onsdag 26 juli 2017 - Skrivet av Michael von Braun
Rudköbing
Tittut i Rudköbing. Första nordiska hamnen på tre år

För första gången på tre år ligger Tittut i en nordisk hamn. Under våra seglingar i Europa har vi lärt oss uppskatta den enorma hjälpsamhet som europeiska seglarbröder och systrar uppvisar vid varje tilläggning. En fin sed som vi gärna tar ned oss till och försöker introducera i Norden. I morgon går färden vidare MIT Sandö. Då sydliga vindar utlovats hoppas kapten på spinnakersegling

tisdag 25 juli 2017 - Skrivet av Michael von Braun
Kiel

Efter några intensiva dagars segling samt motorgång genom Kielkanalen kom vi i går kväll till Kiel. Sedan i torsdags har vi gått från Terschelling via Helgoland och Brunsbyttel till Kiel. Därför känns det extra skönt att pusta ut, ligga under däck och lyssna på regnets smattrande och vindens spelande i riggen, något dygn extra här i Kiel. I eftermiddag blir det tvätt och sedan besök i staden.

fredag 21 juli 2017 - Skrivet av Michael von Braun
Ankomst Helgoland
Helgoland siktas

torsdag lunch lämnade vi Terschelling. Klockslaget var noggrant beräknat för att tidvattnet skulle hinna stiga såpass att vi klarade passagen över ett antal grundflak syd om ön. Beräkningen stämde och vi seglade med god vind från sydväst och väst det ca 120 nm till Helgoland, som angjordes fredag lunch.

onsdag 19 juli 2017 - Skrivet av Michael von Braun
West Terschelling

Ankom i går West Terschelling som är en av de Holländska Frisiska öarna. Gick hit med tanke att stanna en dag extra för att rida ut hårda vindar och åska. Blev inte så mycket med det, men en skön dag i hamn blev det. I morgon går vi till Helgoland, ca 120 nm, som vi beräknar angöra på fredag.

söndag 16 juli 2017 - Skrivet av Michael von Braun
Segling i Holländska inlandet
Segling via Ijmeer inte så dumt

Efter tips från en holländsk seglare beslöt vi oss att fortsätta via Ijmerr norrut från Amsterdam. Efter en trevlig heldagsslör i bra vind har vi ankommit Enkhuizen. En gammal holländsk stad där åtminstone kyrkan verkar vara från 1649. Många mysiga kanaler och överallt båtar och båtfolk. Fortsätter i morgon norrut för att senare angöra  Harlingen innan vi ger oss ut på Nordsjön igen. Det finns kanaler som sträcker dig längre norrut genom Holland men vårt djupgående förhindrar oss att gå via dem.

lördag 15 juli 2017 - Skrivet av Michael von Braun
Six Haven
Härlig central hamn i Amsterdam

Angort Six Haven i Amsterdam denna eftermiddag. Mycket centralt belägen hamn som är på väg att överfyllas. Gratis färja varje kvart till centralstationen, från vilken August skall åka till flyget tidigt i morgon.

fredag 14 juli 2017 - Skrivet av Michael von Braun
Amsterdam

Efter två dagars segling har vi nått Amsterdam. I morgon skall stadens begivenheter beaktas och på söndag morgon skall den yngre delen av besättningen lämna oss.

tisdag 11 juli 2017 - Skrivet av Michael von Braun
Från Dunkerque vidare norrut
Oostende. Fantastiskt mysig liten hamn mitt i staden

i kväll ankom vi Oostende efter tips från Holländs seglarbekantskap i Dunkerque.

Bra centralt belägen hamn för oss som bland annat behöver proviantera. I morgon skall det bli hårda nordliga vindar så vi avser att stanna här en extra dag.

måndag 10 juli 2017 - Skrivet av Michael von Braun
Avfärd Dover
Tack och adjö Dover.

Startade seglingen i fin sydvästlig vind mot Calais, men efter en stunds fin segling beslöt vi oss förr att sträcka benet lite mer nord över och i stället gå till Dunkerque. Dit vi kommmit i härligt solsken nu lite senare på kvällen