söndag 12 april 2015 - Skrivet av Håkan Börjesson
Missöde i morse
Bland palmerna har vi plockat våra egna kokosnötter.

Nu lämnar vi Barbuda för denna gång. Vi har haft fantastiska två veckor här ute, det är verkligen en av våra favoriter.

I morse hände dock ett litet missöde. Som vanligt var jag uppe vid sextiden. Då brukar Morris vara på lekhumör och det han gillar bäst är att apportera sin favoritleksak. Jag brukar kasta ut den i sittbrunnen, sedan bär Morris tillbaka den till mig där jag sitter framför datorn. Sedan blir det vända efter vända. I morse råkade jag ta i lite för mycket och kastade leksaken överbord. Morris blev helt förtvivlad och jamade uppfordrande åt mig.

När väl solen kommit upp tog jag därför på cyklop och simfötter för att se om jag kunde hitta den. Mycket riktigt, på 7 meters djup strax bakom båten låg den på botten. Jag dök ner och hämtade upp den. Sedan slängde jag upp den på badbryggan och simmade fram till fören för att se till att loggivaren inte växt igen. Morris hoppade under tiden ner på badbryggan för att hämta sin leksak. Han måste då ha tappat den överbord igen och sedan slängt sig själv efter den. När jag kom tillbaka till aktern höll Morris som bäst på att klättra tillbaka ombord igen.

Leksaken hade han inte fått med sig utan jag fick göra ett nytt dyk och hämta den. Vi sköljde sedan Morris i sötvatten, fast det gillar han inte alls. Nu sitter han och slickar sig ren och torr.

Alldeles strax sätter vi segel för att ta oss ner till Falmouth Harbor. Antigua Classic börjar i nästa vecka.

måndag 6 april 2015 - Skrivet av Håkan Börjesson
K-CLUB
När det begav sig

Poolbaren

Här på Barbuda ligger vi ankrade utanför vad som en gång var K-Club. Det var ett favoritställe bland de rika och berömda i världen. Bl.a. hade prinsessan Diana det som ett av sina absoluta favoritställen. Anledning var säkert det avskilda läget, hit kunde man komma och vara långt borta från all civilisation. Svårt att ta sig hit är det också.

Poolen

Priserna för på att bo på K-Club varierade mellan 1000-3500 dollar/person och natt.

Men sedan 10 år tillbaka är K-Club stängt. Det ägdes och ägs fortfarande av den italienska designern Mauriccia Mandelli som startat modemärket Krizia. Anledningen till att det övergavs var en tvist mellan ägarinnan och det lokala styret på Barbuda.

Jacuzzin

Det går många rykten och hela sanningen är det endast ett fåtal som känner till. Ryktet säger att personer från det lokala styret försökte tillskansa sig egna förmåner genom att ”beskatta” anläggningen.

Restaurangen

Till saken hör också att över 100 personer av den lokala befolkningen arbetade och hade sin utkomst från K-Club. Arbetstillfällen är det synnerligen ont om bland öns 1500 invånare. K-Club var den utan jämförelse största arbetsgivaren på Barbuda.

När Mauriccia Mandelli blev ställd inför dessa krav menade hon att anläggningen i allra högsta grad bidrog till öns lokala ekonomi. Hon blev så arg att hon helt enkelt stängde alltihop. Alla förlorade sina jobb och Mauriccia Mandelli lämnade ön.

Nu håller naturen snabbt att ta tillbaka allt. Det har ännu inte lyckats med att få någon annan att ta över eftersom bolaget som äger K-Club sitter på ett leasingkontrakt som löper på 99 år. Hitintills har bolaget vägrat att släppa rättigheterna.

Nu verkar det dock som marken kommer att tas tillbaka genom någon sorts expropriation. En ny investor har förklarat sig villig att satsa 250 miljoner $. Den person lovat hosta upp pengarna är ingen mindre än den kände skådespelaren Robert de Niro.

Men man skall inte glömma att detta är Karibien. Men kan aldrig vara säker på att något kommer att hända förrän det verkligen har hänt.

söndag 5 april 2015 - Skrivet av Håkan Börjesson
Mer Barbuda
Vår granne på Barbuda har egen "badborg".

Tyvärr har vi under de första dagarna på Barbuda inte ens varit iland på stranden. Anledningen är att jag dragit på mig någon sorts förkylning. Jag har ont i halsen, ont i huvudet och värk i kroppen. Ibland får jag riktig frossa och fryser fast det är 30 grader varmt. Inte kul.

Idag känner jag mig dock lite bättre och vi skall göra ett besök iland. Igår på Påskafton ville Helen och Dave bjuda på Påsklunch, men jag kände mig inte i tillräcklig form så den blev uppskjuten till idag istället. När det inte blev någon Påskmat åt vi istället stekt lever med potatismos. Ganska gott det också.

Ikväll beräknas Flying Penguin med Brittis och Hjalle komma hit. De lämnade St Barthelemy tidigt i morse.
De två första nätterna vi låg här var det bara 3-4 båtar i viken. Igår, lördag, blev det plötsligt invasion. Senaste natten var det ett 25-tal inkl. 4 superyachter. Men viken är stor och det finns plats för alla.

fredag 3 april 2015 - Skrivet av Håkan Börjesson
Glad Påsk
Cocoa Beach

BarbudaIgår seglade vi upp från Jolly Harbour till Barbuda. Detta är en av våra favoritplatser i Karibien. En finare strand har vi aldrig sett. På natten när månen skiner lyser den rosa sanden starkt. Vilken syn. Vi hade fin halvvind och seglade de 30 sjömilen i 6-7 knop hela vägen.

Denna gång har vi också hittat ett öppet nätverk där vi kan få wifi. Det har det inte funnits här förut. Nu stannar vi här och firar påsk. Idag blir det lammstek till middag. Det skall bli gott.

onsdag 1 april 2015 - Skrivet av Håkan Börjesson
Jolly Harbour

Nu har vi anlänt till Jolly Harbour, Antigua. Fågelvägen är det inte mer än 90 sjömil, men vi seglade 110 för att ta oss hit. Vi kunde inte riktigt hålla höjden. Men vi klagar inte, vi hade fin bidevindsegling i lugna förhållanden. Det tog oss precis 24 timmar så snittfarten var inte mer än 4,6 knop.

Nu har vi checkat in och ligger ankrade utanför själva hamnen. Vi vaknade i morse till ösregn och ganska kyligt väder. Det lockar inte till fortsatt färd idag. Vi hade annars tänkt göra ett besök på Barbuda innan Antigua Classic startar i mitten på månaden. Prognosen talar om bättre väder i morgon och vi kan kanske komma iväg då.

Vi har gott om goda vänner i viken, 10-15 båtar som vi känner väl sedan tidigare. Igår kväll blev vi bjudna på vin och ost hos Helen och Dave på Jammin'.

söndag 29 mars 2015 - Skrivet av Håkan Börjesson
Dags för Antigua Classic
Rainbow som Anna-Karin seglade på förra året.

Nu lämnar vi St Martin för den här gången. Vi har inte stannat så länge, bara tio dagar, men imorgon öppnar sig ett väderfönster för att segla mot Antigua. Det gäller att passa på eftersom Antigua ligger 90 sjömil bort med en kurs på 130 grader. Det innebär hårt inskotade segel hela vägen. Vi kan troligen inte sträcka utan det kommer att bli några slag på vägen.

Antigua Classic Yacht Regatta startar den 16/4 och då måste vi vara på plats. Både Anna-Karin och jag har fullspäckat schema och skall jobba i organisationen av regattan. Anna-Karin skall också fota ute på pressbåtarna. Kanske blir det också någon dag ute på kappseglingsbåtarna.

Vi tänkte försöka få några lugna dagar uppe på Barbuda innan allt startar. Det vore skönt.

lördag 28 mars 2015 - Skrivet av Håkan Börjesson
Conchartikel

Dagens inlägg består i en länk till en artikel som vår vän Ellen Birell har skrivit. Denna Ellen är inte att förväxla med Ellen från Miclo III som vi seglat så mycket tillsammans med.

Ellen och Jim Birell seglar en båt som heter Boldly Go. Just nu befinner de sig i Puerto Rico.

Länkar
Övrigt Artikel skriven av Ellen Birell
onsdag 25 mars 2015 - Skrivet av Håkan Börjesson
Hos veterinären

ICocoagår hade Morris en träff med sin flickvän Cocoa. De träffades på veterinärkliniken i st Martin. Ingen av katterna var speciellt imponerade av veterinären som klämde och lyssnade. När hon försökte ta ett fekalieprov på Morris blev han helt vild och Morrade och fräste. Han var så vild att vi fick hoppa över det provet. Bägge katterna fick sedan tre sprutor var. På väg hem var Morris ganska spak där han satt i sin bur.

Idag skall vi ut på kombinerad shopping och sightseeing tillsammans med Donna och David.

tisdag 24 mars 2015 - Skrivet av Håkan Börjesson
Fortfarande i St Martin
Brittis och Anna-Karin

Vi är fortfarande kvar i St Martin där vi umgås med Brittis och Jalle samt håller på med båtfix och ärenden. På dagens program står veterinärbesök för Morris. Det blir tredje gången som han besöker samma klinik. Det är dags för den årliga vaccinationen. Tre sprutor är det som skall tas. Rabies och två andra som jag inte riktigt vet vad det är.

Morris skall också få träffa sin kompis Cocoa som skall få ett mikrochipp i nacken. Cocoa bor på Merlin hos Donna och David. De tog hand om Morris några veckor när vi var i Sverige förra gången. De båda katterna har tid 11.00.

Igår fyllde vi gasol på vår stora P11 flaska. Det kostade 26 $ att få den fylld. Det är lika mycket som det kostar att byta en campinggasflaska. Skillnaden är att vi får fyra gånger så mycket gas för pengarna. Vi har i stort sett alltid kunnat fylla den var vi än har varit. I USA gnällde de lite över att flaskan inte var godkänd där, men vi fick den fylld ändå. Det enda land där det varit stopp är Spanien.

En dag låg jag under båten och gjorde rent propeller och skrov. Ganska jobbigt eftersom jag inte har några lufttuber utan fridyker. Vidare håller jag på med evighetsprojektet att sätta dit nya teakpluggar i däcket. Vi har också städat hela båten och tvättat några maskiner.

Vi har också varit iväg med dunkar till macken och tankat både diesel och jollebensin. Nu börjar vi snart bli klara att dra vidare. Vad som återstår är att vi i morgon skall hyra en bil och tillsammans med Donna och David åka till en supermarknad, järnhandeln plus ett par ställen till. Tyvärr verkar inte vädret samarbeta och vi kan nog inte komma iväg förrän början på nästa vecka.
Till Antigua är kursen 130, alltså inte rakt öster ut vilket är bra. Men vinden kommer de närmsta dagarna att ligga på lite syd om nord och det är inte bra.

torsdag 19 mars 2015 - Skrivet av Håkan Börjesson
Åter till St Martin
Morris nya tillhåll.

Nu har vi anlänt till St Martin. Vi kom fram klockan 03.00 i går morse. Det tog 36 timmar att segla 165 sjömil vilket inte ger en snittfart på mer än 4,5 knop. Fågelvägen mellan USVI och St Martin är inte mer än 110 sjömil men vindriktningen gjorde att att vi behövde kryssa. Vi hade inte så mycket emot det eftersom förhållandena var helt idealiska. Inga vågor och 5-8 m/s vind. Då är det bara skönt att vara ute på havet.

Vid första broöppningen gick vi in i lagunen och ankrade sedan på vår vanliga plats strax intill Flying Penguin. Det blev inte mycket till vila utan programmet för dagen var fullspäckat. Först hälsade vi på hemma hos Brittis och Hjalle, för att direkt därefter få besök av familjen Jade ute på Unicorn. De hjälpte till att ta hand om Morris vid vårt senaste Sverigebesök. Vi var också tvungna att göra en jolletur upp till Marigot för att checka in, vilket också tog sin tid.

Vi fick också besök av Elisabeth och Karl-Axel från Spray. De har varit trogna läsare av vår blogg och nu är de här i Karibien med sin egen båt. Vi var tvungna att be dem komma tillbaka dagen efter eftersom vårt program var fullspäckat.

Tillsammans med ett 25-tal av andra cruisers hade vi bestämt att att äta på ”Little Jerusalem”. Det visade sig vara ett misstag. De klarade inte av att hantera anstormningen. Vi fick aldrig in den mat vi beställt. Jag blev ordentligt sur och lät dem få veta detta. När de långt om länge försökte reparera sitt misstag genom att försöka ge oss mat gratis vägrade jag att acceptera det. Vi tog inte emot någon mat. Någon måtta får det vara. Besvikna och hungriga återvände vi till Unicorn.

Idag har Elisabeth och Karl-Axel varit ombord och vi har talat om att segla i Bahamas och USA. Vi har ju varit däruppe ett par gånger och de är på väg att göra en liknande resa.