torsdag 1 september 2016 - Skrivet av Cathrine Cedergren
Foleux – Redon (FR) 12 Nm
S/Y Maron i sin nya hemmahamn i Redon, Bretagne, Frankrike

Det var en magisk morgon i floden La Vilaine när vi vaknade. Solen var på väg upp, det rök om vattnet, dimman på land lyfte och båten var full med glittrande dagg. Hade det inte varit så många fiskplask hade jag nog tagit ett morgondopp. Vi såg också ett konstigt brunt huvud simma i vattnet i skymningen igår. En utter förstod vi senare.

Vi hade en broöppning kl 09:30 att passa. Vi åt frukost och båtmeken körde iväg medan jag tog hand om kvällens och morgonens disk. Många människor var redan ute och fiskade i floden. Vi kom precis till broöppningen och kunde passera direkt. Nu var båtmeken nöjd. Nu hade vi ca en timmas motorgång kvar till vår nya vinterhamn i Redon. Precis som förra året när vi kom till vår vinterhamn i Holland var vi nu lite spända.

Floden smalnade ju närmare Redon vi kom. In till hamnen var det som en kanal. Det var varmt och stilla när vi kom in i hamnen. Båtmeken ringde hamnkaptenen och frågade var vi skulle lägga till. Lite språkproblem uppstod då hamnkaptenen inte kunde någon engelska men vi förstod efter ett tag vilken plats vi skulle lägga till vid. Vi gick bort till hamnkontoret och skulle checka in precis som i alla andra hamnar. Hamnkaptenen som fortfarande inte kunde någon engelska och vi ingen franska, lät oss förstå att vi skulle komma tillbaka imorgon då det skulle finnas en person där då som kunde engelska.

Vi gick omkring och bekantade oss med omgivningarna i vår nya hemmahamn. Nu var det dags att börja förbereda semesterns slut och hemfärden till Sverige på lördag. Då åker vi tåg till Nantes och flyger därifrån till Amsterdam och sedan vidare hem. Nu känns det att vi är framme och den andra etappen av vår resa till Medelhavet är slut.

Tack för mig och välkommen åter nästa sommar, år 2017, då vår nästa etapp på ”Resan till Medelhavet” startar.

Övrigt Information om utter
Länk till fotoalbum: Redon
onsdag 31 augusti 2016 - Skrivet av Cathrine Cedergren
Quiberon – Foleux (FR) 35 Nm
Sista dagen och sista seglingen för i år på det vackra Nordatlanten

Idag var det vår sista segling för i år. Vi skulle segla till floden La Vilaine och sedan vidare upp i floden. Det var soligt, varmt och medvind från väster som ökade allt eftersom dagen gick. Som vanligt var det tidvattnet som bestämde när vi skulle komma fram då vi skulle segla ”på land” för att nå till slussen en bit upp i floden. Djupet på sjökortet var 0,4 m som lägst och behövde stiga 2-3 m innan vi kunde åka där. När vi kom fram till inloppet var det tillräckligt med vatten. Det var så mycket vatten att jag tyvärr inte fick se ostronodlingarna som skulle finnas vid flodmynningen. Vattnet stod nu över odlingarna. På breda pinnar som står nedstuckna i botten växer klasar med ostron har jag sett på bild. Nu såg jag bara båtar utrustade för ostronskörd ankrade i floden.

En bit upp i floden kom en sluss. Det var trångt i slussen och vi fick vänta över en timma innan slussen och bron öppnade. Slussvaktaren kom fram och hälsade ”Hej”. Han berättade på engelska att hans fru var från Göteborg och han undrade var vi kom ifrån. Han var nyfiken på vad vi gjorde här. När vi åkte ur slussen ropade han ”Hejdå”.

Väl innanför slussen var det inte tidvatten längre. Skönt! Nu gick vi ytterligare ett par timmar upp i floden med motor för att ligga nära den bro vi ska passera imorgon. Vi ankrade strax utanför byn Foulux. För första gången på semestern låg vi på svaj med ankaret. Vi badade vid båten i solens sista värmande strålar. Det var 25,5 grader varmt i vattnet. Sedan avnjöt vi våra inköpta skaldjur och tittade på den magnifika stjärnhimlen.

Länk till fotoalbum: Foleux
måndag 29 augusti 2016 - Skrivet av Cathrine Cedergren
Arazon – Quiberon (FR) 10 Nm
En ensam man på piren i Port Haliguen, Quiberon

Vi lämnade hamnen på förmiddagen då vi behövde högvatten för att komma ut i hamninloppet. Propellern var nu ren från sjögräs och vi dunkade på i normal takt idag enligt båtmeken. Nu väntade ett par härliga slödagar med sol och bad. Sista semesterveckan och vi är nu ganska nära den flod vi ska gå upp i och lägga båten för vintern. Vi åkte bara rakt över bukten till halvön Ville de Quiberon en lång halvö som består av stränder och fina naturområden.

Vi var framme redan till lunch. Nu var den franska industrisemestern slut och det märktes i hamnen. Lite lugnare och tystare. På piren stod en ensam man och fiskade. Tidigare hade pirarna varit fulla med människor. Många båtar låg öde och det var lite människor som rörde sig i hamnen. I Frankrike finns inga särskilda gästhamnar som i Sverige utan hamnar(båtklubbar) med ordinarie båtplatser som hyrs ut till gäster när den som hyr platsen är borta. Ibland har man också en särskild brygga eller platser reserverade för gäster (visitours). Här fanns en särskild brygga för visitours som vi angjorde. Vi åt lite lunch och sedan gav vi oss iväg på cyklarna till en av stränderna intill hamnen.

Här var det dock full aktivitet. Vi märkte dock att vi var de yngsta på stranden (förutom barnen). Nu var det tydligen pensionärernas tur att ha ”semester” här i Frankrike. Många tillsammans med sina barnbarn. Skolorna börjar här den 1 september har vi fått höra. Samma sak när vi åt middag på ett av hotellen där det bara var äldre par i restaurangen. Restaurangen hade fantastisk utsikt över Nordatlanten.

Länk till fotoalbum: Quiberon
söndag 28 augusti 2016 - Skrivet av Cathrine Cedergren
Kvar i Arzon

Fredag 26 augusti

Sanden på stranden vid Port du Crouesty, Arzon

Idag var det varmt och skönt. Vi tog fram cyklarna och tog en cykeltur på förmiddagen. Sonen kom på eftermiddagen i hyrbil från flygplatsen i Nantes. Vi gick till stranden ett par hundra meter bort från hamnen och badade. Stranden bestod av små stenar ca 5-10 mm stora som fastnade mellan tårna. Vattnet var härligt svalkande och väldigt salt och jag flöt som en kork.

Lördag 27 augusti

Mucatdruvan i Loire AtlantiqueVi tog hyrbilen och åkte mot Nantes och floden Loire för att beskåda vinodlingarna i Loire Atlantique området. Här odlas i huvudsak Muskatdruvan men även en del andra druvor. Vi hittade först ingen vingård som var öppen för besökare men efter lunch i byn Chãteauthébaud fick vi tips av restaurangägaren om öppna gårdar i trakten. Nu fick vi prova och köpa fina muscatviner. Temperaturen i bilen visade 34 grader ute. När vi närmade oss kusten igen sjönk temperaturen till 26 grader.

Söndag 28 augusti

Oljebyte i Volvo Penta motornSonen lämnade oss tidigt på morgonen då han hade ett flyg att passa från Nantes. Idag var det dags för byte av olja och oljefilter enligt båtmeken. 10 liter olja hade inhandlats i fredags på Volvo verkstaden inte långt från hamnen. Ett antal tomma PET-flaskor hade vi sparat till den gamla oljan. Vi tog en cykeltur i den stora hamnen för tusentals båtar. Här förvarar man båtar på höjden för att få plats! Till kvällen började det regna och vi kröp ner i ruffen.

Övrigt Info om muskatdruvan
Länk till fotoalbum: Kvar i Arzon
torsdag 25 augusti 2016 - Skrivet av Cathrine Cedergren
Lorient – Arzon (FR) 35 Nm
Båtmeken undersöker propellern

Idag var det en helt annan luft. Vindarna var svaga men fartvinden kall när vi gick med motor. Det gick långsamt trots att motorvarvet var högt. Hård motström? Nää, det var något som inte stämde tyckte båtmeken. Var det möjligen något som fastnat i propellern. Vi hade hört ett dunk under båten häromdagen då massvis med sjögräs fastnade runt rodret flera gånger. Det fick vi loss med båtshaken. Var det något fiskenät som hade fastnat? Det är fiskeredskap överallt längs kusten och vi har förstås försökt undvika allt vi ser men de är inte alltid så väl markerade. Ibland med en svart plastdunk vilket är väldigt svårt att se i vågorna mot den mörka havsytan.

Idag var det rader med fiskebåtar med trålar hängande efter sig. Vi tvekade att passera bakom den första fiskebåten. De kom ju på rad efter varandra och körde så fort att vi inte kunde köra ifatt dem. Vi saktade ner och väntade tills den första hade passerat förbi oss ca 100 meter sen gled vi sakta förbi där den passerat. Det gick bra. Vi fastnade inte i någon trål i alla fall.

Efter lunch klarnade det upp och nu kom värmen tillbaka. Nu fick vi klä av oss seglarstället igen. Vid hamninloppet kom som vanligt en vänlig hamnvärd och visade var vi kunde lägga till i hamnen. Så fort vi lagt till tog vi fram cyklarna och båtmeken for iväg som vinden för att få tag i dykutrustning. Han var snabbt tillbaka med snorkel, cyklop och simfötter. Sen dök han ner under båten och kollade propellern och där satt det massvis med sega långa sjögräs insnurrade som han skar bort. Bra jobbat båtmeken! Nu passade vi på att bada i det varma vattnet, 21 grader, i hamnen.

Här i Port du Crouesty skulle vi nu stanna i tre dagar då vi får besök av den äldste sonen och vi ska tillsammans göra en del vingårdsbesök.

Länk till fotoalbum: Arzon
onsdag 24 augusti 2016 - Skrivet av Cathrine Cedergren
Concarneau – Lorient (FR) 35 Nm
Fin allé ovanför hamnen i Lorient

Våra gäster lämnade oss tidigt då de skulle tillbaka till sin bil med buss och sedan vidare till Paris. Vi följde dem till bussen och tog sedan en promenad till saluhallen och i omgivningarna för att väcka minnen till liv. Tiden går fort och minnet är kort.

När vi lämnade hamnen var det stiltje och varmt, närmare 30 grader. Vi stångade på med motorn och det kändes lite tomt och tyst när sonen med hustru lämnat oss. Då hörde vi mullret. Bakom oss var himlen mörk och det blixtrade och dundrade. Nu ökade vi farten. Vi ville inte hamna mitt i ett åskoväder. Vinden ökade upp till 10 m/s bakifrån som gjorde att vi fick lite extra skjuts framåt.

När vi lagt till i hamnen började det regna och det åskade fortfarande runt omkring oss men inte över oss. Nu kände sig båtmeken rastlös. Nu skulle det bytas elkablar till batteriladdaren. Ut med täcken, kuddar, madrasser, dynor och annan bråte som samlat sig i akterkojerna, för att förbereda kabeldragning. Bottenskivorna skruvades bort och sedan ålade båtmeken runt i kojerna ett par timmar med sina verktyg och så var det klart!

Regnet upphörde till kvällen och vi gick ut för att äta och satte oss på en restaurangs uteplatser då det fortfarande var åskvarmt och stilla. När vi fått förrätten, brödet, vinet och vattnet började det blåsa en kall vind. Servetterna och smörpappren flög runt borden. Vi frös. Då bad vi servitrisen att vi skulle få flytta in men tyvärr så var alla lediga bord i restaurangen reserverade. Vi bad då att få betala och gick därifrån. I en påse fick vi vinet och vattnet. Vi gick nu vidare till en av restaurangerna i hamnen och när vi skulle beställa mat så fanns inte det vi valt på menyn. Vi gick då därifrån utan att beställa något. Då gick vi till båten och kokade pasta med basilikapesto och lufttorkad skinka som vi åt med stor aptit tillsammans med vinet och vattnet från restaurangen!

Länk till fotoalbum: Lorient
tisdag 23 augusti 2016 - Skrivet av Cathrine Cedergren
Audierne – Concarneau (FR) 45 Nm
Inloppet till hamnen i Concarneau

Idag skulle våra gäster segla med oss. Vi förberedde dem med sjösjukepiller då det både skulle vara dyning, motvind och vågor. När vi kom ut ur floden började det gunga och vågorna slog mot piren, dyningen åt andra hållet, strömmen skummade på ytan och det var som vanligt motvind! Vi hissade segel och kryssade oss fram. Nu fick vi se delfinerna igen och även den fula fisken. Det var en solfisk fick vi veta av sonen. Delfinerna ser vi nu nästan varje dag och trots hängivna försök har jag ännu inte lyckats få någon bra bild på dem.

Nu tilltog vinden och vi fick reva segel. Nu började också sjösjukan spöka ombord. Vi drog ner seglen och startade motorn och gick nu så snabbt vi kunde till hamnen i Concarneau. Det kändes väldigt långt, framför allt för de sjösjuka, innan vi var framme. Väl i inloppet kom en fiskebåt i högsta fart och svängde framför oss och båten slog i vågorna. Jäkla fasoner! Precis innan hade polisbåten passerat oss på väg in i hamnen. När vi lagt till var det så varmt att vi fick fälla ut solskyddet över sittbrunnen för att få lite solsvalka.

I Concarneau var vi på bilsemester år 2001 med våra barn. Vi var då nere i hamnen(precis som alla seglare gör i alla städer) och tittade förundrat på båtarna som låg i hamnen, tidvattnet som strömmade, stirrade ut över Atlanten och drömde oss hit. Men visst var väl hamnen ombyggd? Nu var vi i alla fall här med egen båt!

Övrigt Solfisk
Länk till fotoalbum: Concarneau
måndag 22 augusti 2016 - Skrivet av Cathrine Cedergren
Brest – Audierne (FR) 32 Nm
Vacker morgon med soluppgång i Brest

Nu kom vi äntligen iväg efter tre dagar i Brest. Vi hade idag en ny udde (pust!) att passera. Denna Raz de Sein hade vi läst om i tidningen ”Kryss till rors” och att det kunde vara mycket besvärligt om man inte passerade i rätt tid pga strömmarna. Vi skulle passera kl 14 enligt våra beräkningar. Vi räknade med att vi skulle förflytta oss ca 5 Nm i timmen och vi startade tidigt för att vara säkra på att vi skulle hinna dit i tid. Allt gick över förväntan och nu fick vi istället dra ner på farten för att inte komma dit för tidigt!

Passagen gick mycket bra. Nu var vi i södra Bretagne och vi fick en fin segling och värmen som vi väntat på kom nu mot oss ju närmare Audierne vi kom. Delfinerna ser vi nu nästan varje dag och idag såg vi också en konstig fisk vid ytan, en vit stor ful konstig sak. När vi anropade hamnen när vi närmade oss Audierne meddelade hamnkaptenen att vi var välkomna men att vi måste vänta tills vattnet stigit till minst 2 meter, ca kl 17:15, in till hamnen. Då var det bara att kryssa runt vid inloppet och invänta högvatten.

Det var fortfarande lågt vatten när vi angjorde och stränderna var breda längs flodinloppet och många badade då det var riktigt varmt i luften. Det fanns dock en fåra i mitten av floden som vi sakta följe fram till hamnbryggorna. Våra gäster som varit på egen bilutflykt idag mötte oss i hamnen när vi angjorde. De trodde aldrig vi skulle kunna ta oss in då båtarna runt hamnbryggorna legat på havsbotten när de kom dit en kort stund innan oss. När vi lagt tog båtmeken och sonhustrun ett snabbt dopp bakom båten i hamnen. Sen fick vi en fin kväll tillsammans i båten och vi grillade med gasolgrillen på akterpulpiten.

Länk till fotoalbum: Audierne
söndag 21 augusti 2016 - Skrivet av Cathrine Cedergren
Inblåsta i Brest (FR)

Fredag 19 augusti

Utflykt till fyren Le Petit MinouPrecis som väderprognoserna sagt så blåste det kraftigt och regnade när vi vaknade. När det började klarna upp gjorde vi en utflykt med gästernas bil till fyren Le petit Minou som vi passerat dagen innan på vägen in till Brest. Här fick vi känna på den kraftiga blåsten och entusiasterna kämpade med sina surfingbrädor i vågorna nedanför de branta klipporna. Det var annorlunda att se fyren från land.På vägen hem passade vi på att bunkra mat och vatten när vi hade tillgång till bil och vi själva slapp släpa.

Lördag 20 augusti

Stranden i MorgatBlåsten höll i sig så idag gjorde vi en ny utflykt med bil till Crozon och Morgat. Efter lunch och en kort promenad runt Crozon kom båtmeken på att han var långhårig så det blev ett besök hos frisören. Sedan var det dags för ett dopp på stranden i Morgat men det var bara sonhustrun som bangade. Vi andra nöjde oss med att ta en tupplur i sanden. Här avnjöt jag också min första franska crepe med glass.

Söndag 21 augusti

Båtservice i lågvattenBlåsten hade nu avtagit men det var fortfarande höga vågor och vi beslutade att stanna ytterligare en dag i Brest. Nu nöjde vi oss med att stanna i omgivningarna. Här var det intressant att iaktta de fåglar som letade mat i lågvattnet bl a fina silkeshägrar. Vi följde de båtar som angjordes vid kajen i högvatten för att stå på sina kölar i lågvatten. Då spolades botten ren för att sedan vara klar vid nästa högvatten. Vi tog en promenad utmed hamnen och längs den långa stranden vid hamnen. Här var  det full aktivitet på surfande, seglande, skateande, badande franska semesterfirare.

Länk till fotoalbum: Inblåsta i Brest
torsdag 18 augusti 2016 - Skrivet av Cathrine Cedergren
L’Aberwrach – Brest (FR) 45 Nm
Sjökortet som visar sundet "Chenal du Four"

Länge satt vi och studerade väderprognoserna innan vi beslutade att ge oss iväg. Vi hade tidplanen klar och vi skulle gå kl 10 för att strömmarna skulle vara med oss i ”Chenal du Four”. Ett nytt område med udde med starka strömmar. Idag skulle vi lämna Engelska kanalen och gå in i Nord Atlanten. Vågorna skulle vara ca 2 m höga enligt väder-apparna. Gick vi inte idag skulle vi bli kvar här då det skulle bli kulingvindar de kommande tre dagarna.

När vi gav oss iväg var det full aktivitet på seglingskurserna, segelbåtar, brädor och kanoter i farleden på vägen ut från hamnen. När vi kom ut på öppet vatten var vågorna de högsta jag varit med om. Var de 2 m höga som rapporterna hade sagt så är jag 0,5 m hög! Det var som en berg- och dalbana, upp och ner på de långa vågorna. Vi satte på oss livlinorna då jag lyfte i våggroparna där jag satt och höll mig i. Vi gjorde sällskap med en fransk båt i början och man såg bara masten i våggroparna.

Det gick ändå bra framåt då vi hade medströms och vågorna började plana ut efter några timmar. Det klarnade upp och blev strålande solsken. När vi närmade oss ”Chenal du Four” började motströmmen men den skulle väl snart ge sig trodde vi. Vi hade räknat helt fel! Motströmmen ökade och ökade och vi gjorde knappt 1 knop med segel och motor. Vi sniglade oss fram i vattnet fast vi hade vind i seglen. Timmarna gick och det sista röda sjömärket vi skulle passera innan vi var igenom närmade sig så sakta, så sakta.

När vi kom fram till Bresk Marina blåste det kallt och det var kväll. Nu behövde vi tanka diesel innan vi la till i hamnen. När vi höll på att tanka kom hamnkaptenen och erbjöd oss en blåsig plats i marinan och med tanke på kommande dagar med kraftiga vindar då vi skulle bli kvar i hamnen så tackade vi nej. Vi gick då vidare till nästa marina ytterligare 3 Nm bort. Här fick vi en bra plats mot vinden och här skulle vi nu stanna tills kulingvindarna och vågorna lagt sig. Nu väntade vi också besök. Yngsta sonen med hustru var på väg för att hälsa på då de var på bilsemester i Frankrike. Vi hann precis göra oss klara när de dök upp ombord på S/Y Maron.