Loggbok
tisdag 1 augusti 2017 - Skrivet av Christine Landstedt
Sista natten i Grekland - tillbaka på ruta ett!
På svaj i viken på Othonoi

Om en vecka är det precis 14 månaders sedan vi ankrade upp i viken på den grekiska ön Othonoi, ca 20 Nm väster om Korfu, där de flesta stannar på vägen mellan Italien och Grekland. Då var det vår första natt i Grekland med egen båt - nu är det vår sista. Nu - liksom då - drar fallvindarna ner från berget och vindmätaren går stundtals upp till 10 m/s. Vi ankrar tillsammans med ett 20-tal andra båtar. I morgon bitti vid 6-tiden drar vi upp ankaret och sätter kurs 263 grader västerut mot Italien, en resa på ca 50 Nm.

Majskolv för 1,5 €Efter att ha lämnat Lefkas gjorde vi ett stopp i Preveza. Den här gången lade vi oss nordost om hamnen på stadssidan, alltså inte utanför Cleopatra Marina, där vi legat förut. Tog jollen in till stan på sen eftermiddag och strosade runt på gatorna. Även här märktes att turistsäsongen var igång, restauranger, shopar, tivoli. Drack kaffe på ett cafe, där den unga servitrisen gärna ville öva sin engelska med oss. Hon tog privatlektioner, eftersom språkutbildningen i skolorna tydligen inte bjudit på några större kunskaper.

Fina GaiosDet har varit ganska lugna vindar de senaste dagarna, vilket är skönt. Efter Preveza gick vi vidare till Paxos, där vi först tittade i den lilla fina hamnen Gaios.

Men vi lade inte till utan gick upp till fantastiska ljuvliga Lakka, där man ankrar säkert i allvädershamn och äter gott på Taverna. Det är fullt med båtar men alla får plats och det finns mycket att titta på.Vattenlek i Lakka

Morgonen efter tackade vi för oss och styrde ut ur viken som första båt.

Utsikt över ankarliggarna i KorfuSå var vi framme i Korfu, där flygplanen startar och landar över ens huvuden ungefär var 5:e minut. När vi kom hit förra året "tog vi in" på Gouvia Marin, men den här gången visste vi att vi kunde ankra i Ormos Garitsas, den stora bukten på södra sidan om fortet. Det blev lite långt in till land, men jollen med motor tog oss in. Lite krångligt var det att klättra upp på kajen, man fick häva sig upp på rostiga järnkrampor. Korfu stad är jättefin, egentligen borde man stannat längre. Vi fick tag på lite bröd och youghurt och annat nödvändigt i en söndagsöppen liten butik nära jolleparkeringen och sov sen gott i båten, det enda som störde var oangenäma dunster från något som troligtvis var avlopp.

Vi har bunkrat vatten på flaska i StefanouEfter morgondopp - vattnet var kristallklart och vi blundade för den gångna nattens dunster - lättade vi ankar och ställde kosan mot den lilla fina viken Ay Stafanou, som vi känner sen förra vändan. Detta fick bli den sista natthamnen innan Othonoi. Vi kom fram och ankrade strax innanför en svenskflaggad båt. Det dröjde inte länge förrän skepparen Boris från Västra Frölunda kom och "knackade" på. Han var sugen på att träffa svenskar och vi tog tacksamt emot besöket. Det är faktiskt inte så ofta som vi träffar svenskar här nere. Efter en kopp kaffe och en hel del snack beslöt vi att äta middag tillsammans i land lite senare på kvällen - efter att ha intagit en drink ombord på fina Atlantis. Kvällen blev mycket trevlig.

Boris på AtlantisNär vi lämnade Stafanou vid 9-tiden i morse stod Boris på fördäck och vinkade adjö.
6 timmar senare lade vi till här i viken på Othonoi, satte upp solskydd och vindstrut, tog ett härligt dopp i vattnet och åt en sallad. Planerade för en jolletur till stranden för promenad och slänga sopor. Skulle bara vila lite först...Efter en timme kom blåsten och planerna inställdes. Solskydd och vindstrut togs ner.. Båtar har kommit och ankrat och ankrat om. Det har tjutit i master och fallvindarna har gjort att båtarna jazzat.. Av turen till land blev intet. Vi har ätit korv och makaroner. Nu är det mörkt, klockan är 23, internetuppkopplingen är bristfällig men vinden har äntligen lagt sig.