2017 - maj 2017
onsdag 31 maj 2017 - Skrivet av Ove och Marie
Detta är också en del av båtlivet....
Många sladdar i fina färger

På väg till Marina Greenwich slutar motorinstrumenten att fungera - va nu då? Vi stänger av motorn o driver lite sakta medan Ove felsöker. Någonstans är det glapp och många sladdar är det, men efter ett tag fungerar det så vi i alla fall kan starta motorn igen. Men efter ett litet tag händer samma sak igen, vi har ca 1 tim kvar till hamn och nu vågar vi inte stänga av motorn så vi kör på. Väl i hamn har nu Ove en del att göra men vart ska man börja? Hungern är svår så vi börjar med sill o nubbe kanske det klarnar? Efter många timmars arbete fungerar det igen och alla kablar är nu på plats.

tisdag 30 maj 2017 - Skrivet av Ove och Marie
Vi vandrar upp till fyren Cabo Sant Antoni
Uppe vid fyren har vi fin utsikt över hamnen

Vi lämnar Formentera och seglar över till fastlandet. Det blåser inte så mycket som var sagt så vi får gå för motor. På vägen över ser vi många vattensköldpaddor, delfiner och klumpfisk.

Vi tar sen natthamn i Xabia, här stannade vi också innan vi seglade över till Ibiza i april och vi tyckte det verkade vara ett trevligt litet samhälle så vi beslöt oss för att stanna några dgr den här gången. Då Wilma hade namnsdag gick vi först upp till mataffären och handlade leverpastej, något som Wilma gillar. Sen cyklade vi till gamla stan i Xabia som ligger en liten bit in från kusten.

En av dagarna tog vi en långpromenad upp till fyren på Cabo Sant Antoni 160 m ö h det blev en rejäl promenad.

söndag 28 maj 2017 - Skrivet av Ove och Marie
Efter en härlig dag på stranden.....
Vi njuter av solnedgången efter en god middag

....hittade vi en mysig restaurang på en annan strand intill hamnen. Maten var supergod och personalen gjorde allt för att gästerna skulle trivas.

Formentera är den minsta ön i Balearerna och den ligger strax söder om Ibiza och har ca 12000 invånare. Till skillnad från de övriga öarna så är ön nästan helt platt och därför mycket cykelvänlig. Hit går det också många färjeturer dagligen från Ibiza. Vi cyklade runt lite på ön på norra sidan finns en liten insjö med flamingos och längre in på ön ligger Xavier ett mysigt litet samhälle. Mer än så hann vi inte med då vi skulle segla vidare nästa dag men Formentera är en ö vi gärna skulle återvända till.

fredag 26 maj 2017 - Skrivet av Ove och Marie
Formentera
Norra udden på Formentera

I onsdags lämnade vi Mallorca och seglade mot Ibiza det blev en lång dag på havet och efter 65 nM var vi äntligen i hamn på Ibiza. Vädret var mycket klart när vi seglade över och man kunde se Mallorca hela vägen. Vi tog sen en promenad runt i den gamla staden och nu var det betydligt mera liv o rörelse jämfört med när vi var här i påskas.

Dan därpå seglade vi vidare till Formentera en liten ö strax söder om Ibiza. Efter ett par timmar var vi där, det var mycket varmt och ett dopp i havet vore inte så dumt. På vägen till Formentera hade vi passerat många fina badstränder utmed den norra udden så vi tog cyklarna och cyklade dit. Vilka fina badstränder!!!

onsdag 24 maj 2017 - Skrivet av Ove och Marie
Cala d'Or

När vi lämnade Menorca seglade vi åter till Mallorca vi hade mkt klart väder och man kunde se de båda öarna hela vägen över, det är bara 25 nM. Vi tog natthamn i Porto Colom på Mallorcas ostkust och blev kvar där ett par dgr. Hit kom också Thomas o Agneta som hade bokat en vecka på hotell i Cala d'Or som ligger en liten bit söderut. De seglade sen med oss till Cala d'Or och vi stannade i en jättefin liten badvik på vägen där vi tog ett dopp och åt lunch ombord. Vi hade sen ett par sköna dgr tillsammans med Thomas o Agneta innan vi seglade vidare söderut. Nu var också båten välfylld igen med en massa godsaker o bra ha saker hemifrån som Thomas o Agneta tagit med sig så nu kunde vi njuta av en elvaöl från Hönö på vår seglats vidare mot Palma. Det var inte så mkt vind när vi väl kom ut på havet men stora böljor var det i alla fall och det gungade rejält men sen kom mera vind när vi rundat Mallorcas sydöstra udde och det blev lite bättre.

torsdag 18 maj 2017 - Skrivet av Ove och Marie
Härliga bad
Här har vi hittat en badvik med fina trappsteg i berget

Menorca är en mycket vacker ö det grönskar och blommar för fullt men det är en mycket mera låglänt ö jämfört med Mallorca, högsta punkten är bara 357 m ö h. Menorca är mindre än en femtedel av Mallorcas yta och har drygt 70 000 invånare. Här är det en betydligt lugnare atmosfär vilket är skönt och gillar man att bada så finns här hur många små badvikar som helst att välja på med vita fina sandstränder och turkost vatten. Det finns också fina vandringsleder runt ön och man har rustat upp de gamla hästvägarna utmed kusten och gjort dem tillgängliga.

onsdag 17 maj 2017 - Skrivet av Ove och Marie
Cap d'Artrutx

Då vi inte skulle stanna så många dagar på Menorca och gärna ville se denna vackra ö så hyrde vi bil en av dagarna. Vi åkte till Maó huvudorten som ligger på ostsidan här finns en stor naturlig hamn och det låg flera kryssningsbåtar inne när vi var där. Vi åkte också upp till öns högsta punkt och därifrån hade vi fin utsikt över hela Menorca. Sen behövde vi ett svalkande bad det fick bli Cala Mitjana på sydsidan. Efter det åkte vi till Fornells en fin hamn på norra sidan av ön där vi åt hummersoppa som var mkt god. Vi hittade också en vingård som hade mkt gott vin. Här finns också goda ostar - Mahon ost och korvar - Sabrassada så nu har vi packat båten full med godsaker.

söndag 14 maj 2017 - Skrivet av Ove och Marie
Menorca
Hamnen i Ciutadella

Nu siktar vi på Menorca så efter Santa Ponca seglade vi söderut till Palma Nova där vi la oss för ankar, den svenska båten vi träffade när vi var där i april kom också dit men lite senare på natten. Vi hann o prata med dem lite innan vi seglade vidare nästa dag och fick några nya böcker till vårt skeppsbiblioteket av dem. Nästa hamn blev Sa Rapita på Mallorcas sydöstra udde, hamnen ligger intill den långa fina sandstranden es trenc där vi badade och tog en långpromenad. Vädret har varit riktigt bra och vi har haft fina vindar så vi har kunnat segla en hel del. Vi seglade sen norrut utmed ostkusten till Porto Colom en väl skyddad hamn där låg vi vid boj några dgr då det börjat blåsa lite väl mycket. Sen vidare norrut till Cala Ratjada också en trevlig hamn men inte så väl skyddad. Det var lördagkväll så vi bestämde oss för att gå ut och äta på Es Coll d'Os en restaurang som skulle vara bra, här fick man inte välja vad man skulle äta utan menyn var redan klar och det var riktigt gott. Utmed hela ostkusten finns många små fina vikar där man kan ankra o bada.

Sen seglade vi över till Menorca det är inte så långt ca 25nM. Vi kunde se Mallorca hela vägen bakom oss men det var mkt dålig sikt framåt så vi såg inte Menorca förrän vi var ganska nära. Vi gick in i hamnen Ciutadella de Menorca på västsidan, en riktigt fin hamn och mkt väl skyddad. Vi kom dit ganska tidigt på dan, det hade blivit mycket varmt och efter en lunch tog vi cyklarna till närmsta badvik för att bada.

fredag 12 maj 2017 - Skrivet av Ove och Marie
Vi väntar på flygbussen i Santa Ponca

Tiden går så fort och alltför snart var det dags för Björn o Eva att flyga hem. Men vi har fått se en hel del av Mallorca och haft supertrevliga dagar tillsammans.

torsdag 11 maj 2017 - Skrivet av Ove och Marie
Andratx

Den 2:a maj möter vi Björn o Eva på flygplatsen i Palma det var skoj o ses igen. Innan dess var vi till Ikea som ligger alldeles intill flygplatsen där shoppade vi ljus doftfria vilket inte går att få tag på i Spanien här doftar allt parfym t o m soppåsarna. Vi fick också tag på lite sill, knäcke o en påse bilar m m. Eva o Björn kom med väskan full av FinnCrisp, Kaviar och böcker så nu är vi ordentligt rustade. Vi åkte sen till båten i Santa Ponca tog oss lite kvällsmål o skålade med Cava.

Vi hade hyrt bil och tog oss nu runt Mallorca. Vi började med att köra upp i Tramuntanabergen till Valldemossa en mycket vacker gammal by med bebyggelse från 1200-talet. Valldemossa har ca 2000 invånare drygt här bodde också Chopin ett vinterhalvår 1838/39. Vi fortsatte sen på smala slingriga bergsvägar där vi hade en härlig utsikt. Vi kom till Denia som också är en mycket vacker by, där hade vi tänkt att äta lunch men många andra hade tänkt samma tanke så vi fortsatte till Port Soller. Det är mkt populärt att vandra i bergen och på vägarna vimlar det av cyklister. Väl framme i Port Soller åt vi lunch och tog en promenad runt hamnen som ligger fint inramad av de höga Tramuntanabergen.

Nästa dag åkte vi till Cap Formentor den NO udden på Mallorca härifrån drygt 200 m ö h har man en fantastisk utsikt. Inte långt ifrån Cap Formentor ligger Alcudia där promenerade vi runt i den gamla staden som är en av Mallorcas äldsta städer. Här finns mkt att se och många små fina caféer o restauranger. Vi hade också sett att det fanns ett ganska stort naturreservat S'Albufera inte så långt från Alcudia. Då Björn är fågelskådare så var det självklart att ta en tur dit och här finns många sällsynta fåglar o en o annan krokodil om man ska tro Björn o Ove som tog en alldeles egen promenad medan Eva o jag njöt av solen. Sen fortsatte vi promenaden utmed stranden i Alcudia och det var skönt att svalka fötterna i havet.

En dag i Palma är ett måste innan Eva o Björn åker hem. Sagt o gjort vi tog bussen in till Palma och promenerade runt en dag. Palma har ca 300 000 invånare är grundad redan 123 f Kr och här finns en hel del att se.

tisdag 9 maj 2017 - Skrivet av Ove och Marie
Palma

Första maj var vi in till Palma där det var ölfestival vi smakade på en del inhemsk öl och åt en massa tapas det var gott.