2017 - september 2017
lördag 30 september 2017 - Skrivet av Ove och Marie
Stor manet på stranden
Stor manet ofarlig

Marie är ute och paddlar och  upptäcker en stor manet som en man på stranden berättar att den är ofarlig

onsdag 27 september 2017 - Skrivet av Ove och Marie
Vi hänger på stranden......

Mycket bad blir det f f a är FM sköna då det oftast inte blåser så mycket. Det är också lättare att paddla då innan vågorna blir alltför höga annars får man bada väldigt mkt. Häromdagen när vi badade kom en bläckfisk o slingrade sig runt Ove's fot så nu har i allafall jag badskorna på.

Det finns många badställen att välja på stranden är nästan en mil lång och förbinder Aguadulce med Roquetas de Mar som ligger i andra änden av denna bukt. Utmed stranden finns också en fin strandpromenad. Här bor ca 85 000 inv de båda samhällena byggdes upp i början på 60-talet så det finns ingen riktigt gammal stadskärna men det har sin charm ändå. Här är väldigt lugnt och nästa bara inhemsk turism och nu när semesterperioden är över är det mest på helgerna som det är mkt folk i alla åldrar men det är ändå mkt lugnt det finns en o annan bar utmed stranden men i övrigt ingen försäljning.

onsdag 27 september 2017 - Skrivet av Ove och Marie
....och vi hänger i båten

Vi låter dagarna flyta fram är vi inte på stranden så är vi i båten. Läser en del och fixar det som behöver göras med båten. På kvällskvisten hänger vi också en del i baren ombord på Marie Ros.

torsdag 21 september 2017 - Skrivet av Ove och Marie
En liten provtur ......

Igår var vi ute på havet en sväng för att testa att motorn funka som den ska. Efter ett tag såg det ut så här.

Mycket kan hända och en bit ut på havet steg temperaturen i motorn, men det kom ju kylvatten så vad var det för fel. Jo returen från expansionskärlet var av ngn anledning tätt, men med hjälp av borrmaskin fungerade cirkulationen igen och vi kunde köra in till hamnen. Väl inne i hamn dyker Guardia civil upp och vill kolla alla papper.

tisdag 19 september 2017 - Skrivet av Ove och Marie
Aguadulce
Stranden i Aguadulce

Vi stannar några veckor i Aguadulce och räknar med att segla vidare i början av oktober, det känns bra. Här är fortfarande mkt varmt så vi tillbringar en hel del tid på stranden o i vattnet. Morgnarna är fina vi försöker börja dan med en cykeltur innan det blir för varmt o tar sedan ett morgondopp. Stranden är nästan helt tom på morgonen, det är egentligen bara på helgerna det är lite trängsel på stranden.

Emellanåt fixar vi lite med båten och Marie Ros börjar nu se riktigt fin ut. Wilma verkar också trivas med tillvaron hon trippar runt på däck o kollar in alla katter som promenerar förbi på kajen. Ibland vaknar vi på natten av att Wilma jamar så förskräckligt och då förstår vi att ngn katt har lyckats ta sig ombord.

Efter en vecka lämnade vi tillbaka hyrbilen och halvvägs till Malaga stannade vi i Almunecar där vi hälsade på Antonio en f d jobbarkompis till Ove.

lördag 9 september 2017 - Skrivet av Ove och Marie
Äntligen dags för sjösättning
Nu åker hon i sjön......

Vaknade av att travelliften körde in mellan båtarna och undrade vad är klockan är det redan dags? Och var är Ove? Jodå båten ska i sjön så nu gäller det att få på sig kläderna och komma av innan båten åker i. Ibland går det undan.

Vi ligger nu på samma plats som vi haft tidigare och med samma båtgrannar kul o ses igen. Tänker nu att vi ska stanna i Aguadulce ett tag och så småningom segla västerut.

onsdag 6 september 2017 - Skrivet av Ove och Marie
Wilma 16 år idag
Var har jag hamnat nu......

Efter drygt två månader är vi nu tillbaka i Spanien igen. Båten har stått på land och allt verkar vara ok. Här är varmt och i båten var det 40 gr när vi kom men efter att vi öppnat alla luckor och satt på solkapellet så sjönk tempen ngt. Sen åkte vi och handlade då vi lovat Wilma pastej på födelsedagen och vi behövde ngt att äta. Här finns fullt med hungriga katter runt båten o vi fick lov att ge dem lite mat också. Wilma kollar nyfiket in alla katter och kan nog känna sig ganska säker då det är en bit ner till marken.

Vi har haft en härlig men intensiv tid hemma på både väst och ostkusten och för Wilma har det nog varit ganska skönt att kunna springa ute som hon vill.