2015 Karibien - juli 2015
söndag 26 juli 2015 - Skrivet av Håkan Börjesson
Draggande båtar och Hash
Sussie och Anders efter målgång

De senaste två veckorna har jag varit inblandad i två räddningsaktioner. Båda gångerna hart det varit båtar som draggat och varit nära att driva upp på revet i viken. Första gången var den en stor katamaran som kom på drift. Någon såg det gjorde ett allmänt anrop på kanal 68 som vi kör med istället för kanal 16. Inom två minuter hade 6-7 jollar samlats vid den draggande båten. Med gemensamma krafter kunde vi ankra om den så att den låg säkert.

Vi hörde aldrig något från ägaren och senare när på dagen när sällskapet återvände till sin båt tog de upp ankaret och försvann. Kanske märkte de inte ens att båten var omankrad. Men de borde de ha gjort för den låg inte på samma plats som tidigare. Det var inte någon hyrkatamaran utan en privatägd båt.

Andra gången var det mina vänner Ellen och Harrys båt Riposo som draggade. De var inne stan och och hade lämnat båten över dagen. Samma sak igen, ett allmänt radioanrop och strax var vi ett gäng cruisers på plats för att rädda båten från revet. Jag, tillsamman med några andra, hoppade ombord och drog för hand upp ankare och kätting. Huvudströmmen till ankarspelet var avslagen så det kunde vi inte använda. Med två jollar på varje sida av Riposo kunde den tunga båten bogseras till ny ankringsplats.

Typiskt för amerikanska båtar hade båten endast 30 m kätting, resten var lina. Ankaret var ett ganska litet Bruce. Lite klent ankringssytem för en tung 48-fotare tycker jag. När ägarparet kom tillbaka var de mycket tacksamma och bjöd alla som hjälpt till på fria öl under happy-hour inne i marinans bar.

Vad som är lite underligt är att det inte blåst speciellt hårt när båtarna draggat. Riposa hade legat still över en vecka i betydligt starkare vindar. Jag har ingen bra förklaring vad det kan bero på.

Vi har bara kätting på Unicorn ock kan lägga ut maximalt 80 m. Just nu ligger 60 m ute och djupet är 7,5 m. Det tillsammans med vårt 25 kg Rocna gör att jag sover gott om nätterna även om det piper i. Jag är heller inte speciellt orolig för att lämna båten för olika utfärder. Det enda jag egentligen oroar mig för är båtar i närheten som kan komma på drift. Men de som ligger nära mig har också legat länge och verkar sitta bra fast.

Igår var just ett sådant tillfälle när det drog på ordentligt. Eftersom det var lördag betydde det Hash, terränglöpning/gång ute regnskogen.
En ”tropical wave” hade dragit in under förmiddagen och det gav talrika skurar med tillhörande vindökning. Många cruisers hoppade av och stannade hemma, men inte Anders, Sussie och jag från svenskgänget. Som tur var drog vågen över ganska snabbt och vi fick riktigt bra väder. Hashen blev riktigt lyckad. Efter åt åt jag en stor portion grillade revben med potatissallad för endast 30 kronor. Ölen kostade 10 kronor/st och en eller annan slank därför också ned.

måndag 20 juli 2015 - Skrivet av Håkan Börjesson
Snart dags för Trinidad
Morris lite spak efter simturen

Lite tunt med inlägg på sistone, men utöver det vardagliga livet har inte mycket hänt. Det har fyllts på med många båtar nu och det är ganska fullt här i de södra vikarna på Grenada.

För tillfället ligger det hela fem svenska båtar ankrade i Mt Hartman. Det gör att vi har kunnat bilda ett svenskt volleybollag. Vi har till och med vår egen svensk/finländska coach.

Det är kul att spela tre ggr/vecka och spelet blir bättre och bättre. Igår körde vi svenskar ett eget träningspass med fokus på servteknik. I tidigare matcher har jag alltid kört den säkra tekniken med underhandserv. Men efter lite träning visade det sig att jag, som förr i tiden, klarade av överhandsservar utan större problem. Mycket lättare att vinna poäng på en hård överhandare än en lite snäll underhandare.

Jag har också hikat de 14 kilometerna ytterligare en gång från Grand Etang till Concorde Falls. Denna gång större delen av sträckan i ösregn. Det var stundtals riktigt kallt och jag frös. Dessutom väldigt halt och slipprigt. Det kändes ordentligt i hela kroppen dagen efter.

Nu börjar jag titta på väderfönster för att segla ner till Trinidad. Det ser lovande ut 8-10 dagar från nu, men prognoser så långt fram är ganska osäkra.

Härom kvällen var Morris och jag över och hälsade på Diane som skall ta hand om Morris när jag flyger till Sverige. Morris blev så upphetsad under jollefärden att han bestämde sig för ett hopp över till Dianes båt när det var 3-4 m kvar. Det gick inte bra utan utan Morris gjorde ett magplask och hamnade i vattnet. Men Morris greppade situationen galant. Simmade i raketfart runt Dianes båt och klättrade elegant upp i hennes jolle. Därefter ett vigt hopp ombord på Jabulani. Diane var mäkta imponerad av hans färdigheter.

I lördags deltog jag i ännu en hash. Ibland är de riktigt tuffa, ibland ganska snälla. Jag bestämde mig för banan ”long walkers”. Det borde jag kanske inte ha gjort. Borde istället ha tagit ”runners trail”.

Det medförde att jag var en av de första personerna tillbaka i mål. Jag sprang mer än gick banan.

- Skärpning nästa lördag.

Idag försöker jag köra några maskiner tvätt. Visar sig vara lättare sagt än gjort. Alla verkar visst vilja tvätta idag.

torsdag 9 juli 2015 - Skrivet av Håkan Börjesson
Middag
Min lasagne

Jag fortsätter att fixa med båten med avbrott för sociala aktiviteter då och då. T.ex. volleyboll tre ggr/vecka. Spelkvaliteten har avsevärt förbättrats sedan vi börja spela för drygt en månad sedan. Någon eller några ggr/vecka blir det också hike.

I söndags hann vi faktiskt med både volleyboll och ett besök på Rogers Beachbar. Men oftast dricker gänget en öl i Secret Harbor Marina, där planen ligger, under deras happy hour. Det var vad vi gjorde igår. Efter det åkte jag hem och lagade middag. Det blev lasagne. Köttfärssåsen hade jag redan gjort tidigare och jag använde lasagneplattor som inte kräver förkokning. Då är det ganska enkelt att laga lasagne. På toppen fyller jag på med skivor av mozzarellaost som smälter i ugnen. Riktigt gott blir det.

Jag lagar nästan all mat själv ombord. Det vore inte svårt att äta ute varje dag om man ville det, men det skulle bli alldeles för dyrt. Det är dock lite lockande att idag ta jollen över till Wooburn för lunch. Bernadette säljer varje tisdag och torsdag sina fantastiska kycklingrotis. För bra 30 kronor får man en mycket riklig portion. Jag klara möjligen av att äta hälften. Resten tar jag med mig hem för att äta nästa dag. Efter en sådan bit roti till lunch blir det ingen middag på kvällen.

På lördag blir det en hash igen. Denna gång är det ”Bastille Day Hash” för att fira den franska nationaldagen. Den inträffar ju inte förrän 14/7 så vi är några dagar för tidigt ute. Det brukar vara trevligt med franskinspirerade hasher där mat och dryck går i det franska kökets tecken.

söndag 5 juli 2015 - Skrivet av Håkan Börjesson
Städningen fortsätter
Medstädare Morris

Jag fortsätter mitt projekt att göra rent Unicorn från kölsvin till masttopp. Just nu håller jag på med att tömma skåp för skåp och torka rent med vinäger och vatten.

I ett av skåpen förvarar vi konserver där innehållet i burkarna kommer från havet. Jag visste att vi hade en del tonfiskkonserver, men jag blev ändå förvånad då jag kunde räkna till 38 st. Därtill kom 12 burkar med sardiner och 8 burkar musslor. Dessutom omkring 15 burkar med diverse innehåll såsom bläckfisk, lax, makrill, torsklever och ansjovis. Man behöver inte gå hungrig här inte.

Konserver konsumeras inte mycket ombord eftersom det finns så fina färska råvaror på Grenada. Men igår åt jag upp den sista burken sill från Sverige. Det var en burk Bohusmatjes. I tisdags hade de fin färskpotatis och färsk dill i affären så jag tyckte det passade bra att äta min Midsommarmeny. Som bekant hade jag ju en kraftig förkylning när Midsommar inföll, och det var inte aktuellt med något firande.

Idag blir det en hike på förmiddagen för att följas av antingen volleyboll eller besök på Roger's beachbar i eftermiddag. Svårt val, kanske går det klämma in både och.

onsdag 1 juli 2015 - Skrivet av Håkan Börjesson
Storstädning

Nu när Morris och jag är ensamma ombord passar jag på att storstäda båten. Jag talar inte om den vardagliga städning som vi ägnar oss åt hela tiden, utan mer större projekt som kanske genomförs en gång/år eller vartannat år.

Igår plockade jag ut spisen för att komma åt att rengöra ordentligt bakom den. Där fanns en hel del gammal smuts. Det går visserligen att komma åt att torka under den när den sitter på plats, men det är inte samma sak som fritt tillträde. Nu ville jag inte bara göra rent bakom spisen utan även ge själva spisen en omgång också. Därför skruvade jag av topp, brännare m.m. Även ugnen har fått en rejäl rengöring.

Det tog hela dagen igår och nu håller jag som bäst på att montera ihop spisen igen. Nu ser den ut som ny igen och det nästan så jag kommer att dra mig för att laga mat på den. Jag vill ju inte smutsa ner den .

Ett annat projekt har varit städning av förpiken. Allt som finns där inne har plockats ut och alla ytor rengjorts med vinäger/vatten. Det är helt otroligt vad saker vi har där framme. Salongen blir helt fylld när de dras fram. En del som jag vet vi aldrig kommer att använda har jag kasserat, annat har jag skänkt till ”Carriacou Childrens Education Fund”.

Varje sådant här projekt tar minst en hel dag i anspråk, ibland flera dagar. Det är ingen brist på sysselsättning här.