Västindien igen 2010 - - december 2010
onsdag 29 december 2010 - Skrivet av Anders o Cathrine
Vådan av att lita på GPS
Det bruna är öar och det mörkgröna korallrev
Los Roques är några Venezuelianska korallöar mitt i havet. Här gick en svensk båt på ett korallrev och totalhavererade några dagar innan vi besökte öarna. Man angjorde efter mörkrets inbrott och förlitade sig alltså på GPS och sjökort.

Vi vet inte vilka sjökort man använde men här ser ni vår kurs på samma ställe, i dagsljus, där vår färd genom vattnet är den röda linjen. Enligt sjökortet gick vi rakt över korallrev och öar. Hade vi litat på GPS och sjökort hade vi alltså också förlist.

Så, förlita dig aldrig på teknik och ha alltid koll på var du är och under vilka förutsättningar
onsdag 29 december 2010 - Skrivet av Anders o Cathrine
St Lucia
The small boatboys camp

Fin segling från Bequia till St Lucia. Ialla fall mellan öarna där blåste det bra 25-30 knops vind, 8 knops fart inte illa. Men sen fick vi skydd av St Vincent och då blev det motorsegling. Väl framme i Soufriere vid  The Pitons på St Lucia, boatboys tar emot oss och ger oss en mooring. Små boatboys är iland och fixar landförtöjning. Teamarbete så småkillarna får några extra ECdollar.

Här är fantastiskt vackert att ligga en stjärnklar natt nedanför dessa gröna mäktiga pitons.

torsdag 23 december 2010 - Skrivet av Anders o Cathrine
Nu är det jul igen!
Glöggen heter Blossa
We wish you a Merry Christmas and a Happy New Year.
torsdag 16 december 2010 - Skrivet av Anders o Cathrine
Welcome back!
Bequias gröna bergssidor
Hi, welcome back, we remember you, you are nice people. Glada tillrop möter oss när vi går in i Bequia. Trevligare tillmötesgående kan vi knappast få och många kommer ihåg oss.

Det känns faktiskt lite som att komma hem när vi nu ser alla välbekanta öar. Och grönskan! Vi hav varit iväg 2,5 år nu i Colombia och Panama med torka och karga korallöar och glömt de gröna öarna här i Västindien.

Ska verkligen bli kul att segla här ett tag nu. Numera har vi tom en egen mooring på Les Saintes som alltså blir vår bas här ett tag.
Länk till fotoalbum: Bonaire - Bequia 2010
söndag 12 december 2010 - Skrivet av SSB från Ellinor
Fiskarhistorier
Idag försökte vi fiska samtidigt som vi hade vår släpgenerator ute. Riktig kort rev som attraherar fiskarna som alltid dras till en båt som seglar. Och visst fick vi napp, fast fisken valde att simma in under generatorn och fastnade i den snurrande linan. Vi gissar att den fick sitt livs karusellresa innan reven gick av.

Kanske var det samma fisk som angrep vår släpgenerstor som visade sig ha bitmärken i den nästan avbitna linan och märken efter vassa wahootänder i rotorn. Vidunderliga är de djur vi har under och runt omkring oss.

Vinden har nu lagt sig och det är mitt i natten. Motorn är igång och kursen är mot Bequia. Beräknad ankomst tisdag.
söndag 12 december 2010 - Skrivet av SSB från Ellinor
Hälsningar från havet
Och igen!
lördag 11 december 2010 - Skrivet av SSB från Ellinor
Hit och dit...
...går vinden, går strömmen och därmed vår kurs och våra slag. Efter att ha blivit ivägkörda från Los Roques kryssar vi nu vidare mot Östra Västindien i varierande vindar men som har alla det gemensamt att dom är motvindar allihop. Varvat med squalls förståss.

Mellan varven är det dock strålande segling i strålande väder. Och vi vet att regnet alltid är kortvarigt och att solen väntar bakom molnkanten.

Ytterligare glädjeämne är att sjön numera är normal. Inte som vi haft det i ett års tid nu: korta sjöar som samtidigt kommer från många håll.

Var vi kommer att landa har vi ingen aning om ännu. Vi får se vart vindarna för oss och det finns många fantastiska öar framför oss
torsdag 9 december 2010 - Skrivet av SSB från Ellinor
Kryss 55 timmar
Så är vi nu framme i Los Roques, Venezulianska korallöar mitt i Caribiska havet. Kryss, korsande branta sjöar och motström, som vi numera är ganska vana vid efter våra seglingar utanför Colombias kust, gjorde att vi behövde 55 timmar för att göra 208 distans men bara 101 distans vunna.

Men vad gör väl lite kryss när man har dagar bland fantastiska korallrev framför sig med snorkling och dykning. Glada i hågen går vi till den lokala Coast Guard för att få våra tillstånd. Emellertid saknar vi papper som man bara kan få i Venezuela, så det är bara att ge sig av igen! Paradiset runt omkring, men förbjuden frukt för oss.

Emellertid får vi transittillstånd för att vila och sova ut. Om vi ligger kvar med båten utanför Coast Guard så de kan se oss.

I morgon kryssar vi vidare!
måndag 6 december 2010 - Skrivet av Anders o Cathrine
Lämna Bonaire
Så var det dags att lämna Bonaire för den här gången, men vi kommer gärna tillbaka.Vädret har stabiliserat sig och vinden mojnat ner lite grann. Så vi börjar vår färd öster ut. Först 100 NM till Los Roques där stannar vi nog några dagar, sedan tar vi nästa steg kryss 300 NM till Grenada eller var vinden bär oss. För att sedan ta oss till Isle Les Saintes, där vi just fick reda på att vi kan hyra en boj.