Privilege 395 Marecat - juni 2016
måndag 20 juni 2016 - Skrivet av Per Ole Harnes
Årets første etappe over- opplag i Valencia.
Marecat i sommeropplag i Valencia.

Vi er ankommet Valencia for  et par måneders pause i seilingen, reiser hjem til Norge med bobil.

Her i Valencia er havnen bygd ut til et enormt anlegg for å huse Americas cup seilasene, store  bygg og  bryggeanlegg er investert i. Det har gitt byen som er Spanias 3. største  god reklame rundt i verden å ha besøk av Americas cup sirkuset!

Byen er forøvrig meget imponerende med store  grønne områder og mye dristig ny arkitektur, gamlebyen er også fabelaktig.

Mange sykkelstier som både fastboende og turister benytter seg flittig av, har aldri sett så godt tilrettelagt for de tohjulete. Amsterdam og København må se seg slått med god margin.

Takk til alle som har fulgt oss på denne vårseilasen fra Lisboa - vi kommer sterkt tilbake i September da kursen settes mot Balearene.

Hilsen mannskapet på Marecat, Merete , Per Ole og Nansen.

lördag 18 juni 2016 - Skrivet av Per Ole Harnes
Til Denia på Costa del Azahar.
Spanias vakreste by - Altea ?

General Franco reiste i båt langs Costa Blanca ,  da han passerte Altea erklærte han denne byen som Spanias vakreste . Byen er absolutt flott med den vakre kirken på toppen  og gamlebyen som omkranser hele høyden. Vi har mange kjente i området og det ble hyggelig middag med gode venner, marinaen var  full så det ble å ligge på bøye første natten. Andre natten ble det bensinbrygga som var ledig.

Vi har nå kommet  til Denia etter å ha passert mange av stedene som er mest populære blant skandinaver, fra Gibraltar og nordøstover er det nesten uavbrutt med små og store byer med mange utlendinger.

Denia er en stor fergehavn med forbindelser til alle  Baleariske  øyer, også korteste vei for lystbåter .

Havnen i Torrevieja var godt befolket med norske båter, mange hadde ligget der uavbrutt i årevis, havet står rett inn på den ene av de tre marinaene, det var et urolig sted på flere måter så vi sa takk for oss etter to dager.

Kysten er allikevel ikke kjedelig med mange høye klipper og dype viker,  noen ganger skimtes snedekkete fjell i bakgrunnen.

Mange muligheter for å kaste anker i nydelige bukter med krystallklart vann.

Ellers er det en lettelse å slippe store tidevannsforskjeller og de kraftige strømmene langs Atlanterhavet, slipper å bruke lang tid på planlegging av neste etappe.

Vi merker godt at høysesongen er i anmarsj, stort sett er det ganske høye havnepriser. Forsøker å ligge i uthavner, men mange er ganske vindutsatte. Nansen må jo ha sine besøk i land og da er det praktisk å ligge i marinaer hvis det er vanskelig å komme i land med jolla andre steder.

Neste etappe blir til Valencia hvor båten skal få hvile et par måneder mens vi kjører bobil hjem  til Norge for en forhåpentligvis fin sommer.

tisdag 7 juni 2016 - Skrivet av Per Ole Harnes
Båtflyktninger i vårt farvann.
Utsikt fra San Jose marina ved cabo de Gata

Vi leser jo stadig om flyktninger som forsøker å komme seg til Europa over Middelhavet. Dette fikk en ny dimensjon for oss da vi var på vei østover og kystradioen kom på VHF  med en Pan Pan melding midt på formiddagen. De meldte at en gummibåt med 32 personer  var gått ut om natten fra Marokko på vei til Spania, posisjonen som ble oppgitt var i nærheten av oss !  All båter i området skulle se etter disse stakkarene. Mellilla radio gjentok meldingene hver time så det var tydelig at båten ikke var funnet. Vi vet ikke hva som hendte med den, det blåste ganske friskt denne dagen.

Vi hadde noen dager i en av favoritthavnene - Almerimar, der var vi i bobil i januar og opplevde jordskjelv kl. 5 om morgenen. Det er plass til innpå 1000 båter og ca 50 bobiler! Profesjonell bemanning i havnen og masse restauranter og utesteder som brukes i stor del av lokalbefolkningen. Prisene for å la båten ligge over lengre tid er også akseptable, så det er båter i opplag i vann og på land fra hele verden.

Store deler av tomatproduksjonen i Europa kommer fra dette området med sine uendelige overdekkete produksjonsområder.

Det ble også tid til å leie bil for å kjøre til Grenada og bese Alhambra som er en av Spanias største attraksjoner, vi kjørte sammen med engelske båtvenner. Grenada er full av souvenirbutikker og mye dårlige turistrestauranter.

Neste dag så var det i sjøen igjen - første stopp Aguadulce, forsøkte først å passere Cabo da Gata, men motvinden ble for sterk for vår firbente som mistrivdes.

Neste dag derimot - av gårde 7 om morgenen og Caboen ble passert i lite vind og fin stil. Nå er det overnatting i det postkortvakre stedet San Jose.

onsdag 1 juni 2016 - Skrivet av Per Ole Harnes
Costa del Sol
Solnedgang i Caleta de Velez

Costa del sol

Overfart fra det fattige Marokko  til det særdeles velstående Marbella, var innom  på veien et par dager  i det sterkt engelskpregete stedet Port de la Duquesa.  Irske puber og sportsbarer, sunday roast og tearoom.

I Marbella var  det skyhøy sigarføring med dyre biler, flotte yachter med trofekone på utstilling på dekk. Marinaprisene var selvsagt skyhøye – i Puerto Banus kostet det ca €200 pr. natt. Fant oss en litt billigere nabohavn.

Vi satte kurs videre østover  , vindstille og motorkjøring hele dagen. Nå når vi fjerner oss fra Gibraltar så er det en fast østgående strøm på mellom en og to knop. Fordampingen av Svartehavet og Middelhavet er større enn det elver og nedbør kan etterfylle derfor kommer det påfyll fra Atlanteren ustanselig.

Deilig også å slippe Atlanterens enorme forskjell i flo og fjære.

I skrivende stund er vi i  Caleta de Velez, en stor fiskerihavn med en relativt liten andel lystbåter – havneleie er en tiendel av Puerto Banus. I området er det relativt lite utlendinger , ingen strandselgere og støyende barer.   Vi foretrekker dette. Lokalt bakeri og liten supermercado.

Vi møter stadig vekk  seilere som vi har blitt kjent med i andre havner både i år og i fjor, visittkort har blitt utvekslet. Dermed kan vi også holde kontakt med de som ligger foran og bak i «løypa»  Kan på denne måten utveksle erfaringer om havner og langtidsopplag.

Er også blitt store tilhengere av siesta -  godt med en lang hvil på det varmeste av dagen.