Loggbok
måndag 28 maj 2018 - Skrivet av Christine Landstedt
Grazie mille Italia - Bonjour encore La France!
Den franska gästflaggan hissas när vi närmar oss Menton

Kontrolltornet i  Port GavaronNär jag skriver det här har vi redan tillbringat två nätter i Port Garavan i Menton. Klockan är 21.35 på måndagskvällen och ett stilla regn faller sedan några timmar på däcket ovanför oss. Jag har just varit och lämnat tillbaka nyckeln till toa och dusch och därmed fått tillbaka båtens registreringsbevis, som vi fick lämna i pant när vi skrev in oss i lördags eftermiddag. I morgon bitti lämnar vi Menton och siktar på Antibes, ca 20 Nm västerut på franska Rivieran.

LaigIeglia i morgonsolVi fick en fin färd från Laigueglia, får vi låg på svaj natten till i lördags. Morgonen var så vacker, havet var blankt och de fina husen speglade sig i vattnet när vi lättade ankar. Tänk att detta var vår sista natt i Italien!

Fiskare på blankt vattenDet är ännu inte så mycket trafik på havet. Det är mest fiskebåtar och tankers som vi ser på vardagar. När vi närmade oss gränsen till Frankrike mötte vi en dock en del segelbåtar med fransk flagg.

Kära arbetskamrater går i pensionNågra sjömil innan vi kom till Menton bytte vi ut vår italienska gästflagg mot en ny fransk. Det var nog i sista minuten - den stackars grön/vit/röda var sorgligt sönderblåst och blek - nu har den - liksom RoddanHeikells pilot gjort sitt och får en plats i Bluesette-museet.

Strax därefter hälsades vi välkomna av två delfiner!

Vi gick in till bensinbryggan i Port Gavaron och kunde fylla på bränsle. Kvinnan som skötte macken var mycket noga med att rulla in slangarna efter varje tankning, det tog lite tid innan vi fick hjälp. Vad hann låna ut vår korkskruv till kunden före oss - han skulle ut med sin kvinna och hade glömt det viktigaste...När vi så småningom fick vår diesel tipsade kvinnan oss om att om vi tänkte åka till Monaco så var det bäst att ta tåget - det var final i Grand Prix! Tänk att vi skulle lyckas pricka in det!

Badstranden är stenig men finVi fick en bra plats på brygga nr 3 och betalade för två nätter. 18.70€/natt - härligt! Efter dusch och lite vila gick vi in till stan och letade så småningom upp en restaurang på ett livligt torg, där vi åt en turistmeny för 23€ per man exklusive dryck. Konstaterar att i Frankrike är hamnpriserna låga och maten lite dyrare - i Italien är det precis tvärtom.

Vi tog tåget till MonacoKlart man måste passa på! Vi tog tåget till Monaco nästa dag, som tanten sagt. Det gick smidigt och kostade 4€/person. När vi lämnade tågstationen var det säkerhetsvakter som kollade väskor och kläder.

Fullt med folk på gatorna. Lyckades pricka in Grand Prix-finalOmöjligt att ta sig till hamn eller att komma i närheten av tävlingsbanan utan biljett, som kostade 450-750€.

Vi fick ett erbjudande från en kille som hade en terass på sitt företag där vi kunde få titta - för 300€ styck. Vi tackade nej. Utsikt över Hamnen i MonacoVi letade istället upp en plats uppe vid stationen där vi hade utsikt över hamnen och alla jättebåtar. Om vi tittade riktigt noga kunde vi skymta Formel1-vidundren jaga fram under en tunnel. Vi promenerade upp och ner för Monacos gator, där så många berömdheter känner dig hemma.

Det var både fascinerande och främmande för mig. Röda korset i Monaco har en genomtänkt planteringGillade  planteringen utanför Monacos Röda Korsets huvudkontor. Vi såg upplösningen på loppet på storbildsskärm i baren på ett hotell där vi drack en öl som kostade över 100 spänn styck (33cl).

Kyrktrappa MentonDärefter tog vi bussen "hem" till Menton, där trappan upp till kyrkan bjöd på en ljus-upplevelse. Vi var trötta och åt spagetti och köttfärssås i båten, kollade vädret och beslöt stanna en natt till.

Jag sov som en stock - när Lasse sa godmorgon till mig var klockan 10.30. Det kostar på att röra sig i de fina kretsarna..

En borg här också - MentonVäderprognosen hade skvallrat om åska blåst och regn, och det var lite svarta moln och tjut i master på förmiddagen.

Fina smågator MentonGick eftermiddags-promenad och hittade trevliga gator, tittade på restaureringsarbetet av strandpromenaden, som kommer att bli jättefin till sommaren och bunkrade livsmedel på U Express - stormarknaden vid hamnen. Där fanns allt utom havregryn - eller, det fanns det säkert, men jag hittade inga.

Nu har vi bytt Grazie mot Merci, Si mot Oui, Buongiorno mot Bonjour, pizza mot moules. Det ska väl gå.