Vår resa - september 2015
söndag 20 september 2015 - Skrivet av Filip.Schiött
Lissabon

I 2 dagar har vi turistat i stan , vi har  åkt såna där bussar utan tak , det er verkligen sånt som jag trodde att jag aldrig skulle göra ,men det var faktiskt fantastiskt , vi hade  aldrig fått sett så mycket av Lissabon utan dessa bussar , de har tagit oss runt i stan och visat oss att Lissabon är en fantastiskt stad , här finns så mycket att se så vi skulle kunna  tillbringa ett halvt år innan vi skulle bli färdiga att turista.

Vädret idag : soligt och 34 grader varmt , men det gör inget, för ölen är billig , ca. 8kr / liter och vinet är inte mycket dyrare än mjölken

söndag 13 september 2015 - Skrivet av Filip.Schiött
2 turister i Lissabon
uppe från ett stort monument

13/9

Nu har vi ju legat här i en hel vecka, tagit det väldigt lungt några dagar och varit ute turistat , andra dagen som vi var här så cyklade vi in till stan , på de här små hopfällbara cyklar , det tog 1½ timme dit och lika lång tid tillbaka till marinan och då fick vi ont i ändan p.g.a. sadeln. I förgår så var vi in till stan igen , men den här gång så tog vi bussen, men det tog också 1½ timme p.g.a. att trafiken stod helt stilla på nåt ställe.

Lissabon är en fantastisk trevlig stad och vi har bara mött trevliga och vänliga människor här , precis som i resten av Portugal och de har en vilja att kommunicera , alla talar engelska OCH de gör det gärna , det kan man inte säga om alla andra folkslag.

Igår var jag uppe i marinan för att tvätta och där mötte jag en kille från Stockholm och vi satt deras "vardagsrum" och snackade , då kom en av de gubbar som skötar marinan ( de är en 3-4 stycken som skötar det utvändiga och hjälper nyanlända att hitta plats och förtöja) utt till oss med var  sin kall öl , detta tyckte vi var väldigt trevligt, samt en trevlig gest, så vi skojade med att det började ju att bli matdags ( vi 2 alltså , stockholmaren och jag , dessutom hade gått in till sitt lunchrum och vi talade ju svenska) ja efter 20 minuter så kom de ut till oss med med var sin tallrik med varm mat och en till varsin pilsner efter det så kom de med varsin kopp espresso och en stund senare så fick vi en lilla en . Det smakade calvados , men det var egen tillverkning.

Några gångar på resan har vi frågat förbipasserande om väg och har det då varit för besvärligt att förklara , så har det hänt att de har gått med oss och visat oss det som vi frågade efter.

Lägger in lite nya bilder från vår sightseeing

måndag 7 september 2015 - Skrivet av Filip.Schiött
Peniche till Lissabon
Belem

5/9

Peniche till Lissabon 67 sjömil.

Gick iväg vid 7:45 framme ca. 18:00 , vi fick inte plats i någon av de marinor som ligger inne i stan så vi vi fick gå upp en bit i floden, Rio Tejo, 7 sjömil så vi ligger en bit utanför , vi cyklade in till Relief , de ligger mitt i stan och vi fick ont i röven av att cykla , då  portugiserna är inte så bra  på det här med cykelvägar, det är gatsten och asfalt om vartannat samt höga kantstenar och då menar jag höga , ca 30 cm eller där omkring.

Vi ligger i Marina parque das nacoes , här var det världsutställning 1998 och då byggde de upp en hel ny stadsdel , supermodern, med stora häftiga höghus , metrostation/bussterminal/köpcenter i flera våningar, ja området ska upplevas det är bara superhäftigt.

Vi har tagit kontakt med en segelmakare för att  få ny sprayhood samt biminitop, så vi blir kvar här nån eller några månader och då ska vi utforska Lissabon, vädret är bara så härligt , idag drygt 30 grader likaså igår.

Vi har tills nu gått 1763 sjömil och varit i 8 olika länder och i 31 olika hamnar:

Dragör-Klintholm-Gedser-Heiligenhafen- Kiel- Rendsburg -Brunsbyttel- Cuxhafen- Den Helder- Scheveningen- Zeebrygge- Oostende- Dunkerque- Bologne -sur-Mer- Dieppe- Cherbourg- St.Peter port- Roscoff- Láber wrac´h- Camaret- La Coruna via Biscaya och gale - ned längs "Costa del Morte", dödens kust till Camarinas , Portosin och Santa Uxia Ribeira och Baiona till Portugal Viano de Castello - Lexioes - Figuiera da Foz - till Nazarè - Peniche och slutligen Lissabon och här kommervi att ta en paus

tisdag 1 september 2015 - Skrivet av Filip.Schiött
Nazarè till Peniche
Hamnen i Peniche

31/8

Igår alltså gick vi från Nazarè till Peniche , en sträcka på 27 sjömil så vi var framme vid 1-tiden , motor hela vägen .

Vi har varit i kontakt med hamnarna i Lissabon och det är ingen som har plats till oss. 4 av 5 hamnar i Lissabon är statliga och de har inte plats så vi tog kontakt med den sista , "Marina Parque das Nacoes" som är i privat ägo,de har plats till oss , det är en spritt ny marina i ett , som det ser ut en hel ny stadsdel.Så vi stickar dit imorgon bitti så att vi får en plats så får vi se om vi kommer att söka oss till en av de andra marinor, det är ca. 64 sjömil dit så det kommer att ta 10 till 12 timmar , troligtvis.

Peniche som vi ligger i för tillfället är en fin liten by med en massa gamla hus och smala gränder , mycket pitoreskt. Det finns även ett gammalt fort som ser ut att vara flera hundra år gammalt och som man har byggt ett fängelse inne i , detta också för många år sen,det är i alla fall väldigt tjocka galler för fönstren , men man får inte komma in och titta.

Igår var vi och åt fisk på en fin restaurang i byn , idag har vi tvättat.  Idag har det varit molnigt hela dagen och ska fortsätta med det imorgon också , men vi får i alla fall nordliga vindar att segla på 10-12 m/sek så det ska bli en fin seglats , hoppas vi på.