Loggbok
måndag 21 september 2015 - Skrivet av Christine Landstedt
211 Nm på 47 timmar - bra segling, en sköldpadda, åska, regn och äntligen: sällskap med delfiner!
Tre delfiner hälsar oss välkomna till Sicilien och leker runt stäven på Bluesette

Sol och bra vind, Bluesette är lätt att styra

Som sagt, vi valde att ge oss iväg direkt från Santa Maria Navarese till Palermo på Sicilien. Det innebar att vi tyvärr gick miste om att få besöka några av de fina calorna (vikarna) på den sardinska ostkusten, men det blåste för mycket för att kunna ankra, så vi stack. Mistralen skulle dra igång söndag kväll och vi ville komma fram innan dess.

Det blev många fina seglingstimmar på öppet hav med en fart som ofta låg på 7,5 - 8 knop. Vi turades om att hålla utkik (autopiloten styrde) efter andra fartyg, delfiner och vindkantringar. Två i sittbrunn och en i vila var vårt vaktschema. Det blev lite si och så med sömn, det är svårt att koppla av på riktigt när det gungar och natten är kolsvart (vilket den är från 20 till 06).

Vi såg en stor sköldpadda i vattenytan mitt ute på havet. Den mätte nog minst 60 cm i diameter, men försvann i djupet innan vi fick upp kameran. Försvann gjorde dock inte de tre delfinerna, som syns på bilden högst upp. Det var strax före solnedgång den andra kvällen, som dessa lekfulla djur äntligen kom och gav oss den upplevelse vi väntat på - att få stå längst fram i fören och se dem följa med i vågorna var jättehäftigt!

Vi siktar Capo Gallo utanför Palermo

Uppfyllda av delfinernas påhälsning styrde vi vidare in i kommande natt. Med hjälp av radar och AIS hade vi koll på omgivningen. Strax före midnatt såg Daniel och jag att ett kraftigt åskväder närmade sig bakifrån. Vi kallade upp kapten Lasse till sittbrunn. Vi fick snabbt ner segel och startade motorn. Under flera timmar körde vi sakta i regn fram över ett hav som lystes upp av ihållande blixt och dunder. Vid 6 kunde Lasse lämna över till mig igen.

Vid 7-tiden på morgonen steg solen upp och några timmar senare närmade vi oss Capo Gallo utanför Palermo. Havet var blankt som plåt eller svarta sidenlakan och det var lite molnigt. De stora lastfartygen passerade på sina rutter, en och annnan fiskeflagga dök upp i vattenytan och snart började vi förbereda oss för att gå in i hamn. När vi trötta och lite slitna kom innanför vågbrytarna tog vi emot en bryggplats hos Signor Giovanni, som har en gästbrygga utanför varvet längst in i Palermo Cala. Han ville ha 45€ per natt , men sänkte till 40 när vi höjde på ögonbrynen.

Signoran tittar till sin gatu-buffe\'

Det blåste upp igen och då kändes det skönt att ligga i hamn. Efter några timmars sömn tog vi var sin välbehövlig dusch inne i det ganska ruffiga duschutrymmet innanför verkstan nedanför Signor Giovannis kontor. Sen gick vi ut på stan och kryssade mellan sopor och hundbajs på gatorna upp till centrum. Där bjöds på glassfestival och utomhusopera på storbildsskärm. Och fullt med folk.

Vi tittade in på ett museum och kryssade mellan inkastare till de många restaurangerna. Till sist valde vi att prova ett typiskt sicilianskt smörgåsbord eller buffe hos tanten här bredvid. Daniel var först lite skeptisk till att äta sån här streetfood, men efter ett tag gick även hela små fiskar ner.

När jag skriver detta är det redan nästa dag. Vi har sovit som stockar i tolv timmar och håller just nu på att koppla in ett nytt batteri för att få ordning på elförsörjningen. Det är fortfarande blåsigt och vi har ännu inte tagit beslut om vad nästa steg blir. Daniel är inställd på pizza så det blir väl en tur upp till stan igen.