Västindien igen 2010 - - februari 2011
måndag 28 februari 2011 - Skrivet av Anders o Cathrine
Det stora blå
Fridykning
Brommapojkarna Konrad och Olof har varit här och hälsat på. Det blev mycket fiske och snorkling med Phillip. De utvecklade fridykningen så till slut kunde de gå ner till 25 meter. När jag låg och tittade på  ytan, rörde de sig helt obesvärat gick upp och ner kikade in i vraket. De älder killarna behövde lite extra luft.
Länk till fotoalbum: Les Saintes 2011
fredag 11 februari 2011 - Skrivet av Anders o Cathrine
Oväntat besök
A touch from my neighbour

Igår natt fick jag oväntat besök kl 4 och det var inte Löfbergs Lila.

Efter en lång kväll med mycket vind 35 knop och regnbyar. Vinden var från rätt håll och båtarna runt omkring var ok. Men kl 4 vakande jag av en konstig berörning. Upp och då hade jag en båt alldesles nära mig. Han hade draggat iväg med mooring och ankare stött i min reling.

Men han var ok så när det ljusande kom han och ville göra rätt för sig.

Ikväll är det fortfarande lungt . Hope it will stay.

söndag 6 februari 2011 - Skrivet av Anders o Cathrine
Utflykt till Terre-des-Bas
Trunkfish

Idag söndag har vi varit på utflykt till Terre-de Bas. Det är grannön till Terre-de Haut. Danska paret Jens och Ulla som hyr här halvårsvis frågade om jag ville följa med. Vi åkte med Phillips båt. Väl framme hade de bokat bord på Chez Eugenette. Där blev vi severade rompunch på passionsfrukt, friterade accras, (bollar gjorda av fisksmet och friterade) sedan denna Trunkfisch som jag bara sett tidigare när vi dykt, de ser så roliga och är fyrkantiga till formen. Aldrig trodde jag att jag skulle äta en sån, men den var jättegod. Efterrätt också flamberad banan, mums.

Länk till fotoalbum: Utflykt Terre-de Bas
fredag 4 februari 2011 - Skrivet av Anders o Cathrine
Livet på mooringen
Klätterkompisar
Nu har jag varit ensam på båten i två veckor. Vi ligger på vår fina egna mooring på Les Saintes, vår favoritö. Det är högsäsong nu för charterbåtar. Så från eftermiddag till midnatt dräller det in båtar som ska ankra. De tittar på hur vinden är just nu, NO, och det verkar ju bra. Men på kvällen mojnar det och strömmen sätter in och då gör alla båtar 360. Igår natt hade jag en liten fransk båt väldigt nära, så det blev inte mycket sova. Jag sa till honom att "du är väldigt nära nu". "Ja, men din båt rör sig så mycket!" Ja, båtar rör sig. Men många ger upp och ankrar om mitt i natten när de förstår att det inte fungerar. Jag har även agerat "rescue". En engelsk båt som låg ankrad utanför en lokalbåt började dragga.

Jag såg detta, hade en tysk HR 53 framför mig och kontaktade honom. Vi åkte dit. Tysken stannade på båten och jag åkte in till stan för att försöka hitta kaptenen, engelsktalande, för byn är liten. Men jag hittade bara ett amerikanskt par och de hade ingen båt!

Tillbaks till båtarna. De var nära att krocka nu. Tysken och jag måste fatta beslut: Vad göra? Han frågade mig!

Jag föreslog att vi lägger båtarna bredvid varandra (som jag sett italienare göra) för jag visste att lokalbåten låg på en bra mooring (Anders har kollat). Sagt och gjort, vi gjorde detta utan att någon båt blev skadad. Efter 2 timmar kom ägaren till den engelska båten tillbaka. Knappt ett tack!

Dagen efter seglade de vidare. Jag ligger kvar och får besök av ägaren till lokalbåten som säger att jag lguger. Han har upptäckt en skada på styrbordsidan. Den sidan var aldrig utsatt. Men ytterligare en person på land säger att båtarna krockade. Då kan man ju undra varför han inte ringt ägaren? Strange. Hillbilli varning.

Annars tar jag min ogonrunda upp till Batteri Carolin tillsammans med getter och eremitkrabbor. Där uppe är det en fantastisk utsikt och en bänk för yoga och situps. Sen går jag ner till BAgeriet och köper varm baguette, åker ut till båten och äter frukost.

Jag har även träffat en svensk tjej här som är gift med en fransman. Je prends des cours de francais