Till Medelhavet Etapp 4 - juli 2018
fredag 6 juli 2018 - Skrivet av Cathrine Cedergren
Framme i Cascais (P)
En av stränderna i Cascais

En av de vackra kakelfasaderna i CascaisIdag var det sista semesterdagen för denna gång. Vi har haft ett par sista fina och soliga dagar i Cascais om än blåsiga. Vi började med att ta fram cyklarna och tog oss en tur i omgivningarna. Det var inte långt in till centrala Cascais och det var närmare att gå strandpromenaden än att cykla. Cascais känns genuint och modernt med både gamla och nya byggnader. Många fina kakelfasader att njuta av.

Många på svaj i viken utanför CascaisVi trivs bra på vår hamnplats och med hamnens faciliteter. Gott om restauranger, affärer och annan service som man ev har behov av. Vi har en trevlig båtgranne från Belgien som vi fått lite kontakt med. Hamnen känns trygg och säker med låsta grindar (med elektriska grindöppnare förstås). Många båtar ligger också på svaj ute i viken.

Ett fantastiskt sandslott

I Casais och runt omkring finns flera stränder och det är fint men kallt vatten som inbjuder till bad förstås. Lite trångt på stränderna mot vad vi är vana vid. Stranden var full med aktiva ungdomar som spelade  fotboll i timmar!
Här fanns också proffesionella sandbyggare som gjorde fantastiska verk i sanden.

På väg hem från Lissabon

Vi gjorde ett besök till Centralstationen som vanligt för att kolla hur man bäst tar sig till flygplatsen i Lissabon inför hemresan. Något man alltid behöver göra för att känna sig trygg inför hemresedagen.

Nu hade vi nått semesterns mål och vi ska nu återvända hem ett par veckor innan det är dags för den långa sommarsemestern då vi fortsätter vår segling till Medelhavet och till Almerimar i Spanien. Nu ska "Prinsen" och hans föräldrar ta över och husera i båten här i Cascais men först ska farmor och farfar träffa "Prinsen" hemma.

torsdag 5 juli 2018 - Skrivet av Cathrine Cedergren
Nazaré - Cascais (P) 65Nm
Fin segling till Cascais

...och fiskebojar, fiskebojar, hela vägen fiskebojar...

Vi passerade Cabo da Roca på väg till CscaisI går tog vi en rejäl seglingsetapp på 65 Nm till Cascais. Det var en fin vind på 3-6 m/s från V-NV under hela dagen. När vi gav oss iväg fick vi några regnstänk på oss men snart sken solen över oss igen. På med solskyddsfaktor 50 och solhatt. Som vanligt var det bäst vind när vi kom fram till Cascais vid kl 20 på kvällen. Båtmeken kände sig nöjd då vi ca 40 Nm kunde segla med den nya gennakern vilket annars hade betytt motorgång i den först så låga vinden.

---fiskebojar, fiskebojar...Vi såg knappt en båt på hela dagen, förutom fiskebåtar förstås, och det känns lite ensamt här på Atlanten. Ett stim delfiner gjorde oss dock sällskap ett tag. Som vanligt var det spaning på fiskeredskap/bojar som gällde och hur stort havet än är så får man väja för fiskeredskap.Nu valde vi ändå att gå långt ut från kusten men det spelade inte någon roll. Till och med i hamninloppet till Cascais var det fullt med fiskebojar trots fiskeförbud enligt sjökortet.

Vår nya hamnplats i CascaisHär i hamnen i Cascais hade vi reserverat hamnplats en månad då vi ska lämna S/Y Maron och fara hem ett tag för att hälsa på Prinsen. Damen i receptionen skulle precis stänga för dagen när vi kom in men var snäll nog att checka in oss först. De var väl förberedda på att vi skulle komma och hade en bra hamnplats reserverad åt oss. En vänlig man guidade oss sedan till hamnplatsen i den stora hamnen.

Väl skyddade bakom den höga piren ligger S/Y MaronDet var en lång dag i sol och blåst och vi kände oss ganska så slut när vi kom ner i ruffen efter ankomstregistrering och iordningställande av all seglingsutrustning. Som tur var hade vi färdiga pizzaslices som vi köpt på en pizzeria i Nazaré som nu smakade fantastiskt gott innan vi stupade i säng väl skyddade bakom den höga piren i Cascais.

tisdag 3 juli 2018 - Skrivet av Cathrine Cedergren
Figuera da Foz- Nazaré (P) 35 Nm
Utsikten på berget från den gamla Nazaré

Vindarna har inte varit med oss sista tiden och det blev motorgång hela vägen från Figuera da Foz till Nazaré. I Nazaré fanns det en allmän hamn och en privat hamn och vi var lite villrådiga var vi skulle ta vägen när vi kom in i hamnområdet. Då visslade en man på bryggan i den privata hamnen på oss och vinkade att vi skulle lägga till där vilket vi gjorde. Det visade sig att Club Naval de Nazaré vara ett bra val. När vi senare cyklade bort till den allmänna hamnen låg den avsides och öde på ett hamnområde med fiskfabrik och fiskebåtar.

I Nazaré stannade i flera dagar och cyklade runt på utflykt till den gamla byn uppe på berget. Uppför berget cyklade vi dock inte utan det gick en bergbana rakt upp för berget där både vi och cyklarna fick åka till en mindre kostnad. Uppe på berget var det en fantastisk utsikt. Nedför berget cyklade vi dock och då gick det undan. Halvägs ned gjorde vi stopp för att handla då det låg en supermarket väl till pass.

Här på Lidl kunde vi köpa kefir och naturell youghurt så nu behöver jag inte göra egen fil. Häri Portugal har de annars ett stort utbud av varor precis som hemma. Det är till stor del importerade varor förutom grönsaker, frukt och nötter som oftast är lokalt producerade.

Vi hade också en dag på den fantastiska stranden i Nazaré. Här fanns också de gamla portugisiska damerna som torkade fisk i solen och sålde. Lukten var dock inte så trevlig i närheten av torkställningarna och vi vågade inte provsmaka fisken. På stranden stoltserade de tradionella livräddningsbåtarna konstruerade av en portugis. Rader med hytter i tyg fanns på delar av stranden där man kunde få skugga då det rådde parasollförbud.

På en liten tom bar i gränden såg vi Sverige besegra Schweiz. Vi fick be barägaren sätta på rätt kanal så vi kunde se matchen. Barägaren förstod inte vilka lag det var som spelade men blev glad när vi blev glada över målet. Är ni från "Swess" eller "Swiss" frågad han.

I byn fans det gott om affärer för shopping. En vanlig vara är väskor och skor av kork. Postugal är stora producenter av kork bla vinkorkar som är en stor exportvara. Korken är ju dock ett hotat träd idag och jag avstod från att köpa korkvaror trots att de var väldigt fina.