Grekland 2015 höst - september 2015
onsdag 30 september 2015 - Skrivet av Christian
Ändrade planer
Utsikt över hamnviken på Amorgos

Vaknade efter en natt som blev mycket lugnare än förväntad. Vi blev egentligen endast störda av nattfärjan. Vinden hade mojnat betydligt och blåste vid 8- tiden endast ca 8-9m/s. En vädercheck visade att vinden skulle öka långsamt fram emot kl 15 då den skulle vara ca 14m/s. Detta var ett tillfälle som måste tas för att komma ifrån blåshålet runt Amorgos och in mot lite mer skyddade vatten söder om Naxos. När vi så kom iväg hade vinden ökat till 12m/s och våghöjden var nog minst 3m men det gick bra frånsätt några rejäla översköljande vågor. Vi fick en fin kryssbog och gjorde ofta mer än 7 knop trots mycket kraftigt revade segel.
Vi passerade in i lilla Kykladerna söder om Nisos Dhrima och Nisos Andikaros där en seglare låg för ankar rakt under klippväggen. Rundade därefter öarna söder om Skhinousa, tog ner seglen och gick in till lilla hamnen Mirsini där det fortfarande var mycket gott om plats. Lunch och väderkoll och nytt beslut att inte fortsätta längre idag. Skönt. Efterhand somnade alla ordentligt i solen och Chris märkte inte ens när en färja kom och gick.  Nu 17:30 ligger vi 6 segelbåtar och en monstermotorbåt på piren, våra närmaste grannar är finnar respektive norrmän och lite längre bort ligger en båt som vi nu sett i 4 hamnar i rad. I kväll blir det middag i land och sedan får vi se om vi kommer vidare i morgon eller måste ligga kvar och vänta in mindre vind till på fredag.
tisdag 29 september 2015 - Skrivet av Christian
Sitseeing på Amorgos
Vraket som finns med i början av filmen Stora Blå

Siteseeing på Amorgos

Idag hyrde vi en liten Opel i Katapola och besåg vår ö. Först åkte vi upp till Chora och vandrade runt i de trånga gränderna. Tog en capuccino på en mysig bar och Lisa fick klappa katten Mao. Därefter behövde vi även lite religiös spis och tillfredsställde det i det vackra klostret som klänger på sydkusten 300m över havet och 300m under klippans topp. Fantastiskt!
I en vik på södra delen av ön ligger ett rostigt gammalt vrak i en trång vik. Fartyget  figurerar i början av filmen "Det Stora Blå" som till en betydande del spelades in på Amorgos och troligen är en anledning till varför vi mötte så många franska turister. Nära vraket kunde vi äta en mycket enkel måltid på ett litet strandkaffe på öns SV strand. Därefter vände vi åter mot NO och trots Lisas protester fick hon köra ända upp till den norra lilla hamnstaden Aigali. Efter en kort promenad och styrkta med varsin glass for vi åter mot Katapola. chris var dock badsugen så det blev ett kort stopp vid Agios Pavios (badstrand). Standen ligger skyddad innanför ön Panagia som alldeles tydligt är rester av en gammal vulkankrater. Flera seglare hade sökt skydd för de starka vindarna innanför ön och låg för svaj. Där lär de få ligga ett tag om väderrapporten är korrekt!
Väl åter vid Freja kunde vi konstatera att hamnen nu var mer än fullbelagd och flera båtar var tvungna att ligga på svaj i viken. Vinden hade ökat och det var hög tid att se till förtöjningarna. Alla båtar gungar nu kraftigt eftersom vinden driver in vågor rakt in i hamnen och vi ser fram emot en jobbig natt. Tyvärr lovar vädersiterna ingen bättring förrän tidigast på fredag så vi kan komma att bli kvar i flera dagar.
måndag 28 september 2015 - Skrivet av Christian
Lisa är nöjd
Amorgos södra branta kust

Härlig segling till Amorgos

På morgonen kom den 3:e färjan in till vår pir men den var betydligt beskedligare i alla avseenden än nattens "tivoli".
Vi började vår seglats i helt stilla väder och passade inledningsvis på att titta på lilla hamnen Mirsini på Skhinousa och sedan rundade vi södra Koufonisia. Lunchstopp på kajen i norra Koufonisia och sedan en fin halvvind i 5m/s över till Amorgos.
Fick en bra plats på kajen och därefter utforskade en nöjd och tillfreds Lisa och jag den lilla fina viken. Hittade kvällens restaurang på andra sidan ( maten var god) och hyrde bil inför morgondagen. Efter restaurangbesöket kryper vi nu till kojs mätta och nöjda med den fina turen genom småkykladerna och över till Amorgos.
söndag 27 september 2015 - Skrivet av Christian
Till Iraklia 27/9
Martin och Chris väntar på maten i Ayios Yeoryios

Till Iraklia

Söndag morgon väcktes vi av det spröda klockspelet och efter kompletterande shopping i en betydligt bättre sorterad Super Market än den vi gått till dagen innan (efter piren ta vänster och sedan höger på första bilgatan) gav vi oss iväg. Det blev motor första timmen, därefter kunde vi ta upp storen och slutligen kunde vi även segla med båda seglen på en snäll kryssbog till Iraklias NO spets. Skepparn trodde att vi inte skulle få plats inne i lilla hamnen i Ayios Yeoryios men det gick bra att ligga på 2 sidor av färjepiren och det hade nog fått plats 2-3 båtar till vid behov = 8 totalt.
Samhället var litet och gulligt i sin enkelhet, det fanns badstrand men vi kunde också bada från båten, två små minimarkets och minst 2 restauranger uppe i byn varav vi valde att äta på den mindre 50m längre bort. Trevlig betjäning och god mat.
Efteråt fortsatte vi uppför gatan och gick så långt fram mot nästa vik att vi kunde ta en annan väg tillbaka. Starkt månljus lyste trolskt upp den lilla skärgården och det var verkligen mysigt.
Åter på Freja blev det snabbt godnatt eftersom klockan var ca 23. Vi somnade strax som grisar bara för att väckas av ett bullrande tivoli vid halv 2 tiden. Det var nattfärjan som lade till. Det rasslade från utgående ankarkättingar, motorerna bullrade, högtalarna skrålade, färjans alla ljus lyste och strålkastare strålade över piren och våra yachter. Strax hade alla gått i land respektive ombord, en glad trudilut spelades upp och färjan försvann som en löning från vår vik.
Vi somnade raskt om men efter någon tid hörde skepparn att det började regna lite lätt varför det blev en runda på däck för att ta in badkläder och handdukar och därefter surrning av några öppna fönster.
Kl 7 kom tivolit tillbaka, ruskigt stor färja för vår lilla vik och sedan blev det lite si och så med sömnen för vissa.
Frukost i sittbrunnen, liten shopping och ryggträning med dusch för skepparn och sedan iväg mot Amorgos ca 20-25 sjömil bort beroende på kommande kursval.
lördag 26 september 2015 - Skrivet av Christian
Lisa vill åka hem
Chris med den jättestora efterrätten, mums!

Efter en natt med lite sömn fick vi en dag med fint väder men lite för lite vind för segling. Vi gick in i Noussaviken på norra Paros för ett lunchdopp och när vi ska lägga ankar händer ingenting! Vi kollade allt och ringde Navigare ( igen!) som utlovade setvicetekniker på kajen i Naxos senare på em. Reservankaret plockades fram och vi fick vår lunchpaus utanför hamnen vid en fin badvik med klart vatten.

Därefter tuffade vi över till Naxos och redan vid hamninloppet vinkade serviceteknkerna (2) på oss och visade till en kajplats med mooringlinor. Skönt att komma på plats. Middag avåts på restaurang Flamingo tvärs över inloppet, mycket gott och en fantastisk efterrättstallrik till Chris med olika glassar, frukt och bär samt grädde. Det var så mycket att alla övriga intresserade runt bordet kunde smaka och det räckte ändå väldigt väl. Sedan stöp de flesta av oss i säng och somnade direkt.
På avtalad tid kom serviceteknikerna tillbaka nästa morgon och konstaterade snart att manöverdosan till ankaret var slut. En renoverad variant inköptes och monterades och nu fungerade ankaret. Men samtidigt börjar vår främre toa svämma över igen. Det blev nödvändigt att försöka tömma septitanken och det gick nog till slut. Tur att den troligen endast innehöll number one.
Nu hade Lisa fått nog och deklarerade att hon ville sätta sig på närmaste färja och åka hem och överlåta åt Navigare att ta hand om Freja. Det kunde jag nästan ha gått med på med viss modifiering, om det inte varit så att Martin kommer och skall segla med nästa vecka.
A-M och Janne samt Margareta och Greger mönstrade av och tog in på hotell Corinis varifrån de har uppsikt över Freja. I kväll blir det avskedsmiddag på Typografiko som ser mycket trevligt ut. Martin skulle förstås varit med men han fastnar nog på Santorini ikväll pga av trasig SAS kärra.  Men vi har kunnat bjuda in ägarna till Macava som kom in i hamnen på förmiddagen. Kul eftersom vi under åren har träffats på olika håll men aldrig haft tillfälle att äta tillsammans.
fredag 25 september 2015 - Skrivet av Christian
Full rulle i Paros

När vi gick till kojs vid midnatt upptäckte vi att Freja rullade ordentligt. Eftersom vinden lugnat sig och rullandet gick i vågor med korta pauser antog vi att det måste i första hand bero på fartyg och båtar som rörde sig i viken. Men ack vad vi bedrog oss! Freja rullade hela natten av flera olika anledningar och vi rullade i kojerna. Det blev inte mycket sömn. Dessutom flödade förpikens toa över från septitanken och ned på golvet. Tur att golvet samtidigt är duschgolv så att det bara var att skölja av och pumpa ut men det tog ett bra tag att komma till ro igen.  Chris fick ta hjälp av sin senaste bok Sapiens som är klart intressant men mer sövande än t ex en deckare.

På morgonen upptäckte vi att båtarna i lovart på kajen slitit loss den metallkrampa på kajen som båda var förtöjda i. Tur att vi från början kunna förtöja med ordentlig lucka mellan båtarna så att riggarna inte slog i varandra i rullningarna.
torsdag 24 september 2015 - Skrivet av Christian
Till Serifos och Paros

Till Serifos

Dagen började med regnskurar och en god frukost. Därefter förberedelser för de 24 sjömilen till Livadhi på Serifos; kompletterande handling, äggkokning och andra förberedelser för lunchen ombord. Vi behövde testa ankarvinschen som betett sig mystiskt kvällen innan och plötsligt släppt ut kätting okontrollerat när vi sänkte ned ankaret av säkerhetsskäl eftersom en annan båt låg nära Frejas för.
Kättingen matades ut men när den skulle in blev det stopp efter ca 10m. Vinschen slutade fungera. Efter lite snack med Navigare service fick vi tips om att kolla automatsäkringen och mycket riktigt den hade slagit ifrån. Allt väl och vi kom strax iväg glada i hågen. Mörka moln tornade snart upp sig och fick lite regn men vi styrde mot bättre väder och till slut bröt solen fram även över Frejas hårt prövade besättning.
Överfart till Serifos och vi fick en bra plats på insidan av kajen mitt emot den nya kajen som är under utbyggnad. Det blir bra eftersom det nu är ont om plats. Några sent anländande båtar kunde redan nu lägga sig långsides mot den kajen trots att mycket arbete återstår. Till vissas förskräckelse fick vi ganska sent en stor katamaran med skeppare och vinpimplande amerikanska kacklande ladies i tidig medelålder, Sex and the Sea(?) som närmaste granne men frånsett ett mindre utbrott i hönsgården kl 04:00 gick det trots allt bra. Måhända var stadens nattliv då tömt på resurser.
Besättningen tog bussen upp till den fantastiska utsikten från Chora och på kvällen avåts en någotsånär middag på närmaste billiga krogen (vita stolar). Maten är bäst ombord brukar Roffe H. så riktigt konstatera!

Till Paros i sol
Torsdag morgon hade vi endast lite strul med ankarkättingen som rullade ut av sig själv när strömmen slogs på orsakat av att vi inte dragit åt en låsskruv ordentligt. Fixades och testades i närmast  badvik samtidigt som vi tog ett skönt dopp.
Seglingen 30 sjömil till Paros blev tyvärr mest motorsegling eftersom vinden inte gav oss tillräcklig fart. Ankom Paros 16:30, gott om plats men tyvärr endast på yttersidan av piren. Nu lagar Greger och Janne korvgryta som doftar ljuvligt. Därefter blir det promenad på stan men dessert och kvällskaffe.
tisdag 22 september 2015 - Skrivet av Christian
Elektriskt i Louthra

Under natten lystes himlen upp av avlägsna men intensiva åskväder. Vi slapp dock regn och morgonen var ganska hyffsad. Vi inväntade elektrikern från Navigare som till slut anlände samtidigt som vi började förbereda veckans sillunch. Det blev reparation av bogpropellern, både elkopplingen vid motorn och styrorganet i sittbrunnen, ankarvinschens batteri och kontrollen som var felkopplad dvs på Down gick ankaret upp etc och avslutningsvis landströmmens anslutning till båten som var helt slut. Arbetet ackompangerades av glada snappsvisor - elektrikern vill dock inte smaka.

Under dagen har vi haft molnigt och några små regnsskurar. Vinden ligger på från havet och det är mycket gungigt för de som måste ligga på utsidan, vi känner av det lite där vi ligger långsides på insidan och närmast inloppet. Trots allt har vi hunnit badat på stranden och i "badkaret" där det varma källvattnet rinner ut. I kväll blir det restaurang men innan dess ska vi ägna oss åt allas favoritnöje i hamnar dvs att titta på ankommande båtars tilläggningsbesvär allt medan åskan mullrar i fjärran och tunga regnmoln att svepa in över vår hamn.
I morgon skall vädret bli bättre och då siktar vi på att gå till Serifos.
måndag 21 september 2015 - Skrivet av Christian
Åskväder

Windyty.com prognostiserade ett vackertväder fönster mellan 10-14, precis lagom för att ta oss från Kea till Kythnos. Men efter 45 min tornade molnen upp sig bakom oss och åskvädret börja. Det tog ytterligare en timme innan vädret drabbade oss när vi var mitt emellan öarna. Regnet vräkte ned och det blixtrade runt omkring oss. I det läget var vi 4 båtar på väg i samma riktning men med ganska stora avstånd. Mitt i det värsta hällregnet börjar det plötsligt brumma väldigt konstigt. Det tog ett tag innan vi lokaliserade problemet till bogpropellern som gick av sig själv eftersom ovädret dränkte många ljud. Vi försökte stänga av den på olika sätt bland annat med dess huvudsäkring men utan effekt. Men så blev den tyst bara för att efter ca 15 min gå igång igen. Bredvid propellern under kojen i förpiken finns det en batteri som vi kopplade bort polerna från. Men det visade sig vara batteriet till ankarvinschen. Efter ett tag kopplade vi även bort en pol på bogpropellern och nu slutade den äntligen att gå på eget initiativ. I detta läge drabbades flera stycken av besättningen av sjösjuka och bl a skepparn fick offra till havsguden men vi repade oss hyffsat.

När vi försökte lägga tillbaka ankarpolerna så visade det sig att det fanns en kortslutning någonstans i systemet troligen i batteriet och polskon till anoden på batteriet brann sönder. Nu hade vi varken ankarvinsch eller bogpropeller samtidigt som vi kom fram till lilla hamnen i Louthra. Nästan fullt i hamnen och inget direkt önskeläge och dessutom 5 båtar på gång in samtidigt. Efter en del trixande inklusive 2 skeppare som vägrade att låta oss och andra att förtöja långsides förbarmade sig Nigel från England och vi kunde lägga till utanpå hans Hanse370. När vi kollade läget visade det sig att det läckt in vatten via dåligt surrade fönster i akterkojerna och mycket hade blivit vått inklusive 3 tfn och en iPad ( inkl skepparns gamla iPhone 3 - olämpligt!) men eftersom solen nu kom fram utbröt stor torkningsaktivitet samtidigt som Navigare kontaktades och efter ett tag utlovades besök av elektriker nästa dag. Besättningen besökte varma källan i hamnen och till slut blev det ankarsup i sittbrunnen med Nigel och hans franska vännina som gäster. Efter en trevlig stund fick vi dock snabbt avbryta när ett nytt åskväder rullade in över hamnen med häftigt regn. Restaurangbesöket ställdes in och tjejerna tillagade en god kyckling i ugnen ombord. Vädret i morgon ser lika illa ut så vi blir kvar. Hoppas skepparns tfn fungerar i morgon, just nu går det inte att stänga av ficklampafunktionen och batteriet dras snabbt ut eftersom det inte heller går att stänga av telefonen och vi inte har fått någon landström att ladda med etc.
söndag 20 september 2015 - Skrivet av Christian
Sen avgång

Lavrion möttes oss med skönt väder, varma leenden, en kram av Eleni och mycket problem på Freja som en stressad och underbemanad basecrew skulle fixa. Några exempel; stopp i en toa, dålig laddning som resulterade i byte av generator, altenator och en säkring. Skåpdörr i baklås, låda som inte gick att stänga, startsnöret till utombordaren gick av, vatten på 2 olika ställen som måste pumpas ut, brister i köksutrustningen som inte helt kunde ersättas, dåligt hissad genua, storsegelvinschen skrek som en gris och blev varm när vi satte segel så vi fick gå tillbaka och fixa = grundlig rengöring och smörjning, låst talja till ut/inhalet för genuan, trasigt ungslås, wlan som inte fungerade och inte minst en icke fungerande fuskreparation av hjärtstockens övre fäste som vi nu påtalat i 3 år och även bidragit med förslag på en billig och fungerande lösning till men nej inte f-n har gjort det man borde. Noterade också att varken fjärrstyrningen till ankarspelet eller den nya kompletterande laddningsutrustningen som jag beställt och betalat är monterad.
Planen var att gå till Loutra på Kythnos men tiden medgav endast att vi kunde ta oss till Korissia på Kea. Fick dock ett skönt bad i +24, en god fiskmiddag ombord och irishcoffee tvärs över kajen och stämningen ombord var förvånadsvärt god med hänsyn till omständigheterna.
fredag 18 september 2015 - Skrivet av Christian
Kanske sista seglingen med Freja? Hon är nu till salu!
Preliminär färdplan för 3 veckor

Vi har kommit fram till att det är dags att göra sig av med Freja vilket innebär att hon är till salu med leverans i Lavrion, Grekland. Det är klart att vi skulle kunna tänka oss att ha kvar henne i egen regi som andelsbåt dvs delad med 3-4 andra delägare men vi vet inte vilka vi skall fråga? Om du käre läsare är intresserad att köpa eller komma in som delägare får du gärna höra av dig per email. Freja kan köpas med avdragsgill moms av en köpare som har rätt att göra avdrag.

Höstens segling går via ett antal pärlor till Naxos där vi byter besättning. Därefter skall vi utforska SO Kykladerna under en vecka och sedan själva segla hem till Lavrion från Naxos sista veckan. Om det blir enligt planen eller inte kommer att bero på vindarna.

Vi får se hur mycket rapportering det går att få till denna gång. En del kommer endast på FB. På söndag siktar vi på att gå till Louthra på Kythnos och tvätta besättningen i hamnens varma källa.