2014 Karibien - december 2015
onsdag 16 december 2015 - Skrivet av Unicorn
Barbuda

Från Marie Galant gjorde vi en nattsegling till Antigua. Vi kom fram till English Harbor vi halv sju på morgonen. Vi ankrade och sedan tog jag jollen in till land för att checka in. När det var avklarat körde vi in till tankbryggan för att fylla diesel och jollebensin. Efter det hade vi tänkt fortsätta direkt upp till Barbuda, men vi var lite trötta efter nattens segling. Istället gick vi in och ankrade i Falmouth Harbour och stannade en dag där. Vi passade också på att handla lite mat.

Dagen efter seglade vi upp till Barbuda. Som vanligt var det väldigt segt att ta de första 7-8 sjömilen ut till Green Island. När vi väl kunde slacka på skoten fick vi riktigt fin segling. Tyvärr kan vi inte stanna så länge som vi önskar på Barbuda eftersom vädret skall bli sämre. Det är de s.k. Julvindarna som kommer att starta. Det är friska passadvindar som brukar starta kring Jul och hålla i sig några veckor. Därför seglar vi tillbaka ner till Antigua där vi har bra skydd. Vi har inte heller haft något internet på ett tag och vi skulle behöva det för lite kontakt med omvärlden.

fredag 11 december 2015 - Skrivet av Unicorn
Marie Galant

Nu har vi kommit till en ö i Karibien där vi aldrig varit förut, Marie Galant. Ön tillhör franska Västindien och Guadeloupe. Anledningarna till att vi aldrig varit här är några stycken. Dels är de ankarplatser som finns är ganska oskyddade och utsatta för svall, med andra ord kan det bli ordentligt rulligt. Dels ligger Marie Galant 20 sjömil upp mot vinden sett från Les Saintes, alltså en tuff kryss att ta sig hit i frisk passadvind.

Nu hade ett fönster öppnat sig och vinden skulle tillfälligt blåsa 120-110 grader 6-7 m/s och sjön inte vara så hög. Vi tänkte att det är nu eller aldrig om vi vill besöka ön. Vi har hört mycket gott om Marie Galant och såg verkligen fram mot ett besök. Nu blev resan hit trots allt ganska bökig. Sjön kom från flera håll samtidigt och gjorde seglingen otroligt skumpig. Vinden vred dessutom fram och tillbaka 30-50 grader hela tiden och vid varje skift tvingades vi slå. Det blev en jobbig dag. När vi hade fem sjömil kvar hade sjön lugnat sig betydligt och vi valde att köra för motor in sista biten.

Idag skall vi utforska ön medelst hyrbil och se vad som finns att erbjuda. En sak som vi inte gillar har vi redan upptäckt. Det finns otroligt aggressiva myggor här. Både Anna-Karin och jag har flera stycken och de kliar något alldeles förfärligt. Tidigare i år har vi inte haft några som helst problem med mygg.

Det är också första gången för säsongen som vi inte har något internet ombord. Det har vi alltid lyckats ha på ena eller andra sättet. Därför testar jag att skicka inlägget via SSB-radion. Det var länge sedan sist.