Privilege 395 Marecat - maj 2018
torsdag 31 maj 2018 - Skrivet av Per Ole Harnes
Messinastredet
Båter konstruert for fangst av sverdfisk, utrolig langt baugspyd og høy mast med utsiktsplass.

Messinastredet er det smale stredet mellom Sicilia og det Italienske fastland. En og en halv nautisk mil på det smaleste. Utallige broprosjekter har vært lansert, men økonomien har sagt foreløpig nei.

Stredet er godt beskrevet i Odysseen med sjøuhyrene Scilla og Charybdis klare til å drepe sjøfarende.

Strømmen kan være opp til 5 knop og det er 3 ganske store malstrømmer som kan være farlige for mindre båter. I 1783 var det et stort jordskjelv som flatet ut bunnen og gjorde malstrømmene mindre voldsomme.

Det Tyrrhenske hav i nord er saltere og varmere enn det Ioniske hav  i syd og gjør at strømmen går hurtig mot syd ved overflaten og motsvarende noen meter ned!

Det er en livlig fergetrafikk over sundet med både passasjer, bil og togferger. Gamle «Vestfold»fra Moss -Horten ruten har fått nytt liv her!

Sverdfisk og  tunfisk passerer i store mengder gjennom sundet om våren og forsommeren. Sverdfisken ligger og sover i overflaten på dagtid og er et lett bytte for de merkelige sverdfiskfangsbåtene som opererer her i  kun godvær. Det forstår man når men ser baugspryd som er lengre enn båten og en meget høy mast hvor skipperen kjøres opp og ned med en elektrisk heis. Fra disse utsiktspunktene blir fisken lokalisert og deretter harpunert.

I skrivende stund er vi i havnen i Reggio Calabria . Ikke den mest sjarmerende havnen i Italia, men den har gjennomgått mye, bombing under krigen , mange jordskjelv - siste jordskjelv så sent som i 1980. 5000 drepte!

Byen er også kjent som hovedsetet til en gren av mafiaen «ndrangheta» som kontrollerer mesteparten av kokainsalget i Europa.  Omsetningen beregnes til 30 milliarder Euro som er lik 3,5 % av Italias BNP !

tisdag 29 maj 2018 - Skrivet av Per Ole Harnes
Rorhavari og andre problemer
Halv meter lang flenge i roret , rorstokken dreier rundt uten motstand.

Fikk oss litt av en overraskelse da båten ble løftet opp for stoffing og anodebytte. Det viste seg at styrbord ror nærmest hang og slang i rorstokken, det var  også en halv meter lang flenge i selve roret utvendig.

Tidligere i uken hadde vi branntilløp i en elektrisk inverter langt til havs, det slukket heldigvis av seg selv, vi syntes vi hadde hatt nok problemer nå . I tillegg  mistet vi batteriladerfunksjon og trøbbel med vaskemaskin og watermakeren.

De tre siste tingene var  lette å fikse da det var gått en hovedsikring i forbindelse med brann i inverteren.

Nå er det meste  fikset  med hjelp av flinke folk på verftet i marinaen.

Mens båten blir reparert blir det bobilkjøring rundt på Sicilia, idyllene og pittoreiske steder ligger i kø rundt på øya, oppdaget at det er stor forskjell  på nord og syd, det er varmere i syd og flatere terreng.

Dessverre  så er det mye forsøpling rundt de største byene i syd, rundt Catania orket vi nesten ikke stoppe på en eneste rasteplass for å lufte den firbente. Søppelet lå i hauger mange steder langs veiene.

I nord hvor vår marina er er det tydeligvis en helt annen innstilling til forsøpling, stort sett rent og pent de fleste steder.

Rederinnen har benyttet anledningen til å handle Siciliansk keramikk som produseres i en liten by i nærheten, prisene er betraktelig  lavere nå før turisthordene inntar den store øya i juli og august.

Det blir fler og fler «pensjonistcontainere» på veiene her , mye hollendere, engelske og tyske biler. Har ikke sett noen skandinaver ennå.

lördag 19 maj 2018 - Skrivet av Per Ole Harnes
Sicilia
Mektige vulkanen Etna - still going strong.

Da har vi vært på Sicilia en stund og fått noen smakebiter av denne vakre øya, turen ned gikk uten store problemer.  Det som er ganske  spesielt er « ormaggioer». Det er forskjellige organisasjoner som har rettigheter til havnene . I en havn var det 6 forskjellige organisasjoner som leide ut gjesteplasser, vi hadde forhåndsreservert hos en tilbyder, men på de andre bryggene stod noen og kauket og forsøkte å få oss inn.  Et annet sted hadde vi betalt 30 % på forhånd på nett, men da vi kom inn skulle en annen havneeier ha resten av totalsummen!                                                              Alt ordnet seg i fred og fordragelighet til slutt. I sistnevnte havn hadde vi fire mann som hjalp oss med fortøyningene!

Mottagelsen i vår nye «hjemmehavn» i capo di Orlando var suveren, alt er nytt og velfungerende.  Nansen er blitt frontfigur på havnens Facebookside.

I nærheten kan vi kjøpe rød og hvitvin direkte fra store tanker tilhørende en lokal vingård.  Euro 1.80 pr liter !                                                            Fiskerene har også utsalg  rett utenfor marinaen, fersk tunfisk og mye annet tilbys daglig.

Løkselgere og fruktselgere er det også mye av i omegnen, kommer med små lastebiler og kjører rundt  med høyttalere på bilen for å annonsere varene.

Syklene våre brukes flittig, flotte veier å sykle på langs strender og klipper. Sykler til markedet i byen hver torsdag.

Det er også blitt tid til en tur til Etna , 3300 meter høy og fremdeles aktiv vulkan. Siste store utbrudd var i 2015 og det er mye størknet lava nedover  fjellsidene mot  områdene rundt. Vanskelig å måle høyden på vulkanen, noen ganger sprenges deler av toppen  og andre ganger øker høyden ettersom lavaen størkner!      Det finnes også to mindre aktive kratere i tilknytning til hovedkrateret.

onsdag 9 maj 2018 - Skrivet av Per Ole Harnes
Mot Sicilia
Sitroner fra Amalfi

Klokken er forlengst lagt i et skap og feriemodusen er etablert. Det blir noen lange strekk til sjøs ofte etterfulgt av noen dager i havn. Derimot er det jevnlig ting som går i stykker eller ting som må velikeholdes.
En kjent definisjon på langturseiling er :» båtmekking i eksotiske omgivelser»
Båtutstyr og slitedeler er dyrt i middelhavsområdet og vi har mye med oss fra Norge som vi vet vi får bruk for etterhvert.
Den siste tiden har det blitt mye skruing, men noe må henstå til senere.                  Fikk også sydd et nytt stort forseil lokalt i vinter, det gamle var reparert så mye at det måtte kastes.

Turistsesongen er ikke begynt ennå  så det er god plass overalt, bortsett fra Amalfikysten hvor det er fullt hele året,

På matsiden så er det stor forskjell på hvor vi beveger oss i Italia, mye mat er sesongbetont og kortreist. Ser ut som lite importeres, i mars og april fikk vi vill asparges, miniartisjokker og fennikkel. Nå er det mye tomat og sitrusfrukter i alle varianter. Selv spiser vi  ofte  zucchiniblomster , skalldyr og fisk som tilberedes på forskjellige måter. Pizza er jo også stort sett av beste sort, ligner ikke mye på»Grandiosaen» i hjemlandet.
På havet så savner vi de jevnlige delfinshowene rundt båten , her sees de skjelden, til gjengjeld savner vi ikke de store forskjellene i strøm og tidevann som i Atlanterhavet.
Vi har møtt en del andre seilere som beveger seg i stort sett samme tempo som oss fra sted til sted, vi holder følge med hverandre på AIS. Merker også at tollere og kystvakten er mindre interessert i oss så lenge de kan identifisere oss på langt hold. Italia har jo store flyktningstrømmer så myndighetene følger godt med på kystområdene.
Ellers merker vi stor forskjell på syd og nord, mye mer fattig preg og forsøpling i syd - stor arbeidsløshet, spesielt blant ungdom.
De som vil følge oss og andre båter på AIS kan laste ned appen f.eks «find ship»eller « shipfinder» skriv bare ned f.eks Marecat eller Color viking og du kan følge med hvor båten befinner seg.
Turen går videre til den nye basen på capo di Orlando på Sicilia  hvor båten skal være i ett år, den er lokalisert mellom vulkanene Etna, Stromboli og Vulcano! ! Har ikke sett det ennå , men man kan visstnok se Stromboli gløde om natten?

tisdag 1 maj 2018 - Skrivet av Per Ole Harnes
Ischia -Capri -Amalfikysten - eventyrlig vakkert.
Fjellformasjon på capri

Reiste tidlig sydover fra is og kulde, ble tid til mye båtmekking og italiensk mat, også bobilturer til Pompeii og Amalfikysten.                                                          Ble også ganske godt kjent i Gaeta med sine trange gater og yrende liv også utenfor turistsesongen.                                                                                          Da  båtferien startet  ble kursen satt  mot øya Ischia som er godt kjent i norsk diktermiljø. Ibsen skrev Peer Gynt  her i  en liten landsby hvor han bodde.                   Etter hvert seilte vi til Capri - hadde planer om å besøke den blå grotte, men det viste seg å være mye om og men å komme inn der  så vi ankret opp i en idyllisk bukt  sammen med mange andre båter.  Om natten blåste den fryktede Tramontanavinden opp med meget sterke vindkast, ankeret vårt holdt båten på plass, men mange båter drev av og måtte reise av gårde. det ble ikke noe mer soving på oss den natten!                                                                                      Neste morgen dro vi videre mot Amalfikysten  hvor det ble ankring i flotte bukter .   Et yrende liv på denne kysten med store og små cruisebåter , småbåter møtte oss utenfor kystlinjen og ville leie ut bøyer til heftige priser.,                                     Etter å ha sjekket ut denne flotte kysten både fra lands og til vanns så var  vi fornøyd og seilte mot Salerno.                                                                                    Ganske langt ute i havet synes skipperen han så et lite seil, det forsvant og viste seg igjen flere  ganger.     Satte kursen mot området og der lå det en utslitt brettseiler som forsøkte å komme seg opp og å seile mot land, det gikk dårlig så vi fikk han ombord og dro brett og seil til Cetara.                                                   Dette er siste byen på Amalfikysten mot syd, her er det et meget aktivt fiskerimiljø og særdeles hyggelig sted å være.. Det fiskes en spesiell type rød tunfisk i området som er meget ettertraktet i Japan, visstnok vanskelig å finne på de lokale restaurantene. da det meste eksporteres . Marecat har fiskeutstyr ombord så vi skal førsøke å få slik tunfisk på kroken selv.                                                             Kursen videre blir satt mot Sicilia..