Västindien igen 2010 - - juli 2012
måndag 30 juli 2012 - Skrivet av Anders o Cathrine
Grenada, Port Louis
Steelband,practice

Vi ligger i Marina Port Louis några dagar. Trevligt här ligger även Pelle o Monica. Pelle som gjort vår fantastiska badstege i rostfritt bland annat. Igår söndag promenerade vi in till stan. Det var lugnt allt stängt. Men så kom vi till ett hål i väggen och där övades med steellband,  det är en enorm kraft  när de får till hela repertoaren.  Om någon dryg vecka är det karneval så nu övas det för fullt.

söndag 29 juli 2012 - Skrivet av Anders o Cathrine
Perfekt
Nu har vi seglat i nästan 3 veckor med perfekta förhållanden. Inga squalls. 25 kops vind aldrig för om tvärs. Medelfarter på 7-8 knop. Torr luft trots att det är "Wet Season". Turkost vatten, guldgula stränder med någon lokal bar eller restaurant. Det är precis som på broschyrerna men aldrig i verkligheten
torsdag 26 juli 2012 - Skrivet av Anders o Cathrine
Bequia
Bequia igen 26 juli 2012
Framme i Bequia, efter en härlig segling 54 NM med 20 knops vind SE. Startade från Pitongerna kl 8 i morse och kom fram 16:30. Nappy med sin båt "What´s my name"mötte oss som vanligt. Så nu ligger vi vid samma mooring som vi alltid gör.
tisdag 24 juli 2012 - Skrivet av Anders o Cathrine
En extra dag
Seglarskolan Martinique

Vi kom inte iväg idag. Allt var klart, vi skulle gå och klarera ut kl 07:00. Men när Anders promenerade bort till tullen var det en lapp på dörren. Idag är det stängt hoppas att det inte ä något  problem för er. Ok vi stannar en dag extra.

Inga problem Anders behövde lite mer tid för att skriva på boken,och jag passade på att tvätta lite mer och vi kunde ta en lunch på ett lokalställe.Bakom båten hade vi underhållning av seglarskolan.

tisdag 24 juli 2012 - Skrivet av Anders o Cathrine
St Lucia, Pitongerna
Le Pitong
Fin segling Martinique, St Lucia Pitongerna igen. Här är så vackert.
43 NM fin vind 25-30 knopSE.Startade 9:30 framme 15:30. Två småkillar erbjuder oss en mooring. Äntligen bra internet igen.
måndag 23 juli 2012 - Skrivet av Anders o Cathrine
Söndagmiddag
Colombo Creole

Yes I found it, Colombo Creole, ingredients; coriander, cumin, fenouil, curvi, laurier, curcuma. Denna speciella curryblanning som är en favorit här , när Giovanni och Enyde var hos oss I Stockholm försökte vi hitta den för att Enyde skulle laga till Colombo Poulet. Vi letade trodde vi skulle hitta i Hötorgshallen men icke.  Men här på Matinique inga problem förstås och Anders tyckte resultatet blev som originalet.

Imorgon drar vi söder ut, nästa stopp blir nog St lucia vid Pitongerna eller ända till Bequia.

fredag 20 juli 2012 - Skrivet av Anders o Cathrine
Le Marin, Martinique
Nya Murklan
När vi lämnade Saintes gick vi ner till Dominica, stannade över natten vid Sunset Bay Club. Gratis mooring, Simmade iland och tittade på resorten som var jättemysig, låg vid en flod och hade bastu. Vi simmade tillbaka till havet i floden, härligt sötvatten. Nästa stop blev St Anne på Martinique, på vägen fick vi en liten guldmakrill. Härligt vi marinerade den och åt lite av det innan vi stekte på den. Det skulle vi inte ha gjort, vi blev sjuka på natten bägge två.Två dagar tog det sen var vi bra.
Gick in i Le Marin, nu har vi legat här 5 dgr. Tvättat och städat och köpt ny motor till jollen en ny murkla 8HP.
tisdag 10 juli 2012 - Skrivet av Anders o Cathrine
Tillbaka på Les Saintes 1juli 2012
Lunch hos Fam Maisonneuve
Tillbaka på båten efter 3,5 mån i Sverige. Under den tiden hade vi besök av Giovanni och Enyde från Les Saintes i tre veckor. Vi flög även denna gång ett litet plan från Point á Pitre till  Saintes. Giovanni hade ordnat med en kompis piloten Dominique. Väl här blev vi bjudna på lunch hos fam. Maisonneuve. En speciell rätt gjord på deras landkrabbor som Giovannis pappa föder upp. . Sedan blev det creme caramel och färska kokosnötter till efterrätt. I helgen var det regatta med Santoisbåtarna. Terre de bas var arrangörer. Så vi tog färjan dit på söndagen. Där mötte Giovanni o Enyde, som visade oss runt på hennes ö. Vi fick träffa hela hennes familj, som hade ordnat picnic vid Petite Anse. Där dukades det upp med alla deras specialiteter och avslutades med hemgjord kokosglass. Jättegott!