Till Medelhavet Etapp 2 - september 2016
torsdag 1 september 2016 - Skrivet av Cathrine Cedergren
Foleux – Redon (FR) 12 Nm
S/Y Maron i sin nya hemmahamn i Redon, Bretagne, Frankrike

Det var en magisk morgon i floden La Vilaine när vi vaknade. Solen var på väg upp, det rök om vattnet, dimman på land lyfte och båten var full med glittrande dagg. Hade det inte varit så många fiskplask hade jag nog tagit ett morgondopp. Vi såg också ett konstigt brunt huvud simma i vattnet i skymningen igår. En utter förstod vi senare.

Vi hade en broöppning kl 09:30 att passa. Vi åt frukost och båtmeken körde iväg medan jag tog hand om kvällens och morgonens disk. Många människor var redan ute och fiskade i floden. Vi kom precis till broöppningen och kunde passera direkt. Nu var båtmeken nöjd. Nu hade vi ca en timmas motorgång kvar till vår nya vinterhamn i Redon. Precis som förra året när vi kom till vår vinterhamn i Holland var vi nu lite spända.

Floden smalnade ju närmare Redon vi kom. In till hamnen var det som en kanal. Det var varmt och stilla när vi kom in i hamnen. Båtmeken ringde hamnkaptenen och frågade var vi skulle lägga till. Lite språkproblem uppstod då hamnkaptenen inte kunde någon engelska men vi förstod efter ett tag vilken plats vi skulle lägga till vid. Vi gick bort till hamnkontoret och skulle checka in precis som i alla andra hamnar. Hamnkaptenen som fortfarande inte kunde någon engelska och vi ingen franska, lät oss förstå att vi skulle komma tillbaka imorgon då det skulle finnas en person där då som kunde engelska.

Vi gick omkring och bekantade oss med omgivningarna i vår nya hemmahamn. Nu var det dags att börja förbereda semesterns slut och hemfärden till Sverige på lördag. Då åker vi tåg till Nantes och flyger därifrån till Amsterdam och sedan vidare hem. Nu känns det att vi är framme och den andra etappen av vår resa till Medelhavet är slut.

Tack för mig och välkommen åter nästa sommar, år 2017, då vår nästa etapp på ”Resan till Medelhavet” startar.