Vår resa - juli 2015
söndag 26 juli 2015 - Skrivet av Filip.Schiött
Cameret

26/7

Idag , eller inatt, vaknade vi av att det regnade och blåste och det rejält , annars vaknar inte jag, dimma så att man inte såg tvärs över bryggan , väder som hemma alltså fast mitt i vintern , vädret fortsatta så fram på förmiddagen , men vid middagstid var det helt plötsligt shortsväder och en promenad fick det bli in till byn och en kopp espresso på en uteservering sen fram på kvällen blev det åter höst.

Imorgon ska viupp tidigt och med bussen in till Brest , bussen går 0645 och tillbaka igen kl.1740 så det blir en heldag i Brest , ska försöka att få tag i sjökort för den franska västkusten och den spanska nordkusten annars bara turista.

fredag 24 juli 2015 - Skrivet av Filip.Schiött
L´aberwrac´h till Cameret
Vrak i Camaret

23/7

Vi kom iväg , 0945, i tid för att få strömmen med oss ned genom sundet mellan fastlandet och Ile d´Ouessant och var framme kl.1600 efter en hel dag med motordrift, lite tråkigt och bullrigt iaf jämfört med segling.

Måste säga att , när vi har lite längre sträckor med motordrift , så brukar vi att skicka en vänlig tanke till de som övertalade oss att skaffa autopilot, den gör att stort jobb.

Ligger och väntar på bättre väder för att komma över Biscaya , just nu så blåsar det 15-16 m/sek och regnar , inte idealiskt för en overfart . Däremot så ser det ut som att det ska kunna bli bätter bortåt Torsdag -Fredag Nordostlig vind på 6-8m/sek , idealiskt, hoppas att det håller i sig

onsdag 22 juli 2015 - Skrivet av Filip.Schiött
Roscoff till L´aberwrac´h

20/7 kl ca 0800

Avgång från Roscoff i bra väder , kunde inte riktigt hålla målet uppe , trots pinkryss,fram på dagen blåste upp 10-14 m/sek , sen på eftermiddagen 14-18 m/sek, då var det inte roligt längre, in mellan klippor i en smal flod i dålig sikt,vi kom i hamn ialla fall. Skullle gått i morse men efteren hastig koll i motorrummet kunde vi konstatera att det lågen 10 mm bult där , det borde den inte göra , så bara till att leta efter tomma skruvhål . Den fattades i ett motorfäste så på med den , men då var det för sent att gå ut med tidvattnet och kommer vi för sent till Brest kommer vi att mötas av upp till 5,3 knops motström , så avresa är utsatt till imorgon .

Här i Frankrike har de också tappat bort sommaren , inte shortsväder direkt.

Tyvärr så kan vi inte ladda upp bildar , det är alldeles för tungt för deras wi-fi

söndag 19 juli 2015 - Skrivet av Filip.Schiött
Cherbourg till Roscoff
Gurnseys flagga vajar stolt

16/7

Lämnar Cherbourg10.45 Bra vind från början, sen dimma och stiltje några timmar. Efter Cap de Hague blev det en platt läns , spira förseglet och storseglet ut till andra sidan ,mot Gurnsey , härlig seglats ,framme ca 16.00 och fick liggaoch vänta på högre vattenstånd ihamnen för att komma in, kom in vid 7-tiden

17/7

Gurnsey ,St Peters Port.

Tog en lokal bus och åkte en tur runt ön ,1 pund / person turen varade i 90 minuter, så vi fick se lite av hur det ser ut i alla fall. Hermma i " stan " igen gick vi på upptäcktsfärd , trevlig gammal stad med mycket liv med restauranger ,gågata och pubar. Pubrunda på kvällen tillsammans med Anders och Mariann från Sthlm.

18/7

Lämnade Gurnsey kl 8.00 med kurs mot fastlandet och Roscoff , så upp med trikoloren igen under styrbords spridare. Framme efter 85 sjömil och 12timmar på sjön. Roscoff är en helt nybyggt marina ,med allt nytt från byggnader till affärrer , restaurang ,tvättmaskiner och bryggor och ett förhållandevis väl fungerande wi-fi. Imorgon fortsätter vi till L`aber Wrac´h ca 30 sjömil

måndag 13 juli 2015 - Skrivet av Filip.Schiött
Inblåst igen...

Ligger kvar i Cherbourg i skitväder

Dagens vädermeny består av Regn , 13-14 m/sek sydvästlig vind , det är dock varmt , ca. 22 grader, och det ser ut att fortsätta så några dagar till.

Lite småfix på båten samt kolla staden

lördag 11 juli 2015 - Skrivet av Filip.Schiött
Gammal sjö i Bologne

9/7  0830

Ut från Bologne sur-mer , utanför hamnen stod det gammal sjö sen ett par dagars hård blåst, så det blev ganska så gropigt till en början tills vi kom ut på djupt vatten, då blev det lugnare..   59 sjömil till Dieppe , framme ca. kl.18. Dieppe verkar vara en mycket trevlig stad ,men vi har en resa som ska göras , så vi har tyvärr inte tid att turista..Dyraste hamnen hittils : 44 Euro för en övernattning.

10/7 0430

Väckarklockan ringar  kl. 0430 , vi ska iväg till Cherbourg , ca 100 sjömil , Ut ur hamnen ca. 0600 , bra vind , loggar ca 7 knop hela dagen och kvällen , fart över grund är någonting helt annat , har vi fått lära oss , tidsvattnet gör att vi gör allt mellan 3,5 till 9 knop över grund.. Framme i Cherbourg vid midnatt ,tur att man har en plotter att gå på , annars hade hade vi nog inte hittat in i hamnen. Det blev 116 sjömil innan vi var framme. Våran nästa distination är St.Peter Port på Gurnsey , i stort sett rakt västerut, väderleksprognos för imorgon ; västlig vind..................

Vi får nog ligga kvar här imorgon oxå , så bilder kommer

onsdag 8 juli 2015 - Skrivet av Filip.Schiött
Inblåst -igen

2015-07-08

Har legat inblåst nu i 3 dagar , imorgon ska det lugna ner sig, igår knackade det väldigt på fribordet , utanför stod Ola och Michael från HYC , de hade fått motorproblem med den båten som de ska segla hem. Vi drack ialla fall en pilsner tillsammans så skulle de ut & äta och sen fixa med motorn, verkar inte vara så lätt, det är kylningen som strular .

Vi fick hjälp av en man i tillbehörsaffären att skaffa slang så vi kunde fixa en liten dieselläcka som vi har haft sen vi lämnade Hbg. Så nu är det oxå fixat.

Räkner med att gå ut med tidvattnet morgon ca 8.30 . 74 sjömil till Fécamp, fredag 78 sjömil till Cherbourg, sen verkar det bli lite halvdassigt väder så vi får vad det blir.

måndag 6 juli 2015 - Skrivet av Filip.Schiött
Dunkerque-Bologne Sur-mer
En tapper krigare från France

Kom fram igår till Bologne Sur-mer vid middagstid, tillsammans med et jävla oväder , åska regn och starka vindar , men mest halvvind och slör så det gick undan.

Väl i hamn bet Ylva sönder en gammal lagning i tänderna ,så vi gick upp till hamnfogden och frågade om det skulle finnas en tandläkare i stan , och jodå dedt skulle finnas på 87 Grand Rue både läkare och tandläkare samt en till på 26 Rue Nationale .

Måndag morgon (idag) upp tidigt och iväg till 87 Grand Rue , receptionisten förstår oss inte , men ordet "dentiste" verkar hon förstå , så vi sätter oss i väntrummet och väntar , snart kommer det en herre ( troligen tandläkara) kallar in Ylva och börjar att undersöka hjärta , feber och temperatur , då stoppar Ylva honom och säger på engelska att det är tanden som är problemet , varpå undersökningen avbryts och vi får rådet att åka till England och dra ut tanden . Tillbaka till hamnfogden , frågar om han skulle kunna ta och ringa till tandläkaren på 26 Rue Nationale , jodå det gjorde han och vi fick en tid till kl. 14.00 . Mycket trevigkvindlig tandläkare , men som heller inte föstod  eller talade ett enda ord engelska , men franska kunde hon tala i en aldrig sinande flod av ord, satt i väntrummet och hörde samtalet (monologen) Kan tänka att där satt Ylva  med munnen full med tamponger och försökta att svara på den där aldrig sinande floden av ord,Men det blev hur bra som allra helst , tanden är hel igen.

Som det kan bli när man inte kan språket

Annars är all bra , vi får ligga kvar tills Torsdag morgon , det är lågtryck på väg in med starka vindar , upp till ca 20m/sek

lördag 4 juli 2015 - Skrivet av Filip.Schiött
OOstende- Dunkerque
Trikoloren vajar stolt

3/7

Lämnade Oostende vid 8-tiden för att göra den korta seglatsen till Dunkerque , 25 sjömil bara, framme vid 12.30

Bra seglats med NW -liga vindar på ca 7m/sek. en slör alltså, seglade tillsammans med ett par som vi mötte i Brunsbuttel, de är från Stockholm och seglar en Dufour 405 , nästan ny , sicken båt.

4/7 - idag

Fram med cyklarne och iväg längs med stranden (des dunes) skulle ut & se på en fästning från andra världskriget där de ledde operation Dynamo , nästan 400.000 allierade soldater skulle evakueras engelsmän, belgare och fransmän , men det var ju förstås stängd så vi cyklade tillbaka igen ( ca 1mil var väg) , hittad dock ett vattenhål på vägen och fuktade stuperna med var sin Stella Artois , besök på krigsmuseum på vägen tillbaka.

Imorgon ska vi försöka att nå Bologne - sur - Mer , om vädret tillåter

torsdag 2 juli 2015 - Skrivet av Filip.Schiött
Den Helder - Scheveningen - Oostende
Scheveningen marina

2/7

Upp tidigt och iväg vid 6-tiden , ska till Dunkerque , trodde vi, vi fick en vind rakt i nosen på upp mot 13m / sek. så sjöarna började byggas upp så vi gick in i Oostende , trevlig stad verkar  det som. I morgon gör vi ett nytt försök att nå Dunkerque

1/7

Scheveningen-Zeebrugge. Härlig seglats det också, soligt & varmt , slör hela dan. när vi kom fram och in i hamn kändes det luften stod stilla &nån stod och blåste på oss med en fön . VARMT. Det fanns ingen hamnfogde så vi slapp betala hamnavgift, det har inte gett oss dåligt samvete då det verkar vara normalt med en hamnavgift på 30-32 Euro.

30/6

Mekade -och skaffade grejor till vindrodret . Ja så gick den dan , det är lätt att komma in i en lunk , där man inte hinnar så mycket på en dag.

29/6

Lämnade Den Helder , vid 6-tiden,i solsken och hade sen en härlig seglats hela dagen med en sydostlig vind 8-10m/sek. härlig halvvind alltså , loggade 6-8 knop hela dagen, kan bara inte bli bättre.Framme vid 17-tiden