Logg 2017 - juli 2017
torsdag 6 juli 2017 - Skrivet av Ove och Birgitta Andersson
Juli

31 juli

För motor över Limparn till Österviken Mariehamn? Glest med båtar. Cyklade till Västerhamn.

30 juli

Mulen förmiddag men solen kom. Sydvindar till Bomarsund (Puttes camping). Eva & Thomas fortsatte till norra Jurmo.

29 juli

Bra segling till Seglinge. Blåsigt i hamnen men det fick duga, alternativen begränsade! Badade. Träff med Eva & Thomas som kom från Rödhamn. Vi hade en trevlig eftermiddag och kväll tillsammans.

28 juli

sydvindar, det var länge sedan! Seglade först till Enklinge och lunchade, blåsigt. La oss på onsidan av bryggan men där är grunt 1,80. Fortsatte sedan till Glada Laxen och åt middag, aborre resp lax! Fullt på bryggan och till restaurangen hade vi bokat.

27 juli

sol och varmt idag också. För motor till Lappo. Ganska tomt med båtar på fjärdarna och glest i hamn. Bad.

26 juli

En riktigt härlig sommardag, fin segling till Iniö, Norrby. Här var vi sist för 20 år sedan och nu har hamnen blivit riktigt trevlig. Vi kommer gärna tillbaka...!

25 juli

Mulet men varmt. Svag no vind. Under 16,5 m bron som går till Nådendal och vidare genom Merimasku (16 m bro) till Teersalo. Mest lokalbefolkning med småbåtar som skulle till restaurangen, 5 övernattande båtar.

23 juli

Soligt och varmt. Från Nådendal till Åbo. Kul att se Tall ships avgång. Hela havet var proppfullt med farkoster av alla de slag. Vi sick sackade genom fältet och kom till hamnen kl 18 enligt tips från hamnkaptenen och då fanns det plats för oss!

22 juli

Soligt och varmt. Gick till Nådendal, i Åbo var det Tall ship race och hamnarna avstängda för de som inte deltog.

21 juli

Sol och under 10 meter idag också! Fortsatte till Nagu dvs Åbos motsvarighet till Sandhamn. Kanske inte det bästa valet en fredag mitt i värsta högsäsong...... Fullproppat med båtar men vi var ganska tidiga och hade tur till en bra utsidesplats!

20 juli

Nordvästvindar strax under 10 meter, ett par lätta regnskurar. Vi kryssade till Kejsarhamnen på Högsåra, ett trevligt ställe där vi har varit förr.

18-19 juli

Sol och blåsigt och fullt med båtar på alla bryggor i Hangö. Vi hittade en bra plats med lä och fri utsikt. Fint att ligga i hamnar med el - kupévärmaren, kokplattan och vattenkokaren som vi hade med oss på kanalerna är välanvända även i år och kommer väl till pass!

17 juli

Vaknade till regn och dis igen. Tog en inomskärsled till Ekenäs. Solig eftermiddag och kväll men den envisa kalla, ganska kraftiga västvinden håller i sig.

16 juli

Läge att gå mot Finland igen. Sol, vackert och lätt bris från nord, motorgång i 10 distans sedan härlig vind från väst och segling till Älgsjö i Barösund. Fick en bra bryggplats och vi tog säsongens andra dopp, nu 19 grader!

15 juli

Nej, vi fortsätter inte längre österut utan går tillbaka till Naissaare! Sol hela dagen och varmt i lä. Fortsatte utforska ön, nu norrut.

14 juli

Sol, upp och beredda att fortsätta österut men det var för mycket vind redan på morgonen och vi beslöt att ligga kvar. Tog fram cyklarna och cyklade in till city! Stort fyrverkeri och live music i hamnen på kvällen.

13 juli

• Kvar i Pirita hamnen. Regn hela dagen.

12 juli

Duggregn och disigt. Flyttade till Pirita hamnen (byggd till Olympiska spelen 1980 i Sovjet). Förtöjda i yachtklubbens fina hamn. Fint på kvällen så vi gick runt och tittade.

10 juli

Bara ca 10 distans till Tallin, sol och ganska varmt. Gick in i Old Town Marina som ligger innanför färjehamnen och man ska be om tillstånd att passera. Skyddad hamn mitt i city. Inte serviceminded personal, en dam resp herrtoa och en mycket ofräsch dusch, hamnen lär ha 110 platser! Och priset hutlösa 450 kr natten! Promenerade i gamla stan hela eftermiddagen.Lilla tåget på naissaare

9 juli

Upp tidigt för att gå över finska viken till Estland. Sol och blankt vatten, mestadels för motor till Naissaare. Eftersom det var söndag var det många små badturistbåtar från Tallin som besökte ön men framemot kvällen åkte de hem. Vi tog en promenad och såg bl a det lilla tåget som trafikerat ön under sovjettiden, bunkrar och gamla militärfordon som nu används som bussar och skjutsar turister. Intressant!

8 juli

Kvar i Älgsjö.

7 juli

Fortsatte till Älgsjö, Barösund. Även det en jättefin hamn vi legat i flera gånger tidigare. Tog årets första dopp!

6 juli

Tidig avgång från Hangö. Hela brygganläggningen reserverad under helgen för Hangöregattan. Gick till Ekenäs, där det är en fin gästhamn som vi har legat i ett par gånger förut.

3-5 juli

Från Rosala till Hangö.Seglade/gick för motor den smala yttre leden. Låg kvar pga kraftig nv vind.

2 juli

Kryss/motorgång till Rosala/Nötö. Kallt. Vattentemperaturen är 13 grader Så hitintills inget dopp!

1 juli

Sol på morgonen men mulet och kallt hela eftermiddagen och kvällen. Startade med segel men det blev mestadels motorgång till Jurmo. Bryggdans på kvällen, trevligt!