Västindien 2007, 2008 - augusti 2007
torsdag 30 augusti 2007 - Skrivet av Anders o Cathrine
Hål i botten
Bottenlöst

Tre hål i botten från en järnpåle fylld med betong. Försäkringsbolaget har sagt OK men vi försöker ändå få hamnen i St George att betala. (Bra för framtida premiedebiteringar).

Varvet vi har hamnat på är verkligen en oas. Vi har en mycket välbyggd båt med mycket sjövärdiga och vackra linjer. Detta uppskattas enormt och hela varvet deltar i att arbetet skall bli bra. Man försöker till och med få tag i det originalaluminium (alltså samma plåtar) som båten är byggd av för 20 år sedan. En så välbyggd och vacker båt i aluminium har man aldrig sett förut!

Överallt får vi också höra att "you are one of the good guys", "you are moving along nice with us" osv. Något som inte är svårt med folket här. Alla gillar verkligen båtar och har jobbat här sedan varvet startades för åtta år sedan. Och alla är härliga, easy going och, roliga människor.

På kvällarna dricker vi 69% vit rom i baren tillsammans med foket här runt omkring. Det går till så att man beställer en "quarter" + angostura + is + sprite. Och så bjuder alla varandra.

Häftigt

torsdag 30 augusti 2007 - Skrivet av Anders o Cathrine
Fast alla är inte svarta
Kloka vita gubbar. Dietmar till vänster

Dietmar som ansvarar för aluminiumsvetsningen är tysk.

tisdag 21 augusti 2007 - Skrivet av Anders o Cathrine
Oturernas otur
Ellinor på land strappad för hurricanes

På bilden ser vi inte Ellinor i ett hål (hurricane hål alltså) utan med ett hål (fast egentligen tre hål).

I St George (huvudstaden på Grenada) när vi tagit upp ankaret kör vi på en påle som sticker sakt upp från botten och slutar någon ½ meter under ytan. Vinkeln blir precis fel så att pålen fastnar under vår botten och lyfter Ellinor som en hävstång.

Vid inspektion visar det sig att stolpen har tryckt in skrovet c:a 10 mm och skrapar bort några millimeter aluminium. Självklar åtgärd blir att lyfta upp Ellinor och inspektera ordentligt. Så nu ligger vi här på land, tar in offerter och förhandlar med försäkringsbolaget

Och vi välsignar att båten är av aluminium annars hade pålen mycket väl kunnat gå rakt genom skrovet

tisdag 21 augusti 2007 - Skrivet av Anders o Cathrine
Vårt nya hem i Västindien
Cathrine på verandan

Om man nu skall tillbringa tiden på land i stället för att segla så kan vi konstatera att vi hamnat på ett fantastiskt ställe: Grenada Marine. Genuint, duktiga hantverkare och fantastisk mijö.

På lokala baren här bredvid kan man berätta skepparhistorier och på lyxkrogen runt hörnet kan man få helt andra upplevelser.

Och det är allt som finns här: Fantastisk natur, varv, en seglarkrog och en lyxkrog. Men en fantastisk vik och en storslagen omgivning och trevliga människor

lördag 18 augusti 2007 - Skrivet av Anders o Cathrine
Hurricane på nära håll
Vårat hurricane hole på sydsidan av Grenada

När vi detaljplanerade vår resa till Venezuela såg bilden inte så jättebra ut ur seglingssynpunkt. Dean som är ett "jättelågtryck" har samma vindsystem som vilket lågtryck som helst, Passerar man söder om ett lågtryck får man SW, S och SE vindar vilket betyder motvind till stor del. Dessutom såg vi på satellitbilder en hel del åskbyar.

Vi beslöt att gå in i ett sk "hurricane hole", en vik helt omsluten av land och med mangroveträd utefter sluttningarna. Mangroveträden tar udden av vinden och dessutom kan man köra in båten i de rot/grensystemen som de består av. Fast det vill vi inte göra i alla fall inte i en direkthit. Vindstyrkorna är helt enkelt för starka och en båt kan få ett fullständigt "nerklapp" bara på riggen. Dessutom är den stora faran alla andra båtar runt omkring som kommer lösa eller har hanterats dåligt. Inget att vara med om frivilligt alltså

Hursomhelst behövde vi bara ha vindskydd för 360 graders vindvridningar plus lite åskbyar så vi sökte oss alltså till ett sådant hurricane hål. Vilket var mycket spännande, dels pga av att vara i orkanens omedelbara närhet och att följa dess framfart och dels följa hur människor reagerar inför en sådan situation: Mycket radioprat, många experter och mycket ryktesspridning som i stort sett går ut på att de som inte gjort som vi, har råkat mycket illa ut. Och så kommer exempel på hemskheter.

Dean slog ner i Martinique där vi böt motor och fick en hel del vänner. Vågorna var över 50 fot (15 meter) höga och elen utslagen för 100 000 tals hushåll. Vi har inte fått tag på någon och kan inte få någon kontakt över huvud taget. Vågar knappt tänka på den sannolika förödelsen bland de många charterbåtar som låg där och alla andra som låg uppe på land.

Vi ligger nu stilla ytterligare en dag och väntar på att den mycket oroliga himlen skall återta normala färger och formationer och att sjön skall lugna sig. Vinden har redan gått över till den normala ostliga.

I morgon går vi direkt på Bonair om planerna håller den här gången.

torsdag 16 augusti 2007 - Skrivet av Anders o Cathrine
Nu har vi fått nog
En av våra kompisar på Grenada

Nu har vi festat i 14 dagar varav de sista tre dygnen mer eller mindre på heltid.

Dessutom kommer nu den första hurricanen "Dean" som enligt progoserna kommer att utveckla sig till en "severe" hurricane. Beräknad "hit"  är Martinique/Dominica/Guadeloupe.

Vi följer givetvis prognoserna noggrant och Grenada ligger än så länge ganska säkert. I morgon vet vi mer. Men för säkerhets skull vänder vi söderut i morgon. Vi kan även följa hurricanens utveckling även till havs så vi kan ta fram alternativa flyktplaner om prognoserna inte håller.

Hälsn A&C

PS när vi får bättre bandbredd kommer mer bilder från vännerna på Grenada

torsdag 16 augusti 2007 - Skrivet av Anders o Cathrine
Hurricane Dean
Vår nye kompis Dean

Så har då den första hurricanen kommit. Dean heter han. Vi ligger strategiskt bra och sannolikheten att vi skall träffas är mycket låg.

Däremot Martinique där vi var för inte så länge sedan. Martinique med massor av charterbåtar och andra som ligger i sommarförvar ser ut att få en direkt "hit" (över 100 knop!). Hurricane warning är utfärdade för öarna norr och söder om Martinique (Dominica och St Lucia) men inte Martinique. Fransmännen har som vanligt sina egna klassificeringar.

Hurricane warning innebär att man skall skyndsamt arbeta för att skydda liv och egendom och har 24 timmar på sig. Även risk för skyfall med jordskred.

Vill ni följa Dean kan ni göra detta på http://www.nhc.noaa.gov/ som är USA´s offentliga vädertjänst samt http://www.caribwx.com/marine1.html som är en lokal Caribbean vädersite.

Vi ligger som sagt utanför riskområdet men tänker i alla fall fortsätta söderut till Los Testigos somm ligger på Lat N 11.23´. Därifrån fortsätter vi västerut om inte Dean tar en sydligare bana. Därifrån har vi också ett antal valmöjligheter om Dean inte uppför sig som han skall.

Men som sagt här på Grenada är man bergsäker på att man ligger helt utanför någon som helst sannolikhet att träffas.

Los Testigos ligger i Venezuela. Därefter fortsätter vi nog direkt till Bonnair som har ett av världens bästa dykvatten. Att klarera in och ut ur Venezuela innebär ett antal stora avstickare från den väg vi vill segla plus c:a en vecka byråkrati samt piratrisk. Så varför utsätta sig för detta när det finns andra bättre alternativ

måndag 13 augusti 2007 - Skrivet av Anders o Cathrine
Det blev inte som vi tänkt oss nu heller

Inget Union Party och inget böllop. I stället fick ví en stormby som var helt oväntad, även av "locals". Vår vindmätare går upp till 50 knop (25 m/sek) och den låg i botten. Jollen med snurra 15 hk lyfte som en parchute och seglade ovanför våra huvuden för att sedan landa upp och ner. Åror, skor och bensintank fick offras åt gudarna.

Men inga draggande båtar (chaterbåtar alltså) och vi låg tryggt med vårt nya "spade ankare" det bästa ankaret enligt reklam och prislista men det är det värt. Vi ankrar mycket bättre nu än med våra tidigare ankare (Bruce och CQR).

Men det fick till följd att vi inte vågade gå iland utan fick lyssna på festligehterna från båten.

Nu ligger vi på Grenada och deltar i karnevalen som plåster på såren. I natt fest till gryningen då stan (S:t George) gick över från fest till makalösa karnevalståg. Tyärr hade vi ingen kamera men alla klädde ut sig i fantasifigurer och målade ner allt ochh alla på sin väg. Lila, svart, gult, grönt osv. Lila har visar sig svårast att tvätta bort. Det får bli minnen i stället.

Reten av dagen gick åt till att laga motorn och i morgon blir det traditionell kostymparad. I kväll får det bli spontant festande på stan. Alla Grenadabor är så stolta över sin karneval och sin gästfrihet och säger att de rån och stölder som ändå begås här (ganska frekvent) bara begås av enstaka rötägg. Inget att bry sig om alltså! Och med normal "street -smartness" känns det helt OK här.

Hälsn A&C

lördag 11 augusti 2007 - Skrivet av SSB från Ellinor
Det är mycket nu
Efter karneval/regattafestande i Carriacou fick vi höra att det är karneval i Grenada i helgen. Något som man absolut inte får missa. Fram till dess beslöt vi att segla till Petit Martinique, en liten ö nära Carriacou. Fantastisk ö igen med roliga människor. Igår fest tills idag på morgonen, idag Union Party med gemensam matlagning mitt i "staden" i morgon bröllop mellan två "locals", vi är inbjudna. Och vi är ensamma vita i de böljande dansande massorna. Alla känner oss nu och vi känner oss också
mycket välkomna.

På söndag i Grenada fest leda dagen och natten fram till karnevalståget måndag morgon.

Det är mycket nu
tisdag 7 augusti 2007 - Skrivet av Anders o Cathrine
Riktiga valbåtar
Passion vann, men är alldeles för lång och smal enligt Bequiaborna. Passion skulle inte ha en chans i Bequia!

Nu har vi lärt oss att båtarna man seglar med är riktiga valbåtar som man fortfarande använder. I Bequia till exempel ror man iland fyra valar per år i dessa båtar.

Men konkurensen är hård och valbåtarna från Bequia har ingen chans mot valbåtarna från Carriacou pga av att sjöarna är olika utanför respektive ö. Det finns alltså många teorier att diskutera och använda som argument till att man inte vinner t ex.

Vi har förstått också att det bakom kulissern pågår ett stort "tryck" från inflyteslerika personer som har sina fingrar med i spelet om vem som skall få vinna eller ej.

Men helt klart är att dessa kappseglingar är blodigt allvar

söndag 5 augusti 2007 - Skrivet av Anders o Cathrine
Vi kom inte till Grenada
Man är mycket stolt över sina lokalbåtar i Västindien

I stället hamnade vi på ön Carriacou där det är regatta med lokalbåtar. En jättefin vacker, oförstörd ö där människorna är öppna och trevliga. Vita stränder och turkost vatten. Just nu musik och fest 24 timmar om dygnet, överallt.

Annars börjar vädret ändra sig nu. Förut blåste det ordentligt vilket är bra för då bildas inte ovädersfronter så lätt. Men nu växlar vädret mellan lugnt/fuktigt/hett och Tropical waves/Tropical Cyclones som rullar in i genomsnitt var 5:e dag. Låter värre än vad det är, i praktiken innebär det bara att regn och åskväder kommer lite tätare och är lite mer intensiva,  -men de går över på kort tid. Fast på rapporterna hör vi mer och mer om Tropical depressions och Tropical storms så det är dags att fortsätta söderut, snart. Tropical Hurricanes låter fortfarande vänta på sig.

Vidare står vår uppfattning kvar. Mycket trevligare nu här i Caribien helt annan stämning bland öbor och båtar och hotet om Hurricanes känns litet eftersom bevakning och väderraporteringarna är mycket bra.