2012 Karibien - april 2012
söndag 29 april 2012 - Skrivet av Unicorn2
Hummer på Barbuda
Det var länge sedan vi åt någon hummer eller rättare sagt släktingen languster. Visst har det funnits möjligheter att köpa men ju längre norr ut man kommer i Karibien desto mer går priset upp. Det har inte passat vår plånbok att handla.
Därför blev vi väldigt glada då ett par unga killar kom förbi igår eftermiddag i sin lilla fiskebåt. De hade både hummer, conch och annan fisk som var alldeles nyfångad. Det bästa av allt var att priset låg på samma nivå som nere på Grenada, d.v.s. 75:-SEK/kg.
Vi köpte två st halvkilos languster.

Barbuda ligger lite mer avsides och besöks inte av vare sig så många seglare eller turister. Det vanliga seglingsstråket går istället mellan öarna längre väster ut. Det är antagligen det som gör att priserna ligger på en, för oss, angenäm nivå.

Till hummern gjorde vi en god sås på lök, vitlök, stark chili, söt chili, lite curry och kokosmjölk. Pastan, som vi åt till, kokade vi i den buljong vi fått vid hummerkokningen.

Det blåser friskt här, 12-14 m/s, men det gör inte så mycket. I det kristallklara vattnet har vi varit nere och kollat ankaret. Det är helt begravt i sandbotten. Det är nästan bara skönt med den friska vinden eftersom dagstemperaturen ligger på 30 C.

(Skickat via kortvågsradio)
fredag 27 april 2012 - Skrivet av Unicorn2
Barbuda
Igår seglade vi från Antigua till Barbuda. Barbuda är en en sandö som ligger 30 sjömil norr om Antigua. Vi lämnade Falmouth Harbour vid sjutiden på morgonen och körde först motor i en och en halv timma för att kunna ha watermakern igång. Sedan satte vi segel. Det var väldigt segt i början för vi hade både vind och ström emot oss. Vi kryssade i flera timmar för att kunna runda Man of War Point på Green Island. När vi väl kommit runt udden kunde vi falla av och få en fin sträckbog upp mot Barbuda. Det blåste ca. 8 m/s och vi gjorde 6-7 knop hela vägen. Det var nästan inga vågor heller.
Vi anlände till Barbuda vid fyratiden och där vi ankrade bakom Cocoa Point utanför en strand som heter Pink Beach.
Här finns ingenting förutom den fina stranden och fullt med palmer som står några meter upp från vattnet. Eftersom vi skickar detta meddelande via kortvågsradio går det inte att få med någon bild. Det går däremot att se var vi ligger om man går in på aktuell position.

Vi kommer nog att stanna här några dagar och vila upp oss från äventyren på Antigua. Vi var med på "Antigua Classics Yacht Regatta" där. Men det återkommer vi om.

(skickat via kortvågsradio)
tisdag 24 april 2012 - Skrivet av Håkan Börjesson
St Martin 7
Vad man inte får göra i poolen
Loitery Farm är en äventyrspark i St Martin. Där kan man ägna sig åt diverse olika aktiviteter. Det som parken är mest känd för är sina trädtoppsäventyr. Man kan åka på en wire mellan trädtopparna hängandes i en sele. Det är det som vi en gång provade på när vi var i Surinam.
Eftersom vi redan testat lät vi det vara den här gången. Istället promenerade vi bara runt och hade det skönt.

I parken finns också en pool där man kan ta sig ett svalkande dopp. På ett träd intill poolen fann vi texten ovan. Ganska fyndigt tycker vi.
söndag 22 april 2012 - Skrivet av Håkan Börjesson
St Martin 6
Sunset beach
Vi har sett att ett klipp legat ute på Aftonbladet om hur det kan gå när man står bakom ett startande plan. Vi vill bara meddela att vi också har testat. Visst blåser det ganska ordentligt när planen drar på, men vi tyckte inte att det var värre än att man klarade att hålla sig fast.
Står man längre ner på stranden yr det full av sand i luften. Men det är bara att ta ett dopp i havet och skölja av sig dammet.
fredag 20 april 2012 - Skrivet av Håkan Börjesson
St Martin 5
Ingegerd, Bo och Håkan
Några gånger tog vi med besökarna på härliga båtturer ombord på Unicorn. Första gången vi var ute var det faktiskt en del vågor och Ulla kände av lite sjösjuka.
Det blåste svaga vindar och vi därför använda motorn en hel del. På bilden ovan har vi ankrat upp i Prunes. Det är en fin vik som ligger vid St Martins västspets. Att vattnet är kristallklart framgår ju med all tydlighet av bilden. Att temperaturen i detsamma uppgår till 28 C gjorde att även Bo vågade sig på ett bad och en liten simtur.
tisdag 17 april 2012 - Skrivet av Håkan Börjesson
St Martin 4
Ingegerd, Anna-Karin och Ulla
Naturligtvis blev det många sköna bad. Med vår hyrbil åkte vi över till östra sidan av St. Martin. Där finns en fantastisk strand som kallas Oriental Beach. Där slängde vi oss i de stora härliga vågorna.
Innan vi åkte till Oriental Beach hade vi ätit en god lunch inne i Marigot. Den bestod av en av våra favoriter som är moule frites. Kolla in fotoalbumet nedan.
Länk till fotoalbum: Moule Frites
måndag 16 april 2012 - Skrivet av Håkan Börjesson
St Martin 3
Ingegerd och Ulla
Efter att ha vilat ut i lägenheten började utforskandet av St Martin. På bilden ovan är det Ingegerd och Ulla som handlar fisk på marknaden inne i Marigot. Det är inte långt till marknaden, bara några km, men det var för varmt för att promenera dit. Därför hyrde vi en liten bil för transporterna. Tyvärr var den inte stor nog att rymma alla sex på en gång. Det löste vi genom att köra i omgångar, och ibland ville inte alla göra samma sak så det var egentligen inget problem.
söndag 15 april 2012 - Skrivet av Håkan Börjesson
St Martin 2
Air France A-340
När vi kommit in i lagunen körde vi för motor upp till den franska sidan av densamma. Gränsen mellan Nederländerna och Frankrike går rakt igenom mitten på lagunen. Det är relativt grunt och djupet överstiger sällan 3-4 m. Vi ankrade uppe i det nordvästra hörnet på bara 2,1 m djup.

Vi hade efter mycket övertalning lyckats övertyga både Anna-Karins och mina föräldrar att komma och hälsa på oss i St Martin.
På den franska sidan av ön har våra vänner Brittis och Hjalle köpt en lägenhet och den hade vi nu hyrt för att inkvartera föräldrarna.
Att vi alla skulle kunna bo ombord på Unicorn skulle inte ha fungerat. Dels kan det bli ganska varmt på nätterna och dels är föräldrarna inte lika rörliga som de en gång var. Därför passade det utmärkt för dem att bo i en bekväm lägenhet med air condition.

Vi hade fått låna en bil av våra vänner Maggan och PG för att kunna hämta vid flygplatsen. En timme försenat landade planet från Paris men det visste vi redan. Allt bagage hade kommit fram och inget saknades. Det var ju en hel del båtprylar och reservdelar till Unicorn med i väskorna.
Det är inte långt från flygplatsen till lägenheten, det tar bara 20 min med bil.

De nyanlända var ganska trötta efter att ha stigit upp före 4 på morgonen så första kvällen blev inte sen.

lördag 14 april 2012 - Skrivet av Håkan Börjesson
St Martin
Anna-Karin och Morris
Tyvärr har det varit tunt med inlägg på sistone. Vi skall försöka skärpa till oss och bli bättre. Det har sina orsaker, men det återkommer vi till.

För en månad sedan seglade vi upp från Antigua till St Martin. Det är 92 sjömil och det är ganska svårt att klara på bara en dag. Vi hade ingen lust att segla hela natten och gjorde därför en kompromiss. Vi bestämde oss för att starta vid fyratiden på morgonen.

Det började inte bra. När jag tände lanternorna så fungerade inte det röda babordsljuset. Det brukar oftast bero på lite ärg och oxid. Det är bara att ta av glaset och spraya med lite WD 40. Därför lossade jag snäppet som håller fast glaset med hus för att fixa problemet. Det var bara det att glaset hade lossnat från själva huset. Därför föll det röda glaset i sjön. Naturligtvis sjönk det omgående till botten. Att börja dyka efter det i det kolsvarta mörkret var inte att tänka på. I dagsljus kanske jag hade kunnat hitta det, men sikten i vattnet utanför Jolly Harbour är inte den bästa.
Vi fick därför segla iväg utan fungerande babordslanterna. Som tur var fick vi bra vind ganska omgående och kunde släcka motorgångslanternorna och tända trefärgsljuset i matstoppen.

Och vilken segling det sen blev, en av de bästa på länge. Vinden ökade på och så fort det ljusnade tog vi in dubbla rev i storen. Sedan dundrade vi på med full fart under hela dagen. Det gick så bra att vi klarade de 92 sjömilen på bara 13,5 timmar. Det ger en snittfart på 6.8 knop vilket är mycket bra för en tungt lastad Unicorn.
Vissa delar av besättnings kände av en viss sjösjuka i den grova sjön och fick därför ta sig en tupplur.

Vi som hade räknat med att komma fram i mörker anlände redan vid 17.30 och kunde droppa ankaret i Simson Bay. Nästa morgon gick vi in i lagunen när bron öppnade 09.00.