Privilege 395 Marecat - augusti 2015
tisdag 25 augusti 2015 - Skrivet av Per Ole Harnes
Spanias nordvestkyst / riaser.
Cap Finisterre i godvær - kjent som Spanias vestligste punkt , ofte mye og sterk vind.

Nordvestkysten av Spania / riaser.

Da har vi kommet oss trygt inn i  den største av de spanske riasene(fjordene) . Litt dramatikk ble det også på veien– like nord  for Kapp Finisterre  hørte vi oppkall på VHF  om det var noen båter i nærheten. En dansk seilbåt hadde seilt inn i fiskegarn og drev hjelpeløst mot den steile kysten.Kystvakten ba om posisjon og vi fant raskt ut  vi var like  i nærheten.  Kom frem til dansken som var en godt voksen mann som seilte alene, vi assisterte så han kom seg ut i det 16 grader vannet  med dykkermaske og kniv.  Etter en stund var garnet skåret løs og vi kom oss videre igjen.    Godt at det var pent vær og at det ikke skjedde om natten.

Vi brukte noen dager i den første riasen, men det har vært vekslende vær og  bare noen korte sykkelturer- blåste faktisk  21 m/sek inne i havnen i  Ria de  Muros  . Det var lokal regatta og flere båter kom inn med ødelagte seil og rigg.

I samme byen skulle vi grille et lekkert lammelår ombord, det ble stelt etter alle kunstens regler, etter en kort stund på grillen merket vi at det luktet langt fra lam – den umiskjennelige lukten av geit  ble en nedtur.  Neste gang skal vi ha med lommeparlør når vi skal til slakteren ! Når vi hadde kjøpt en spesialitet fra Asturianaområdet   trodde vi det var lam.

Vi dro videre sydover for å gå inn i neste rias- det blåste ikke så mye lengre, men vi hadde glemt å sjekke bølgehøyden. Etterdønningene  dagen etter uværet var formidable -  over 4 meter høye bølger så vi fikk 6 timer med rock`n roll. Da var det veldig godt å ankre opp i en bukt , Nansen  fikk en tur med jolla  inn til nærmeste strand for å lette på trykket og vi fikk en sen middag. Pizza og villsvinsalat.

Nå er vi ikke langt unna Portugal – vi er også nære byen Santiago som visstnok er fantastisk flott.Noen Nederlandske venner som ligger ankret opp et stykke unna var på besøk i Santiago og rapporterte den stappfull av turister.  Det er ikke noe for Nansen så vi tar den byen en annen gang.

onsdag 19 augusti 2015 - Skrivet av Per Ole Harnes
A Coruna
Lett og god spansk lunch - nydelige skinker og oster. Delikat og enkelt.

Da er vi ferdige med den spanske Biscayakysten og har satt kursen sydover i retning Portugal  , men først skal vi utforske  riasene et par uker  .  Disse er ganske dype fjorder med småbyer og flotte ankringsplasser .

Vi er nå kommet til  A Coruna  som er en tradisjonsrik plass å stoppe på for seilere som skal sydover eller nordover. De som har seilt nonstop fra England eller Frankrike bruker vanligvis ca 3 dager hvis det er god vind- men Biscaya kan være lunefull og vi har møtt flere båter som har måttet snu på grunn av været. Her er det samlet båter fra mange steder  - til og med en japansk båt ligger i marinaen her.

Vi har jo seilt langs hele Biscayakysten og har hatt en flott opplevelse.  Den siste byen på Biscayasiden  før vi satte kursen sydover het Viveiro, der lå vi for anker i en nydelig bukt Neste  morgen skulle vi ta jolla og kjøre til et supermarked som lå inntil elven som munnet ut i bukta.  Vi kjørte opp elven et stykke og parkerte jolla på en brygge rett ved butikken.   Stor var overraskelsen da vi kom tilbake og jolla lå langt på tørt vann – vi som er ganske drevne med tidevann hadde glemt helt at vannet  som  var høyt da vi kom ville forsvinne.    Det ble 4 timer å vente på kafeteriaen på  rutebilstasjonen til vannet kom tilbake og jolla fløt igjen.    Kjempeflaut.    Innkjøpte Japonskjell  tok vi ikke sjansen på at hadde holdt seg i varmen og de fikk komme tilbake til vannet. Dermed ble det for sent å gå videre og det ble en natt til i bukta. Det ble innkjøpt ny fersk forsyning av skjell.

Våknet  om morgenen av noen rare hveselyder , rett utenfor lugarvinduet svømte det en svær delfin  som spiste frokost av all småfisken som var rundt båten. Den var nok gammel og erfaren med masse arr og skrammer på ryggen.

Vi hadde nok ankret midt i spiskammerset,   for den var rundt båten og hoppet og lekte helt til vi dro.

Deretter seilte vi forbi Spanias nordkapp  - det er et vilt landskap med steile klipper og ugjestmilde fjell uten strender, etter 6 timers flott seilas kom  vi inn til  A Coruna forbi verdens eldste operative fyrtårn – det ble faktisk bygget i romertiden. Regner med at lyskilden er sterkt modernisert!

tisdag 11 augusti 2015 - Skrivet av Per Ole Harnes
Fra Santander via Ribadesella til Gijon.
Viktig å helle cideren fra stor høyde ned i glasset.

Lang hard nattseilas fra Santander til Ribadesella , 80 nautiske mil – startet kl.10 om kvelden i regn og mørke for å komme inn gjennom havneinnløpet som bare er farbart på høyvann. Vinden skulle bare være  3 m/sek  , men det blåste ikke under 10 m/sek  gjennom natten rett i mot + strøm i mot. Vi måtte være fremme  kl 12 neste dag for å komme i havn . Hvis ikke det er mulig å entre så er nærmeste havn  Gijon som er ytterligere 30 nautiske mil.   Grunnen er at de  enorme atlanterhavsbølgene tømmer innløpet   for vann i dårlig vær.

Alt gikk bra og vi kom inn i havnen – der var det fiesta  med to konkurrerende orkestre  som spilte non stop til kl 06 neste morgen. Byen var meget flott med  lang strand, dyre hoteller og ditto restauranter.

Neste  dag dro vi videre i fløteseilas til Gijon. Byen ligger praktfullt til med fjell i bakgrunnen og flotte strender på hver side av byen. Første kvelden skulle middag inntas i en av mange restaurantene i gamlebyen. Menyen var på lokal dialekt som ikke akkurat gjorde tolkningen enkel, men det ble både blåskjell og blekksprut blant annet.Der fant vi ut fort at det som ble drukket  i barer og restauranter  var cider. De lokale tyllet i seg enorme mengder av dette gode brygget som er meget populært . Det er mye kniving mellom provinsen Asturias og Baskerland  om hvem som lager det beste brygget.   Det som er spesielt er at cideren skal helles fra så stor høyde som mulig  for at cideren skal skumme. Etter å ha drukket et par flasker av dette brygget som holder ca 7% alkohol  ble det vanskeligere og vanskeligere å treffe glasset.

De er så stolte av cideren her at det ble bygd en skulptur innpå 10 meter høy av grønne tomme ciderflasker  til jul for noen år siden som  skulle være et slags juletre.  Skulpturen ble så populær at den står ennå på en prominent plass på  promenaden ved havnen.

Vi likte byen så godt at vi bestemte oss for å være her tre dager ekstra , siden vi har en surfer ombord  så ordnet Lina med brett og våtdrakt  og surfet på en av de flotte strendene sammen med en spansk venn som hun kjente fra før.

Merkelig at det ikke er flere nordeuropeiske turister her – det er riktignok surt og kaldt her om vinteren, men sommeren er jo meget behagelig  i dette området.

Da ble det nytt besøk av spanske tollen  med sine skjemaer - siste besøket var i Santander , her i Gijon ga vi bare tolleren kopien av det forrige skjemaet så han kunne skrive rett av de opplysningene som vi ga i Santander ! Det var han meget fornøyd med - han hadde sannsynligvis oppfylt dagskvoten sin da ?

torsdag 6 augusti 2015 - Skrivet av Per Ole Harnes
Til Santander.
Nansen i trille

Vi fulgte Spanias ville og dramatiske kystlinje vestover, med høye fjell og dype kløfter. Mange steder med  "der ingen skulle tru at nokon kunne  bu" gårder på randen av fjellskråninger .  På grunn av mye nedbør er det grønt og frodig overalt

En av pilegrimsrutene til Santiago går gjennom byen Zumaia der vi var et par dager, massevis av pilegrimsvandrere   med stav og ryggsekk, mange hadde slått opp små telt i byens park for natten.

I Zumaia fikk vi besøk av gode venner fra Norge som seilte med oss en knapp uke vestover.   Lina kommer fra Frankrike og mønstrer på i dag for å seile vestover sammen med oss. Det gleder vi oss til, Nansen blir sikkert fryktelig glad også - har ikke sett lina på over 3 måneder siden vi reiste hjemmefra. Ellers er det lite seilere langs kysten - vi lå i to dager i marinaen i Laredo.Toppen  20 % av de ca 300  plassene var opptatt- det sier vel noe om den økonomiske situasjonen i Spania. Ellers så møter vi stadig nordeuropeiske båter som loffer langsomt mot Middelhavet.                                                                                           Her i Santander møtte vi igjen en stor Hollandsk katamaran som vi sist var sammen med i Bretagne. Dessuten  seiler vi sammen med Belgiere og Tyskere  og møtes ofte i de samme havnene. Sosialt og hyggelig. Skandinaver har det vært lite av bortsett fra noen svensker på vei mot nord.

De elektriske syklene vi har ombord brukes flittig - marinaen vi ligger i utenfor Santander har 10 kilometer til nærmeste  butikk , det er til gjengjeld et enormt supermarked.  Dessuten sykler vi mye på turer i omegnen - Nansen har egen sykkeltralle som hun elsker å sitte i.