Loggbok
fredag 28 juli 2017 - Skrivet av Christine Landstedt
Tack för oss Lefkas - nu börjar återtåget!
Vi går genom Lefkas kanal i kölvattnet efter fina TigerLily

Lasse har försökt pumpa upp vår stora fender

Den svensk familjen, som vi pratade med i hamnen på Zakynthos rekommenderade oss viken på södra Itaka, Ormos Ay Andreas, så när vi lämnade kajen tidigt på lördagsmorgonen var det dit vi tänkt oss. Det var lugnt på havet och vi gick för motor. Lasse försökte sig på att pumpa in mer luft i vår stora blå kulfender, men det gick inget vidare.

När vi nådde södra Itaka tyckte vi dock inte att viken kändes skyddad, det var ganska trångt och taggiga klippor reste sig brant upp. Man får försöka ta hänsyn till fallvindar och här blev vi lite  osäkra. så vi gick tvärs över sundet till Kefalonia och tittade in i den lilla hamnen Eufimia, strax norr om Sami, där filmen Kapten Corellis Mandolin spelades in. I Eufimia låg ett antal båtar på svaj utanför en ganska full stadskaj. Vi släppte ned ankaret och det tog. Hela tiden kom nya båtar in och lade sig på ankar, en del med mindre tur än vi när det gällde att få ankaret att fästa. Alla släpper inte ut tillräckligt med kätting och det kan betala sig med draggning, vilket hände en båt alldeles intill oss. Besättningen var i land och det tog en bra stund innan det hela upptäcktes och man kastade sig i jollar och åkte ut.Det finns många sätt att ta sig fram

Som jag skrev tidigare så märks det att semestersäsongen är igång här nere. Det är gott om folk, och på många båtar stojar barn som badar och kör jolle. Man får också vara uppmärksam på att en del simmar runt ganska långt från sina båtar. och det finns många sätt att ta sig fram på vattnet.

Bruksföremål blir museiföremål på gamla dar

Dagen efter gick vi vidare norrut genom sundet Stenon Itakis. Vi tittade in i den llla viken Fiscardo, som ligger i nordöstra hörnet på Kefalonia, det såg fint ut, men vi stannade inte. vi tog skuttet över till ön Lefkas istället och kastade så småningom ankar på 10 m djup långt in i Sivota Bay.

Tog jollen in till land, åt på Taverna och pratade med ett svenskt par från Surahammar, som just börjat segla i Grekland med sin andelsbåt Fragancia.

Här ligger man på rad, Nidri

När Lasse och Daniel startade Bluesettes höstsegling förra året så var de inne i Nidri och den berömda Tranquille Bay, där många övervintrar på svaj eller på land. Det är en allvädershamn, men är också känd för "the Vlikho Storm", som i september 2011 på 10 minuter orsakade fullständigt kaos och stor skada under orkanliknande vindar. Lasse och Daniel var inte så imponerade i höstas, men vi såg en annan sida av denna fina hamn och lade oss på svaj långt in i viken bland hundratalet andra - både långliggare och nyanlända charterbåtseskadrar.Beredd att skicka upp en pappa med barn i luften

Morgonen efte en lugn natt drog vi vidare norrut. På utvägen mötte vi denna båt med fallskärm som strax efteråt hissade upp en pappa med sitt lilla barn högt upp i luften Och runt i bukten. Säkert en hisnanade upplevelse!

Jag och skuggan av min manVi har koll på vädret, ibland blir man infernaliskt fast vid de olika vädersajterna som inte alltid stämmer överens med varandra eller verkligheten. Den här veckan visste vi att ett stort åskväder var på väg mot våra farvatten, och vi hade bestämt oss för att lägga oss i Lefkas marina från onsdag till fredag. Vi tog därför ett litet skutt på tisdagen, endast 5 Nm från Nidri till Nikiana Bay, strax söder om Lefkas stad. Där övernattade vi på svaj, det var kristaklart vatten, Lasse badade minst  5gånger.

Tog en liten jolletur i land på kvällen och fångade skuggorna.

Lade sedan nästa morgon till vid brygga i Lefkas Marina, där hamnavgiften närmar sig 500 kr per natt, men är man rädd för blåst och åska, så är det värt pengarna.

Lefkas är dessutom en riktigt trevlig stad att både vandra och shoppa i. Åadkvädret uteblev, men vinden nådde stundtals upp till 18 m/s och det var ett irriterande tjutande i masterna. Grillad färsk tonfisk

Den utlovade färska tonfisken intogs på trevlig Taverna i stan och vi gjorde även en del inköp i båttillbehörsbutikerna. Det var dags att byta olja i motorn, det hade vi inte gjort sedan vi seglade från Italien i början på förra sommaren, så det fixade vi också.

I morse lämnade vi så Lefkas marina och hann med att bunkra diesel innan vi lyckades passa broöppningen kl 10. Många båtar på rad passerade tillsammans med oss ut genom kanalen.

Nu ligger vi på svaj norr om hamnen i Preveza. Tycker att vinden lugnat ner sig, det blåser bara upp till 10 m/s. Vi är inte ensamma, här ligger ett trettiotal båtar runtomkring oss.  Klockan är strax efter 18, snart kanske vi kan ta jollen in till land och promenera lite. Man blir lite seg av att inte röra på sig annars.

I och med att vi nu lämnat Lefkas och nått Preveza är cirkeln sluten och hemresan börjat. Det är med blandade känslor som vi i morgon styr vidare norrut.

I albumet Grekland sommar 2017 finns mera bilder från vår senaste månad.