Loggbok
måndag 28 september 2015 - Skrivet av Christine Landstedt
Blixt och dunder under vulkanen!
Det blixtrar och dundrar över the Aeolian Islands, Sicilien

Utsikt från sittbrunn - lugnet före stormenSå här tjusig var utsikten från sittbrunnen vid 17-tiden idag, när vi hade lagt oss på ankare i den nordvästra viken på Isola Vulcano, en av öarna i the Aeolian Islands utanför kusten på nordöstra hörnet av Sicilien. Vi hade tillryggalagt närmare 30 distans på ett spegelblankt hav, motorn fick jobba hela vägen. Egentligen hade vi tänkt gå till Portorosa, men ändrade oss när vi insåg att vi hade chansen att både spara en hamnavgift på ca 500 spänn och - framförallt - få en naturupplevelse från dessa sägenomspunna öar, som fått sitt namn från vindguden Aeolus. Vi parkerade bland ett tiotal andra seglare och åt middag - sen svartnade himlen och så slog åskguden till med besked och har nu underhållit oss i närmare två timmar. Lasse lyckades fånga en av blixtarna - och även om bilden högst upp är lite oskarp hoppas vi att ni ser dramatiken.

Utsikt från Erice - nästan ända uppe i himlenDaniel återvände till Sverige som planerat i lördags kväll. Då hade vi ägnat de två senaste dagarna åt att se lite mer av Sicilien innanför hamnarna. Vi hyrde bil och tog ena dagen en tur österut, åt lunch i Messina, fikade i Catania och körde genom inlandet på vindlande bergsvägar i mörkret. Dag två körde vi västerut och besökte bl a den fantastiska staden Erice högt upp ovanför molnen, dit vi kom på ännu värre vindlande bergsvägar. Häftigt att få uppleva, men kan konstatera att vi borde haft mer tid på oss.

Hamnen i Cefalu - ingen dusch här hellerLasse och jag lämnade hamnen i Cefalu vid 12-tiden igår söndag förmiddag. Vi tog oss ca 28 distans österut -tidvis i regn - och kom vid 18-tiden till Sant' Agda di Mitello där vi fick betala 30€ för en plats på flytbrygga bakom den nyanlagda vågbrytaren. Eftersom det hade saknats duschmöjligheter i Cefalu, där vi legat fyra nätter hade vi höga förväntningar på Sant'Agda -men varken toalett eller dusch fanns. Däremot hade vi kunnat få fri lift till stan om vi hade velat. Men vi skippade det - solen går ner vid 19 och det blir kolmörkt. Vi stannade i båten och lyssnade till allsång från en av de omkringliggande charterbåtarna, där de ryskfödda besättningarna hade samkväm.

Vi sov i alla fall gott inatt. Nätterna i Cefalu var ganska ryckiga. Den hamnen är inte riktigt ultimat och där vi låg vid en ganska sliten flytbrygga kunde vindskyddet ha varit bättre.
Det ryker ur vulkanen på Vulcano

Vi kom iväg före 9 i morse och ligger nu alltså nedanför vulkanen, som fortfarande ryker. Åskan har upphört, ett stilla regn knäpper på sprayhooden. Det är 25,5 grader och vi går fortfarande bara klädda i shorts och t-shirt.

Daniel har packat väskan och förbereder sig för kylanI morgon hoppas vi kunna ta oss genom Messinasundet. Det blir en upplevelse, som vår besättningsmedlem Daniel tyvärr inte fick vara med om, eftersom tiden inte räckte till.

Nu får vi klara oss själva under den sista etappen innan det är dags även  för oss att återvända till den kalla Nord. Men först ska vi hitta vinterhamn för Bluesette. Vi har ännu inte bestämt var det blir men har så smått börjat höra oss för med olika marinor.