måndag 21 juli 2014 - Skrivet av Bernt Marita Johansson
Slutet på resan
I väntan på 38 m hiss ner med Hebewerk Luneburg

21 juli

Efter 172 slussar och ca 200 mil på floder och kanaler kom vi till Lubeck den 13 juli. I en av slussarna mötte vi en tysk Erich som tipsade oss om en bra hamn med mastkran. Vi kommer till Stettiner Yacht Club som visar sig vara en mycket trevlig hamn med gästvänliga värdar som hjälper oss att masta på. En hamn vi kan rekomendera för den som tänker gå kanalerna och behöver masta av eller på. Första kvällen bjuds vi på öl och snaps till vm-finalen i fotbolls som Tyskland, till allas glädje,  vinner.  Från Lubeck tar vi oss till Gedser och anländer först kl 20.30. Hamnen är knökfull och vi har turen att hitta ett litet hörn där vi kan ligga. Vi ska ju bara sova och nästa dag vidare till Mön som erbjuder en bra plats och strålande väder. Torsdagen tar vi oss vidare till Abbekås, äntligen är vi i Sverige. Detta är en härlig plats med fina mysig hus och en härlig miljö. Simrishamn når vi fredag eftermiddag och vi unnar oss en god måltid på restaurang. Vädret är helt fantastiskt och havet visar sig verkligen från sin bästa sida. Nästa dag ger vi oss av kl 06.00 och målet är vår hemmahamn Ekenäs. Vi förbereder oss genom att packa på vägen och fixa alla hemmatampar till förtöjningen. Det känns verkligen skönt att se Gåsfeten och därifrån ta oss in till vår plats.  Kl 18.00 blir vi hämtade av Oskar och Malin, vilken service, och nu är vi tillbaka i vårt trygga lilla hem.

tisdag 8 juli 2014 - Skrivet av Bernt Marita Johansson
I kanalerna
Mosel

8 juli

Hej på er alla. Vi har tyvärr inget internet och har inte kunnat uppdatera bloggen. Vill bara tala om att vi nu nått de tyska kanalerna och allt går bra. Vi har slussat mycket och njutit av Mosels fina kullar och fina vinodlingar. Rhein gick med en väldig fart och vi möter stora pråmar hela tiden. Inte alltid sköna vyer utan även stora fabriker och kärnkraftverk utmed dessa vatten. Inte alltid så lätt att hitta bra ställen för natten. Tänk vad skönt det kan vara att få ställa sig i en riktig dusch efter att varit tvungen att utnyttja campingduschen flera dagar. Vår båt sticker 1.6 m och det är den absoluta gränsen för vad vi anser är lämpligt att passera dessa floder och kanaler med även om det står att man kan gå med en båt som sticker 1.8 m.

fredag 20 juni 2014 - Skrivet av Bernt Marita Johansson
Nu är det midsommar
lugnt i kanalen

20 juni

Glad midsommar önskar vi er alla. Vi har nu tagit oss upp till Epinal som är den högsta toppen på vår resa. Vi har hittills avverkat ca 81 slussar uppför och har väl ungefär lika många nerför. Lilla Saone är en vacker flod och Vosges är en vacker kanal men mängden av slussar gör att det är svårt att njuta de korta sträckorna mellan dessa. Vädret är vackert och vi har precis avnjutit en riktig god middag  med potatis och rökt lax, naturligtvis jordgubbar och grädde som efterrätt.

söndag 15 juni 2014 - Skrivet av Bernt Marita Johansson
Saone
Lyon

15 juni

Den 13 juni gick vi från Lyon till Marcon där vi träffade ett svenskt par Gustav och Eva som vi såg första gången i Saint  Port Louis. De hade vinkat när vi äntrade hamnen men vi såg ingenting. Vi fokuserade helt på om djupet räckte. Efter trevlig pratstund i båten somnade vi trötta in och vaknade inte förrän kl 8.00 nästa dag. kl 9.00 kom vi iväg och snart såg vi Eva och Gustav bakom oss. Målet blev Charlon sur Saone där vi tog en gemensam middag på en fin fiskrestaurang som drevs av en svensktalade fransk proffskock och hans svenska fru. En riktig höjdamiddag med kanontrevligt sällskap. Idag har vi tagit oss till Auxonne där ”Lilla Saone” börjar. Ligger nu i en trevlig hamn och tar det bara lugnt för kvällen. Vi har blivit lite varnade att det kan bli problem med djupet p g a för lite regn. Men vi hoppas på det bästa.

torsdag 12 juni 2014 - Skrivet av Bernt Marita Johansson
Rhone
Stora slussar i Rhone

12 juni

Nu har vi segat oss igenom Rhone som gav mer motström än vi hoppats på. Floden är stor och bitvis väldigt fin. I Arles låg vi förtöjda vid en restaurangpråm mot att vi lovade att äta där. Det är väldigt ont om ställen att förtöja för natten och man måste planera väl. Avingon hade en fin kajplats och vi fick en riktigt härlig vandring i den fina gamla delen av staden. I Viviers försökte vi gå in då de lovade ett djup på 2 m vilket inte var sant. Vi kom som tur var loss och gav oss till slussen där vi fick lov att övernatta vid väntepontonen. Valence blev nästa stopp och där kunde vi ta oss till sjömacken men djupet vid pontonerna räckte inte så även här fick vi gasa oss loss ur leran och gå tillbaka till sjömacken. Här provianterade vi än del samtidigt som vi kollade in omgivningarna. En hel skolklass med kanoter upptog marinan när vi skulle gå nästa dag. De tyckte det var kul att snacka engelska och hälsade oss välkomna. Nu har vi hamnat i Lyon och nästa etapp blir Saone.

torsdag 12 juni 2014 - Skrivet av Bernt Marita Johansson
Slutspurt i Medelhavet
Carpe Diem har blivit en motorbåt

11 juni

Vi seglade utmed spanska och franska kusten, en rutt som ni kan följa om ni går in på ”vår position”. Det var relativt tufft med vindar upp till 20m/s (Mistralen) men vi följde kusten och vinden kom från nordväst så vi slapp höga vågor. I Port saint Louis tog vi ner masten och Carpe Diem är nu en motorbåt.

Tuffa seglingar till San Pobla och Benicarlo
Soluppgång innan ens vindarna har vaknat.

22 maj

Vi stiger upp före soluppgången och förbereder oss för en heldag på sjön. Tankar innan vi ger oss ut och ska enligt prognosen få en lugn dag. Det blir det inte, jobbigaste seglingen hittills, på väg att vända men fortsätter. Vi får både kulingvindar och sjön emot oss. Vi går förbi den stora hamnen Valencia och når San Pobla där vi måste spola båten ordentligt då den är vit av salt. Vi lägger oss tidigt utan att ens försökt ta oss in i samhället. Sover gott och tar oss nästa dag vidare till Benicarlo ca 65 nm. Även här fick vi starka vindar, upp till 17 m/s och hög sjö. Men i baken vilket är stor skillnad. Inser att vi måste hitta en bättre vädersajt.

Denia
Gamle Masetti på sin fina hoj

20 maj

Nästa hamn blir Denia. Dit tar vi oss med god fart och helt ok segling men som vanligt tar det i ordentligt en timme innan vi når hamnen. Vi stannar en natt extra och fyller på vårt telefonkort så vi kan ha internet även om inte hamnen erbjuder det. Vackert väder och vi njuter av glass på ett café, skönt att vara på land en dag.

Catagena
Uteserveringar överallt

18 maj

Efter att fått vända in igen mot hamnen p g a allt för stark vind och motsjö tar vi oss in i staden och gör ett besök på en mysig restaurang Pimiento. På vägen får vi uppleva ett storslaget spanskt bröllop med fyrspann och hundratals finklädda gäster. Nästa dag gör vi ett nytt försök och får till en början en ganska lugn färd. Vi seglar mot Catagena och när vi närmar oss blir sjön allt oroligare och vinden ökar betydligt, skönt att vara i hamn. När vi lägger till får vi hjälp av ett dansk par som har fått problem med motorn.  Vi ligger intill en annan svensk (betydligt större) båt som visar sig också ha motorproblem. Staden är vacker och många är ute och tar sig en söndagspromenad. Det visar sig att även vi har fått lite läckage från ett diselrör. Bernt tar fram sin verktygslåda och drar en koppling vilket visar sig hjälpa, puh! Redan nästa dag tar vi oss vidare och får kanske vår bästa segeltur hittills. Målet blir Santa Palo där vi plötsligt får ligga vid en fingerponton vilket är ovanligt då de flesta hamnar har moringslinor. Man blir alltid trevligt bemött av hjälpsamma marineros. Hungriga och trötta går vi till en fin kinesisk restaurang och äter gott, portionerna är ordentligt tilltagna och vi lär oss att inte beställa för mycket nästa gång.

fredag 16 maj 2014 - Skrivet av Bernt Marita Johansson
Juan Montiel Marina (Aguilas)
"First Mate" tar igen sig!

15 maj

Efter att studerat en tysk båt som gav sig iväg i vågorna beslutade vi oss för att våga oss ut. Med både segel och motor gick det ganska bra att möta den höga sjön emot oss den första delen av resan. Aguilas var vårt mål och när vi närmade oss blev sjön allt oroligare. Vi valde den nyare hamnen Juan Montiel Marina strax söder om Aguilas. Hamnen är stor med få båtar så plats finns och trots höga pirar blåser det regält så man blir lite trött av gunget. Priset är lite högre men det visar sig vara de bästa duschar hittills på resan. Vi vandrar runt, tar oss högt upp på en klippa och besöker även hamnen i Aguilas. Äter på en mysig restaurang vid en park och tar det lugnt. Vinden ligger på in mot stranden så vi väljer att avstå från att bada