Vår resa - augusti 2015
Fig Foz till Nazarè
Linbana i Nazarè

Vi kom iväg från Fig Foz till Nazarè igår fre.28/9 kl.0915

Dimma , som vanligt , det står i en bok vi har att under augusti månad är det dimma ca . 10 till 12 % av tiden, det blir ju dimma så fort vi ska ut och segla i alla fall så lättade dimman ett antal gångar och återkom lika många gångar, efter 42 sjömil gick vi i alla fall in i Nazarè och då hade vi kört motor 20 till 30 sjömil , delvis för att testa reparationen som vi fick gjort, och det funkade som det skulle.

Reparationen ja : vi lyftes ur vattnet med en s.k. travelift , mekanikern tillverkade en ny nippel till oss som han svarvade i mässing, monterade den och sjösatte oss , alltihop för 250 Euro.

Ligger i en fiskerihamn som är mycket trafikerat av fiskebåtar som kommer och lossar och går ut igen , så det är en hel del oljud i hamnen, dessutom så är det någon slags festival i stan idag och musiken hörs ändda hit , säkert 5 km. Vi har turistat en del idag och det är mycket turister i stan . Stan är annars en typisk portugisisk stad med små smala grändar och vita hus, en del av stan ligger uppe på et berg och där är en linbana som går upp där , den åkte vi upp med och fick en fantastisk utsikt över trakten med staden , hamnen och havet.

De besättningar som inte lämnar hamnen och går ut och fiskar igen med det samma , ja de sittar uppe på hamnplan hos den lokala köpman och drickar pilsner hela dagen , så där är det liv och glada dagar.

Väder idag : ca. 28 grader och soligt, fast i förmiddags var det som vanligt dimma och inte lika varmt

torsdag 27 augusti 2015 - Skrivet av Filip.Schiött
Problem i Fig Foz

Sitter för tillfället på hotell Wellington i Figuiera Da Foz och har nyss ätit frukost,sen ska vi till marinan och träffa en mekaniker och sen åka till varvet för att hämta vår båt , efter reparation.

Så var det : I förgår Tisdags morse gav vi oss iväg från Fig Foz , vi lämnade hamnen kl.0900 och som vanligt på morgonen så var det ingen vind så det fick bli motorgång, efter ½ till en hel timme så fick vi höra ett ljud från motoren som vi inte hört förut, det kom emellanåt och sen försvann och kom igen , vi bestämde oss för att återvända till Fig Foz , med minsta möjliga fart, mina misstanker att det skulle vara smörjningen av propelleraxelen visade sig ganska snart att stämma.

By The Sea har en extra smörjning som  kommer från sjövattenpumpen och via en slang smörjar det övre axellagret , när jag skulle ta den slangen så följde slangnippelen med och vattnet rann in i båten  Ylva letade fram träpluggarna och efter lite justering fick vi i en plugg. Det visade sig att , precis där slangen är fastklämd på nippelen så är där ju en förträngning och där hade det samlat sig en del slam och satt igen slangen och därför blev det ingen smörjning av lagret

Via marinan fick vi kontakt med en mekaniker som har egen kran (s.k.travellift)så igår fick vi gå över till han och lyfta upp båten för att han skulle kunna montera en ny slangnippel, igår kväll ringde han och sa att vi sjösätter idag kl. 1300 , så här sitter vi och väntar på att klockan ska bli 12 , för då hämtar han oss i marinan

söndag 23 augusti 2015 - Skrivet av Filip.Schiött
Leixios till Figueira Da Foz
På väg in till Fig Foz

Kom iväg igår från Leixios , kl 08.15 kom vi ut genom hamnhålet i rätt så bra sikt, lite disigt, men helt okej. En halv timme senare var det tät dimma så på med radarn ,det är inte lika farligt att segla i dimma som hemma , det är helt enkelt inte lika mycket trafik och särskild inte tung trafik, i alla fall dimman lättade efter ett par timmar så vi var framme i Figueira Da Foz ( Fig Foz , som de lokala säger) vid ca . kl. 19 , det var motorgång hela vägen . Tyvärr så lämnade våra vänner , Marie & Anders ombord på Cavatina, oss de ville fortsätta till Lissabon, men de ska få besök hemifrån av familj, så de var tvungna att komma fram , vi fick ett mail,i morse, ifrån dem att de var framme.

När vi kom till Fig Foz fick vi lägga oss vid en väntebrygga för att skriva oss in i hamnen , med pass , skeppspapper och allt sånt , då stod ett annat par som skulle göra det samma , de är i30-års åldern och är från Australien resp. Sydafrika . När de hörde att vi hade hemmahamn Helsingborg ,sken de upp med en gång, " då känner ni ju  Jan and Karl , de med boken Stupid or brave" och så snackade vi ett tag om det.

Idag ligger vi stilla , vi har varit på en lokal marknad och handlat lite, Ylva vill ta det lungt , känner sig lite förkyld och jag har , för en gångs skuld, tagit mig tid att läsa en bok, desutom så blåsar det kraftigt idag och är rätt så grått , gale-varning på hela västkusten , så det är bara till att ligga still.

fredag 21 augusti 2015 - Skrivet av Filip.Schiött
Viana Do Castello till Leixos
En blomma på ett träd, i Portugal.

19/8

Kl. 08.30 lämnade vi Viana Do Castello föratt segla till Leixos. Härlig seglats med sol och platt läns hela vägen , 35 sjömil.

Lexios är en trevlig liten stad som vi skulle lämnat igår, men då fungerade inte laddningen av batterierna p.g.a. ett mindre fel i laddkretsen , ut i byn för att skaffa res.-delar , hem och montera och sen, vips felet var fixat. Så upp tidigt imorse för att komma iväg , ja se då var det dimma så att man såg inte mer än 50-100 m och så förblev det hela förmiddagen och en bit in på eftermiddagen ,så ingen avgång,  imorgon ska vi försöka att komma iväg igen ,mot Figuera Da Foz , ca . 65 sjömil söderut , så det kommer att ta si så där 10-12 timmar .

Att långsegla är inte alltid som en semester , det är många tidiga morgonar och ibland till ingen nytta , för att något gör att man inte kommer iväg i alla fall.

tisdag 18 augusti 2015 - Skrivet av Filip.Schiött
Baiona till Viana Do Castello
Så sitter då äntligen den Portugisiska flaggan på plats.

I Baiona var vi och tittade på en mycket gammal fästning , med ringmur runt hela gamla staden , mycket vackert med muren som gick högt över vattnet runt kusten och meden massa fina utsiktspunkter , och vädret var som det ska vara i Spanien , soligt och varmt , vi var även och tittade på en replica av båten Pinta , Pinta änlände 1492 ( tror jag) och det var den första båten som kom tillbaka från Amerika med nyheten om att de hade hittat den nya världen.

Baiona är en turistort för spaninorer så det var väldigt präglat av turismen och det verkade som att det var de med pengar som turistade där.

17/8  10.00

Lägger vi ut med kursen mot Viano Do Castello i Portugal. vädret är disigt och regnet hänger i luften. Ganska snart kommer dimman så på med radarn , den är bra när det blir så där riktigt tjockt , följaktligen kommer det ingen vind heller så det är motorgång för hela slanten , Tjock dimma hela vägen in till hamnpiren och helt plötsligt dyker det upp ett gäng kitesurfare ( hur f.. kan de surfa utan vind) tänkte vi ,like plötsligt drabbas vi av vind på 15m/sek. och strålande solsken, snacka om väderomslag , vi har tillbringat en dag extra här i Viana Do Castello , bara för att njuta av solen och värmen, OCH så har vi skaffat internetuppkoppling som fungerar, vi har tillbringat alldeles för många timmar med datorn för att få usla Wi-fi nät som marinorna levererar, till att funka , sånt blir man så j.... trött på, så nu ska vi kunna ladda upp bilder, det blir senare ikväll , för nu ska vi äta . CHIAO

fredag 14 augusti 2015 - Skrivet av Filip.Schiött
Camarinas till Baiona

6/8

Tyvärr har vi under den senaste tiden haft problem med dåligt internet .Därför har vi inte kunnat göra våra inlägg,men förhoppningsvis ska det kunna fungera nu. Vi lämnade La Coruna efter långtids väntan på bättre väder, men det blev för motor hela vägen till Camarinas.När vi kom dit så träffa vi på en stressad hamnfogde,det kom fyra båtar samtidigt som behövde hjälp med tilläggning .Man får inte själv lägga till varsomhelst utan hamnfogde bestämmer var man ska lägga till med båten.Men det blev bra tillsist.

Till Camarinas kom där dit en svensk båt till som kommer från katrinholm och dom ska till västindien via Kanarieöarna. Det är mycket trevligt att träffa landsmän när man är så långt hemifrån.

11/8

Lämnade vi Camarinas vid tio tiden , vädret var inte det bästa till att börja med.I dis och regntungt väder.Vi  seglade ihop med det andra svenska paret som vi träffade i Camarinas.När vi passerade Cabo Finesterre som är europas västligaste udde ,så kunde man se hur dimman svepte upp på berget från havet. sen efter det sveptes även vi in i dimman. Tidvis var det bara 100 meters sikt. Vår färd gick till Portosin som ligger väldigt fint, nedanför bergen .Men just idag så man inte så mycket av det pga av dimman.

13/8

Vi lämnade Portosin för att gå till Santa Uxia Riberia.Hade jätte bra seglats dit ,hade en västlig som mest var vinden uppe i 13m/s .Hamnar ligger lite svårtillgängligt så ibland får man navigera mellan klippor och stora stenbumlingar.Man kan undra vem som har kastat dit dom, kanske någon jätte. Hamnen var okej, men det märks att det är lågkonjuktur i spanien. Många butiker och dylikt som säkert har gått i konkurs.Även hamnarna känner nog av det också med lite turister.

14/8

Lämnade Santa Uxia Rivera och gick för motor till Baiona.Äntligen vamt och skönt väder.Men en helt fantatisk utsikt över ett bergigt landskap med mycket bebyggelse och man kunde även se in i Ria Vigo helt otroligt vackert.

onsdag 5 augusti 2015 - Skrivet av Filip.Schiött
La Coruna
Stadens försvarare

Nu har vi legat här länge , vi är sugna på att komma iväg imorgon ,torsdag, mot Caraminas 45 sjömil sydväst . Vi har turistat en del i stan och det är trevligt , vi har haft en del dagar med riktigt soligt och varmt , härligt, men vi ska ju vidare.

Damen på bilden har fått en plats uppkallat efter sig ,Maria Pita heter hon , hon försvarade staden på 1500-talet mot en hel massa soldater med fåniga hjälmar.

Det är en trevlig stad som ligger på en halvö som ser ut som ett timglas så det är inte långt att gå om man vill gå från den ena stranden till den andra på andra sidan av halvön

Staden är full med gamla fina hus och trevliga människor

måndag 3 augusti 2015 - Skrivet av Filip.Schiött
Skogsbrand

Igår morse , när vi satt och åt frukost, tyckte vi att det luktade brandrök , kontroll av den egna båten på direkten , men vi kunde snart konstatera att det kom ute ifrån och att det blev värre, snart kunde vi sen en kraftig rökpelare ovanför staden en bit bort, fram på dagen blev hela stan insvept i brandrök och rökpelaren blev större och större. Tydligen kunde det lokala brandskyddet inte hantera det hela, sent på eftermiddagen kom det så sådana flygplan som går ned till vattenytan och hämtar vatten , och det verkar vara effektivt , det gick inte lång tid så var rökpelaren utanför stan borta och branden släckt. Fantastiskt effektivt

lördag 1 augusti 2015 - Skrivet av Filip.Schiött
Camaret till La Coruna
Så vajar äntligen den spanska flaggan under styrbords spridare

1/8 2015

YAY ÄNTLIGEN  Spanien

Gick iväg från Camaret 29/7 kl. 0600 precis som det blev ljust med en prognos från windyty.com med bra väder,vind första dagen och svag vind nästa dag,kom ut i rätt så grov sjö , men inga problem annars , sen fram på eftermiddagen kallades vi upp av en holländare som vi träffat i hamnen i Camaret som talade om att det var en " gale warning" ute för Biscaya , så ned med seglen och förbereda sig för kuling , och det blev det , hela kommande dygnet , nu vet vi ungefär hur det är att segla inuti en  tvättmaskin.

Väl framme i La Coruna stod både Relief och Eos och tog emot oss ,med champagne och glatt humör , mycket trevligt, tack, det var en mycket trevlig överraskning.