2015 Karibien - april 2015
torsdag 30 april 2015 - Skrivet av Håkan Börjesson
Les Saintes
Morris vilar upp sig efter tuff segling

Efter avslutad Classicregatta seglade vi upp till Green Island på Antiguas östra sida. Vi behövde vila upp lite efter alla aktiviteter. Vid Green Island finns ingenting förutom en skyddad ankarplats. Man ligger med ett rev utanför som skyddar mot Atlantens vågor. Ett riktigt trevligt ställe. Vi blev inte kvar mer än två dagar eftersom vi fick ett bra väderfönster för att segla ner mot Guadeloupe. Där stannade vi bara över natten i Deshais innan vi fortsatte. Det är alltid svårt att segla på läsidan av öarna här, vinden är mycket oberäknelig. Vi började segla i en svag bris som kom från väster. Det är de relativt höga bergen som värms upp och då stiger luften och ny sugs in från havet. Men vi visste att detta inte skulle vara beständigt. Fram till lunch gick det bra sedan var det slut på det roliga. Vinden vred 135 grader till sydost och ökande till 12-15 m/s. Det var bara att börja kryssa. Les Saintes, dit vi var på väg, ligger rakt åt sydost när man rundat sydspetsen på Guadeloupe. Det blev segt och blött. Inte förrän vi var nästan framme minskade vinden och vi kunde köra in sista biten för motor. Nu stannar vi här några dagar innan vi fortsätter.

onsdag 22 april 2015 - Skrivet av Håkan Börjesson
Mer Antigua Classic
Elena of London

Nu är Antigua Classic Yacht Regatta slut för den här gången. Det har som vanligt varit intensiva dagar. Anna-Karin har varje dag varit ute på havet. 3 ggr har hon varit med på kappseglingsbåtar och 1 gång på pressbåten.

Höjdpunkten för henne i årets regatta var nog när hon sista dagen fick vara med ute och raca på Elena of London. Elena är en 180 ft (LOA) Herreshoff skonare. Men Elena är ingen gammal båt. Det är en replica på den Elena som byggdes 1911. 1928 kröntes karriären med seger i det årets transatlantiska race. Gamla Elena finns inte längre kvar. Nya Elena är byggd så sent som 2009.

Inget har sparats på att göra nya Elena till en av de mest luxuösa segelyachterna i världen. En helt enkel fantastisk båt. När Anna-Karin kom hem och berättade att hon efter många enträgna försök lyckats få komma ombord var hon helt knäsvag. Det är mycket få förunnat att få segla på en sådan båt. Såvida man inte kan hosta upp 80.000:- € /vecka för att chartra henne.

På en båt som Elena är det ett absolut krav på att alla i besättningen bär enhetliga kläder. Anna-Karin är nu stolt ägare till en uppsättning Elena kläder eftersom hon fick behålla outfiten efter seglingen.

På kryssen snittar Elena 12-13 knop och på undanvind går det 16-18 knop. Nämnas kan också att Elena helt saknar mantåg och pushpits. Det gäller att hålla i sig. Elena är 8,5 m bred och sticker 5,2 m.

Tack vare Anna-Karins taktiska tips till kapten Steve vann de gårdagens segling.Skrattande

Som vanligt är alla bilder i albumet nedan tagna av Anna-Karin. Länken till videon har jag hittat på nätet.

Länkar
Övrigt Elena of London (video)
Länk till fotoalbum: Antigua Classic 2015
söndag 19 april 2015 - Skrivet av Håkan Börjesson
Antigua Classics
Anna-Karin Sundquist 2015

Antigua Classic Yacht Regatta är nu i full gång. Vi är upptagna från morgon till sen kväll med olika aktiviteter. Det är knappt Anna-Karin och jag hinner ses på dagtid.

Lite om vad som har hänt.

För fem dagar sedan kom det in en katamaran och ankrade strax framför oss. Vi var inte ombord utan såg den först när vi kom tillbaka. Den visade sig ha en svensk flagg. Ombord fanns Johan med sin engelska flickvän Jennifer. Vi åkte över och växlade några ord med dem. Johan berättade att han skulle segla ombord på en 88 fots båt som heter Sincerity under regattan.

Senare på dagen åkte Annn-Karin iland för att träffa sin väninna Donna och dricka en kopp kaffe. På samma café sitter Johan och dricker kaffe med ägaren till Sincerity, Trygve.
Trygve är norrman men bor i Camden Maine. Han har gjort sig en förmögenhet på fastigheter.

Trygve bjöd omgående in Anna-Karin att följa med ut på Sincerity för att fota första regattadagen. Inte nog med det, vi blev dessutom inbjudna på middag hemma hos Trygve och Jenny samma kväll. Trygve har ett hus på Antigua.

Anna-Karin undrar hur vi skall hitta dit?

- Kom bara in till marinan 18.30 så väntar en bil på er där.

Vi fick en mycket rolig kväll tillsammans med många trevliga människor. Enda problemet var att det blir ganska sent. Jag hade morgonen därpå organiserat en hike.
09.00 prick stod vi därför klara att vandra upp till Fort George, en hike som tar tre timmar. Jag ledde en grupp på 27 personer som ville sträcka på benen.

Dag två skulle Anna-Karin ha seglat på Rainbow. Den J-båt hon var med på förra året. Allt var klappat och klart med kapten Marc, som Anna-Karin känner sedan förra årets segling. Tyvärr gick allt i stöpet. Ägaren till båten bestämde på kort varsel att inga foton var tillåtna ombord. Det blev istället pressbåten för henne.

Just när jag skriver detta är Anna-Karin ute på banan ombord på Saphaedra och kappseglar. Imorgon skall hon, tro det eller ej, segla på Elena of London. En 140 ft. Herreshoff-skonare.

Men som vanligt, man kan inte vara säker på att något kommer att hända förrän det verkligen hänt.

Anna-Karin tar 800-1000 bilder/dag och mitt jobb är nu att göra en första rensnig och sortering.

Alla bilder i albument nedan är tagna av Anna-Karin under regattan 2015.

Länk till fotoalbum: Antigua Classic 2015
söndag 12 april 2015 - Skrivet av Håkan Börjesson
Missöde i morse
Bland palmerna har vi plockat våra egna kokosnötter.

Nu lämnar vi Barbuda för denna gång. Vi har haft fantastiska två veckor här ute, det är verkligen en av våra favoriter.

I morse hände dock ett litet missöde. Som vanligt var jag uppe vid sextiden. Då brukar Morris vara på lekhumör och det han gillar bäst är att apportera sin favoritleksak. Jag brukar kasta ut den i sittbrunnen, sedan bär Morris tillbaka den till mig där jag sitter framför datorn. Sedan blir det vända efter vända. I morse råkade jag ta i lite för mycket och kastade leksaken överbord. Morris blev helt förtvivlad och jamade uppfordrande åt mig.

När väl solen kommit upp tog jag därför på cyklop och simfötter för att se om jag kunde hitta den. Mycket riktigt, på 7 meters djup strax bakom båten låg den på botten. Jag dök ner och hämtade upp den. Sedan slängde jag upp den på badbryggan och simmade fram till fören för att se till att loggivaren inte växt igen. Morris hoppade under tiden ner på badbryggan för att hämta sin leksak. Han måste då ha tappat den överbord igen och sedan slängt sig själv efter den. När jag kom tillbaka till aktern höll Morris som bäst på att klättra tillbaka ombord igen.

Leksaken hade han inte fått med sig utan jag fick göra ett nytt dyk och hämta den. Vi sköljde sedan Morris i sötvatten, fast det gillar han inte alls. Nu sitter han och slickar sig ren och torr.

Alldeles strax sätter vi segel för att ta oss ner till Falmouth Harbor. Antigua Classic börjar i nästa vecka.

måndag 6 april 2015 - Skrivet av Håkan Börjesson
K-CLUB
När det begav sig

Poolbaren

Här på Barbuda ligger vi ankrade utanför vad som en gång var K-Club. Det var ett favoritställe bland de rika och berömda i världen. Bl.a. hade prinsessan Diana det som ett av sina absoluta favoritställen. Anledning var säkert det avskilda läget, hit kunde man komma och vara långt borta från all civilisation. Svårt att ta sig hit är det också.

Poolen

Priserna för på att bo på K-Club varierade mellan 1000-3500 dollar/person och natt.

Men sedan 10 år tillbaka är K-Club stängt. Det ägdes och ägs fortfarande av den italienska designern Mauriccia Mandelli som startat modemärket Krizia. Anledningen till att det övergavs var en tvist mellan ägarinnan och det lokala styret på Barbuda.

Jacuzzin

Det går många rykten och hela sanningen är det endast ett fåtal som känner till. Ryktet säger att personer från det lokala styret försökte tillskansa sig egna förmåner genom att ”beskatta” anläggningen.

Restaurangen

Till saken hör också att över 100 personer av den lokala befolkningen arbetade och hade sin utkomst från K-Club. Arbetstillfällen är det synnerligen ont om bland öns 1500 invånare. K-Club var den utan jämförelse största arbetsgivaren på Barbuda.

När Mauriccia Mandelli blev ställd inför dessa krav menade hon att anläggningen i allra högsta grad bidrog till öns lokala ekonomi. Hon blev så arg att hon helt enkelt stängde alltihop. Alla förlorade sina jobb och Mauriccia Mandelli lämnade ön.

Nu håller naturen snabbt att ta tillbaka allt. Det har ännu inte lyckats med att få någon annan att ta över eftersom bolaget som äger K-Club sitter på ett leasingkontrakt som löper på 99 år. Hitintills har bolaget vägrat att släppa rättigheterna.

Nu verkar det dock som marken kommer att tas tillbaka genom någon sorts expropriation. En ny investor har förklarat sig villig att satsa 250 miljoner $. Den person lovat hosta upp pengarna är ingen mindre än den kände skådespelaren Robert de Niro.

Men man skall inte glömma att detta är Karibien. Men kan aldrig vara säker på att något kommer att hända förrän det verkligen har hänt.

söndag 5 april 2015 - Skrivet av Håkan Börjesson
Mer Barbuda
Vår granne på Barbuda har egen "badborg".

Tyvärr har vi under de första dagarna på Barbuda inte ens varit iland på stranden. Anledningen är att jag dragit på mig någon sorts förkylning. Jag har ont i halsen, ont i huvudet och värk i kroppen. Ibland får jag riktig frossa och fryser fast det är 30 grader varmt. Inte kul.

Idag känner jag mig dock lite bättre och vi skall göra ett besök iland. Igår på Påskafton ville Helen och Dave bjuda på Påsklunch, men jag kände mig inte i tillräcklig form så den blev uppskjuten till idag istället. När det inte blev någon Påskmat åt vi istället stekt lever med potatismos. Ganska gott det också.

Ikväll beräknas Flying Penguin med Brittis och Hjalle komma hit. De lämnade St Barthelemy tidigt i morse.
De två första nätterna vi låg här var det bara 3-4 båtar i viken. Igår, lördag, blev det plötsligt invasion. Senaste natten var det ett 25-tal inkl. 4 superyachter. Men viken är stor och det finns plats för alla.

fredag 3 april 2015 - Skrivet av Håkan Börjesson
Glad Påsk
Cocoa Beach

BarbudaIgår seglade vi upp från Jolly Harbour till Barbuda. Detta är en av våra favoritplatser i Karibien. En finare strand har vi aldrig sett. På natten när månen skiner lyser den rosa sanden starkt. Vilken syn. Vi hade fin halvvind och seglade de 30 sjömilen i 6-7 knop hela vägen.

Denna gång har vi också hittat ett öppet nätverk där vi kan få wifi. Det har det inte funnits här förut. Nu stannar vi här och firar påsk. Idag blir det lammstek till middag. Det skall bli gott.

onsdag 1 april 2015 - Skrivet av Håkan Börjesson
Jolly Harbour

Nu har vi anlänt till Jolly Harbour, Antigua. Fågelvägen är det inte mer än 90 sjömil, men vi seglade 110 för att ta oss hit. Vi kunde inte riktigt hålla höjden. Men vi klagar inte, vi hade fin bidevindsegling i lugna förhållanden. Det tog oss precis 24 timmar så snittfarten var inte mer än 4,6 knop.

Nu har vi checkat in och ligger ankrade utanför själva hamnen. Vi vaknade i morse till ösregn och ganska kyligt väder. Det lockar inte till fortsatt färd idag. Vi hade annars tänkt göra ett besök på Barbuda innan Antigua Classic startar i mitten på månaden. Prognosen talar om bättre väder i morgon och vi kan kanske komma iväg då.

Vi har gott om goda vänner i viken, 10-15 båtar som vi känner väl sedan tidigare. Igår kväll blev vi bjudna på vin och ost hos Helen och Dave på Jammin'.