2019 Karibien - mars 2019
söndag 31 mars 2019 - Skrivet av Håkan Börjesson
Barbuda 4
Hummer
Två stycken fina humrar eller rättare sagt langusters köpte vi från vår kompis. Den första gratinerade vi med vitlökssmör på grillen. Den blev väldigt lyckad och god. Dagen efter lagade Anna-Karin hummerpasta. Denna gång testade hon ett recept med kokosmjölk. Vi tycker att det blev så där. Det var inte misslyckat, men inte heller någon succé. Det receptet kommer vi inte att laga igen.

Gratineradpasta
lördag 30 mars 2019 - Skrivet av Håkan Börjesson
Barbuda 2
Cessna

Inlägg två fråb Barbuda

Vi ligger kvar på Barbuda. Det har varit ganska blåsigt med rätt mycket svall. Det gör landningen av jollen på stranden intressant. Det gäller att ligga strax utanför och vänta på ett lugnt ögonblick. När det kommer ger man kort fullgas för att få upp farten, sedan stopp, fälla upp motorn och när man när stranden kvickt som attan hoppa ur jollen och börja dra upp den. Missar man kan det gå illa, det har vi sett flera gånger. Joller har vattenfyllts och till och med slagit runt. I förrgår missade vi med en sekund eller så när vi skulle lämna stranden. Vips hade vi en brytande våg som fyllde 100 L vatten i vår jolle. Bara att börja ösa.

En gång per dag kommer sjöflygplanet för att hämta och lämna gäster. Det är inget litet sportplan utan en Cessna Caravan med flottörer. Caravanen är sett mycket kapabelt tar 10-16 passagerare beroende på utförande. Den har en kraftfull turbinmotor. Med turbinens hjälp tar planet sig upp ur vattnet på mycket kort sträcka. Sedan brukar piloten banka (luta) hårt och stiga brant. Vi har flugit Cessna Caravan i Surinam, fast då landversionen. Jag fick då tillfälle att flyga högersits tillsammans med piloten. Det får nämligen flygas kommersiellt med bara en pilot. Inga väggar fanns mellan cockpit och kabin och det var fritt fram att ta med sig vad som helst ombord.

Den går naturligtvis inte att ta planet upp på stranden, speciellt inte i det här svallet. Istället hämtas och lämnas passagerarna med något som kan liknas som en korsning mellan grävmaskin och båt. Farkosten har skrov som en båt men går också på larvfötter. Det ser mycket lustigt ut när den närmar sig stranden och plötsligt börjar höja sig ur vattnet. Då är larvfötterna nedfällda och det är bara att köra rakt upp. Bilder kommer när vi får internet.

Igår träffade vi en lokal fiskare på stranden. Han levererade hummer till en kommersiellt opererad stor katamaran här i viken. Tyvärr hade han inga över till oss. Han lovade dock fånga två nya och komma tillbaka idag. Nu är det Karibien så de återstår att se hur det blir med den saken.

ccc

lördag 30 mars 2019 - Skrivet av Håkan Börjesson
Barbuda 3

bMed skapelsen ovan hämtas och lämnas gästerna ute vid sjöflygplanet. I bakgrunden sysn tälten där de bor. Erftersom vi inte var välkomna att ta en titt vet vi vad som döljer sig bakom tältduken.

Vår fiskarkompis kom faktiskt förbi med två  fina humrar. Det var efterlängtat, första gången vi kunnat köpa denna säsong. Priset låg på ca. 50 kronor/kg och de vägde ungefär 1,5 kg/st. Den första åt vi direkt på kvällen, gratinerad med vitlökssmör. Med den andra, som hängde i vår sump under båten, hände tyvärr en olycka. Den befann sig i en nätpåse som i sin tur befann sig i en tygkasse. Tampen var tyvärr bara bunden till tygkassen och ett av handtagen gick sönder. När vi tittade i morse var vår fina hummer borta. Jag bestämde mig i alla fall för att göra ett eftersök. Förhoppningarna att kunna finna något var inte stora. Jag drog på mig fenor och mask och hoppade i. Efter att letat i en kvart hade jag i princip gett upp. Då får jag se något på 7 meters djup som jag först rodde var en sten. Sikten var inte den bästa. Hur som helst dök jag ner för att kolla. Gissa om jag hade tur! Jag hittade vår borttappade hummer och kunde återbörda den till Unicorn.

I morgon skall vi antagligen segla tillbaka till Antigua. Förråden börjar sina lite grann efter en vecka på Barbuda.

strandtälts

fredag 29 mars 2019 - Skrivet av Håkan Börjesson
Barbuda
När vi anlände till Barbuda blev vi välkomnade Av våra vänner Krista och Bill.

Det har inte fungerat att lägga ut inlägg via kortvågsradion. Mailen har gått iväg, men inte hamnat på bloggen. Varför får jag undersöka senare. Men det verkar inte vara något fel i denna ända. Samma dator, samma instlnningar och samma radio.

Här kommer det första i efterhand.

Nu testar jag något som jag inte gjort på flera år. Jag skall försöka uppdatera bloggen via SSB-radion. Eftersom vi blivit bortskämda med wifi och mobiluppkoppling så har det inte varit så aktuellt.

Men nu har vi seglat upp till Barbuda och där har vi varken det ena eller det andra. Jo det finns wifi men det är låst. Det som brukar fungera med att gå till baren, ta en öl och sedan få koden är bara att glömma. Cruisers är specifikt inte välkomna. Tidigare gånger vi varit här har det legat ett lyxresort här. När det begav sig brukade prinsessan Diana komma med sina kompisar varje år. Då hette det K-Club

Allt försvann när orkanen Irma drog förbi häromåret. Det var så illa att alla 1600 invånarna evakuerades från ön. Inte en enda levande själ fanns då kvar här. Det har inte hänt på hundratals år.

De gäster som nu kommer flygs in med sjöflygplan och bor nu i någon sorts lyxtält som är uppställda där de gamla byggnaderna låg. Många rykten florerar, och vi har sett att man stakat ut tomter som skall vara till salu för mellan 1-3 miljoner US-dollar. Det sägs också att det är Robert de Niro som äger marken. Vad som är sant eller inte är svårt att veta.

Ägaren har iallafall kommit på kant med lokalbefolkningen. Det på grund av att han/hon tagit hit egna arbetare. Vem det nu än är, anser ägaren den lokala arbetskraften jobbar för dåligt och inte går att lita på.

Men vad som är fake news eller inte får väl framtiden utvisa. Om någon vill googla så gör det på Ocean Club Barbuda.

Bilder går inte att få med via denna koppling.

lördag 23 mars 2019 - Skrivet av Håkan Börjesson
Ett jobb avbockat
Den gamla elängiga kontrollen
Mycket teknik just nu. Men det är svårt att leva ombord när sakerna inte fungerar.

Ett av jobben är nu avklarat. Byte av kontroll till ankarspelet. Jag har ju som sagt reparerat den gamla otaliga gånger. När vi skulle ankra i Antigua fungerade den inte. Det går att manövrera spelet från ratten, men det är lite bökigt. Nu har jag bytt kontroll till en ny. Det tog som vanligt mycket längre tid än beräknat. Allt i förpiken måste rymmas ut, ett skåp tömmas, ett tak skruvas ner o.s.v. Arbetsställningarna är inte heller de bästa. Jag är ganska mör just nu. Men det beror också på att jag behövt renovera sjövattenpumpen till motorn. Mer om det nästa gång. Glömde skriva att nya kol också måste monteras på watermakerns motor.

jobb
måndag 18 mars 2019 - Skrivet av Håkan Börjesson
Lämnat Les Saintes för denna gång
IceBear
Efter två veckor har vi nu lämnat Les Saintes. Vi har haft det mycket trevligt tillsammans med Cathrine, Gunilla och Philippe. Vi seglade 30 sjömil norr ut till Deshaies. Det är ett ökänt blåshål eftersom vinden kommer rasandes ner genom dalen i en tunneleffekt. Här upplevede vi för några år sedan det värsta blåsväder vi haft i Karibien. Under två dygn blåste det i närmaste full storm hela tiden. Deshaies förnekade sig inte heller denna gång, även om det inte var lika illa. Men det drog på bra under natten.

På bilden ovan finns IceBear. Det är Mias och Andys Swan 59. Den använder i sin charterverksamhet. De har även en Swan 48 i företaget. 48:an heter IsBjörn. Mia är svenska och Andy är amerikan. Vi känner dem sedan flera år tillbaka. Med IceBear har de just kommit över Atlanten. Det var kul att komma ombord och se deras nya båt.

mm
Morris blev ganska trött av att segla
fredag 15 mars 2019 - Skrivet av Håkan Börjesson
Träarbete
I arbete hemma hos Philippe
Några bilder som visar vad vi har gjort för träarbete på Unicorn. Det var naturligtvis ovärderligt att ha Philippe som hjälpte till. Sanningen att sägas så var det naturligtvis han som gjorde det mesta jobbet. Men jag hjälpte till efter bästa förmåga.
Philippe har utbildat sig i Sverige och talar utmärkt svenska. Men när han snickrar gör han det på franska. Min franska har ju en del luckor, (stora) och jag hade svårt att hänga med. Extra svårt är det med dialekten som talas på ön.
Men slutresultatet blev mycket bra.

woodphilippe
torsdag 14 mars 2019 - Skrivet av Håkan Börjesson
Trasig kolborste
Det här kolet är helt kass
Något vatten kan vi inte göra för tillfället. Det ena kolet till elmotorn har givit upp. Det är helt trasigt och går inte att laga. Jag har beställt nya som skall komma till Antigua. Exakt när de anländer dit år svart att veta. Det här är ju Karibien. Sedan skall vi också segla från Le Saintes till Antigua. Det är två dagsseglingar dit. Första dagen upp till Guadelope där vi stannar över natten och sedan nästa dag till Antigua.

Jag återkommer med med mer information om vårt träarbete.
måndag 11 mars 2019 - Skrivet av Håkan Börjesson
Minihike igår
Cathrines fina hus på stranden i Bourg Des Saintes
Igår kom det inte med någon text. Hann inte med det. Stod istället en stor del av dagen i Phillippes snickeriverkstad. Där tillverkade vi tillsammans nya skivor till ytor som finns på bägge sidor om nedgången i sittbrunnen. Lite svårt att förklara med text, men det kommer bilder. Det gamla teakfaneret hade helt tagit slut och börjat falla av. Vi fanerade om detta för ungefär 20 år sedan. Alf, om du läser detta, så är vi mycket nöjda med det jobb du gjorde. Men tidens tand och mycket sol, värme och hög luftfuktighet tar ut sin rätt.

I söndags hann vi också med en liten minihike tillsammans med Cathrine. Bara 4 km men ändå jobbig.

I eftermiddag fortsätter jobbet i verkstaden. Limmet skall då ha härdat och nästa steg kan påbörjas.

HikeGanska brant härPompiereGet
söndag 10 mars 2019 - Skrivet av Håkan Börjesson
Middagsbjudning
I torsdags bjöd vi Cathrine, Gunilla och Philippe på middag. Men vi gjorde det inte hemma ombord på Unicorn och inte heller på någon restaurang.

Istället lånade vi Cathrines kök och lagade maten där. Vi bjöd på ankbröstfilé med trattkantarellsås. Vi steker ankbröstet på hög värme i 4 min på varje sida. Då blir köttet perfekt rosa. I det fett som hamnar i pannan råsteker vi sedan tärnad potatis med lök.

De torkade trattkantarellerna, som Anna-Karin plockat, blötlägger vi i lite vatten och rödvin. Sedan kokas såsen ihop med cream-fraiche.
Det blev en mycket lyckad måltid och gästerna åt med god aptit.

På bilden ovan syns gänget som besteg Le Chameau i veckan som gick. Gunilla, Pennie, Cathrine, Anna-Karin, George och jag själv. Ganska jobbig klättring men fantastisk utsikt från toppen.

1234
lördag 9 mars 2019 - Skrivet av Håkan Börjesson
Minikarneval
I veckan som gick var det karneval här i Le Saintes. Det var nog den minsta karneval vi bevistat. Men det är ju inte så konstigt då det bara bor 1800 personer här. Men deltagarna gjorde sitt bästa och väsen var det. Hur som helst var det roligt att titta på. Efteråt gick vi hem till Cathrine för ett glas vin.
k1k2k3k3k5k6k7
fredag 8 mars 2019 - Skrivet av Håkan Börjesson
Le Saintes 2
Många stränder på öarna i Karibien ser ut som på bilden ovan. Då talar vi om stränderna på ostsidan av öarna. Problemet med sjögräs är omfattande. Det blåser in från havet och blir liggande för sedan börja ruttna. Det stinker ibland förfärligt. Ute till havs passerar vi ofta igenom det här sjögräset. Det har medfört att vi nästan slutat med fisket. Det enda vi får på kroken är just sjögräs. Det enda jag gör är veva in linan för att rensa.

Igår var jag hos osteopaten. Han klämde och tryckte på min onda arm. Om det hjälper något vet jag inte riktigt. Just efter behandlingen kändes det rätt bra, men idag har jag ont igen. Jag får väl vänta några dagar och se.

getterpicknik

onsdag 6 mars 2019 - Skrivet av Håkan Börjesson
I Le Saintes
70-tals klassiker
Igår kom det inte med någon text till inlägget. Internet är lite skakigt och fungerar inte alltid. Hur som helst ligger vi på en boj vid Les Saintes. Här umgås vi med Cathrine som nu har har sitt fantastiska hus färdigt inne vid stranden. Vi träffar också Gunilla och Philippe nästan dagligen. De byggde sitt hus här redan 1988.

Philippe har ordnat så jag skall träffa en osteopat i eftermiddag. Jag har aldrig någonsin testat den typ av behandling som en osteopat kan ge. Mitt problem är att jag kring jultid fick s.k. tennisarm. Och jag har inte varit i närheten av ett tennisrack på många år. Men jag har läst att 90% av de som drabbas inte spelar tennis. Men jag har ganska ont i min armbåge. Vissa dagar är det bättre, vissa dagar är det som någon sätter en kniv i armbågen. All polering och bottenmålning nere i Trinidad hjälpte naturligtvis inte utan gjorde det hela värre.

Det är inte fösta gången jag har “tennisarm”, men denna gång är det värre och går inte över.

På bilden ovan har vi lagat en gammal klassiker, Vol-au-vent. Det kommer jag ihåg från 70-talet då det var populär festmat. Vi har köpt formarna färdiga men gjort svampstuvningen själva. Det blev riktigt lyckat.