2010 Antigua - USA - juni 2010
tisdag 29 juni 2010 - Skrivet av Håkan Börjesson
Fantastiska räkor
Resultatet i pannan
Igår köpte vi färska räkor i fiskaffäten. Med färska menar vi också okokta eller råa. Vi tillagade dem i het stekpanna tillsammans med vitlök och olivolja. De blev underbart goda.
Räkorna såljs ofta råa här, vi har sett att det mycket vanligt. Lite ovanligt för oss som är vana vid att alltid köpa kokta.
måndag 28 juni 2010 - Skrivet av Håkan Börjesson
Vår nya rulle
Seldén Furlex 300S

Så här ser vår nya rulle med med nytt förstag ut. Vi har haft den på plats i två veckor och systemet fungerar mycket bra.
Vi monterade allt själva när vi låg i Ft Lauderdale. Det tog två långa och heta dagar i gassande sol att få allt på plats. Det gällde att mäta både en, två och tre gånger innan man kapade profil eller förstag. Minsta misstag hade blivit både kostsamt och besvärligt att rätta till. Genom att göra allt arbete själva sparade vi 600 US-dollar. Tre resor upp till matstoppen blev det innan allt var klart.
Vi har höjt rullen 25 mm jämfört med det gamla systemet. Det gör att ankaret passerar lättare förbi när det åker upp eller ner.

lördag 26 juni 2010 - Skrivet av Håkan Börjesson
Midsommarafton
Midsommarväder
Vi firade midsommarafton på ICW (Intra Coastal Waterway). Vi saknade varken sill, knäckebröd, jorgubbar eller annnat som hör hemma på ett klassiskt svenskt midsommarbord.
Som synes på bilden hade vi också klassiskt svenskt midsommarväder.
Så farligt var det nu inte, en åskskur som vi drabbades av och temperaturen låg stadigt på 30 C.
fredag 25 juni 2010 - Skrivet av Håkan Börjesson
Kändisar
Waterbug
Vi har blivit kändisar  och en turistattraktion i Beaufort. Varje dag passserar "Waterbugen" flera gånger med turister som är ute för att titta på omgivningarna. Kaptenen pekar entusiastiskt på vår båt och ber gästerna titta på vår svenska flagga. Han berättar sedan att vi kommer från andra sidan jordklotet och har seglat jorden runt för att ta oss till Beaufort. Han har naturligtvis inte frågat vilken väg vi tagit, men det gör ingenting. Vi vinkar glatt tillbaka varje gång båten kommer förbi. Alla amerikanska turister fotar och vi måste vara med på åtskilliga bilder vid det här laget.
onsdag 23 juni 2010 - Skrivet av Håkan Börjesson
Kvalitetsblock
Rutgersonblock
Så här ser blocket ut som satt i masttoppen för spinnakerfallet. Det fallet använder vi för att hissa upp jollen varje kväll när vi ligger ankrade. Fallet skar vid sida om trissan och gick sedan inte att rubba. Enda lösningen var att bli upphisad och bända loss fallet på plats i masttoppen.
söndag 20 juni 2010 - Skrivet av Håkan Börjesson
En kocks mardröm
Carlifornia Dreaming

När vi tittade på menyn till den här restaurangen fick vi se följande varningstext.

*Consuming raw or undercooked meats, poultry, seafood, shellfish or eggs may increase your risk of foodbourne illness. Possible health risk may exist in eating undercooked ground beef at an internal temperature less than 155° F.

Visst märks det att vi kommit till Amerika. Detta är en restaurang som har s.k. Fine Dining och det kostar en bra slant att äta där. Vi åt en god middag ombord på Unicorn i stället. Den bestod av tonfiskfilé som var alldeles rosa inuti.

måndag 7 juni 2010 - Skrivet av Håkan Börjesson
Golfströmmen
Mahi-mahi
Att korsa golfströmmen blev inte så enkelt. Först dog vinden ut och vi fick starta motorn. Om vi inte gjorde det skulle vi inte ha någon möjlighet att hinna fram till Ft Lauderdale i dagsljus. I början kände vi inte så mycket av strömmen men när vi kommit halvvägs började den öka i kraft. Snart var den uppe i så mycket som 4,8 knop. Eftersom vi hade den rakt i sidan fick vi ha en ganska stor kompensationsvinkel för att ta oss mot målet. Vi kan göra 6 knop för motor men på grund av strömmen blev det inte mycket mer än 1,5-1,8 knop mot Ft Lauderdale. Att komma fram i dagsljus kund vi bara glömma.
Vi lyckades i alla fall fånga två fina mahi-mahi (guldmakrillar) de är fantastiskt goda och nu har vi fisk som räcker i många dagar.
När det var 15 sjömil kvar hamnade vi i ett fruktansvärt åskväder. Det regnade så sikten var inte ens 50 m. Blixtar slog ner runt oss och knallarna var öronbedövande. Vi hörde på VHF-radion att myndigheterna uppmanade folk att stanna inomhus med stängda fönster och dörrar. Till slut kom vi alla fall igenom ovädret och det klarnade upp.
Vi kom inte fram förrän halv ett på natten då det naturligtvis var mörkt.
torsdag 3 juni 2010 - Skrivet av Unicorn2
Mot Ft. Lauderdale
Just nu seglar vi mot Ft. Lauderdale. Vi gör det lite tidigare än vi tänkt oss och det beror på vädret. I morgon skall det slå om till en längre period med västliga vindar och det skulle innebära motvind för oss. Det vill vi naturligtvis undvika. På tal om motigt så har vi haft en kraftig motström under natten. Den har varit så stark som 2-2,5 knop. Det är lite frustrerande att se 6 knop på loggen medan GPSen endast visar 3,5. Nu har strömmen släppt och om några timmar skall vi istället korsa golfströmmen. Vi får se hur stark den är? Vi kommer att ha den rakt i sidan.
onsdag 2 juni 2010 - Skrivet av Unicorn2
Grundkänning
Igår gick vi på grund. Inte så att vi navigerade fel eller något. Det hände när vi kommit fram till Little Harbour Cay i Berryisland-gruppen. Little var just ordet, vi letade oss sakta och försiktigt in till platsen vår guidebok rekommenderade för ankring. Där var det alldeles för trångt och grunt för Unicorn. Vi bestämde oss därför för att välja en annan vik. Just som vi höll på att vända märkte vi att vi inte rörde på oss längre. Vi hade glidit upp på en av de otaliga sandbankarna. Normalt brukar det att med lite extra gas på motorn köra sig igenom, men inte denna gången. Vi hade kommit in vid lågvatten och visste att om vi bara väntade skulle vi komma flott igen. Problemet var bara att då skulle det vara mörkt. Vi fick hjälp av ett amerikansk par som med sin jolle lutade Unicorn åt sidan genom att dra i spinnakerfallet. Unicorn gled hur lätt som helst av sandbanken och vi var flott. Istället ankrade vi bakom Cabbage Cay, Kålön.
tisdag 1 juni 2010 - Skrivet av Unicorn2
Gula banken
Igår seglade över ett stort grundområde som heter Gula banken. Rutten gick från Allen Cay upp mot New Providence (Nassau). Sträckan var 30 sjömil och vi hade plattläns hela vägen. Djupet pendlade hela tiden mellan 3-6 m. Ibland finns det korallhuvuden som står upp från botten. Dessa gäller det att styra runt eftersom man inte kan vara säker på djupet över dem. Solglasögon med polaroidglas är en stor hjälp när det gäller att bedöma djupet. De ger en mycket bättre bild än vanliga solglasögon eller inga alls.
Det är en märklig upplevelse att segla timme efter timme när man hela tiden ser botten. Vattnet är så klart att man tycker sig se vartenda sandkorn. Nu ligger vi ankrade bakom Rose Island utanför Nassau.