2012 Karibien - januari 2012
lördag 28 januari 2012 - Skrivet av Håkan Börjesson
Sjösjuka
Sjösjuk besättning
Efter att ha legat för ankare i Rodney Bay St Lucia under fem veckors tid bestämde vi oss för segla vidare till Martinique.
När vi kom ut på öppet vatten blåste det 10-13 m/s och vågorna var 2-2,5 m höga. Efter så lång tid utan segling var sjöbenen hos delar av besättningen totalt borta. Morris visade omgående tecken på sjösjuka. Det yttrar sig som långa utdragna jamanden samt att han slickar sig om nosen. Det låter verkligen ynkligt från honom. Efter en stund kräktes han upp frukosten på durken i sittbrunnen. Inga större problem, bara att skölja med vatten så försvinner det ut genom självläsarna. Efter att ha mått dåligt ett par gånger till var han riktigt eländig och Morris började darra i hela den lilla kattkroppen. Anna-Karin virade in honom i en handduk och sedan somnade han.
Vid det här laget hade även hon börjat känna sig lite besvärad av sjögången. Anna-Karin fick emellertid behålla sin frukost. När vi efter 5 timmars segling kom in på lite lugnare vatten piggnade både Morris och Anna-Karin till igen.
Nästa gång får vi inte vänta så länge innan vi ger oss ut.
måndag 23 januari 2012 - Skrivet av Håkan Börjesson
Frukost ombord
Frukosttallrik
Så här kan en typisk frukost ombord på Unicorn se ut. Vi äter mycket frukt. På bilden syns passionsfrukt, mango, apelsin och banan. Allt kan köpas till låga priser på marknaden inne St Lucias huvudstad Castries. Kvaliteten är utmärkt på frukt och grönsaker som kommer därifrån. Allt förutom yoghurten är naturligtvis producerat och odlat på ön.
För att ta oss in till stan tar vi först jollen in till marinan i Rodney Bay och parkerar den där. Sedan tar vi bussen, som stannar alldeles utanför marinan, in till centrala Castries. Det kostar 26 kronor för två personer tur och retur. Bussarna går alla dagar i veckan med ca. en kvarts mellanrum. Det kallar vi bra service.
onsdag 18 januari 2012 - Skrivet av Håkan Börjesson
Mera kitesurfing
Jag har tränat vidare och nu lämnat tepåsestadiet. Det vill säga jag har brädan med mig ut i vattnet. Jag måste säga att det gick enklare än jag trott att vattenstarta. Jag hade självklart hjälp av att sedan tidigare utan problem vattenenstarta vid brädsegling. Tekniken är väldigt lik.
Första gången med brädan var det väldigt byig vind vilket gjorde det extra svårt. Plötsligt var det stora hål i luften och kiten sjönk som en sten. Jag ståendes på brädan gjorde naturligtvis samma sak.
Det är en härlig känsla att låta kiten lyfte upp kroppen ur vattnet och sedan susa iväg på brädan. Nu gäller det att fortsätta träna för att öva upp förmågan att ha lagom kraft . Det är lätt att det blir för mycket av den varan och då vurpar man. Det går undan värre och det går utan problem att komma upp i farter på 20-25 knop.
Det är inte helt ofarligt och man kan slå sig ordentligt. Min vän Martin, som äger kiten, lyckades slå ut två framtänder på sig själv vid en vurpa. Själv kraschade jag en gång och lyckade skära upp ett stort jack i ena vaden.
Som tur är har jag Anna-Karin med mig som assistent. Hon hjälper till att starta kiten och dessutom bära tillbaka utrustningen när jag hamnat för långt ner i lä på stranden och inte kan segla tillbaka till utgångspunkten..
tisdag 17 januari 2012 - Skrivet av Håkan Börjesson
Stekta bananer
Plantain
En ingrediens som vi med förtjusning använder i köket på Unicorn är matbanan. Den heter plantain och kan ätas istället för t.ex. potatis. Den är inte alls söt som vanliga bananer.
Vi steker den i 10-15 min och brukar sedan strö över lite osötad kokos. Passar alldeles utmärkt till grillat kött eller fisk. Vi ersätter numer ofta potatis, pasta eller ris med plantain.
fredag 13 januari 2012 - Skrivet av Håkan Börjesson
Det har hänt igen
Morris
Det har hänt igen. Morris har ramlat i vattnet. Igår kväll hade vi gäster för sundowners. Det var Helen och Dave från Jammin, och Diane och Wade från Joana. Morris var som vanligt extra sprallig. Det blir han alltid när vi har gäster ombord. Han sprang fram och tillbaka uppe på bommen, hoppade uppe på biminin och gjorde diverse andra konster. När de skulle åka hem hände det. Exakt hur det gick till är lite oklart. När Wade klättrade ner på badplattformen rapporterade han att han kände Morris päls. Sedan dröjde det inte länge förrän Morris kom flygande upp på däck alldeles dyvåt. Om Wade i mörkret råkat puffa till honom eller om han själv bär hela ansvaret vet vi inte. Men denna gång behövde han ingen hjälp att ta sig tillbaka ombord. igen, det klarade han fint på egen hand. Men han gillar inte att bada, det märks tydligt. Om inte annat när vi efteråt sköljde honom med lite sötvatten. Det var en ganska spak katt som sedan satt och försökte torka sig. I natt har han sovit som en stock, det tar väl på kattkrafterna att ramla i sjön.
torsdag 12 januari 2012 - Skrivet av Håkan Börjesson
Kommunikation

Testar att för första gången ladda upp ett dokument till bloggen. Det är en liten artikel jag skrev om kortväga kommunikation vid långsegling. Den har under hösten varit publicerad i JRSK (Jordenruntsegklarkubben) tidningen Varvet.
Den handlar bland annat om hur vi använder mobiltelefon som hjälpmedel för att kommunicera.
Klicka på länken nedan för att läsa artikeln.

tisdag 10 januari 2012 - Skrivet av Håkan Börjesson
Fortsatt träning
Med Martins kite i Cas en Bas
Igår fortsatte jag att träna kitesurfing på egen hand utan Beth som instruktör. Efter visst besvär i början fick jag upp Martins kite i luften. Den är något annorlunda jämfört med den som jag hade när jag tog lektioner. Den reagerar inte lika kvickt som den den jag hade under skolningen. Man behöver ligga ett steg före hela tiden för att inte krascha kiten ner i vattnet. Men efter en stund lärde jag mig bemästra även denna modell.
Snart är jag sugen på att försöka komma upp på brädan också. Det blir lite trist att bara hänga som en tepåse i kitens linor.
måndag 9 januari 2012 - Skrivet av Håkan Börjesson
Kitesurfing
Cas En Bas

Häromdagen skrev jag om den inställda kitesurfingen. Igår blev det äntligen av, jag tog kitesurflektioner under två timmar. Det var både svårare och enklare än jag trott.
Det var ganska svårt att starta upp kiten inne på stranden och få den att flyga. Dessutom var vinden väldigt byig där och det försvårade ytterligare.
Väl ute på vattnet gick det betydligt bättre att kontrollera kiten. Åtminstone när vinden var hård och jämn.
Jag skall väl tillägga att jag inte stod på någon bräda när jag seglade omkring ute i viken med kiten ovanför huvudet. Jag släpade bara efter liggandes i vattnet. I början går utbildningen bara ut på lära sig flyga kiten och kontrollera den.
Det finns en hel del likheter mellan kitesurfing och vanlig segling. T.ex. skotar man in och släpper ungefär som vid vanlig segling. När det kommer en kraftig by kan man släppa ut och miska kraften i kiten.
Vad som visade sig mycket besvärligt var när vinden minskade på slutet. Det var nästa omöjligt att få bra kontroll på kiten då. Det hade jag inte trott.
Nu gäller det bara att fortsätta träna. Jag har turen att ha fått låna en kite av min vän Martin och kan därför fortsätta träna på egen hand.
Jag ser fram mot att komma så långt att det går att komma upp på brädan.

söndag 8 januari 2012 - Skrivet av Håkan Börjesson
Green Flash

Igår kväll var det perfekta förhållanden för att få se en "Green Flash". Luften var torr, klar och inga moln fanns vid horisonten. Det är de omständigheter som behövs om man skall kunna se den gröna blixten just som solen försvinner under horisonten. Det är ett optiskt fenomen i atmosfären som gör att det ser ut som blixt.
Det är svårt att se blixten på videosnutten, men vi kan alla ombord på Unicorn intyga att vi faktiskt såg den.
Fenomenet kallas ibland för Karibiens mest överreklamerande händelse och är mycket omtalat.

fredag 6 januari 2012 - Skrivet av Håkan Börjesson
Antiklimax
Cas En Bas

Det här är Cas En Bas på östra sida av St Lucia. Det är en mycket populär vik och strand för wind- och kitesurfing. Vi har varit i viken flera gånger och sett hur häftigt det ser ut med alla kitar i luften.
Jag har länge tyckt att det skulle vara väldigt kul ut att lära sig kitesurfa men fått höra att det är svårt om man inte tar några lektioner.
I Cas En Bas finns Beth som har rykte om sig att vara en mycket bra instruktör. Därför hade jag anmält mig till en kurs som skulle starta igår.
Jag hade laddat i flera dagar inför starten och såg verkligen fram mot första lektionen.
Tyvärr blev det inget av. Anledningen var att det inte blåste något. När det inte gör det går det inte att få upp kiten i luften. Tyvärr säger prognoserna svaga vindar för de närmsta dagarna. Tidigast på söndag kan det möjligen vara aktuellt igen. Vi får se hur det går.

torsdag 5 januari 2012 - Skrivet av Håkan Börjesson
Krävande katt
Morris i lektagen

Morris gillar att leka och han älskar leksaken han fått av Susie från Spirited Lady. Men han kräver en engagerad lekledare. Ibland terroriserar han oss till den milda grad att vi måste leka med honom för att han skall bli nöjd. Vi som trodde att en katt skulle vara självständig. Morris är till och med mer social än Sqeaky, som bodde hos oss under två år i Turkiet. Vi trodde inte det var möjligt. Morris uppför sig mer som en sällskapssjuk hund än som den katt han är.
Han tycker också om att börja leka klockan 5 på morgonen. Det gillar inte vi. För att påkalla uppmärksamheten jamar han uppfordrande.

onsdag 4 januari 2012 - Skrivet av Håkan Börjesson
Seven Sisters

Testar att lägga in en video för första gången i denna blogg.
En del har säker redan sett den eftersom den legat ute på www.sailunicorn.com
I november besökte vi vattenfallen Seven Sisters på Grenada. Vi hoppade utför alla de sju fallen. Det sista är nästan 12 m högt. Därav  Anna-Karins tvekan.
Att det inte är ofarligt vet vi nu. Vår vän Martha gjorde samma sak veckan efter oss och landade fel. Hon bröt ryggen på två ställen. Hon överlevde men fick flygas hem till USA med ambulansplan. Där har hon genomgått flera operationer och fått  ryggraden uppstagad med titanstänger.

tisdag 3 januari 2012 - Skrivet av Håkan Börjesson
Ripstick

Jag har lärt mig åka ripstick. Det är en sorts bräda som har ett hjul fram och ett bak. Hjulen kan svänga fritt åt alla håll. På mitten är brädan ledad så att den kan vrida sig. Lite krångligt att förklara i text hur det hela fungerar. Men efter en del tränande går det riktigt bra. Man får fart genom att vicka på kropp och fötter. Men det är ännu svårt att starta utan att hålla sig i något. Jag kan tillägga att det är fantastiskt roligt att åka ripstick.