måndag 13 december 2010 - Skrivet av Håkan Börjesson
VOLVO PENTA 2003T (3)
Värmeväxlarinsats och oljekylarinsats.
Efter bara en dags väntan kom de beställda delarna till Nelsons verkstad. Vi måste faktiskt säga att vi är imponerade över Volvo Pentas snabbhet när det gäller reservdelsleveranser här i USA. Lagret finns i Atlanta och det verkar vara välsorterat.
Efter att Nelson fått de båda kylarinsatserna behövde han en eftermiddag för att montera ihop oljekylare och värmeväxlare och sedan läckagetesta dem. När det var gjort var det dags att montera tillbaka motorns kylsystem. Jag var med och assisterade eftersom jag var den som tagit isär allt och visste vilken skruv som skulle sitta var. Det en förmiddag och sedan kunde vi provstarta. Nelson gasade och tittade, på tomgång drog han upp motorn till 3800 v/minut. Vi visste inte att det var möjligt att komma upp i sådana varvtal, det har vi aldrig försökt oss på så länge vi har haft motorn.
Det var svårt att säga om motorn drog någon olja genom att bara tomgångsköra vid bryggan. Vi beslöt därför att lämna Palm Cove Marina nästa morgon och köra söder ut på ICW. Med jämna mellanrum stannade vi för att kontrollera oljenivån. Totalt körde vi 5 timmar och till vår glädje kunde vi konstatera att oljans nivå var konstant.
En vecka hade vi blivit liggande i marinan på grund av dessa problem och många dollar fattigare blev vi också. Både marinan och delarna var kostsamma.

En kommentar angående oljekylarinsatsen kan vara på sin plats. Den bytte vi för ungefär 3 år sedan i Turkiet. Den gamla var starkt korroderat men läckte inte. Vi bytte den då för att vara på säkra sidan. När Nelson visade upp insatsen som han plockat ut var det första han sa att den här kan inte ha varit ny när den sattes in. Nähä, men vi köpte ju och betalade dyra pengar för en ny när vi var i Turkiet. Nelson pekade på sneda och böjda rör som dessutom såg ut att vara lagade med silverlod eller liknande. Bara att konstatera att vi blivit lurade när vi gjorde motorservice i Marmaris.

Nu ligger vi på en boj i St. Augustine och väntar ut en kuling innan vi kan fortsätta söder ut. När vi vaknade i morse blåste det 15 m/s, temperatur 2 C.

onsdag 8 december 2010 - Skrivet av Håkan Börjesson
VOLO PENTA 2003T (2)
Så här måste man vara klädd om man vill ligga vid poolen.
Nelson lyckades få snurr på turbon genom lite lirkande och rengörning. Det var delar från luftfiltret som lossnat och följt med insugningsluften in. Detta blockerade sedan turbon. Luftfiltret borde vi naturligtvis ha bytt för länge sedan. I stället för att byta det har vi nöjt oss med att göra rent det då och då.
Att turbon snurrar igen är ju bra, men inte slutade motorn att förbruka olja för det. Vi tog ett prov på det vatten som just runnit genom oljekylaren och det visade klara spår av olja. En tunnoljefilm kunde ses på ytan. Nu var felet med största säkerhet lokaliserat. Bara plocka ut oljekylaren och provtrycka den för att vara helt hundra. Bara och bara, oljekylaren sitter på ett otroligt svåråtkomligt ställe under den stora värmeväxlaren för motorkylning. Det var totalt omöjligt att komma åt den utan demontering av i stor sett hela kylsystemet. Dessutom fick generatorn plockas bort. Allt detta fick vi göra själva eftersom Nelson inte hade tid. Vi kunde naturligtvis ha väntat men då hade vi förlorat flera dagar. Nelson kom senare och hämtade både oljekylare och värmeväxlare och tog med dessa till sin verkstad för vidare undersökning. Han kunde omgående konstatera att oljekylaren hade ett internt läckage och det förklarar var oljan försvunnit ut någonstans.
Vi har länge misstänkt att det också funnits ett internt läckage i värmeväxlaren och därför bad vi Nelson provtrycka också denna. Det har yttrat sig så att kylvattennivån i expansionstanken sakta har stigit. Det kan det bara göra om saltvatten läcker in i sötvattensystemet. Och mycket riktigt visade det sig att också värmeväxlaren hade internt läckage.
Inte mycket att välja på än att be Nelson beställa hem nya delar. Nu väntar vi på att dessa skall anlända.
tisdag 7 december 2010 - Skrivet av Håkan Börjesson
VOLVO PENTA 2003T
Vi önskar att vi kunde bada i poolen.
Vi har fastnat i Jacksonville Beach uppe i norra Florida. Anledningen är motorproblem. När vi lämnade St. Marys så tyckte vi att motorn lämnade en hel del icke förbränd diesel ut med avgaserna. Vi brydde oss inte så mycket om det utan tänkte att det beror säkert på miljödieseln som är det enda som går att få tag på hos många mackar. Miljödiesel brinner sämre och vår nästan 20 år gamla motor är egentligen inte anpassad för sådant bränsle.
Vi hade fel, det var inte diesel utan motorolja som kom ut med avgaserna. När vi gick för motor vidare söder ut på ICW började plötsligt oljetryckslarmet att tjuta. Vi fick nödankra mitt i farleden och stänga av motorn. Oljestickan var kruttorr. Vi fyllde på 3 liter och kunde köra vidare mot en plats där vi kunde ankra för natten. Under de 2 timmar det tog att ta sig dit förbrukade motorn 1 liter olja/timme.
Vi gissade på antingen problem med turbo eller oljekylare. Eftersom motorn har turbo finns det separat oljekylare. Denna kyls med sjövatten och inte sötvatten, som resten av motorn.
Vi hankade oss fram till Palm Cove Marina och där ligger vi nu sedan nästan en vecka. Eftersom det är högsäsong med båtar på väg söder ut har alla mekaniker mer jobb än vad de hinner med. Vi har anlitat Nelson som är auktoriserad Volvo mekaniker. Vid hans första besök konstaterades att turbon var ”dead froozen” alltså stod helt still.

Någon kanske tror att det är varmt och skönt här i Florida och att det inte går någon nöd på oss. Det gör det inte men varmt är det inte. Det är den kallaste december i mannaminne här. När vi vaknade i morse visade termometern minus 1 C. Det blåser iskall vind från norr. Elvärmaren går på högsta effekt dygnet runt.

Återkommer i morgon med fler nyheter om vår motor.

tisdag 26 oktober 2010 - Skrivet av Håkan Börjesson
Utflykt i Washington
Sharon

Vi har fått frågan om bilden på US Capitol är tagen av oss själva. Svaret är ja. Anna-Karin har tagit bilden med vår Canon Ixus kamera.

Den gångna helgen har vi tillbringat hos våra vänner Sharon och Gary. Dem lärde vi känna när vi seglade i Turkiet. Deras båt, Vingilot, ligger fortfarande kvar i Medelhavet. På vintern bor de i sitt hus strax utanför Washington. De bjöd in oss att bo hos dem över helgen och det tackade vi naturligtvis ja till.

Efter mycket funderande beslöt vi att låta Unicorn ligga kvar för eget ankare i Washingtonkanalen medan vi var borta.

Vi hade en fantastisk helg tillsammans med våra vänner och en mer utförlig rapport kommer i nästa resebrev. Vädret har varit underbart, klarblå himmel och sol med en frisk luft ca 20 grader.

lördag 23 oktober 2010 - Skrivet av Håkan Börjesson
Sight seeing in Washington
United States Capitol

Vi har det så bra förspänt här i Washington att vi har gångavstånd till de flesta sevärdheter. Vi ligger ankrade i Washingtonkanalen och till Vitahuset, Obelisken, US CApitol mm. Har vi ungefär 20 min promenad. Inte illa att kunna ligga så centralt.

Igår gick vi på konstmuseum och rundtur i Capitolium. Det är ju den amerikanska demokratins högborg. Det var mycket intressant och vi hade en mycket kunnig guide som visade oss runt.
Att stå inne i den stora salen under kupolen var en mäktig och imponerande känsla.

För att få komma in fick vi gå igenom en säkerhetskontroll värre än på flygplatserna. Man är mycket rädd för terrorattentat och Capitolium får nästan dagligen ta emot hot från olika håll. Verkliga eller bara för att skrämmas? Vem vet.

fredag 22 oktober 2010 - Skrivet av Håkan Börjesson
National Air and Space museum
Charles Lindhbergs plan

Hej igen,

Nu var det ett bra tag sedan vi gjorde något inlägg på hemsidan. Det har varken blivit några resebrev eller några inlägg i bloggen.
Det skall vi ändra på nu. Vi kom tillbaka till Deltaville och USA för snart fyra veckor sedan och då startade ett drygt arbete att få Unicorn i seglingsbart skick igen. Vi skall berätta mer om alla de problem och bekymmer vi hade mer utförligt i nästa resebrev.

Nu har vi seglat upp för Potomacfloden till Washington. Vi ligger ankrade ett stenkast från Capitolium och vita huset. Att ganska häftig känsla att kunna segla på egen köl mitt in i USA:s huvudstad.

Första dagen besökte vi National Air and Space museum. En otroligt museum som visar det mesta som är värt att veta inom flyg och rymdfart. Bland annat har vi känt på månen. Alltså en sten som fördes tillbaka till jorden med Apollo 11.

Washington är kallt vid denna tid på året och på nätterna går temperaturen ner mot 5-6 grader. Det känns skönt att slå på Eberspächern, vår värmare varje morgon innan vi tittar fram under täcket.

onsdag 15 september 2010 - Skrivet av Håkan Börjesson
IGOR
Igor och Julia

Just nu härjar orkanerna Igor och Julia ute på Atlanten. Igor är riktigt stor, den största och starkaste orkanen på över 10 år. Vindstyrkan i centrum är 75 m/s. Som det ser ut i dagsläget beräknas varken Igor eller Julia ta sig in över land. Men kan inte vara helt säker och vi följer varje dag deras framfart på NHC:s hemsida www.nhc.noaa.gov/

Under gångna helgen har vi varit ute och seglat. Vi seglade med JRSK-kompisar från Göteborg till Skärhamn och tillbaka. Det var mycket trevligt om än lite kallt.
Vi tycker det skall bli skönt att om två veckor återvända till Deltaville och lite varmare klimat.

Länk till fotoalbum: Med JRSK till Skärhamn
måndag 6 september 2010 - Skrivet av Håkan Börjesson
EARL
Earl utanför kusten

För några dagar sedan passerade orkanen Earl utanför USA:s östra kust. Den kom alldeles för nära Deltaville, där Unicorn ligger, för att vi skulle känna oss lugna. Dagen innan den kom som närmast var den en kategori 4 orkan. Det innebär vindar på 57-68 m/s. I Sverige räknas det som storm vid 24 m/s.
Det är en oerhörd kraft i sådan vind och nästan inget på land kan stå emot en så stor kraft. Kraften i vinden är ju proportionell mot kvadraten på vindökningen.

En gång när vi låg tryggt förtöja vid bryggan i Marmaris, Turkiet kom det en storm. I byarna blåste det upp till 30 m/s. Det fanns ingen möjlighet att stå upprätt vid den styrkan och man var tvungen att hela tiden hålla sig fast i något.

Orkanen Katrina som ställde till sådan förstörelse i New Orleans för fem år sedan var en kategori 3. Gudrun som fällde så mycket skog i Sverige var ”bara” en kategori 1.

Nu förstår alla att vi var rejält oroliga. Vi följde Earls bana timme för timme via internet. Som tur var höll den sig en bit utanför kusten och orsakade inga större problem i land. Men det var in i det sista högst osäkert vilken bana den skulle ta. Nu hoppas vi att vi slipper fler sådana här nagelbitare under resten av orkansäsongen

tisdag 17 augusti 2010 - Skrivet av Håkan Börjesson
Segling i Sverige
Hyppelns kaj

Den senaste helgen var vi ute och seglade. Vi blev inbjudna av våra goda vänner Ulla och Ingemar att följa med ut i deras Aphrodite 36. I Cocktail känner vi oss som hemma eftersom det mesta ser ut som i Unicorn, som ju är en 37:a.
Cocktail ligger i Krossholmens hamn i Göteborg. Det är ju också Unicorns hemmahamn.
När vi vaknade på lördag morgon, efter en trevlig fredagkväll i klubbhuset, sken solen från en klarblå himmel. Det var tre båtar som hissade segel och begav sig ut i Göteborgs södra skärgård, Cocktail, Vavalangi och Albina.
Vi kryssade norr ut i den nordliga vinden. Efetr några timmar kunde vi lägga till i Hyppelns mysiga hamn.
På kvällen tände vi grillarna och satt sedan på kajen och åt gemensam middag. Det blev sent och vi kojade inte förrän efter ett på natten.
Söndagen bjöd på fin slör tillbaka till Krossholmen.

Länk till fotoalbum: Segling till Hyppeln
söndag 8 augusti 2010 - Skrivet av Håkan Börjesson
Reparerat
Pactor modem

Vi tror att det var åskvädret utanför Ft Lauderdale som "knäckte" vårt modem. Men helt säker kan man ju inte vara.
Vi tog med det i handbagaget och så fort vi anlänt till Sverige skickade vi ner det till tillverkaren i Tyskland. Där konstaterades att USB-interfacet och huvud-CPU:n var trasiga. Nu är dessa delar utbytta och vi har fått modemet i retur. Hoppas att allt fungerar som de skall igen. 125 euro kostade det att få modemet reparerat.