2017 - april 2017
söndag 30 april 2017 - Skrivet av Ove och Marie
Trevlig Valborg

Hoppas ni alla får en riktigt skön Valborg o 1:a Maj. Vi ligger kvar för ankar utanför Santa Ponca och vi har haft ett par kyliga dagar med regn o nordostliga vindar men Ove badar ändå. Hu va kallt bara 17 grader om ett par dgr hoppas vi att värmen är tillbaka igen. I morgon ska vi till Palma och på tisdag kommer Björn o Eva o hälsar på några dgr det ska bli skoj.

fredag 28 april 2017 - Skrivet av Ove och Marie
Nytt ankare
På väg till båten efter inköpsrunda

Efter nästan två veckor ombord på MarieRos var det dags för Moa att flyga hem. Vi har haft härliga veckor tillsammans med mkt sol o bad o några långa seglingar innan vi kom till Mallorca.

Sen vi kom hit har vi legat för ankar några nätter men mestadels i hamn. Framöver tänker vi försöka ankra så mycket som möjligt då hamnplatserna är mkt dyra. Men efter några nätter för ankar så insåg vi att vi skulle behöva investera i ett nytt ankare, sagt o gjort i måndags cyklade vi till en båtaffär i utkanten av Santa Ponca, de hade vad vi sökte ett Rocna ankare. Ove tog det på pakethållaren o på väg tillbaka till båten passade vi på att handla så vi kan ligga för ankar en vecka. Hittills är vi nöjda med vårt inköp o kan sova gott om natten.

måndag 24 april 2017 - Skrivet av Ove och Marie
Port Soller
Strandpromenaden i Port Soller
söndag 23 april 2017 - Skrivet av Ove och Marie
Cap Formentor

Vi ligger kvar i Santa Ponca veckan ut och passar på att hyra bil några dgr. Vi åker till Andraxt en fin hamn en liten bit längre norrut, vi gör en heldagsutflykt till Porto Soller också det en mysig hamn på Mallorcas NV sida. Från Porto Soller kör vi sen kustvägen en bit på slingriga vägar upp i Tramuntanabergen och härifrån har vi en härlig utsikt. Vi stannar också till i Valldemosa en fin liten stad högt uppe i bergen väl värd ett besök.

Vi åker också till Cap Formentor den NO udden på Mallorca nära Alcudia. Därifrån har man en fantastisk utsikt och långt bort i horisonten kan man ana Menorca.

Mallorca är en mycket vacker ö särskilt nu på våren då allting blommar och det är mkt grönt. Det finns många fina vandringsleder och på de slingriga vägarna upp i bergen är det många cyklister.

lördag 22 april 2017 - Skrivet av Ove och Marie
Nu bär det iväg......
fredag 21 april 2017 - Skrivet av Ove och Marie
Sol, bad o lata dagar
Santa Ponca, Mallorca

Efter ett par nätter i Palma och en hel dags promenad i gamla stan seglade vi sen vidare mot Magaluf och ankrade i viken utanför Palma Nova. Vi badar, solar o tar det lugnt. Då o då tar vi jollen in till stranden, går upp på ngn bar och beställer cappuccino (Moa's favorit) och en o annan cerveza.

Sen seglade vi vidare till en fin hamn en liten bit norrut som heter Santa Ponca. Då det skulle blåsa ganska friskt ett par dgr var denna hamn utmärkt. Här i bukten finns också fina badvikar som ligger i lä för kalla NO vindar.

söndag 16 april 2017 - Skrivet av Ove och Marie
Glad Påsk
På väg in till Palma

Väl framme i Palma var det inte så enkelt att hitta hamnplats det var fullt på flera marinor. Till slut fick vi en riktigt bra plats på en brygga för charterbåtar alldeles intill gamla stan i Palma. Vi skålade med lite bubbel och gick sen upp på stan för att äta en bit mat. Sen vart vi såååå trötta det hade varit en lång dag och nu hägrade kojen.

fredag 14 april 2017 - Skrivet av Ove och Marie
Ibiza
Ibiza stad

I onsdags lämnade vi Alicante där vi mötte Moa som kom med flyget från Arlanda. Vi seglade en bit norrut till ett litet samhälle som heter Xabia. Igår på Skärtorsdagen seglade vi sen vidare och över till Ibiza. Det blev en lång dag på havet men efter 10 tim var vi äntligen framme. Så mkt segling blev det inte för bitvis var det ingen vind alls men vi fick se en hel del delfiner och vi väckte också en stor vattensköldpadda som nog blev lite skrämd då vi råkade komma väldigt nära. När vi väl var framme i Ibiza stad tog vi en promenad genom gamla stan och upp till borgen varifrån vi hade en fin utsikt både över stan och ut över havet. Sen var vi ganska så trötta och behövde komma tidigt i kojen då vi planerade att segla vidare till Mallorca nästa dag.

Nu har vi seglat ännu en lång etapp från Ibiza till Mallorca och är snart i hamn vi ser Palma på avstånd. Idag har vi fått se både Delfiner och en stor val som simma ganska nära, lite för nära tycker jag. Vi har också gjort oss påskfina duschat och haft fotbad ombord ngt måste man ju sysselsätta sig med och det svalkade gott med en dusch så nu kan vi nog gå ut o äta en bit mat när vi har lagt till.

lördag 8 april 2017 - Skrivet av Ove och Marie
Alicante
På promenad i Alicante

För en vecka sen lämnade vi Aguadulce, vi gick till Almeria ca 5 nM vilket kändes lagom efter att ha legat still så länge. Nästan 5 månader blev det i Aguadulce som har varit en mycket bra hamn att övervintra i. Sen har vi försökt göra distans, dan därpå gick vi upp tidigt vid 7 gick för motor då det inte blåste särskilt mkt, rundade Cabo de Gata och vidare till Garrucha drygt 50 nM. Sen vidare till Cartagena  och därefter till Torrevieja. Där träffade vi på Anna o Roger på Crux en svensk båt från Hjuvik. Vi stannade i Torrevieja några dagar och nu idag har vi lagt till i Alicante, här blir vi till tisdag då vi ska möta Moa som kommer med flyget hit.