Loggbok
onsdag 19 juli 2017 - Skrivet av Christine Landstedt
En pytteliten kyrka i en jättestor hamn - och ett gammalt fågelbo i bommen...
I den lilla kyrkan i Kyparissia finns bara plats för en besökare i taget

Långt där nere ligger Bluesette och väntar på åskväder

Från Menthoni seglade vi som planerat upp till Pilos på Peleponessos västra sida. Eftersom vi sett att det skulle bli ganska kraftigt åskväder ville vi ligga i hamn och vi fick en plats längs kajen/vågbrytaren, ganska långt ut och nära inloppet. På bilden bredvid ser man hamnen uppifrån Pilos Castle, dit vi tog oss en kväll för att röra på benen.Lasse fixar till vår landgång på kajen i Pilos

Åskvädret skulle slå till natten till måndagen den 17 juli. Vi kom i god tid, redan på lördagen, och hade därför tid att fixa lite. Hos Franks Yacht Station i Port Heli hade vi fått en gammal landgång, som Lasse passade på att snygga till.

Vi träffade ett svenskt par i en Allegro 33:a, Tant Grön. De var på väg norrut till Preveza, där de har hemmahamn, och de stack i väg redan på söndagmorgonen - de var inte så rädda för åskvädret. Vi ville dock stanna kvar och hade därför tid att både fika och äta middag flera gånger på några av de många restaurangerna i Pilos.

Vid ett-tiden på natten till måndagen slog ovädret till. Kvällen hade varit så fin att vi nästan hoppades på att det var falskt alarm, men när soltaket började slå och vinden började tjuta i riggen var det inte långt tills dess att blixtarna dundrade, vågorna vällde in och regnet vräkte ner. Mätaren tog sig upp till 18 m/s, men vi låg ju trots allt innanför vågbrytaren. Vi förstärkte med ytterligare tampar och fendrar och gick sen upp på kajen och såg på när båtarna gungade. Framför oss låg en liten segelbåt. Den grekiska skepparen kom också upp på kajen under ovädret. Just våra båtar for nog upp och ner värst - de som hade plats längre in i hamnen hade det mycket lugnare. Efter någon timme var det över. Blöta och darriga (i alla fall jag) kunde vi gå ner i båten igen och så småningom somna. Inga skador på båt eller manskap - men jag erkänner att jag hade svårt att koppla av.

På morgonen var det soligt och fint när vi vaknade och åt frukost. Men några timmar senare kom åskvädret tillbaka och vi fick ytterligare en jobbig timme innan vi kunde koppla av ordentligt igen.

Vattenpåfyllning från kran, Pilos

Det fanns inget hamnkontor och vatten och el-stolpar verkade vara planerade men aldrig igångsatta eller färdigställda. Soptunnor fanns vid kajens slut på skräpig plats. Ingen särskilt trevlig hamn, många båtar såg nedgångna och övergivna ut.

Vi fick besök av en man som skrev upp båtens namn och ville ha 5€ för övernattning. Lasse hade inte växel, så han räckte över 10€. Gubben tog den och försvann. Men han hann i alla fall tala om att det fanns en vattenkran med färskvatten, vilket vi inte vetat. En fransk båtgranne lånade oss en pirra att dra dunkar på. Ingen annan betalade avgift - där blev vi blåsta....

Vår grekiske granne med den lilla båten hade hemmahamn i Kyparissia och drog iväg tidigt tisdag morgon. Vid 6.30-tiden släppte även vi förtöjningarna och begav oss iväg till den hamnen, som ligger ca 25 Nm norrut från Pilos.

Vi var ganska ensamma i den stora hamnen

V hade hört och läst att Kyparissia skulle ha en stor hamn med bra skydd och färskvatten på kajen. Det stämde, men oj vad öde det var när vi lade till mitt på dagen. Lite svårt att förtöja, på de långa kajerna var rostiga kramport en bit ner på sidan - väggen - där troligtvis mooringslinor en gång suttit, vi såg några rester, som såg opålitliga ut. På ett avsnitt fanns jättestora rostiga pållare, där lade vi oss. På kajen fanns mycket riktigt vatten, hett från svart slang, som låg längs vågbrytaren.

En titt in i bommen

När vi stack iväg från Pilos och hissade storseglet fick vi problem med att den ena revlinan inte släppte upp storen fullt ut. Det har kärvat förut, speciellt efter att vi  har haft revat segel. Den här gången fick vi koppla ur den ena revlinan för att få upp storen ordentligt.

När vi så kom fram till Kyparissia började vi undersöka ordentligt.

Rester av ett rede

Eftersom det stack ut en massa gräs och småkvistar längst bak på bommen så lossade vi bakstycket och efter ganska mycket pill och krafs lyckades vi till slut få ut ett helt fågelbo! Förutom skräp och fjädrar fanns där även en bit metrev!

Antagligen var det väl en liten fågel i Port Heli, som nu fick sin vinterbostad kastad i en soptunna på västra Peleponessos!

En kvällspromenad upp på gatorna från hamnen visade upp Kyparissisa från en riktigt trevlig sida, som inte syns i hamnen, där den enda sevärdheten är den lilla kyrkan.

Snart har vi rundat Peleponessos

Idag ligger vi på svaj utanför hamnen i Katakolon, i närheten av Olympic, de olympiska spelens vagga. I och med dagens segling (se bild) har vi faktiskt tagit oss ett snäpp längre norrut än Navplion, där vi upplevde stormen i oktober förra året. Nu är vi inte långt från Zakynthos och Kefalonia och där efter är cirkeln sluten, d v s Peleponessos runt.

Vi har rensat ytterligare fågelborester från bommen. Om problemen därmed är åtgärdade får morgondagen utvisa.

Annorlunda, men informativ, skyltning

Jag avslutar dagens berättelse med en annorlunda, och lite rolig skylt  från en strandrestaurang i den lilla hamnen i Menthoni. Vem vet - kanske platsar den i Landetrunts-skyltgenomgång?