Västindien igen 2010 - - februari 2012
måndag 20 februari 2012 - Skrivet av Anders o Cathrine
Tillbaka till vår gamla plats
Utsikt från boj nr 25
I morse när jag vaknade kl 7 såg jag att de som låg framför mig hade stuckit. Snabbt i jollen paddla dit och lägga den där. Sedan simma tillbaka.Bengt och Ritva kom och hjälpte mig att  dra båten med Ankarolinan, som räckte in till bojen 70 m närmare stranden. Härifrån kan jag paddla jollen även om det blåser. Jätteskönt känner mig mer oberoende. För motorn är fortfarande inte lagad.
fredag 17 februari 2012 - Skrivet av Anders o Cathrine
Nya vandringar på Saintes
Pointe Zozio
Nu har Ritva och jag upptäckt två nya vandringar här på Saintes. Ön är ju ganska liten så ofta får man gå fram och tillbaka. Men går man upp till Le Chameau 309 möh som tar ca 45 min och sedan ner i ganska brant terräng till Plage de Crawen får man en riktigt skön runda på ca 8 km.

Idag gick vi min gamla runda upp mot Fort Caroline, men svängde av norr ut mot Pointe Morel och Pointe Zozio. Där är det dramatiska klippor och grottor och lagom skön klättring upp och ner. Idag var det fantastiskt fin sikt mot Guadeloupe och Marie Galante. Vi såg stora iguanas, en liten falk, Le gli-gli och A lesser Antllean Bullfinch.

Fortfarande har jag ingen motor till jollen.
Länk till fotoalbum: Pointe Zozio
måndag 13 februari 2012 - Skrivet av Anders o Cathrine
Grillad kyckling på stranden
Grillad kyckling
söndag 12 februari 2012 - Skrivet av Anders o Cathrine
Saintoise Regatta
Strandlandning
Det blev ingen motor igår. Men det verkar som om han hittat felet och kan laga den!
Igår kväll var jag på en mysig och god middag hemma hos Philippe och Gunilla, tillsammans med Kaarina och Philippe, de hade köpt lambi som Philippe Foy lagade till i tryckkokaren fantastisk mört och gott.
Sedan paddlade jag hem i månskenet och det var alldeles lungt.
Idag har det varit regatta med Saintoisbåtarna, vi åkte ut med Philippes båt och tittade. Sedan blev det streetfood på stranden.
lördag 11 februari 2012 - Skrivet av Anders o Cathrine
Jolle - Kajak
Kajak
Nu har jag varit utan motor till jollen i 2 veckor.Plötsligt ville inte motorn starta.
Efter tre dagar fick Philippe tag på mekanikern, ( det finns bara en här).
Det var fullt med vatten i motorn, antagligen hade vi fått dålig bensin i Antigua.
Första veckan kunde jag få lift av en dansk som låg här bredvid. Sedan har Kaarina o Philippe varit snälla och lånat ut sin kajak till mig. Där är dresscoden bikini. Så gäller att ha ombyte med sig i vattentät säck.
Mekanikern säger varje dag att han ska komma med motorn så jag hoppas varje dag. Även nu kl är 6 snart och mörkt men kanske han kommer.
onsdag 1 februari 2012 - Skrivet av Anders o Cathrine
Lunch hos fam Maisonneuev
Colombo de Poullet
Idag har jag varit på lunch hos Fam. Maisonneuve. Deras son Giovanni 22 år svarade på min lapp som jag satt upp i affären. Någon som vill lära sig engelska och i utbyte lära mig franska. Vi träffas ett par gånger i veckan. Han har bjudit hem mig till sin familj och jag bjöd även hit Giovanni och hans flickvän Enyde till båten. Men hon blev så sjösjuk så vi fick åka  iland efter en halvtimme.
Snurran har slutat fungera så nu är den hos en mekaniker hoppas han kan  fixa den snabbt.
Jag trodde att det skulle vara lättare att paddla jollen utan motorn, men det var tvärtom. Som en tvålkopp gick inte att styra.  Sen lyckades jag tappa en åra, så grannbåten dök i efter den, sen kom en annan grannbåt och drog hem mig.
Annars hade jag nog driftat väg till Venezuela.