Privilege 395 Marecat - oktober 2016
onsdag 19 oktober 2016 - Skrivet av Per Ole Harnes
Sant Carles de la Rapita
Byen Peniscola med Tempelridderenes borg som overvåker kysten.

Da er vi på vei til vinterens opplagsplass, Sant Carles de Rapita er et populært sted for flerskrogseilere. Marinaen som er engelsk eid tar samme pris for enskrog og flerskrogbåter.  Flott svømmebasseng, koselig klubbhus  med bibliotek og restaurant til disposisjon for båteierene. Ikke rart at masse katamaraner har dette som hjemmehavn for et år eller flere.

På veien hit fra Balearene har vi stoppet i mer eller mindre koselige byer, fra det mondene Denia via den travle storbyen Valencia og    en rekke mindre steder.

Tydelig at sesongen er på hell , god plass i alle havner, mange restauranter er stengt for sesongen og ingen ville ungdomsdiskoer . Badevannet er fremdeles varmt og godt (22 C) . Shorts og tynne klær er dagligantrekket.

Det blir grønnere  og grønnere kystlinje etter hvert som vi beveger oss nordover, ser store fjellsider dekket med trær. Bakdelen er at det er merkbart mer insekter . restaurantene har også ofte bare spansk meny så da er det selvsagt tynnere med utlendinger her.

Alle byene langs kysten her har mange fiskebåter i havnen som går tidlig ut om morgenen og inn på ettermiddagen når siestaen er ferdig – det er vel kanskje da det er folk tilstede på fiskemottakene?

Ser ikke ut til at Middelhavet er så fiskefattig som det sies med så stor aktivitet i havnene, mange steder er det også oppdrettsanlegg, vet ikke hvilke typer fisk det satses på?

Sant Carles de Rapita er også stedet hvor den mektige elven Ebro har laget et kolossalt delta  på over 320 kvadratkilometer, det er faktisk det nest største deltaet i Middelhavet etter Nildeltaet i Egypt.    Bakdelen for båteierene i området er at vannet blir meget næringsrikt og groe  har gode vilkår, vanskelig å holde undervannskroget rent med vanlig bunnsmøring så mange bruker dykkere som renser skroget med jevne mellomrom.

Takk til alle som har fulgt oss på denne høstlige seilasen, ferden går videre i april mot ukjent mål.

måndag 10 oktober 2016 - Skrivet av Per Ole Harnes
Tilbake på fastlandet etter 4 uker rundt på Balearene.
Blindpassasjer landet og tok seg en hvil 50 nautiske mil fra land.

Tilbake på fastlands Spania.

Det ble 4 uker på Balearene, konsentrerte  oss om Ibiza og Mallorca. Ikke en overnatting på marinaer i løpet av dissse ukene. Bortsett fra to netter på leid bøye lå vi for anker hele tiden. Det var en ny opplevelse med så lang tid uten fortøyninger eller fendere, et par ganger ble dieselbrygger besøkt for drivstoff og vann.

Alt drikkevannet produserte vi selv med watermakeren, strøm til begge kjøleskapene kom fra solcellepaneler og vindgenerator, vi har også dieselgenerator ombord men kjølesystemet er tett så den hadde vi ikke glede av.

Det viktigste ved å ligge lenge på anker er selve ankeret, det bør være av topp kvalitet og av en type som skjærer ned i bunnen som ofte er med tykt lag av sjøgress. Det bør også bakkes opp så man er sikker på at ankeret virkelig sitter. På Balearene er det massevis av charterbåter og både utstyr og kunnskap er det så som så med ombord så vi så ofte charterbåtene drive avgårde i litt blåsende vær.

En annen viktig ting å ha ombord er en god jolle med lettstartet motor, vårt firbente mannskapsmedlem må til land en 3-4 ganger i døgnet så da må jolla være tigjengelig.

Vi har møtt flere andre seilere som har vært opptil et år med farting rundt på Balearene, øyene har en uendelig variasjon av natur og kulturopplevelser . Ungdommen holder til for det meste på Ibiza og vi lærte fort å ikke ankre opp utenfor ungdomshoteller med høylytt disco til langt ut på morgenen.

Ibiza var utrolig frodig og var en uventet flott opplevelse, mange bukter og viker hvor dagsturistene ikke nådde frem så vi hadde fantastiske fredfylte dager.

Tøff overfart til fastlandet, alle værmeldingene lovte passelig vind og pent vær, men det ble 65 nautiske mil med lyn og torden, svær sjø og opp til 15 m/sek vind. Godt å komme til kai i Denia med forhåndsbestilt bryggeplass og tilgang til ubegrenset strøm og vann.  Vaskemaskinen har gått  nonstop i snart et døgn. Fint å vaske sengetøy som var godt impregnert med blanding av svette og myggolje.

Daglig hygiene ble stort sett gjort i 25 graders badevann.

Nansen får også en storvask av pelsen, hun har badet mange ganger mer eller mindre frivillig, etter en dags «svømmetrening» på en strand på Ibiza «hevnet»  hun seg med å legge seg søkkvåt og med pelsen full av sand i Meretes køye !  Så heretter er lugardøren lukket etter at Nansen har svømt i havet.

lördag 1 oktober 2016 - Skrivet av Per Ole Harnes
Mallorca
Solen går ned i Santa Ponsa, Mallorca.

Mallorca.

Balearene består av 4 «hovedøyer», Mallorca, Ibiza, Menorca og Formentera.

Disse øyene er blant de mest attraktive seilingsområdene i det vestlige Middelhav, variasjonene med store byer og mange bortgjemte bukter med fantastisk natur gjør dagene interessante.

Noen steder ser det ut som turistområdene har vokst helt ut av kontroll, men det er fremdeles store uberørte områder. I Palma er det en vanvittig samling av lystyachter i megaklassen, disse går ofte ut til buktene rundt om på Mallorca og ankrer opp. Deretter pakkes alt leketøyet ut fra store garasjer i akterenden, vannscootere,seilbrett, små undervannsbåter og motoriserte surfebrett !

Dette gjør at det er mye støy rundt båtene og det er lurt å holde seg et stykke unna hvis det er god plass til å ankre.

Vi holder oss til uthavner da marinaene er særdeles dyre, vi leide en bøye et par netter  - det kostet den nette sum av 30 Euro pr natt, dyrt for å feste en fortøyningsline.

Vi ligger i en havn 2-3 netter og flytter oss en time eller to langs kysten hvor en ny bukt dukker opp, så blir det bading og utforsking av nærområdet. Vårt firbente besetningsmedlem trenger også noen turer på land i løpet av døgnet.

Store variasjoner i maten blir det ikke da vi er avhengige av små turistbutikker  i strandområdene, de store supermarkedene ligger lengre i innlandet og er ikke så lett tilgjengelig.Det store utvalget som vi er vant til fra resten av Spania glimrer med sitt fravær. Drikkevann lager vi selv med watermakeren, ellers fyller vi opp vanntanken på 500 liter når vi er på en dieselfyllestasjon. Der er det vanligvis 50 liter vann for en euro,  vi bader jo flere ganger om dagen så dusjen ombord brukes ikke mye. Deilig å stå opp og rulle seg ut i varmt Middelhavsvann på ca 26 grader C nå i begynnelsen av Oktober.