Mot Panama 2008 - 2010 - september 2008
Out of bounds
Så är det då dags för en detour till Stockholm. Åter på plats den 2 november
torsdag 18 september 2008 - Skrivet av Anders o Cathrine
Våra nya kompis under båten
Ny kompis

Vi har fått två nya kompisar under båten, Den ena ser ni på bilden. Undrar ni vem han är kan ni gå vidare ovh kika på länken nedan.

Vår andra kompis hjälper oss att hålla tjuvar och banditer borta

Länk till fotoalbum: Våra nya kompisar
tisdag 16 september 2008 - Skrivet av Anders o Cathrine
Green Flash
Molnfri solnedgång, en förutsättning

Vi har sett vår första Green Flash. Här nere talar alla om Green Flash, ett fenomen som inträffar över havet molnfria dagar när solen går ner. Många frågar om man har sett den, få är förunnade att ha gjort detta och följaktligen vet man inte riktigt vad en Green Flash egentligen är.

Vi tog naturligtvis foton för vi såg att förutsättningarna fanns (=helt molnfritt) och ännu mer naturligtvis så fick vi bild just före och just efter (alltså inte själva ”flashen”) som vi bifogar, främst för dem som undrar vad Green Flash egentligen är.

Green Flash är alltså en klargrön kant på solens översida som uppstår i samma ögonblick som solen försvinner precis mellan bilderna! på länken nedan.

Länk till fotoalbum: Green Flash
tisdag 16 september 2008 - Skrivet av Anders o Cathrine
Ett liv i lyx
Down we go!

Bonaire är helt omgiven av koraller. Sakta slutta botten ner till c:a 10 meters djup, sedan viker botten av i 45° vinkel  till 40 meter. En vägg med de mest fantastiska korallerna och djurliv vi någonsin sett. Bonaire skall vara ett av världens bästa dykställen och förväntningarna är helt infriade. Det är bara att hoppa ifrån båten och vips är man i den mest fantastiska undervattensmiljön.

Och livet i lyx innebär att vi slösar med sötvatten (watemaker), fyller sjäv våra tuber och dyker varje dag. Ett av våra mål med resan och den utrustning vi installerat

Helt fantastiskt

Länk till fotoalbum: Dykning i Bonaire
söndag 14 september 2008 - Skrivet av Anders o Cathrine
Välkomstkommitté
Pink Flamingos

Tidigt på morgonen tar vi oss in till Bonaire med hjälp av radar i mörkret. Dels är det en läkust vi närmar oss och dels är det ett lågland där man till och med har svårt att se kustlinjen i dagsljus enligt piloten.

Väl upp mot staden Kraljendijk har det ljusnat och vi välkomnas av de rosa flamingos som finns här. Härligt.

Och vårt vaktsystem (Cathrine 20:00 -01:00 och Anders 01:00 till frukost (alltid färsk fruktsallad) någon gång mellan 7-9) gör att vi båda får full nattsömn och är utvilade efter våra havsseglingar

Länk till fotoalbum: Grenada Bonaire
lördag 13 september 2008 - Skrivet av Anders o Cathrine
Oväntat besök
Trött kompis
Inte sällan får man besök mitt ute på havet. Kompisar som behöver vila lite och få i sig lite sockervatten. Hör ett svalpar på besök
fredag 12 september 2008 - Skrivet av Anders o Cathrine
Fjärde dagen till sjöss

Första dygnet brukar innebära att man kommer i ordning, andra dygnet att man börjar få in rutiner och det tredje är man acklimatiserad till livet på havet. Efter tredje dygnet börjat man bli ett med båt, väder, vind, sjön och livet i allmänhet till sjöss.

Dagarna går åt till navigera bedöma väder, vågor, vind och segelsättning. Man pysslar om båten och oss själva. Lagar mat, läser och äter gott. Allt i harmoni med naturen och solens upp och nedgång.

Det enda smolket i bägaren är att vi bara gjort 290 distans på drygt tre dygn, 3,5 knop i snitt! Men i gengäld har vi ett mycket snällt hav och ett lugnt guppande sakta fram. Dock har det inte blåst för lite så att seglen börjar slå, - där går vår gräns för att starta motorn

torsdag 11 september 2008 - Skrivet av Anders o Cathrine
Bland tjuvar och banditer

Seglar nu parallellt med Venezuelas kust som är ökänt för sina pirater som inte drar för att skjuta för att döda om man gör deras arbete besvärligt. Det sägs att dom är goda yrkesmän

Visserligen är vi utanför de yttre öarna men i trakterna runt Isla Margarita drar dom sig längre ut, så inatt har vi seglat med släckta lanternor

Annars har vi nästan ingen vind. Medelhastighet hittils drygt fyra knop -inget vidare. Men i natt skall det komma mer vind

onsdag 10 september 2008 - Skrivet av Anders o Cathrine
Grattis på födelsedagen...
Cathrine tar ner Grenadas gäsflagga

...sa Cathrine och gav mig en födelsedagspresent kl 01:00 i natt. Födelsedagspresenten var en blåbärsyoughurt (eller motsvarande) som jag fick sleva i mig när jag gick på min vakt för att sedan snabbt bli lämnad i ensamhet och fira med mig själv.

Vi har nämligen lämnat Grenada och är på väg till Bonaire som kommer att ta några dagars segling. Som vanligt vet ni att ni kan se var vi är på http://www.winlink.org/positions/PosReports.aspx och söka på sm0ywc (vår amatörradiosignal)

På bilden halar Cathrine Grenadas gästflagga. Skall bli spännande att se vad nästa mål blir