söndag 25 november 2012 - Skrivet av Bengt
Vi och Miss Blue
Nya bloggen
Vi har flyttat.

En ny uppdatering finns nu på vår nya blogg där ni kan följa oss i fortsättningen.

Adressen till bloggen är: http://bloggen.brbjorlin.com/

Vill du komma direkt till Fotogalleriet så logga in med :

Du kan även logga in till Fotogalleriet via bloggen.

Varmt välkomna att följa oss på våra vidare öden och äventyr.

Ritva och Bengt
s/y Miss Blue
Terceira Azorerna 24-11-2012

tisdag 18 september 2012 - Skrivet av Bengt
Lite om Terceira
Misericordia kyrka i Angra do Heroismo

Terceira är den tredje i storlek av de azoriska öarna. Här finns två stora samhällen, Angra do Heroismo och Praia da Vitoria, båda har en marina. Marinan i Praia är den populäraste, kanske mest på grund av att priset i marinan är mycket lägre än i de övriga marinorna på Azorerna men den räknas också som en av de bäst skyddade. På båda sidor om marinan finns det sandstränder, ”Praior”, så det är nära till bad. Vattentemperaturen är mellan 21-23°, i luften är det vid den här tiden aug-sept. cirka 25°. Vädret är växlande, sol och regnskurar om vartannat, det är tydligen inte så lätt att att förutse vädret här, för vädret är ofta inte som rapporterna. Vi har vandrat omkring en del på ön, både på leder och i byar. Det finns två grottor att besöka, Gruta do Natal och Algar do Carvao, den senare som är mest intressant är en grotta som är 100 meter djup och med en liten sjö längst ner i grottan. I Angra finns det mycket sevärt, bland annat några vackra kyrkor att beskåda och besöka. En härlig utsikt över Angra får man från fortet på Monte Brasil, eller Alto da Memoria som är byggd på platsen för det första slottet i Angra. En populär underhållning på ön är tjurfäktning där tjuren är bunden med ett mycket långt rep och jagar personer på gatan. Det är en snäll tjurfäktning utan blodutgjutelse. I samband med tjurfäktningen upplåter en bybo en lokal där man samlas för att inta mat och dryck som byborna har tagit med sig. Vi ”yachties” i marinan oroar oss just nu för en tropisk storm, Nadine, som har vandrat över Atlanten och tagit kurs mot Azorerna. Den är svårbedömd, dess kurs har ändrats ett antal gånger så vi vet inte vad som gäller från dag till dag. Det är bara att vänta och se vad som händer.

Övrigt Nytt inlägg se: http://bloggen.brbjorlin.com/#home
Länk till fotoalbum: Terceira
torsdag 12 juli 2012 - Skrivet av Bengt
Faial-Terceira
Vandring på Terceira

Tiden i Horta bara rann iväg. Vi hade trevligt sällskap av de andra svenskarna i marinan. En dag hyrde vi bil och besökte bl.a. västra delen av Faial där ett vulkanutbrott i havet i slutet av oktober 1958 lämnade efter sig en höjd på 160 m och gjorde ön 2,5 km² större än ett år tidigare. Man har där byggt ett modernt muséum med bl.a. filmvisning och foton från vulkanutbrottet. En dag tog vi färjan till grannön Pico som har Portugals högsta berg, 2351m. Hade tur att få en taxitur med en man som var duktig guide och gav oss mycket information om ön. Kajer och murar i Hortas marina är nästan helt täckta av målningar gjorda av seglare som krossat Atlanten. Det tog två dagar för Ritva att göra vår målning på en av murarna. Efter tjugo dagar var det dags att segla vidare till nästa ö, Sao Jorge. Det är en lång smal ö och huvudbyn heter Velas. Där har man byggt en ny marina, liten men mycket fin. Vi gjorde en vandring ut till den gamla fyren på västra udden av ön.Tyvärr var det ingen riktigt behaglig dag, det blev 17 km i dis och lätt regn. Nästa mål var Terceira, en etapp på 50 sjömil som tog nio timmar för motor, tröttsamt. Nu ligger vi i marina Praia da Vitoria som har bra pris, ca 6 €/dygn inkl. el, vatten och internet. Här skall vi lämna Miss Blue medan vi reser till Sverige i slutet av juli. Vi ser fram emot en månad tillsammans med barn, barnbarn, släkt och vänner.

Länk till fotoalbum: Faial-Terceira
lördag 16 juni 2012 - Skrivet av Bengt
Över Atlanten
En stilla morgon mitt ute på Atlanten

Så har vi då lämnat Karibien efter två härliga säsonger. Färden till Horta på Azorerna tog tjugofyra dygn. I början hade vi frisk nordostvind (Tradewind), som medförde några fina seglingsdagar. Längre norrut avtog vinden, det blev stiltje och vi fick starta motorn för att komma någon vart. En hel dag låg vi helt stilla för att spara diesel. Vi var rädda för att det Azoriska högtrycket skulle medföra ytterligare motorgång längre fram så vi ville vara säkra på bränslet skulle räcka. Vi tyckte ändå att vi hade bunkrat upp rätt mycket av både diesel och vatten när vi ämnade St. Martin. För att få vind gick vi norrut till i höjd med Bermuda men då kom det varningar att ”svansen” från en tropisk storm över Bahamas och kusten upp mot USA skulle medföra hårda vindar i vårt område. Vi gick då lite mer söderut och fick mestadels behagliga akterliga vindar från sydväst och väst, vädret var strålande vackert med sol varje dag. Men vissa dagar var det mycket svag och ibland ingen vind så det blev att ibland ligga still eller gå för motor i ekonomifart ca. 4 knop. När vi närmade oss Azorerna blev nätterna kyligare och mycket fuktiga men dagarna fortsatte att vara soliga och varma. Det sista dygnet blev det motorgång mot Horta och det kändes skönt att äntligen vara framme. Vi hade hört många berättelser om hur besvärlig den här färden kan vara så det känns skönt att ha klarat av den utan problem med varken väder, vindar eller båten. Nu ligger vi i Horta marina tillsammans med tre andra svenska båtar och bara kopplar av och planerar för att se oss omkring, i första hand här på ön Faial.

Länk till fotoalbum: Över Atlanten
torsdag 17 maj 2012 - Skrivet av Bengt
Redo för Atlanten
En sista koll. Foto Jan Berglund s/y Janina.

Nu är vi redo för avsegling från St. Martin och Karibien. Vi har gjort ett antal besök på olika supermarkets för att bunkra upp förnödenheter. Miss Blue har fått en ordentlig genomgång av motor och rigg med mera och vi har fyllt upp med 340 liter diesel och nästan 400 liter vatten. Det hoppas vi skall räcka under de tre till fyra veckor som vi beräknar att seglingen skall ta. Jag har hjälpt Janne, vår granne från Grenada, med installation av datorprogram så att han kan maila och ladda hem gribfiler (väder) från sin Iridium satellittelefon och dator. Han skall segla ensam till Azorerna och hem till Sverige med sin Maxi-84:a. Vi har samma system så vi skall förhoppningsvis kunna sms:a och skicka mail och även ringa varandra om det behövs.

Vädret ute på Atlanten för en vecka framåt ser ut att bli hyggligt, det Azoriska högtrycket har brett ut sig västerut och vindarna ser ut att bli bra. Sedan får vi se vad som händer. I skrivande stund onsdag kväll här på St. Martin så ser det dock ut att bli mycket regn ett dygn framåt så det är möjligt att vi avseglar på fredag istället för under morgondagen. Det är inte roligt att segla iväg i dåligt väder även om vi nu är beredda att ge oss av.

Varma hälsningar till er alla.

torsdag 10 maj 2012 - Skrivet av Bengt
Till St. Martin
Hamnen i Gustavia St. Barth
Tiden bara rusar iväg, äntligen har vi lyckats att uppdatera bloggen. Efter Antigua och Jolly Harbour så seglade vi till Nevis och St. Kitts. Nevis tyckte vi nog inte var speciellt intressant. Däremot trivdes vi bra på St. Kitts även om ankarplatsen utanför hamnen var väl rullig så vi valde att gå in i den lilla marinan. Det var första gången vi låg i en marina sedan vi lämnade Grenada i slutet på november. Som granne hade vi en fiskare som en dag gav oss några Red Snapper vilket var trevligt med tanke på att på de flesta platser är det tyvärr svårt att få tag på fisk, vilket kan tyckas märkligt med tanke på att det är öar vi besöker. Det var gott men det var små fiskar med många ben.
Inför nästa etapp till St. Barth ville vi komma iväg tidigt så den sista kvällen gick vi ut och ankrade utanför hamnen. Men det blev en orolig natt, det rullade så att det var nästan omöjligt att sova.  Klockan fyra på morgonen tröttnade vi på rullandet, lättade ankar och satte kurs norrut. Efter ett par timmars motorgång kom vinden och vi fick en skön segling mot ”svenskön” St. Barth. Hade en trevlig tid där tillsammans med ett tre andra svenska båtar, Xavita , Frideborg och Pia. Samtidigt startade Bucket Regatta med 47 superyachter över 100 fot, och vi seglade ut till en ö utanför St. Barth där vi hade fin utsikt över dessa tjusiga båtar.
Efter St. Barth kom vi till St.Martin där vi nu har varit i över en månad. Här har jag, Bengt, äntligen blivit fri från ischiasproblemet som jag dragits med länge. Tre behandlingar hos en kiropraktor gav bra resultat så nu är jag fri från detta besvär. Förutom två dagars rundtur med bil tillsammans med Stig och Monica från båten Frideborg så har vi varit på trevligt besök hos P.G. och Margaretha som också är medlemmar i föreningen VSSL,vi som seglar lite. De har sålt sin HR-45:a och köpt en lägenhet här. För övrigt går tiden åt till att förbereda oss mentalt och Miss Blue praktiskt för segling över till Azorerna nu i maj.

Länk till fotoalbum: Till St. Martin
måndag 12 mars 2012 - Skrivet av Bengt
Dominica-Guadeloupe
Blomman och fågeln
Dominica är en fattig ö med vänlig befolkning och är en av de få öarna som har kvar en del av sin originalitet. Vi gjorde en tur tillsammans med våra vänner Margit och Rainer från Karlsruhe uppför floden Indian River och en dagstur med buss som bland annat innefattade en vandring i regnskogen. Båda turerna var intressanta och det gjorde mycket att vi hade bra guider. Ombord på Miss Blue var läget annars lite kritiskt för kapten hade problem med att gå på grund av en form av ischias. Men en kväll var det barbeque på beachen med god mat och likaledes god rompunch, skön musik och dans, då försvann alla krämpor.
När det blev en lucka i allt blåsande lämnade vi Prins Ruperts Bay och Dominica och seglade till Les Saintes, söder om Guadeloupe. Kaptens besvär var oförändrade och det blev besök hos en fysioterapeut. Det gav kanske inte så mycket men sakta började besvären lätta så att vi kunde börja vandra på de fina lederna på ön Terre de Haut, huvudön vid Les Saintes. Förutom ischias så hade vi även bekymmer med motorn som läckte vatten från sjövattenpumpen. Med hjälp av Johan på Xavita från Göteborg som befann sig på Guadeloupe anskaffades packningar och en ny impeller. Så det problemet löstes ganska enkelt.
Totalt blev det en månad på Les Saintes innan vi seglade norrut till Deshaies på norra Guadeloupe. Där besökte vi den botaniska trädgården som är mycket fin, en av de finaste som vi har besökt. Inträdet kostade 15.50 €/person men det var värt varje eurocent. Massvis med exotiska träd, växter, blommor och ett tjusigt vattenfall, och allt är mycket snyggt uppbyggt. Efter nästan en vecka i Desahies fick vi en fin segling till Antigua och ligger i skrivande stund för ankar utanför marinan i Jolly Harbour.
Länk till fotoalbum: Dominica-Guadeloupe
söndag 5 februari 2012 - Skrivet av Bengt
Förtöja vid mooring
Säker förtöjning?

Det har varit mycket om att förtöja vid mooring (boj) nu ett tag. I den utmärkta månadstidningen Compass, läste vi om hur en båt i Salt Whistle Bay på Mayreau en natt drog med sig hela mooringen med boj och cementblock och gick på ett rev.

När vi var på ingående till Prince Rupert Bay på Dominica och hade cirka 20m/s vind emot oss så kom det ut en ”boatboy” och mötte oss med orden: ”Glöm detta med att ankra, ta en mooring”. Vilket vi gjorde och det kändes ganska bra när vi såg ankrade båtar som draggade i den hårda vinden. Men så en natt vaknade vi av en duns mot Miss Blue, vi var snabbt ute och kollade. Det visade sig att en engelsk båt, vars lina till mooringen hade gått av, hade drivit emot oss. Skadan på Miss Blue inskränkte sig till en något böjd mantågsstötta, det var allt. Det visade sig senare att de innan krocken med oss, hade stött emot en fransk båt där skadorna blev lite större.

Kaptenen på den engelska båten var inte intresserad av att kolla eventuella skador så vi har lämnat ärendet till vårt försäkringsbolag Pantaenius som snabbt svarade att de tar hand om ärendet.

En morgon två dagar efter händelsen gick jag fram till fören för att kolla våra linor, vi har två till bojen. Då upptäckte jag att ena förtöjningslinan hade gått av. Den hade skavts av i öglan på mooringens lina. Vi var fast med den andra linan som var kvar, men även den var delvis förstörd. Nu har vi en kätting genom shackeln under mooringens boj och plus en extra lina. Men man kan inte vara säker, idag såg vi en båt köra omkring med en mooringboj släpande utefter sidan. Tydligen hade mooringens lina gått av och båten hade drivit iväg. Här på Dominica finns det en Association of Yacht Security (PAYS) som man betalar avgiften (ca 65 SEK/dag) för mooringen till. Dessa avgifter skall gå till underhåll av mooringarna, men man undrar hur det står till med den saken.

måndag 30 januari 2012 - Skrivet av Bengt
Bequia-Dominica
Glittrande hav
Efter Bequia kom vi till St. Vincent och förtöjde vid boj innanför ön Young Island. Tillsammans med våra tyska vänner, Silvia och Wolfgang, Stefan och Gaby vandrade vi en dag till St. Vincents högsta topp, vulkanen Soufriere, som ligger 1200 meter över havet. Det var en härlig vandring men på toppen var det kallt och dimman låg tät.
Vi alla firade nyår ombord på Silvia och Wolfangs Malö 50. Det blev god mat och dryck och Silvia som är saxofonist underhöll oss med härlig musik innan fyrverkerierna brakade loss från land. På nyårsdagen hade vi en brunch på toppen av Duvernette, en liten ö utanför Young Island. Det blev bra motion att efter nyårsnattens firande ta sig 255 trappsteg upp till toppen av ön där det fanns bord och bänkar under tak.
Efter nyår fortsatte vår färd norrut. Ankrade i Walillabou där delar av Pirates in the Caribbean spelades in och i Cumberland Bay. Det var lite kul att ha sett platsen för filminspelningen där lite prylar var kvarlämnade, kanoner på kajen m.m. Seglade sedan vidare från St. Lucia till Martinique. Det blev det en härlig segling de cirka tjugo sjömilen över det öppna vattnet mellan öarna. Så var vi då i Frankrike och EU.
Det är en stor skillnad att komma till de franska öarna här i Karibien. Utbudet i butikerna är bra mycket bättre, vinet är mycket billigare så det är läge att bunkra upp ordentligt. I skrivande stund befinner vi oss i Prince Ruperts Bay på Dominica och tradevinden är i högform, det blåste upp till 40 knop (20 m/s) under vår färd hit. Rapporterna spår mycket vind under den kommande veckan så vi blir nog kvar här ett tag.

Länk till fotoalbum: Bequia-Dominica
tisdag 27 december 2011 - Skrivet av Bengt
Grenada-Bequia
Industry Bay Beqiua

Det blev fem och en halv månads vistelse för Miss Blue på Grenada och vi lämnade den trevliga marinan Port Louise med stor saknad. Men det var skönt att komma ut på fritt vatten igen även om färden inte blev lång. Vi förtöjde vid en boj bara några mil norrut ut från hamnen. Det var härligt väder och vi njöt i fulla drag. Nästa dag fortsatte vi till Carriacou och Tyrell Bay dit vi kom lagom till bokad upptagningstid. Men här i Karibien kan man inte alltid lita på att tider hålls. Det blev en och en halv veckas försening som i första hand berodde på att båtar på land inte blev färdiga för sjösättning vid planerad tid, samtidigt som det lilla varvet fick ta akuta fall för upptagning. När vi så småningom kom upp så klarade vi av arbetet med bottenmålningen på tre dagar. Det var en lättnad att komma i sjön igen för varvets faciliteter såsom dusch och toaletter är riktigt bedrövliga. Skillnaden mellan lyxen i Port Louise och varvet i Tyrell Bay var enorm, men man får ibland vänja sig.

En kort etapp var det till Clifton på Union Island där vi klarerade in till Grenadinerna. Därefter blev det några fina dagar med snorkling bland sköldpaddorna i Tobago Cays. Dit kom vår gode vän Bertil Molander från Vårgårda som med sin Ovni ”Ruth” hade krossat Atlanten i år. Vi fick ett par trevliga kvällar tillsammans med Bertil, hans besättning och Anna-Karin och Håkan från ”Unicorn”. Lämnade så Tobago Cays och hade två fina seglingar norrut, först till Canouan och dagen efter till Bequia där vi i skrivande stund fortfarande befinner oss. En envis kuling med byar upp 18-20 m/s under en veckas tid har gjort att vi har blivit fast här. Många båtar draggade under de hårda byarna och det var ibland lite kalabalik på ankarplatsen.

Av tradition så är det många norska båtar här under julen. De arrangerade en BBQ på beachen men vi valde att fira julafton tillsammans med några trevliga tyska seglarvänner. Vi var på restaurang Gingerbread och åt en fin middag, sedan gick vi till en närliggande bar, Frangipani och lyssnade till steelbandmusik. Nu när vindarna har blivit lite vänligare så kommer vi att fortsätta vidare norrut med St. Vincent som första mål.