2019 - september 2019
lördag 28 september 2019 - Skrivet av Marie
Äntligen sjösättning

Efter tre dagars arbete, så mkt vi nu orkade i värmen det blev såklart en del strandhäng under parasollet o många bad emellanåt men på kvällarna kunde vi jobba en hel del. Så var det dags för sjösättning o båten åkte i med hela soltaket på. Motorn startade och allt fungerade som det skulle, sen tog vi oss hela 25 meter till vår hamnplats, här ligger vi bra och ser ingen anledning till att röra på oss ännu på ett tag.

Efter det åt vi en rejäl frukost och sen blev det en hel dag på stranden.

Wilma tar det bra hon var den enda som fick vara kvar ombord under själva sjösättningen , hon såg lite fundersam ut för denna gången var hon ute på däck när båten åkte i sjön.

Det är nog lite i varmaste laget även för en katt så hon ligger mest i skuggan under soltaket på däck och all vaken tid går åt till att bevaka de andra katterna som promenerar fram o tillbaka på piren, då o då hoppar de också ombord men då fräser Wilma ifrån oftast sker detta på natten så då får Ove gå upp o jaga iväg inkräktarna.

fredag 27 september 2019 - Skrivet av Marie
Aguadulce
Utsikt från Marie Ros

Efter en vecka o 350 mil är vi framme i Aguadulce. Den här gången höll vi oss ganska långt österut på vår väg ner till Spanien och det är hittills den närmsta vägen för oss. Det var heller inte så många vägtullar vare sig i Frankrike eller Spanien. Det blev en trevlig resa med bra väder och många fina ställen att övernatta på.

Allt var ok med båten när vi kom och det var mycket varmt och hamnkontoret var inte öppet, så vi började med att gå till Belgo bar i hamnen där vi åt en sen lunch, det smakade bra. Sen kunde vi gå till hamnkontoret där vi blev väl mottagna o fick kvittera ut en nyckel så vi kunde komma in till båten.

När båten har stått på land under så lång tid är allt utvändigt ganska smutsigt så det var bara att sätta igång och spola av så att vi kunde ta oss in i båten och göra iordning för att kunna bo i den. Det tog sin lilla tid vid midnatt var vi någorlunda klara med det mest nödvändiga och vi tog oss lite gazpacho och en getostmacka sen var det inte långt till kojen.

torsdag 26 september 2019 - Skrivet av Marie
Spanien
Roses

Vi kör på slingriga små vägar från Medard en Forez bitvis med tät dimma så vi ser inte så mkt av den fina utsikten men ju längre ner vi kommer så lättar dimman, vi får också lite regn men det är fortfarande varmt och när vi passerar gränsen till Spanien kommer solen tillbaka.

Vi hittar ett fint hotell i Roses nere vid havet.

onsdag 25 september 2019 - Skrivet av Marie
Saint Medard en Forez

Här i det lilla samhället Medard en Forez hittade vi ett fint Chambre d'hotes. Den lilla byn ligger högt upp på en av alla kullar i Loire trots sin litenhet så finns här både affär och en ganska så stor restaurang med en jättestor neonskylt som lyste upp hela byn på kvällen. Restaurangen var i stort sett fullsatt men vi lyckades få ett bord och de serverade supergod mat.

tisdag 24 september 2019 - Skrivet av Marie
Alsacedalen
Eguisheim

Vi lämnar Strasbourg o kör vidare några mil till Eguisheim. Ett mysigt lite samhälle med gamla korsvirkeshus, mycket blommor överallt och runtomkring fanns det hur mycket vinodlingar som helst. Ytterligare en bit upp på bergssluttningen hittade vi ett fint hotell varifrån vi kunde promenera till Les Trois Chateau, det blev en härlig morgonpromenad som också gav oss en fin utsikt över Alsacedalen.

Här fick vi också tillfälle att provsmaka de goda Alsacevinerna.

måndag 23 september 2019 - Skrivet av Marie
Strasbourg
Många vackra vyer utmed vårt promenadstråk

Nu är vi på väg till Spanien. Första natten stannade vi i Helsingborg på ett vandrarhem som vi hade helt för oss själva det kändes lite ödsligt men stället var fint o ligger nära vattnet.

Vi körde sen vidare ner genom Danmark och in i Tyskland där vi hittade ett trevligt boende i ett litet samhälle en bit sydost om Bremen.

Sen blev det raka vägen ner till Strasbourg där fick vi tag på ett rum i ett gammalt slott så den natten fick Wilma vara slottskatt. Då ingen av oss varit i Strasbourg tog vi oss tid att promenera runt i den vackra staden innan vi fortsatte vår väg söderut.