Loggbok - april 2015
måndag 27 april 2015 - Skrivet av Christine Landstedt
Hissat segel!
Lasse är glad att få segla ut

I morse kl halv elva lämnade vi Torreviejas hamn efter att ha sagt adjö till receptionisten på Marina International och vår båtgranne, som bjudit oss på många trivsamma kvällar. Även Per var nere och vinkade och vi tackade honom för turen till Citronmarknaden igår, där vi handlade upp oss på frukt och grönt för minst en vecka eller två.

Soligt väder. den västliga vinden förde oss snabbt söderut mot målet för dagen: Mar Menor, som är ett innanhav på 6x12 Nm, ca 15 distans söder om Torrevieja. Det kändes riktigt bra att få lätta ankar.

Varvschef och hans assistent samt Lasse vid sjösättning

Det är inte utan saknad vi lämnar Torrevieja och alla dem som vi lärt känna under de nästan 10 månader, som Bluesette legat förtöjd i hamnen Marina International. Tack till alla Torrevieja-svenskar, som vi haft förmånen att få träffa och lära känna, tack också till hjälpsam personal i marinan, i tillbehörsaffären samt naturligtvis varvspersonalen på Varadero Salinas, som stod för ansiktslyftningoch sjösättning.

Inatt ligger vi på svaj vid inloppet till Mar Menor i väntan på broöppning i morgon förmiddag.

Länk till fotoalbum: Spanien
fredag 24 april 2015 - Skrivet av Christine Landstedt
Ship shape!
Bluesettes nya bottenfärg lyser upp

I morgon kl 13.30 är det dags för Bluesette att komma ner i vattnet igen. Bottenmålningen utfördes av kompetent personal på Varadero Salinas igår och idag. Anoder är bytta, propellern är rengjord och skall målas i morgon förmiddag innan sjösättning.

Ställningen står säkert men farligt nära kanten

Vi fick ju inte måla botten själva, men vi tilläts sköta vaxning och polering av sidorna. För 25€ fick vi hyra ställningen, som syns på bilden bredvid. Vilken lyx att kunna stå bekvämt och utföra jobbet! Stor skillnad mot det vi annars är vana vid, stå på stege och få ont i fotvalven och vaderna.

Vi kunde jobba bredvid varandra, så arbetet flöt på bra, men jag får erkänna att när vi kom fram till fören och ställningen stod nära kajkanten (se bilden) så föredrog jag att stå på marken och hålla i. Även om hjulen var låsta så kändes det lite oroligt, tyckte jag...

Lasse är nöjd med dagens arbete

Efter några timmar var styrbordssidan klar och vi tog paus för lunch. Idag blev det en spansk tortilla inne i Torrevieja, tillsammans med Per, som seglat i Medelhavet i många år och som vi lärt känna eftersom han har sin båt i samma hamn som vi. Han är mycket hjälpsam och vi får tips på både det ena och andra. Samt sällskap, vilket är uppskattat.

Efter lunchen fortsatte vi arbetet med babordssidan och vid fyratiden var vi klara och kunde konstatera att vår båt ser riktigt fin ut med sin röda botten och blanka sidor.

Överbyggnad och fendrar får vi rengöra i sjön, ingen ide att göra detta på varvet där det hela tiden dammar av sliparbeten på omkringliggande båtar.

Inatt sover vi på land för sista gången på bra länge om inget oförutsett händer.

Länk till fotoalbum: Spanien
onsdag 22 april 2015 - Skrivet av Christine Landstedt
Årets lyft!
Bluesette hänger i luften efter över ett år i vatten

Igår var det äntligen dags för det stora lyftet på Varadero Salinas, varvet som ligger strax intill Marina Salinas, en av de tre gästhamnarna i Torrevieja.

Lasse försöker se hur mycket skägg det är under båten

Vi hade fått tid för upptagning kl 10.30 och som de svenskar vi är så var vi i god tid, en hel timme i förväg lade vi oss vid den höga varvskajen...men det hjälpte inte, vi fick veta att just denna dag var det lite problem, några båtar måste sjösättas/tas upp före oss för besättningen skulle med en färja (eller nåt liknande, jag fattade inte riktigt) och dessutom var en del av personalen sjuka. Vi fick varsin kopp kaffe och sen började flera timmars väntan. Lasse gick omkring på varvsområdet, men jag passade på att läsa och fixa lunch.

Parkering på kaj

Det var ganska blåsigt, men solen sken och det gick ingen större nöd på oss. Så - klockan 15 fick vi äntligen se botten på båten, som ju legat i vattnet ända sen sjösättningen i Port Napoleon för över ett år sen! Vi visste att det var ganska mycket beväxning längs vattenlinjen och befarade att Bluesette skulle visa upp ett riktigt långskägg, men det var faktiskt inte så farligt, trots allt. Det mesta försvann med hjälp av högtryckstvätt. Vid 17-tiden var stöttorna och en stege på plats och vi kunde klättra upp och hämta våra tandborstar o dyl.Enkel middag i vår hyrda lägenhet

Eftersom vi inte får bo i båten när den ligger på land har vi hyrt en liten lägenhet mitt inne i Torrevieja. Den är inte stor men har allt vi behöver, så det går ingen nöd på oss och här kommer vi att ha det bra de fyra dagar det tar för att få båten shipshape.

Ikväll blev det lasagne och därefter en lugn kväll för i morgon är det arbetsdag. Varvspersonalen skall bottenmåla och vi ska vaxa och polera.

En äkta spanjor från Ludvika och räksmörgås

Livet är inte alls bara arbete. Vi har många sköna stunder och träffar intressanta människor. På bilden gär bredvid ser ni en äkta spanjor som pratar utmärkt svenska. Han har bott och arbetat i över 30 år i Ludvika och nu driver han  en skandinavisk restaurang nära hamnen. Vi har många gånger tänkt gå dit och prova hans skandinaviska meny och idag blev det av, vi satsade på en riktigt god räksmörgås.

Efter det här kalaset gick vi ner till Marina Club, där det var onsdagsträff (svenskar och tidigare båtägare träffas där regelbundet sen många år).

Sol och blått hav och så vi i Torrevieja

Det allmänna samtalsämnet är att det varit ovanligt dåligt väder här nere i år. Mycket blåst och kyligt för årstiden. Vi har lite svårt att se det med riktigt samma ögon, i alla fall en sån dag som den häromdagen, då vi gick ut på stan tillsammans med vår båtgranne. För visst ser det ganska somrigt ut?

Piraterna invaderade Torrevieja

Den gångna helgen var det full rulle i stan . Förutom Tapasrundan så fanns det gott om tillfällen att köpa allehanda både roliga och onödiga saker på "piratmarknaden" längs en av huvudgatorna. De pirater som inte sålde sina varor bjöd på underhållning eller lagade mat på stora utomhusgrillar.

Och en hel del människor har börjat bada - så nog är värmen på gång alltid.

lördag 18 april 2015 - Skrivet av Christine Landstedt
Snart dags att kasta loss igen!
Vågorna rullar in

En kaffe på Marina Club

Den 13 april lämnade vi Sverige för Spaniens sol och värme och en ny seglingssäsong. Termometern stod på 20 grader och solen sken när vi gick av planet i Alicante, men väl framme i Torrevieja och strandpromenaden fick vi ordentlig vind i ansiktet! Som ni ser på bilden ovan så blåste det rejält och vågorna rullade in med outtröttlig kraft.

Vi passade på att ta en kaffe på Marina Club innan vi gick ombord på båten och tog itu med ett första iordningsställande; vädring, bäddning, avspolning av däck osv. Vi hann också med att hälsa på båtgrannen, som saknat oss sen sist.

Efter att ha sovit gott i förpiken på natten fick vi nästa dag besök av Gunborg, som var på väg att lämna Spanien för ett halvår i Sverige - snacka om skilda världar! Hon hade vänligheten att skänka oss innehållet i sitt spanska kylskåp - och därmed säkrade hon vår överlevnad den närmsta veckan. Tack, Gunborg!

Vi har mycket att göra innan vi kan ge oss av ut på nya äventyr i Medelhavet. Bluesette har ju legat i vattnet hela vintern och vi måste ta upp henne på land för rengöring och bottenmålning bl.a.
Ankarkättingen förlängs med 20 meter

Efter lite olika kontakter har vi bestämt oss för att ta upp båten på varvet hos Marina Salinas tvärs över hamnen. De kommer att ta hand om det mesta förutom vaxning och polering, vilket vi tillåts göra själva. Enligt uppgift är det nya regler sen 1 april, båtägare får inte rusta sina båtar själva på varvsområdet - en besvikelse för oss, för vi är ju vana att göra det. Nu får vi betala för arbetet. Så det blir dyrare än vi räknat med.

Nåja, det finns mycket övrigt att pyssla med och i väntan på upptagning i nästa vecka passar vi på att förlänga ankarkättingen med 20 meter, tvätta sprayhood och bimini, byta fall, laga framruta och byta toapackning (ja, det skitgörat är som vanligt Lasses, jag själv nöjer mig med att städa köksskåpen och köra några tvättmaskiner...)

Pelargonerna blommarIdag lördag har vädret varit jätteskönt. Efter förmiddagspyssel på båten blev vi bjudna på lunch i grannbåten och efter siestaslummern i sittbrunn tog vi en runda på stan, där det just denna helg är Ruta de la Tapa (den 12:e i ordningen, enligt broschyr). Man går runt på olika restauranger, som serverar en Tapasrätt och ett glas vin för det sammanlagda priset av 2€. Prisvärt och gott!

Torrevieja lever upp. De förut rätt så nedgångna omgivningarna i hamnen är uppsnyggade, fler restauranger har öppnat och planteringarna blommar.

Snart är det full fart i hamnen

Än så länge ligger många båtar och väntar på sina besättningar. Säsongen har ju knappt startat. Vi har träffat en del seglare som liksom vi står i begrepp att ta sig an årets äventyr.

Det är härligt att gå omkring i kortbyxor och känna ljumma vindar.

Visst är det något speciellt med blå himmel och spegeblankt vatten?