Loggbok - juni 2017
torsdag 29 juni 2017 - Skrivet av Christine Landstedt
Sjösättning!
Efter 8 månader på land är det äntligen dags för sjösättning av Bluesett

Förberedelser för sjösättningI förmiddags var det dags att sjösätta båten efter 8 månader på land hos Franks Yacht Station i Porto Heli. Både vi själva och personalen har jobbat frenetiskt den sista veckan med att färdigställa reparationsarbetet. Det har varit otroligt varmt, eftermiddagstemperaturen har nått närmare 35 grader och på det ganska bråtiga och dammiga varvsområdet har inte funnits någon svalka. Vi har fått vänja oss vid att jobba med svetten rinnande i ansiktet och innanför kläderna. Igår eftermiddag fick vi så besked att sjösättning skulle bli idag. Vi satsade på att gå till den närliggande super marketen och bunkra bordsvatten, öl, kaffe, te och konserver, saker som är bra att ha mycket av. Färskvatten till vattentanken levererades med bil, bussig personal ringde Table-water-mannen.

En av vildhundarna övervakar arbetet

I morse hann vi precis slänga upp vårt "hotellbagage" i båten innan kranbilen kom för att lyfta och placera båten på transportvagnen. Vär båt var den sista som skulle sjösättas före sommaruppehållet, så det var gott om plats på planen. En av Porto Helis vildhundar passade på att söka svalka i skuggan under en av långliggarnas båtar - han höll ett vakande öga på arbetet. Hundarna vandrar fritt omkring i samhället och gör inget större väsen av sig - på dagarna. På nätterna däremot, då försvarar de sina revir och visar vem som bestämmer.

Utombordaren startade på första rycketUtombordaren startade på första rycket! Den har fått ny propeller, Lasse monterade häromdagen. Jollen har legat i uppblåst under presenning hela vintern. Den har lite skador i botten efter den rostiga ställningen i skjulet, men ser annars frisk och kry ut efter en välbehövlig tvätt.

Flyter fint

När Bluesette äntligen sänktes ner i sitt rätta element såg hon jättefin ut. Det nya peket, som Neill på varvet tillverkat är fantastiskt. Biminin har fått en justering inhöjdled, så nu slipper Lasse "gå i taket" när han styr. Alla reparationer är utförda med beröm godkänt, gps, radar och AIS fungerar, kylen gick igång, toan funkar. segelkapellen har fått nya blixtlås. En ny sprayhood ska monteras. Vi har lite problem med kontakterna till solcellerna, det ska fixas.

Lunchi sittbrunn

Efter att ha gått igenom alla punkter på reparationsunderlaget med Christian, som är ansvarig chef på Franks Yacht Station, och den som lett arbetet med att återställa Bluesette, kände vi oss mycket nöjda och tog i hand. Visst har det tagit tid, längre än vi räknat med, men slutresultatet är utmärkt.

Ytterligare lite bunkring - nu av färskvaror, frukt, grönsaker, ost, smör, yoghurt och sånt som vill vara lite kallt - sen gjorde vi loss tamparna och gick ut och lade oss för ankar. Och åt lunch i sittbrunn. Och badade - 29 grader i vattnet - otroligt skönt.

Vi har lite kvar innan vi kan sätta segel och dra iväg. Men det är nära.

DEKPA-dokumentet är fixat. Vi fick ta taxi för 12€ till Kranidi, där man skulle ansöka om DEKPA på kommunalkontoret. Ansökan innebar i princip att Lasse fick visa sitt pass samt uppge sina föräldrars respektive förnamn och så fick vi ett papper, som vi fick gå och visa upp på banken. Där fick vi betala 50€ och fick kvitto. Därefter tog vi buss tillbaka till Porto Heli och hos Hamnpolisen fick vi visa upp ansökan, kvitto, pass, registreringsbevis, försäkringshandlingar, förarbevis/intyg att vi har rätt att framföra båten. Allt kopierades och stämplades och sen fick vi vårt  DEKPA, som ger oss rätt att segla i Grekland i ett år.

Solnedgång i Porto Heli

Så det blir några solnedgångar att njuta av i Medelhavet i år också. Inte fel.

Vi hoppas havet kommer att vara lugnt och fint.

Avslutarar med en bild av Bluesette på väg - i dubbel bemärkelse...

söndag 25 juni 2017 - Skrivet av Christine Landstedt
Reparation pågår!
Lasse monterar nya kryssarklubbsmärken in

Lasse slipar propellernEfter lång lång väntan känner vi äntligen att sjösättningen är nära! I förmiddags monterade Lasse fräscha kryssarklubbsdekaler på sidorna om Bluesettes reparerade förskepp. Babordssidan är tvättad och polerad. Däck och överbyggnad likaså. Bimini, sprayhood och sidoskydd är tvättade och i alla fall lite renare än när vi kom för några dagar sedan. Vi har börjat göra rent invändigt i salongen, men det är trångt och fruktansvärt varmt.

Det har varit en lång vinter med väntan. Först väntade vi på besked från varvet ang beräknade kostnader, vilket tog flera månader. Därefter fick vi vänta  på godkännande från försäkringsbolaget - det tog nästan lika lång tid. Det var dock en stor lättnad att kunna be varvet köra igång med den omfattande reparationen. Att transporten av reservdelarna från Hallberg Rassy skulle ta mer än en månad hade väl ingen kunnat räkna med, men det var visst en transportbil som gick sönder...

Det var här det hände

Inte förrän två dagar före midsommar kunde vi lämna Sverige för att ta oss via Frankfurt till Aten och vidare till Porto Heli, där Bluesette legat på land i drygt 8 månader. Sista biten - från Aten till Porto Heli gick med buss (snabbfärjan visade sig vara fullbokad) med byte i Navplion där vi drabbades av överfallsovädret den 7 oktober förra året. Vi tog en promenad till kajen där det hände - det såg förrädiskt fridfullt ut...

En första inspektion efter 8 månaders väntan

Så småningom kom vi i alla fall fram till slutmålet och det var med spänning vi gjorde en första inspektion av båten. Kunde lättade konstatera att det ser bra ut. Skadan i skrovet på styrbordssidan är lagad, avbärarlist och fotlist monterad, ny pushpit på plats babordssidan akter, ny pulpit, nytt peke på gång, bland annat. Allt är inte klart än, på möte med varvspersonalen på midsommaraftons förmiddag fick vi veta att det kanske blir sjösättning den 27:e.

Vi bor på hotell i närheten av varvet. Det är jätteskönt att få gå "hem" och duscha av sig efter flera timmars arbete i stekhett solsken. Vattenförbrukningen är hög, det är 35 grader, känns som 40...Belöning efter en dags slit i 35 graders värme

Att få sätta sig i skuggan med en god bok, ett glas tomatjuice, kaffe och en chokladbit är en härlig belöning.

Och utsikten är det ju inget fel på..

På kvällarna går vi ut och äter på någon Taverna. Det finns gott om dem, det märks att semestersäsongen är på gång.

I morgon ska vi ta kontakt med myndigheterna och ordna ett s k DEKPA-dokument.

Samt fortsätta arbetet med att få båten klar för sjösättning och nya seglatser.