Båten Bojan! - februari 2017
måndag 27 februari 2017 - Skrivet av Caroline&Christofer
Teneriffa, Los Cristianos
Veckan började med några slappa och härliga dagar på La Gomera. På onsdagen styrde vi kosan mot Teneriffa och Los Cristianos. Vi hade ett inbokat besök på svenska skolan på torsdagen så trots ganska mycket vind valde vi att ge oss av. Solen sken så det blev en härlig dag på havet i de höga vågorna. Efter att vi kommit halvvägs försvann vågorna och byttes ut mot ett delfinstim. Underhållning hade vi i minst en halvtimme innan de lekt klart och valde att simma vidare.

Då blåsten avtagit valde vi att ankra utanför Los Cristianos. Barnen ville bada från båten, Christofer hoppade också i för att ta en titt på propellern som krånglat lite veckan innan. Till sin förskräckelse upptäckte han att propellern inte alls fungerade som den skulle.

Det blev till att dra upp ankaret och med hjälp av gummibåten bogsera Bojan in i närmaste fiskehamn. Hamnpolisen var vänlig och hjälpte oss att lägga till.

Vi blev förvånade över hur fiskebåtarna låg och pumpsde ut dieselavgaser hela eftermiddagen, kvällen och natten. Vi somnade till en mindre trevlig odör av fiskbil och dieselavgaser.

Väl på morgonen gjorde jag, William och Elisia ett trevligt och givande besök på svenska skolan. Härlig, positiv stämning! Christofer och Gustav sysselsatte sig med att ta upp båten på land.

Sedan i torsdags har vi legat här på land och gör det fortfarande. Christofer har tillbringar mesta tiden i båten, han har fått besök från en och annan svensk turist som är nyfiken på vad han grejar med. En dag dök mannen som ritat Brofjordbåtsrna upp. Kul! Jag och barnen har badat och solat på stranden samt strosat omkring på den mysiga strandpromenaden. Los Cristianos är en mysig liten turisthåla men vårt boende i veckan kunde varit bättre! Just nu känns dusch och toalett som riktig lyx! Ännu en natt väntar där vi håller alla tummar för att ingen blir kissnödig!
söndag 19 februari 2017 - Skrivet av Caroline&Christofer
Teneriffa och La Gomera
I måndags var vi fortfarande kvar i Las Palmas. Det var en dag fylld med massa fixa i ordning grejer, tvätt, handling osv.

Tidig uppstigning blev det på tisdag morgon, när vi var klara med allt seglade vi iväg mot Teneriffa och Santa Cruz. Det blev en fin dag på havet! Fyra femtedelar av besättningen sov minst halva färden, i strålande sol framme på fördäck. Väl framme tog vi en promenad i staden. Riktigt mysig stad, lagom stor med en trevlig gågata fylld av affärer, små caféer och restauranger. Kvällen spenderade vi i båten och hade ett alla hjärtans dag firande med chokladpraliner. Vi gillade Santa Cruz så kanske får det bli en tur tillbaka dit!

Morgonen därpå vaknade vi upp till ösregn, stark vind och skyhöga vågor. Kaptenen på båten var dock redo att ge sig ut på havet så besättningen fick så glatt hänga på! Det blev en riktig sjörövarfabbe tur! Efter halva vägen kom dock ett delfinstim och muntrade upp Bojans besättning! Tänk vad glad man kan bli av att se lite delfiner simma längs med, bakom och under båten! Vi gjorde några tappra försök att filma våra små kompisar men det var inte lätt. Vid skymningen seglade vi ganska trötta, blöta och kalla in i en mysig liten hamn på södra delen av Teneriffa.

När vi vaknade på torsdag morgon var det strålande sol och varma vindar igen. Det blev en lagom liten dagstur över till La Gomera. Denna dag fick vi se både delfiner och pilotvalar. Allt gick väl bortsätt från att propellern slutade fungera en stund, men det löste sig efter lite meckande och gjorde turen lite mer spännande!

La Gomera är en supermysig liten ö. Vi ligger i hamnen i San Sebastian. Riktigt stort plus till hamnen är att det finns varmvatten i duscharna. Lycka på hög nivå! San Sebastian är en pittoresk liten stad. Små mysiga gränder med restauranger, stränder med svart vulkansand och en liten strandpromenad. Igår hyrde vi bil och åkte runt hela ön. Naturreservatet uppe på bergen är fantastisk fint. Sval och fuktig luft, ganska mycket moln och en härlig grönskande vegetation. Vackra vyer finns också för dem som inte är höjdrädda! Vi stannade till för att gå ut och fika mitt uppe i bergen. Fikautbudet var inte till belåtelse så det blev till att vända om. Barnen träffade dock på en liten vit katt där som de blev helt förälskade i och ville ta med sig till båten. Vi hann även med att ta en tur till lite olika små byar och vackra stränder när vi körde omkring. Tillbaka i hamnen visade det sig att det precis startade en karnival här i San Sebastian, så vi fick även vår beskärda del av sång och musik denna kväll. La Gomera rekommenderar vi till dem som vill ha en lugn och fridfull semester samt gillar att vandra i berg. Idag söndag har vi slappat och så blir det nog i ett par dagar nu innan vi ger oss av tillbaka till Teneriffa på onsdag.
söndag 12 februari 2017 - Skrivet av Caroline&Christofer
5-års kalas i Las Palmas
I måndags besökte vi katedralen i Las Palmas! Vi spatserade hela vägen upp i kyrktornet och tittade på den vackra utsikten. Kringliga, slingriga, mörka trappor med ett och annat spöke var det för att komma hela vägen upp. Till barnens besvikelse fick vi inte gå in i själva katedralen.

Dagen därpå var det stora förberedelser inför Gustavs 5-års kalas! Matingredienser och paket inhandlades. På onsdag morgon var det äntligen dags att fira! Dagen startade med paket, ballonger, ballerinakex och därefter pannkaksfrukost! Kinderägg, Tv-spel och gummibåtsåkande hade han önskat när vi övriga hade skola. En stolt 5-åring kom in i båten efter att både ha rott och kört gummibåten med motorn alldeles på egen hand! På eftermiddagen promenerade vi till Mc Donalds och därefter vidare till ett lekhus! Mycket skoj och bus blev det där i några timmar innan vi tog en promenad tillbaka till båten för att baka kladdkaka. Mitt i allt bakande höll födelsedagsbarnet på att somna, men med lite kaksmet i magen piggnade han till igen och var redo för att tända det inhandlade 5-års ljuset! Vilket firande! Hans utvärdering av dagen innan han somnade var: lite bra, lite dåligt, men det får duga!

Slutet av veckan har varit mycket stillsam. Lite strandhäng, bollek och promenader har vi sysselsatt oss med. Igår kväll lurade Christofer iväg oss till en karneval. Väl där var det väldigt tomt! Det var vi och några till förvirrade turister! Blev en skön kvällspromenad innan vi bänkade oss framför mello och godispåsarna iaf!

På tisdag tar vi en tur till Teneriffa och sedan vidare till La Gomera!
söndag 5 februari 2017 - Skrivet av Caroline&Christofer
Slapp vecka i Las Palmas
Denna veckan har varit riktigt slapp här i Las Palmas. Vi har promenerat omkring lite, stannat upp på en och annan lekplats för lite klätterövningar och jagelek.

Vi har jobbat på ganska bra i skolan, så det har tagit lite tid. I tisdags var vi i ett teknikmuseum som vi blev positivt överraskade över. Här var det riktigt roligt och lärorikt. Vi har även varit två gånger i idrottsparken som vi har hittat här bredvid hamnen, så det har blivit träning både för stora som små.

Igår eftermiddag fick vi tråkiga nyheter. Vår fina Tindra har somnat in, saknaden är enorm.

Det blir nog en till slapp vecka innan vi ger oss ut på nya äventyr vecka 7.