lördag 13 januari 2018 - Skrivet av Håkan Börjesson
Om man blir hungrig
Vi har testat pizzabåten en gång, och de har mycket goda pizzor.
Igår var det fullt schema hela dagen. Det började med frukost strax efter 06.00. Det är vår normala frukosttid. Klockan 07.00 var vi ute vid den båt där Anna-Karin håller på med ett fotoprojekt för att ta några kompletterande bilder. 07.45 tog vi bussen några kilometer in mot Le Marin för att starta en hike. Vi var inte så många denna gång, nio personer. En fin hike upp på det högsta berget på södra Martinique som tog tre timmar. Hemma blev det ett snabbt bad med dusch innan det var dags för braai 12.30.

Grillade kycklingspett och hemlagad potatissallad stod på menyn. Efter några timmar på stranden var det dags för hemfärd. Då såg vi en svensk båt som vi inte sett förut. Stannade till för att säga hej och blev ombordbjudna på en öl. Vi hann inte stanna länge förrän vi var tvungna att dra vidare hem till Unicorn. 17.00 kom Cathy och Greg till oss för en sundowner. Det är från USA men har bott och arbetat på många platser i världen. Bland annat har de bott tre år i Göteborg och talar lite svenska. Det var mycket trevligt att ha dem ombord.

Som avslutning var vi bjudna till ett pizza-party. Men vi orkade inte mer utan hoppade över dagens sista aktivitet.

Idag har jag stått flera timmar i köket för att förbereda inför morgondagen. Det har varit allt från att steka köttbullar till att koka rödkål. Imorgon skall vi bjuda amerikanska cruisingkompisar på ett minijulbord.
onsdag 10 januari 2018 - Skrivet av Håkan Börjesson
Bra hike
1I måndags gjorde vi en fin hike tillsamman med inte mindre än 29 personer. Det var inte vi som initierat den, men när vi fick reda på den lockade vi med oss ganska många extra deltagare från seglarna i vår vänkrets här. Hiken är inte speciellt tuff vad det gäller antal höjdmeter, men den är desto längre. Vi gick från St Anne rakt öster ut tills vi mötte Atlantkusten. Där tog vi höger och följde kustlinjen söderut. Vi gick ner den allra sydligaste spetsen. Där stannade vi och intog lunch. Efter vilan fortsatte vi sedan längs insidan upp mot St Anne. Totalt avverkade vi 16 km.

Jag måste säga att jag är imponerad av att så många hängde med runt. Man kan väl konstatera att en del av de som var med inte var i bästa fysisk form. Dagen efter gick radion varm med cruisers som diskuterade hur det kändes dagen efter och hur ont de hade. Anna-Karin och jag tränar varje dag. Simning, styrketräning och hiking. Ibland flera aktiviteter samma dag. När vi vaknade dagen efter kändes därför inget speciellt.

Tyvärr kan jag inte visa spåret på en karta. Jag glömde dessvärre att slå på spårfunktionen i min telefon.

Anna-Karin jobbar också varje dag vidare med det fotojobb som hon fått här i St Anne. Tyvärr var det idag ingen bra dag för fotande. Mycket moln och talrika regnskurar. Jag passade på att ta jollen in till Le Marin för att handla mat och bensin under tiden. Nu har hon dragit iväg in till land för “ladys lunch” och då får inte jag följa med.
2345

678

lördag 6 januari 2018 - Skrivet av Håkan Börjesson
Another Braai
Jo, Devin, Anna-Karin och jag
Våra sydafrikanska vänner Jo och John anordnade igår ännu en “Braai” inne på stranden. Jag har skrivit om det förr, “Braai” är Zimbabwe-slang för BBQ. John är expert på att fixa grillpartyn på stranden och älskar det. Tyvärr är John skadad för tillfället och har svårt att gå. Vi alla skrattar åt honom, vilket vi kanske inte borde, men omständigheterna kring skadans uppkomst är lite lustiga. John har lyckats få en nerv i kläm eller något åt det hållet när han nudlade. Alltså tränade i vattnet med en flytkorv. Det måste vara den absolut skonsammast träning man överhuvudtaget kan ägna sig åt.

Det sista vi gjorde i St Lucia innan vi lämnade var att köpa superstarka värktabletter. De finns naturligtvis också här, men bara på läkarrecept. I St Lucia är de inte lika nogräknade. Men apotekaren spände ögonen i mig och undrade om jag stod under noggrann läkarkontroll när jag skulle ta dessa tabletter. Nu var det ju inte jag som skulle ha dem, men jag ljög och sa att min läkare hade full kontroll.

Hur som helst hade vi alla en mycket trevlig eftermiddag på stranden.

Idag blåser det friskt, 12-14 m/s, och det är talrika regnskurar. Detta väder ser ut att hålla på minst en vecka framåt, och vi kommer därför inte att flytta på oss. Anna-Karin har dessutom fått ett fotouppdrag. Hon skall fota våra kompisar Joanna och Bills båt både interiört och exteriört. De planerar att sälja sin båt och istället skaffa en större.
måndag 1 januari 2018 - Skrivet av Håkan Börjesson
Gott Nytt År
Vi önskar alla våra läsare ett Gott Nytt 2018.

Vi råkade ut för en tråkig incident i Castries, St Lucias huvudstad. Jag har skrivit en sammanfattning av vad som hände som vi lagt ut på flera sociala medier. Jag måste säga gensvaret varit mycket stort. 100-tals kommentarer och reaktioner. Vi har ju varit Karibien ett tag och är ganska välkända bland de seglare som finns här.
Eftersom St Lucia redan före detta hände hade ett ganska skamfilat rykte kommer detta att göra att ännu färre seglare besöker ön. Det var under vårt besök betydligt färre båtar än vad vi sett tidigare år. Det är synd för St Lucia är en fin ö och lokalbefolkningen behöver så väl inkomster från besökare.

Jag skrev sammanfattningen på engelska och lägger ut den i original. Hoppas ingen har för stora problem att läsa texten.

``
On the 28th of Dec. we took the bus, as we have done many times before, from Rodney
Bay to Castries in St Lucia. We were heading for the market to buy fruit,
vegetables and some fish. As we were looking at what fish the local
fishermen had I, Hakan, was hit from behind and fell to the ground. The
attacker tried to grab my backpack but he was unsuccessful in doing so
because I managed to hold on to it. Instead he then grabbed the chain that I
had around my neck. It was hidden by my shirt, but my shirt became
dislocated when I was on the ground. He ripped it right off me. Anna saw
what happened and she tried to get the chain back from the assaulting man.
He then hit Anna hard with his fist in her chest a couple of times to break
free. He eventually did so. I was not yet up on my feet. When I was up I
tried to run after the guy. But with a backpack in one hand and flip-flops
on my feet I was not the fastest man in the world. Around us we had about 50
local people also visiting the market. No one lifted a finger to give us any
kind of help. This happened 10.30 in the morning under a shining sun. Not in
some dark alley. We had spent less the 10 minutes in Castries when this
happened. It has been reported to the local police.
We are physically OK, but Anna has got some bad looking bruises.
Hakan Borjesson & Anna-Karin Sundquist
s/v Unicorn

``
måndag 25 december 2017 - Skrivet av Håkan Börjesson
God fortsättning

Nu är julafton avklarad. Vi var ett stort gäng som firade tillsamman i Cathy och Martins hus på St Lucia. På bilden ovan syns svenskgänget. Men med på firandet var också många av familjen Wakers släktingar och vänner från St Lucia.

Alla hade med sig något att äta och dricka så julbordet blev en kombination av traditionsenligt svenska rätter och karibiska specialiteter.

Vi själva bidrog med sill som jag själv lagt in samt så lagade vi Janssons frestelse.

torsdag 21 december 2017 - Skrivet av Håkan Börjesson
God Jul

Vi passar på att önska God Jul några dagar i förväg. Idag planerar vi nämligen att segla ner till St Lucia. Där är det osäkert hur det går med internet. Troligtvis inget ombord om vi inte skaffar något lokalt sim-kort.

Vi kommer att fira Julen på St Lucia tillsammans med många goda vänner. Det är denna gång inte seglarkompisar utan vänner från Sverige som är på besök.

På bilden ovan syns den distans med o-ring som jag nu byggt in i sjövattenpumpen till motorn. Vi var igår inne i Le Marin och kunde hämta delarna i Franks nya verkstad där. Det ser inte mycket ut för världen men distansen är ack så viktig. Utan den hålls inte själva packningarna i rätt läge.

måndag 18 december 2017 - Skrivet av Håkan Börjesson
Belöning efter hiken
Anna-Karin njuter av en färsk kokosnöt.

Igår gjorde vi en kortare hike längs stranden här i St Anne. Vi gick ut till Club Meds stora hotellanläggning. Eftersom det var söndag var det fullt med folk på stranden. Många hade med sig stora kylväskor med mat och dryck som dukades upp.

Efter hiken gick vi in till den lilla marknaden inne i St Anne. Där kunde Anna-Karin njuta av en favorit, färsk kokosnöt. Själv är jag inte lika förtjust i detta, utan slog till på några accras gjorda på räkor.

På kvällen var bjudna till en annan svensk båt på sundowners.

söndag 17 december 2017 - Skrivet av Håkan Börjesson
Fått riva pumpen igen
Pumpen isärtagen igen

För en månad sedan renoverade jag sjövattenpumpen till motorn. En plastdistans som separerar packboxarna, den som tätar mot motor och den som tätar mot vattenpump, var helt slut och gick inte att återanvända. Jag hade från flera håll hört att denna inte var nödvändig. Det var fel. Efter några veckor trycktes packboxen som tätar mot sjövattnet ut med stort läckage som följd. Länspumpen i kölsvinet gick var tionde minut. Det var bara att riva pumpen igen.

När jag kollade på internet visade det sig att denna distans inte längre fanns i sortimentet. Jag hittade därför på en egen lösning precis som jag ibland får göra. Inte optimalt, men vad skall man göra? Jag skickade också ett mail till Frank från Göteborg som sedan 1989 driver en Volvo-Penta agentur på Martinique för att rådfråga honom.

Ibland skall man ha lite tur. Frank hade en enda distans liggande i lager. Den kommer vi nu att få i veckan och jag skall montera den. Istället för att behöva köpa ett konverteringskit för hundratals euro kommer vi nu undan med 15 euro. Men jag måste riva pumpen en tredje gång.

lördag 16 december 2017 - Skrivet av Håkan Börjesson
Jollen tillbaka till sina ägare

Igår eftermiddag kom tre bakfulla fransmän förbi och sa att den upphittade jollen var deras. Jag ville naturligtvis ha någon sorts bevis för detta och bad dem komma med nyckeln till det det lås som låste motorn till jollen. De hade rätt nyckel så det var ingen tvekan om att jollen tillhörde dem.

De fick därför tillbaka sin jolle. Senare, när de varit iland, kom de tillbaka med en stor flaska 55 % rom som tack för hjälpen. Nu var det ju egentligen Anastasia som skulle haft romen. De hittade ju jollen och vände tillbaka till St Anne med den. Men tyvärr är de ju inte här längre. Vi får tänka på dem när vi dricker av romen.

fredag 15 december 2017 - Skrivet av Håkan Börjesson
Fortfarande i St Anne

Morris har en jättefin kattsäng som Anna-Karin köpt till honom. Den vill han inte alls sova i. Men en tom ölkartong har blivit nya favoritplatsen. Jag tycker inte det ser det minsta bekvämt ut.

Just nu har vi en extra jollen hängandes bak på Unicorn. Den hittades av den svenska båten Anastasia 4 sjömil väster om St Anne. Den hade en trasig förtöjningstamp och rimligen har den slitit sig från någon av båtarna på ankarplatsen. Anastasia ville inte bara lämna jollen utan tog den på släp tillbaka in till St Anne. Där försökte de ropa ut sitt fynd på morgonens radionät, men ingen ville kännas vid den. Jag följde sedan med Anastasia in till den lilla lokala polisstationen i St Anne för att rapportera. Men där var de inte de minsta intresserade. De tycket istället att de borde behålla jollen.

De ville de inte och därför hänger den nu bakom Unicorn. Vi får väl göra ett nytt försök att hitta ägaren imorgon. Annars vet jag inte riktigt vad vi skall göra. Vi har ju inte heller någon användning för den. Motorn är en Yamaha 8 hkr men det är en fyrtaktare. Alltså riktigt tung.

När jag stod inne på jollebryggan efter besöket hos polisen kom det in två jollar till, den ena bogserade den andra. De lade istället till vid restaurangbryggan en liten bit bort. Jag förstod att något var fel för en person ropade högljutt på hjälp.

Det visade vara en annan person som ramlat ur jollen och blivit överkörd av den av egna propellern. Vad jag hörde var att personen fått mycket svåra skärskador. Ambulanshelikoptern har just landat för att hämta den skadade. Av detta kan man lära att aldrig köra jolle utan att använda dödmansgreppet.