tror att han blir lång och smal precis som korven. Jag har ätit upp matjessillen och snart måste jag också äta upp julsillen. Snapsen gömmer vi dock till jul, den är inte god varm. Vi letar nu efter någon som kan tillföra gas till kompressorn, vilket vi nu tror är felet. Idag har vi haft träff med Zee hos Kent och Zee skall hjälpa oss att bottenmåla. Det måste ske vid fullmåne och spring eftersom vi inte annars kommer in till muren och det är det nästa vecka. Så, ingen stress, vi badar och njuter. Inget skriftligt beslut från FK, nu är det bara 3 dagar kvar. Seglarvänner på Seaqwest har skrivit ett inlägg på sin blogg, sådant värmer http://www.seaqwest.se/blog/. De har för övrigt en jättefin hemsida och skriver roligt och intressant med fina bilder, titta in där! Jag har lagt in nytt med bilder under Nya berättelser.

tisdag 27 oktober 2009 - Skrivet av Christel
En jävla dag
Boxen till kylen

Igår var det inte vår dag. Vi tog buss och färja in till Salvador för att ordna våra papper på båten så att vi kan lämna bojstenen. Vi skulle också försöka få tag i en ny box till vår kyl sedan vi insett att det är för problematiskt att skicka hit en hemifrån. När vi kom till tullen sa dom, ”sorry, it is feria here today”. Vad faan!! Vi kunde bara lomma därifrån. Vi hoppades att ändå marinbutiken i Bahia marina var öppen så vi gick dit. Efter mycket dividerande här och där fick vi hjälp med en kontakt. Jodå, sådana boxar hade han, vi avtalade tid om 1 timme och han kom efter 3,5 timme och dessutom missuppfattade vi priset. När han sa 250 trodde vi real men han menade euro så det var inte kul, 3075 kronor kostade den. Jag tror ändå att båtar är dyrare än hundar. Det får nog bli en hund när vi kommer hem. Sedan är det en annan historia att kylen ändå inte fungerar…….

Grattis till barnbarnet Ebba som fyller 8 år idag!

måndag 26 oktober 2009 - Skrivet av Christel
Fortsatt båtarbete
Vår mataffär

Jag stiger upp vid femtiden på morgnarna och har några sköna timmar medan solen stiger upp. Jag sitter ute i sittbrunnen och det är behagligt med ca 27 graders värme. Då sköter jag skriverierna, det är loggboken som blir en slags dagbok, bloggen och hemsidan. Vi har besökt Kent, vår svenske vän här och fått höra hur han haft det sedan sist. Vi hade trevliga timmar i hans hus med kalla öl vilket vi ju inte har. Vi handlade lite som håller sig utan kyla och en stor oxfilé som, efter några skivor till middag, jag konserverade till fem middagar. Igår var det strålande väder igen och vi kunde tömma förpiken och få ordning på alla tampar, segel odyl. Långa bad och badmadrassen pumpades upp igen, det är 27-28 grader varmt i vattnet. På kvällen satt vi och hörde på den levande brasilianska musiken iland, jag hade velat vara där och tittat, men Harald orkade inte.

lördag 24 oktober 2009 - Skrivet av Christel
Båtarbete
Promenader hinner vi med, men dom blir inte långa

Jag har städat, skurat,  sorterat och är precis färdig. Nu är det fint i Aurora igen, i alla fall till syns. Harald har bytt plats på batterier eftersom startbatteriet till motorn är kass och ev måste vi köpa ett nytt. Kylen har han inte fått igång så vi lever med rinnande smör och ost. Han ska prova en gång till annars skall vännen Micke skicka begagnade grejor till oss som han har (det är en kompis det). Klimatet går hårt åt på båtar och elektronik, men det vet ju alla långseglare så vi är inte ensamma om det. Annars sover vi som stockar, särskilt Harald. Vi har promenerat i byn här, måste ju också handla mat varje dag. Vi tar det väldigt lugnt och är mest på båten just nu. Amigos Bar har satt upp en wifi antenn till båtarna här och vi har köpt för en vecka så vi har trådlöst internet i båten. Alltså kan vi skypa hur mycket som helst just nu. Också har vi såklart badat, ett måste i 35 graders värme. Idag regnar det, men det är nästan värre för vi kan inte ha öppet, blir som ett drivshus i båten, men vi får färskvatten, det är alltid både bra och dåligt med allt.

fredag 23 oktober 2009 - Skrivet av Christel
Kulturchock
Itaparica

Efter drygt 26 timmars resa gick vi ombord på Aurora. Allt med resan gick bra och Aurora var ren och fin, hon såg nästan finare ut än vi mindes utanpå. Inuti var det värre, ganska mycket mögel och idag har jag börjat tvätta och skura, min lott! Fast egentligen är det bara en sak som är tråkig, kylen fungerar inte och det håller Harald på med. Ingen kyl i 35 graders värme är inte kul. Annars härligt att vara tillbaka bland de glada och hjälpsamma människorna här, alltid ett leende och hälsning. När jag var och handlade imorse sa en man till mig när jag sa att det var svårt i köttdisken (en kund som kunde engelska). ”Take it easy, you are in Bahia now, here is no stress!” Ja, vi ska bara vänja oss. Vår tro på att det är svalare här nu höll inte och det är fuktigt. Nu skriver jag bara lite här på bloggen och senare mer i berättelserna med bilder, precis som tidigare.

måndag 19 oktober 2009 - Skrivet av Christel
Upp och Ner
Farväl svenska filmjölksfrukost

För hur länge? Ingen aning…det som vi trodde skulle bli så bra har förvandlats till en mardröm och det är just nu väldigt svårt att glädjas. Den 2 november skall Harald börja jobba så det blir väl en 14-dagars semester för honom…… Att bli lämnad ensam i båten i Brasilien känns inte som en höjdare, då gäller det att fatta mod. Vi måste iallfall nyttja våra flygbiljetter och vi måste ordna pappren på båten och sedan får vi se. Just nu försöker vi i alla fall trycka ner alla grejor i våra ryggsäckar, inte lätt och med avsaknad av förväntningar. Vi har åkt på en hejdå runda lite överallt, varit på möten med Haralds arbetsgivare, varit förbannade, varit ledsna och vi vet inte ett jävla skit. Inget skriftligt beslut än från FK, de tycker det är ok eftersom vi fått muntlig information! I morgon kväll åker vi till Kastrup för att vänta på flyget onsdag morgon

torsdag 15 oktober 2009 - Skrivet av Christel
Vi försöker
Mina böcker
Nu börjar vi känna att vi är klara med detta här hemma. Tyvärr har glädjen lite försvunnit och jag har svårt att riktigt se fram emot vår fortsatta segling. Det blir nog bra när vi kommer dit, jag har tagit till mig Haralds favorituttryck "det blir nog bra..." Jösses, hur ska vi klara detta? Nu har jag lagt in nytt under Nya berättelser så ni får läsa mer där. Lite nya LO under Scrapbooking finns också. Ikväll kommer Ingemar och Elisabeth på S/Y Chantalle, dom ligger nu i Norra hamnen under vintern.
söndag 11 oktober 2009 - Skrivet av Christel
Sonens 40-årsdag
Andreas

Idag är det återigen en riktig soffdag. Igår firade vi sonens 40-årsdag och det blev en riktig gammal hederlig festkväll i båtklubbens lokal i Höganäs. Vi hade väldigt roligt och nu sitter jag här med två lilltår som bara är stora blåsor. Man ska inte trycka in ankfötter i finskor och sedan dansa natten lång. Man ska inte röka heller när man inte är rökare. Suck.. Vi fick god mat och dricka, min insats var stort brödbak i form av parmesanbrytbröd. Andreas och Ulle hade gjort kyckling med goda pastasallader och sås. Sedan de underbara tårtorna som Caroline gör. David, duktig trubadur spelade live under stor del av kvällen, härligt. Underbart att få vara med och fira Andreas innan vi åker härifrån igen, tack alla som gjorde den här kvällen så rolig.